Gå til innhold

Jenter- hvor mange kalorier ligger dere på??


Minni M

Anbefalte innlegg

Men hvordan er det da mulig at noen, som LeanMachine, kan innta så mye og likevel holde vekta, mens andre ikke klarer det?

Jeg vet at det er mange faktorer, som hvor mye og hvor tung trening, hverdagaaktivitet osv.. Men likevel er det så vanskelig å innse/tro at det er så enormt stor forskjell på kaloriinntak og vedlikehold?

Det du sier med signaler, tenker du da på stress, kortisol og liknende? Har det virkelig så mye å si?

Selvsagt spiller høyde, vekt og aktivitetsnivå inn - nå vet vi heller ikke om LeanMachine spiser 3000kcal hver eneste dag, er i samme aktivitet og har like mye progresjon på trening. Jeg tør påstå at den ene dagen spiser hun litt mindre, er i litt mer aktivitet eller omvendt - slik at energiinntaker og uttaket over tid gjør at hun vedlikeholder vekten sin.

På den måten har kroppen hele tiden noe å jobbe med, enten det er restitusjon eller fordøyelse - noe som ikke tillater å nedjustere metabolismen som vil skje når en spiser lite og trener mye (cardio eller styrketrening med feil intensitet).

Med signaler mener jeg kosthold og trening. Hva og hvor mye du spiser, og hvor mye og hva du trener. De færreste trener på sin reelle RM, riktig frekvens og volum ift periode (hypertrofi eller styrke) og oppnår mao ikke optimal effekt av treningen. Heller opplever en lange "vedlikeholdsfaser" før en har en j*vla god dag og perser i et eller annet, for å siden trene lettere("deload" eller noe annet lurt pga man har vært sykt ivrig alt for lenge), man trener med samme intensitet, for lav frekvens og undulerende volum over tid samtidig som en ikke logger treningen også har man plutselig en periode der man trener tungt som F og aldri får restituert seg skikkelig osv osv - der summasumarum er null fremgang på 6mnd.

Mange spiser også i samme mønster, mye, lite, helt ok, matvarer en ikke tåler eller får syke cravings av, "holder igjen" for så å sprekke osvosv..

Liten avsporing, men likevel - det teller inn på energibalansen.

Så ja - "signaler" har egentlig alt å si

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Annonse

Hvis du trener to ganger i uka kan du ligge der, hvis ikke legg til noen hundre kcal til :)

Jeg trener ca.4-5 ganger i uka. Jeg startet en tråd: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/ut%C3%A5lmodig-eller-p%C3%A5-b%C3%A6rtur.28178/ og det var da jeg ble tvil. Jeg ser jo at makroene er helt på bærtur, men jeg ble anbefalt 2000 kcal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I have a secret:

Jeg har en datter på 6 uker, og ammer henne sikkert 10 ganger i løpet av døgnet.

Spiser jeg ikke tilstrekkelig skrumper jeg inn :p pluss da generell stor hverdagsaktivitet i form av en 4 åring som skal lekes med etc etc, vanlige husmorplikter, styrketrening 3 ganger i uka + trilleturer. Makes sence ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I have a secret:

Jeg har en datter på 6 uker, og ammer henne sikkert 10 ganger i løpet av døgnet.

Spiser jeg ikke tilstrekkelig skrumper jeg inn :p pluss da generell stor hverdagsaktivitet i form av en 4 åring som skal lekes med etc etc, vanlige husmorplikter, styrketrening 3 ganger i uka + trilleturer. Makes sence ;)

Bare ved amming har du et forbruk på nesten 500kcal i døgnet ;)

I tillegg å følge et lite barn som spinner rundt i timevis uten tegn på å bli sliten - dat cardio :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare ved amming har du et forbruk på nesten 500kcal i døgnet ;)

I tillegg å følge et lite barn som spinner rundt i timevis uten tegn på å bli sliten - dat cardio :p

Jupp ;) Og 3000 kcal er bare for å vedlikeholde vekta, så jobber med det om dagen. Blir mye energitette matvarer gitt :p Sjokolademelk og nøtter :D hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 164 cm og 58kg +/- begynner å bli veldig fornøyd med fettprosenten. Nå har jeg spist ca 1600 kcal i 2 mnd.

Før det har jeg ikke telt kalorier. Så vet ikke sikkert hva jeg har ligget på. (men har gått ned totalt ca 10kg siste ca 8 mnd, men har samtidig bygget en del muskler) Har trent 5 dager i uken, styrketrening. Har merket at jeg ikke har hatt så mye energi til overs og gleder meg til å øke matinntaket! Starter nå med en uke 1700 og så 1800 osv til jeg finner vedlikehold.

Men er det sånn at jeg kommer til å holde på mye vannvekt nå som jeg øker matinntaket? Hvordan skal jeg da vite hvor vedlikehold ligger? Jeg føler meg som en kamel når det kommer til vann i kroppen for tiden. Er det pga vektnedgang? og vil det roe seg?

Er også over en uke forsinket med menstruasjon nå, det skremmer meg litt. Har alltid vert veldig regelmessig og jeg er garantert ikke gravid. (føler og at jeg har hatt litt pms i to uker nå)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du har en fin høyde og vekt nå, og for å stramme opp kan du spise på vedlikehold og fortsette med styrketreninga. Regnet ut med http://www.matvareguiden.no/sider/bmr.asp at du kan legge deg på ca 2200 kcal om dagen, men det beste er jo å lytte til kroppen. Sørg for å ikke spise for lite, for da vil fremgangen stagnere. Trener du etter et program?

Okei, da skal jeg prøve på det! Ja, jeg har to forskjellige styrkeprogrammer jeg bytter på nå som jeg har hatt i noen uker. Jeg har bare vært usikker på om jeg må trene mye kondisjon for å få det bort, eller om det holder å fokusere på mye styrkeøvelser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, da skal jeg prøve på det! Ja, jeg har to forskjellige styrkeprogrammer jeg bytter på nå som jeg har hatt i noen uker. Jeg har bare vært usikker på om jeg må trene mye kondisjon for å få det bort, eller om det holder å fokusere på mye styrkeøvelser?

Du trenger ikke trene mye kondisjon nei, jeg ville fokusert på skikkelig styrketrening :) Jeg ligger på ca samme BMI som deg og trener kun med fokus på styrke for å stramme opp og har merket gode resultater på ganske kort tid. (Ikke bruk badevekta for å måle resultatene, ta heller formbilder uke for uke eller måned for måned. Vekta kan stige selv om midjemålene krymper.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke trene mye kondisjon nei, jeg ville fokusert på skikkelig styrketrening :) Jeg ligger på ca samme BMI som deg og trener kun med fokus på styrke for å stramme opp og har merket gode resultater på ganske kort tid. (Ikke bruk badevekta for å måle resultatene, ta heller formbilder uke for uke eller måned for måned. Vekta kan stige selv om midjemålene krymper.)

Okei, tusen takk for svar!! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...