Gå til innhold

Hvorfor er karbohydrater så dårlig?


Broscience

Anbefalte innlegg

Det er vel ikke å overdrive når jeg sier at lavkarbo er det som har opptatt treningsentusiaster i Norge mest i år. Men jeg lurer på om noen kan gi meg en skikkelig innføring i de forskjellige karbohydratene, altså trege og raske.

Hva er det som gjør at vi "har godt av" å spise mindre karbohydrater, og gjelder det like mye for raske som for trege? Og hva er verstingene når det kommer til karbohydrater? Jeg har jo lest litt om det, og må si at hvis karbohydrater er like ille som mange skal ha det til, da må helsemyndighetene være helt på jordet når det gjelder deres anbefalinger av næringsstoffer i kosten. Hvis jeg husker riktig så anbefaler de mer karbs framfor protein og fett.

Edit: Viser til denne artikkelen her hvor skribent påstår at karbohydrater er det eneste kroppen bruker som energikilde under styrketrening, stemmer dette?

Håper noen vil svare på denne tråden, som opptar et ganske så aktuelt tema om dagen.

Takk på forhånd, og god jul!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Hva er det som gjør at vi "har godt av" å spise mindre karbohydrater"

Det kommer helt an på hvem du spør. Noen vil nok kanskje ha bra av å spise mer.

Karbohydrater er drivstoff for nervene, hjernen og musklene. Frukt - som lavkarbo er imot - har også vist seg å være effektivt for vekttap.

Alt er bra og alt er dårlig, det kommer an på hvem du spør. Tror en fint kan få både høykarbo og lavkarbo til å funke fint, det er positive og negative sider ved begge.

Sukker ser jeg ikke nytteverdien av, og vi kan nok fint kutte ut mesteparten av de 13% (eller noe sånt) av alle kcal vi får i oss fra sukker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukker sier seg selv.

Kroppen har ikke godt av for mye frukt. Den kan bare lagre ca 50 gram fruktose før den lagrer overskuddet som fett. En frukt inneholder 5-10 gram fruktose, så man kan fint spise en frukt eller to, men ikke leve av det. Det er ikke godt for tennene heller, og dessuten er det lite nytteverdi i frukt kontra grønnsaker og bær.Frukt er ikke spesielt effektivt for vekttap for de fleste. Alle lavkarboretninger er ikke mot frukt.

Når det gjelder karbohydrater så er det delvis kornvarer som er problemet. Lite nytteverdi i kornet kontra fordeler. Dernest er det stivelse. Gien er såpass høy at det får blodsukkeret til å svinge. Høyt blodsukker = insulinutskillelse = fettlagring + betennelser og sykdommer etc etc.

Karbohydrater er ett enkelt drivstoff, fett er det foretrukne drivstoffet.

Det er sent og jeg orker ikke forklare det utfyllende noe mer akkurat nå. Kan forklare det i detalj en annen dag når jeg ikke har 20 julegaver å pakke inn:P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er helsefordelene med å ha et karbohydratinntak på over f eks 120g ( fra hovedsaklig masse grønnsaker, frukt og lavkarbovennelig-tilbehør) om man alikevel har oppkarbingsdager og gjør de tilpasninger som skal til for opprettholde T3 og T4-nivå, samt tilfører litt ekstra karbohydrater om man har tenkt å drive med høy intensitet over lengre tid? Jeg ser helt klart trivselsaspekte rundt det, men lurer på om det er noe fysiologisk som gjør at det er idiotisk å ikke øke karbomengden.

Jeg spør bare for jeg sitter med et inntrykk av at karbohydrater kan man bruke "kurativt" enkelte dager for å reversere nivåer som ellers ville ha redusert forbrenningen din og at det egner seg best som energi ved høy intensitet. Utover dette virker det som at den eneste grunnen (som jeg kommer på) er å spise nok karbohydrater til å dekke behovet for mikronæringsstoff og eventuelt som billig "kalorifyll" for å justere energibalanse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"The liver can generally handle approximately 50 grams of fructose or so before you start to see conversion to triglycerides or other negatives (when you divide the studies up into those that find problems versus those that don’t, 50 g/day is about where the cutoff occurs). While that intake level might be easily achievable by someone consuming a lot of sugary soda, given taht an average piece of fruit is roughly 7% fructose (e.g. 7 grams fructose per 100 grams of fruit), well..that’s a lot of fruit (~7 average pieces per day). But, in my opinion, anyone consuming gallons of sugary soda per day has bigger issues in their diet than the HFCS/fructose intake. But I digress."

http://www.bodyrecomposition.com/nutrition/a-primer-on-dietary-carbohydrates-part-1.html

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må ete opp mot 10 stykk frukt om dagen før det kjem opp i 50g. Du kan med andre ord ete 1-3 stykk til kvart måltid om du vil utan at det kjem opp farlege verdiar.

Uansett så er det ikkje snakk om at ein person går opp i vekt eller ikkje går ned i vekt på grunn av frukt! Det ein eventuelt legg på seg av feitt frå overdose av frukt er så lite at det ikkje utgjer noko i den store samanhengen.

http://myrevolution.no/forum/f2/nyhetsbrev-desember-2008-a-2734/index2.html#post47306

Lenke til kommentar
Del på andre sider

joda, men dette lagres ikke bare i lever. lagres i muskler også

Fruktose kan ikke lagres som muskelglykogen, kun leverglykogen.

En som er på kaloriunderskudd vil kunne håndtere mer enn 50 gram fruktose dersom man sprer det over flere måltider siden man da vil tømme leverglykogenet fortere.

Karbohydrater er ikke dårlig i seg selv, heller ikke fett eller proteiner. Det som er dårlig eller usunt er når man inntar mer av et næringsemne enn man trenger. 300 gram karbohydrater kan være altfor mye for en som sitter stille hele dagen, men kan være for lite for en idrettsutøver som kanskje har over 10 timer hard kondistrening i uken.

Om karbohydratene er raske eller ikke har mindre å bety dersom man spiser sammensatte måltider med både fett, proteiner og karbohydrater. Spiser man brødskive med syltetøy på blir det noe annet, og da er det en fordel med langsomme karbohydrater. Det er jo fiberet i brødskiva som forårsaker at karbohydratene tas langsommere opp. Dersom man da spiser hvit ris som er raske karbohydrater, men får fiber fra grønnsaker samt proteiner og fett så vil ikke karbohydratene brytes ned like fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fruktose kan ikke lagres som muskelglykogen, kun leverglykogen.

En som er på kaloriunderskudd vil kunne håndtere mer enn 50 gram fruktose dersom man sprer det over flere måltider siden man da vil tømme leverglykogenet fortere.

Karbohydrater er ikke dårlig i seg selv, heller ikke fett eller proteiner. Det som er dårlig eller usunt er når man inntar mer av et næringsemne enn man trenger. 300 gram karbohydrater kan være altfor mye for en som sitter stille hele dagen, men kan være for lite for en idrettsutøver som kanskje har over 10 timer hard kondistrening i uken.

Om karbohydratene er raske eller ikke har mindre å bety dersom man spiser sammensatte måltider med både fett, proteiner og karbohydrater. Spiser man brødskive med syltetøy på blir det noe annet, og da er det en fordel med langsomme karbohydrater. Det er jo fiberet i brødskiva som forårsaker at karbohydratene tas langsommere opp. Dersom man da spiser hvit ris som er raske karbohydrater, men får fiber fra grønnsaker samt proteiner og fett så vil ikke karbohydratene brytes ned like fort.

Jeg trodde at karbohydrater som man ser på som "raske" blir lagret som glykogen i glykogenlagrene som ligger i lever og muskler. Det har jeg lært at tilsvarer tilsammen mellom 300-600g

hva er forkjell på lever, og muskelglykogen? alt lagres og brukes som drivestoff det vel poenget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde at karbohydrater som man ser på som "raske" blir lagret som glykogen i glykogenlagrene som ligger i lever og muskler. Det har jeg lært at tilsvarer tilsammen mellom 300-600g

hva er forkjell på lever, og muskelglykogen? alt lagres og brukes som drivestoff det vel poenget?

Leverglykogen brukes for å holde blodsukkeret stabilt for å gi energi til vitale organer mens muskelglykogenet brukes av musklene.

Det er rett at de totale lagrene er 300-600 gram hvorav leveren står for opptil 100 gram. Selv om leveren kan lagre 100 gram så vil det forutsette at den tømmes helt, så om ikke alt brukes på en dag så vil den ikke kunne innlagre så mye.

Problemet er at når man inntar mer fruktose enn leveren kan lagre som glykogen så vil det resterende omgjøres til fett. I denne prosessen øker mengden frie triglyserider i blodet og dette er mer skadelig for helsa enn når kroppen lagrer fett i naturlig form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Personlig opplever jeg at kroppen fungerer bedre på lavkarbo. Nå teller jeg ikke hvor mye jeg får i meg, men har hatt perioder på ei uke eller to om gangen, hvor jeg teller, bare for å se. Jeg ligger alltid under 70 gram pr dag, rundt 40-60 gram. Da fungerer jeg utmerket. Jeg opplever at vektnedgangen er slik som jeg ønsker, jeg har energi, jeg er mett, jeg har ikke vondt noe sted, eksemen er det mindre av, kviser er det mindre av osv. Noe av årsaken har helt sikkert en sammenheng med at jeg ikke tåler en god del mat, som tilfeldigivis inneholder mye kh (så mitt kosthold blir automatisk lavkarbo pga at jeg orker ikke å bruke energi på å finne erstatninger som jeg tåler..:p).

Men det som er viktig å huske er jo at selv om jeg fungerer optimalt på dette kostholdet så betyr det ikke at alle andre fungerer optimalt med så lite kh, noen trives bedre med mer. Men at alle har godt av å kutte ned på karbohydrater som er "dårlige" tror jeg stemmer veldig godt, ingen må ha sukker (som de sier selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kroppen vil alltid ha en omstillingsprosess fra høykarb til lavkarb og omvendt. Når jeg gikk fra høykarb til lavkarb fikk jeg vite at det tar noen uker før kroppen blir vant til å bruke fett som energikilde. Det var da jeg fant ut at jeg må spise karbohydrater, og dette fant jeg ikke ut før 6 måneder etterpå. Jeg trodde jeg var fin i formen. Fettprosenten droppet og jeg bygget sakte men sikkert litt muskler. Nå spiser jeg høykarb (55%E fra karbs) og har aldri hatt det bedre.

Har du mye fett på kroppen vil det være logisk å droppe ned på karbohydrater og øke fettinntaket, men jeg ville aldri anbefalt å ligge under 50g per dag (for å unngå ketose). For de som har lest om Perfect Health Diet anbefales det å spise 70%E fra fett, noe jeg ikke forstår. Det er ingenting som slår karbohydrater dersom du ønsker å bygge muskler og samtidig er i en lav fettprosent fra før, det er derfor de aller fleste coacher får klientene sine ned i fettprosent for så å bruke karbohydrater senere i en oppbyggingsfase.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har nok rett i dette Christoffer. Men selv her på fitnessbloggen er det nok bare et mindretall som har veldig lav fettprosent.

Uansett, så lenge man trener skikkelig flere ganger i uken tror jeg ikke ketogene dietter bør være førstevalget ihvertfall uavhengig av fettprosent. De aller fleste vil nok oppleve å få bedre framgang i styrke og muskelvekst om kostholdet innholder en viss andel karbohydrater, men for de av oss som har en litt høyere fettprosent enn bodybuildere så trenger det ikke være høykarbo heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående frukt og fruktose, så er det ikke her fokuset bør ligge. Hovedkilden til fruktose i et gjennomsnittlig kosthold er ikke frukt, men sukker. I en halvliter brus er det 50g sukker, hvorav 25g fruktose.

Hvor stor toleransen for fruktose er vil også variere utifra hvordan resten av kostholdet ser ut. I et høykarbokosthold vil en større andel av fruktosen omdannes til fett, noe som gir høyere nivåer av fettstoffer i blodet, spesielt av typen små, tette LDL-partikler, som er de som i størst grad øker risikoen for hjertesykdom. Siden man spiser mye karbohydrater, vil glykogenlagrene først og fremst fylles opp av glukosen, slik at fruktosen i større grad må omdannes til fett.

I et lavkarbokosthold vil toleransen for fruktose være høyere, siden fruktosen i større grad vil omdannes til glukose og lagres som glykogen.

Biokjemiker Richard David Feinman forklarer dette fint i dette blogginnlegget: http://rdfeinman.wordpress.com/2011/07/29/wait-a-minute-lustig-the-threat-of-fructophobia-and-the-opportunity/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er helsefordelene med å ha et karbohydratinntak på over f eks 120g ( fra hovedsaklig masse grønnsaker, frukt og lavkarbovennelig-tilbehør) om man alikevel har oppkarbingsdager og gjør de tilpasninger som skal til for opprettholde T3 og T4-nivå, samt tilfører litt ekstra karbohydrater om man har tenkt å drive med høy intensitet over lengre tid? Jeg ser helt klart trivselsaspekte rundt det, men lurer på om det er noe fysiologisk som gjør at det er idiotisk å ikke øke karbomengden.

Jeg spør bare for jeg sitter med et inntrykk av at karbohydrater kan man bruke "kurativt" enkelte dager for å reversere nivåer som ellers ville ha redusert forbrenningen din og at det egner seg best som energi ved høy intensitet. Utover dette virker det som at den eneste grunnen (som jeg kommer på) er å spise nok karbohydrater til å dekke behovet for mikronæringsstoff og eventuelt som billig "kalorifyll" for å justere energibalanse.

Går T3 og T4 ned om man ikke spiser for mye karbohydrater?

Jeg har drevet høyintensitetstrening i to år uten å tilføre ekstra karbs for å utføre det. Nå har det gått såpass vane i det at jeg blir "sliten" om jeg spiser for mye karbohydrater før en trening. Det har nok noe med at kroppen min er vesentlig vant til å bruke mer fett fordi den ikke får tilstrekkelig nok karbohydrater til å bruke energi av.

Uansett så er det ikkje snakk om at ein person går opp i vekt eller ikkje går ned i vekt på grunn av frukt! Det ein eventuelt legg på seg av feitt frå overdose av frukt er så lite at det ikkje utgjer noko i den store samanhengen.

Betviler ikke at man kan spise frukt. Jeg bare vil ha folk til å tenke litt over nytteverdien i en frukt kontra samme mengde grønnsaker og bær. Frukt hjelper dog ikke det døyt for å hjelpe med vekttap annet enn at det smaker godt og er ett mye bedre alternativ enn en japp om man vil ha noe søtt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går T3 og T4 ned om man ikke spiser for mye karbohydrater?

Jeg har drevet høyintensitetstrening i to år uten å tilføre ekstra karbs for å utføre det. Nå har det gått såpass vane i det at jeg blir "sliten" om jeg spiser for mye karbohydrater før en trening. Det har nok noe med at kroppen min er vesentlig vant til å bruke mer fett fordi den ikke får tilstrekkelig nok karbohydrater til å bruke energi av.

Du kan garantert mye mer enn meg om det med T3 og T4, men jeg har forstått at det er noe av det eneste man trenger karbohydrater til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...