Gå til innhold

Tråden for funfacts og randomness


CelineMaria

Anbefalte innlegg

Har legobilene dine dekk?

(hvis ja, hvem tror du har lagd dekkene?)

Tror jeg hadde en sinnsykt tøff brannbil med dekk. Jeg antar spørsmålet ditt var retorisk, men kan komme opp med ganske mange forslag i motsatt fall. Håper ikke det var Goodyear, for de er douches som stjal oppskriften på den gummi som brukes i dekk i dag fra en fattig oppfinner som ikke hadde råd til å betale patent selv. Akk, patent har i så mange tilfeller virket mot sin hensikt :cry: Det eneste den stakkars oppfinneren fikk igjen var navnet sitt på dekkmerket, han var selveste M. Goodyear. Men ikke en penny til å forsørge familien sin. (Vet strengt tatt ikke om han hadde familie. Men prevensjon var visst dårlig på 1800-tallet, har jeg hørt, så minimum en drøss løsunger.)

EDIT: Fritt etter hukommelsen, fra QI tror jeg. Raske søk kan tyde på en brist eller to. Men det gjør ikke historien mindre god, bare litt mindre sann :whistle:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg hadde en sinnsykt tøff brannbil med dekk. Jeg antar spørsmålet ditt var retorisk, men kan komme opp med ganske mange forslag i motsatt fall. Håper ikke det var Goodyear, for de er douches som stjal oppskriften på den gummi som brukes i dekk i dag fra en fattig oppfinner som ikke hadde råd til å betale patent selv. Akk, patent har i så mange tilfeller virket mot sin hensikt :cry: Det eneste den stakkars oppfinneren fikk igjen var navnet sitt på dekkmerket, han var selveste M. Goodyear. Men ikke en penny til å forsørge familien sin. (Vet strengt tatt ikke om han hadde familie. Men prevensjon var visst dårlig på slutten av 1800-tallet, har jeg hørt, så minimum en drøss løsunger.)

De produserer dekk til lekebilene sine.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Morsom tråd :lol: Artig fakta: Det medisinske navnet på hikke er Hypernervokustiske diafragmakontravibrasjoner o_O Prøv å si det fort 10 ganger etter hverandre...

Det er vel strengt tatt synkron diafragmatisk vibrasjon ;)

Har også hørt diafragmatiske kontraksjoner.

Om jeg skal få lov til å være litt partypoop jeg og, så er altså den medisinske termen for hikke singultus. Brukes kanskje mest om kronisk hikke, men det betyr altså hikke. Det konstruerte uttrykket man møter hele tiden gir meg kreft i latinkunnskapen :sick:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Funfacts om Miley Cyrus:

  • Hun ble født venstrehendt, men ble tvunget til å skrive med høyre av sin egen far.
  • Mileys gudmor er Dolly Parton.
  • Hun er allerede rikere en sin far Billy Ray Cyrus.
  • Hun skal ha godt over 10 tatoveringer, noen påstår helt opp mot 14.
  • Miley digger SvampebobFirkant
  • Hun hadde et trekanttdrama med Nick Jonas (fra The Jonas Brothers og Selena Gomez) som resulterte i at hun allerede som fjortenåring ble "heartbroken"
  • Hun heter egentlig Destiny Hope Cyrus, men siden hun smilte så mye som baby ble hun kalt Smiley, som ble Miley og resten av historien kan dere.

Nettopp nettopp!

Next up Bieber?

WREEECKING BALLLL!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om jeg skal få lov til å være litt partypoop jeg og, så er altså den medisinske termen for hikke singultus. Brukes kanskje mest om kronisk hikke, men det betyr altså hikke. Det konstruerte uttrykket man møter hele tiden gir meg kreft i latinkunnskapen :sick:

SDF brukes jo og, og er ikke et tullekonstruert begrep.

Det andre eksempelet mitt tok jeg med som et eksempel på hvordan man "google translater" begrep og legger dem sammen.

Kom kanskje ikke så tydelig frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før Hawaii ble amerikansk territorium, og senere delstat (Hawaii er forøvrig den 'yngste' delstaten i USA, og ble med i 1959), var øyene et monarki. Hawaii er også den eneste delstaten i USA som består kun av øyer.

Den legendariske "Kongen som samlet Hawaii til ett rike", var Kong Kamehameha.

(er du DBZ-fan, så kjenner du kanskje igjen navnet :p )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oooh, random medisinske facts - that's my game!

- ALS (Amyotrofisk Lateralsklerose) er mer kjent i statene som Lou Gehrig's disease, da det er oppkalt etter en kjent baseball-spiller.

- Cleidocranial dysostosis er en lidelse som påvirker utviklingen av tenner og skjelett. Noen med denne lidelsen utvikler ikke, eller utvikler delvis, et kragebein, som gir hypermobilitet i skulderleddene. Smått freaky!

http://www.youtube.com/watch?v=SHrW1diXDtE

- Når noen utvikler mer enn 5 fingre eller tær på en hånd eller fot, heter det Polydaktyli. Sid Wilson (DJ i Slipknot) ble født med 6 fingre på hver hånd, men disse ble amputert ved fødselen.

- Storfe-rasen Belgisk blå og Piedmontese har en genetisk følgefeil (mutasjon i myostatin-genet) som får dem til å utvikle hyperplasi (hypertrofi er utvidelse av muskelfibere, hyperplasi er dannelse av nye muskelfibere i tillegg til de gamle). Max biff!

27806716belgian_blue_cattle_5.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oooh, random medisinske facts - that's my game!

En til: Den nevrologiske sykdommen Huntington's chorea, som gir ufrivillige bevegelser og mental nedsettelse, ble først beskrevet av en norsk distriktslege i Setesdal i 1860 (12 år før Huntington kom på banen) og sykdommen kalles derfor også setesdalsrykkja.

Kan se f eks slik ut:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror gaaanske sikkert at mange av de relativt unge menneskene i dag som vet om Huntington har hørt det fra House, nærmere bestemt Thirteen ;)

olivia-wilde.jpg

Noen flere random medfacts:

- Det ekstra kromosomet som mennesker med Downs har gir dem en ekstra god beskyttelse mot noen krefttyper.

- Sigdcelleanemi (Sickle Cell), som er en alvorlig medfødt genetisk lidelse, gir, ironisk nok, meget god beskyttelse mot malaria. Arver du sigdcelleanemi fra begge foreldrene blir du meget syk, men får du det fra bare en kan man leve greit med det.

- Denne er litt komplisert, men ganske fantastisk none the less: HIV entrer cellene som den trenger via reseptorer som kalles CD4. CD4 opererer med noen hjelpe-reseptorer som kalles CCR5. Her kommer the good stuff: CCR5 kan muteres med CCR5-delta32. Mennesker som får denne mutasjonen fra begge foreldrene er tilnærmest immune mot HIV og AIDS. De kan fortsatt smittes av varianter av HIV som påvirker andre reseptorer, men dødsfall hos mennesker med denne mutasjonen av AIDS er svært skjeldent. Forskere mistenker at CCR5-delta32 mutasjonen sprang opp som svar til Svartedøden - denne teorien styrkes av det faktum at nord-europa ble truffet hardest av svartedøden, og det er også her du finner mest av denne mutasjonen. En annen sterk kandidat er kopper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker som får denne mutasjonen fra begge foreldrene er tilnærmest immune mot HIV og AIDS. De kan fortsatt smittes av varianter av HIV som påvirker andre reseptorer, men dødsfall hos mennesker med denne mutasjonen av AIDS er svært skjeldent. Forskere mistenker at CCR5-delta32 mutasjonen sprang opp som svar til Svartedøden - denne teorien styrkes av det faktum at nord-europa ble truffet hardest av svartedøden, og det er også her du finner mest av denne mutasjonen. En annen sterk kandidat er kopper.

Dumt spørsmål, men vil det si at nord-europeiske gener statistisk sett har en mindre sjanse for å bli HIV-smittet? o_O

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dumt spørsmål, men vil det si at nord-europeiske gener statistisk sett har en mindre sjanse for å bli HIV-smittet? o_O

Hehe, litt knølete forklart fra min side, så jeg prøver igjen :)

CCR5-delta32 er vanligere i befolkningen jo lenger opp i Europa du kommer. Drar du langt nok sør finnes den praktisk talt ikke :)

Sakset rett fra kilden:

In some groups, the CCR5-delta32 mutation is found in a curiously large number of people (up to 20% of Caucasians have one copy). Could there be some advantage to having this mutation?

Well, the HIV epidemic is too new to have caused so many people to have the mutation. Also, a high frequency of a resistance gene would be expected in the region where infection rates are high. However, it's virtually absent in African and Asian populations.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, litt knølete forklart fra min side, så jeg prøver igjen :)

CCR5-delta32 er vanligere i befolkningen jo lenger opp i Europa du kommer. Drar du langt nok sør finnes den praktisk talt ikke :)

Sakset rett fra kilden:

In some groups, the CCR5-delta32 mutation is found in a curiously large number of people (up to 20% of Caucasians have one copy). Could there be some advantage to having this mutation?

Well, the HIV epidemic is too new to have caused so many people to have the mutation. Also, a high frequency of a resistance gene would be expected in the region where infection rates are high. However, it's virtually absent in African and Asian populations.

Så, hvis det er 20% sjans for å være bærer av ett allel, så er det altså 1% sjans for at jeg er tilnærmet immun mot HIV? Wohoo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

- Sigdcelleanemi (Sickle Cell), som er en alvorlig medfødt genetisk lidelse, gir, ironisk nok, meget god beskyttelse mot malaria. Arver du sigdcelleanemi fra begge foreldrene blir du meget syk, men får du det fra bare en kan man leve greit med det.

Raskt spørsmål, rammer ikke denne bare mennesker med afrikansk avstammelse? Tror jeg ble fortalt en gang at den er "vanlig" blant afro-amerikanere blant annet.

- Denne er litt komplisert, men ganske fantastisk none the less: HIV entrer cellene som den trenger via reseptorer som kalles CD4. CD4 opererer med noen hjelpe-reseptorer som kalles CCR5. Her kommer the good stuff: CCR5 kan muteres med CCR5-delta32. Mennesker som får denne mutasjonen fra begge foreldrene er tilnærmest immune mot HIV og AIDS. De kan fortsatt smittes av varianter av HIV som påvirker andre reseptorer, men dødsfall hos mennesker med denne mutasjonen av AIDS er svært skjeldent. Forskere mistenker at CCR5-delta32 mutasjonen sprang opp som svar til Svartedøden - denne teorien styrkes av det faktum at nord-europa ble truffet hardest av svartedøden, og det er også her du finner mest av denne mutasjonen. En annen sterk kandidat er kopper.

Skjønner jeg det riktig om jeg formulerer det sånn: Du smittes av viruset, men du blir ikke dødelig syk av det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så, hvis det er 20% sjans for å være bærer av ett allel, så er det altså 1% sjans for at jeg er tilnærmet immun mot HIV? Wohoo!

Finnes tester man kan ta for det :) Leste meg opp litt mer på det, og det kan se ut som denne mutasjonen også er koblet til noen ganske nasty leversykdommer :dry:

EDIT: Addendum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15215889

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15548261

Ser ut som den har noe gående for seg når det gjelder Hep C også :)

Raskt spørsmål, rammer ikke denne bare mennesker med afrikansk avstammelse? Tror jeg ble fortalt en gang at den er "vanlig" blant afro-amerikanere blant annet.

Det er arvelig, så strengt tatt kan alle få det hvis foreldrene har det. Men det er overrepresentert i befolkninger i land med mye malaria - sist gang jeg sjekket var ikke malaria-myggen så glad i snøfulle vintere og kuldegrader :cat:

Skjønner jeg det riktig om jeg formulerer det sånn: Du smittes av viruset, men du blir ikke dødelig syk av det?

Rett fra kilden :)

Many people who are resistant to HIV have a mutation in the CCR5 gene called CCR5-delta32. The CCR5-delta32 mutation results in a smaller protein that isn't on the outside of the cell anymore. Most forms of HIV cannot infect cells if there is no CCR5 on the surface.

Du kan fortsatt bli smittet av versjoner som benytter seg av andre reseptorer though :cry:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...