Gå til innhold

Sykelig overvekt - Hva gjør jeg nå?


Danielishhh

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg er en ung mann på 22 år i BMI på 38.86 kg/m2 .

Det vil si at jeg er 185 høy og veier 133 kilo.

For et år siden så veide jeg 105 kilo og hadde en helt grei kropp. Nå har jeg de sykeste strekkmerkene du kan tenke deg, ser egentlig på kroppen min som en blowfish og jeg ser nå at jeg er nødt til å gjøre noe med vekten min. Jeg har ikke hatt sånn skikkelig usunt kosthold men det skal sies at jeg også kunne spist litt sunnere.

Samtidig har jeg også hatt en jobb hvor jeg har sittet stille 8 timer om dagen og vært psykisk sliten når jeg kom hjem.

Akkurat nå er situasjonen min slik at jeg i går begynte med trening. Bare kondisjon hittil. Jeg vil anta at jeg søker litt råd her for nå vet jeg seriøst ikke hva jeg skal gjøre lenger.

Jeg holder meg på nutrilett shakes 3 ganger om dagen, 2 bananer og ca 2 riskaker. Det utgjør ca 600-700 kalorier totalt ettersom jeg har forstått. Jeg er klar over at en kilo er ca 7000 kalorier. Så langt så har jeg ikke hatt noe som helst problemer med å fulge dietten og har egentlig bare lyst til å være på tredemølla hele tiden.

SPØRSMÅLET MITT ER:

- Hva er realistisk for meg i nærmeste fremtid med tanke på evt vektreduksjon?

Jeg tenker slik som dette da;

Jeg får i meg 600-700 kalorier hver dag, Og når man er lite aktiv så har jeg hørt at man forbrenner ca 2000 kalorier hver dag bare ved å gjøre enkle ting som husarbeid osv osv.

Sett at jeg trener i tillegg, kondisjon på tredemølla med en hastighet på 6.00 så forbenner jeg rundt 500 kalorier på en time...

HVA ER REALISTISK HER? Hjelp folkens :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet det er fristende å legge seg lavt på kaloriene..Gjorde det selv. det går en periode for oss som har hatt en del kilo å ta av. Men det er bedre å starte på ett mer levelig underskudd. Se på fitnessbloggen sine sider på facebook. Finn kalorikalkulatoren der og regn ut hva du forbrenner. Så legger du deg 500 kcal under det. Du går da ned saktere muligens, men det er samtidig mye enklere å følge dietten og leve med den. En skal jo fungere i hverdagen også..Jeg har god hjelp fra myfitnesspal til å logge maten. Det er en gratis app du kan laste ned. Videre har jeg alltid trent kondisjon. med fokus på å holde meg innenfor fettforbenningssonen. Det gjør jeg ved at jeg har pulsklokke og pulsbelte. Gjorde treningen litt mer interessant å. Når jeg kan følge med og registrere. Men det er jo smak og behag. All trening er pluss. Videre kan det være lurt å ikke kutte ut all mat du før spiste, men heller begrense porsjonene. Jeg kastet mine store middagstallerkener og spiser nå kun av små. Jeg kuttet i karbohydratene til å begynne med og etter hvert som det ga resultater,har jeg forsiktig innført noen av de igjen. Drikk mye vann, det hjelper å. Jeg drikker 3 liter pr dag. Jeg tar å d vitamin og multivitamin. Mm. Det var vel igrunn mine "2 scents". Nå er jeg langt fra en ekspert...men har gått ned en del kilo. Så tror jeg har litt grunnlag for å gi råd.

Masse lykke til! Du greier dette!!(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt det du sier Kari er inspirerende. For meg så er dette bare utrolig vanskelig. Var hos legen i dag og han visste ikke hva han kunne si. Han var enig i at endring må skje og det må skje FORT. Fortalte om dietten min og han sa at det var utrolig bra, iallefall til å starte med. Jeg vil gjøre en STOR endring på KORT tid og det vet jeg er vanskelig og også kanskje litt helsefarlig. Men jeg følger nøye med på kroppen min nå og kommer til å gjøre det. Jeg er fast bestemt på å klare det her! Jeg tror at litt jojoslanking kan være sunt for meg i starten slik at jeg går raskt ned i vekt og heller bygger på jojoslankingen å går gradvis over til et sunnerekosthold osv.

Bildet er bare et eksempel men jeg vil kvitte med med de 33 kiloene FORTEST MULIG!

Link til slankekalkulatoren: http://www.bmikalkulator.info/slankekalkulator/

post-29980-14440957735956_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen!

Synes egentlig ikke noe av det du driver med nå høres så veldig realistisk ut..?

1. Du spiser ALT for lite, og i lengden vil du fort gå tom for energi/overskudd, så ville definitivt lagt meg på langt flere kalorier enn dags dato. Er heller ingen fan av å bytte ut shakes med hvert eneste måltid, da overgangen til "vanlig" mat/fast føde som oftest blir veldig vaskelig, og de fleste som har går ned med shakes dessverre ender med å legge på seg all vekten igjen, om ikke litt ekstra.

2. Å trene kondisjon er vel og greit det.. Men løper eller går du? Tenker da spesielt på ankler og knær som har veldig lett for å bli overbelastet om du øker treningsmengden for mye, spesielt med litt ekstra på kroppen. Har selv slitt med ankelproblemer i over 5 år nå, og det er virelig ikke lett å bli kvitt når du føst har fått slitasjeskader. Så ville kanskje for øyebliket holdt løping til det minimume, og heller konsentret meg om styrketrening 3-4 ganger i uken. Og om du vil legge inn litt kondisjon til jeg satset på sykling eller svømming ettersom belastningen på ledd og diverse er adskillig lavere.

Er overhode ingen ekspert, og har heller liten peilig på hvor mange kalorier du burde få i deg, men det finnes maaange gode artikler her på fitnessbloggen som burde gi deg en mer enn god pekepinn på hva du burde spise. Vil også anbefale deg å lese artikkelen om Styrke for Nybegynnere og om Starting Strength. Det var her jeg begynte. Vil også anbefale å ta deg råd til noen timer med en personlig trener på treningssenteret ditt, som kan hjelpe deg i gang, samt vise deg riktig teknikk på de forskjellige øvelsene.

Kan kanskje også være lurt å holde en matdagbok og treningsdagbok. Ved å skrive ned alt du spiser og drikker hver dag i en uke kan du lettere identifisere "fallgruver" - altså grunner til at du er der hvor du er i dag. Tror mange erfarer det at de får i seg mange flere kalorier enn først antatt, selv om man tror at man i utgangspunktet spiser sunt ;)

Og sist men ikke minst - ingen er like! Så prøv deg frem med kostholdet til hva som funker for deg, samme gjelder trening. Håper dette hjelper litt ihvertfall. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første så er 600-700 kalorier om dagen på langt nært en bærekraftig mengde energi. Du kommer til å gå på en smell etter hvert.

Den 1. september i fjor veide jeg faktisk 133kg (183cm) og den 1. juni i år viste vekten 95kg. Har blitt operert for en prolaps i ryggen og hadde aldri kommet meg skikkelig på rett kjøl mtp. kjernemuskulaturen så jeg starta ikke med noe særlig trening i starten bortsett fra en del mage/rygg-øvelser på matte hjemme i tillegg til litt gåturer i kupert terreng med moderat intensitet.

Det som virkelig satte fart på vektnedgangen var selvfølgelig en omstrukturering av matinntaket. Droppet mye av den unsunne maten og begynte å telle kalorier. Kan anbefale deg å laste ned en app som ShapeUp eller Livestrong MyPlate og legge inn vekt, høyde og alder. Der legger du også inn ønsket vektnedgang pr. uke (jeg opererte med 1kg/uke) samt aktivitetsnivå. Jeg tok utgangspunkt i en stillesittende hverdag og spiste heller litt ekstra de dagene jeg mosjonerte litt. Synes å huske at målet lå i overkant av 2000kcal pr. dag noe som er rikelig mtp. at du ikke trenger å sulte deg noe særlig hvis du spiser "riktig". Jeg har ikke brukt noe kosttilskudd som nutrilett, proteinshakes eller annet overpriset dilldall, kun naturlige kilder som fisk, kjøtt, frukt og grønt.

I vår startet jeg med styrketrening og en liten dose kardio nå og da, fokuserer i større grad på framgang i styrke og fettprosent enn badevekta. Ligger på 94kg nå, men betydelig bedre form enn i Mai (42 netter på luksushoteller i sommer hadde en tendens til å sette en stopper for noen form for diett :p).

Hvis du klarer å holde ut i 2-3 måneder så vil ting gå mer naturlig etter hvert og når du har rundet halvåret så vil det være nesten utenkelig å gå tilbake til dine gamle rutiner. Jeg har på ingen måte vært noe engel og har titt og ofte hadd dager hvor jeg har sklidd ut og har vel vært ute på byen ca. 2 ganger i måneden i snitt. Cluet for meg har vært å se ting i det langsiktige perspektiv og det har absolutt gitt gode resultater. Ligger på en 1750kcal på hviledager for tiden, og rundt 2300 på treningsdager (3-4 ganger i uken).

Tror nok du må justere inntaket ditt og være litt tålmodig. En krasjdiett fungerer svært sjeldent ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei og velkommen!

Synes egentlig ikke noe av det du driver med nå høres så veldig realistisk ut..?

1. Du spiser ALT for lite, og i lengden vil du fort gå tom for energi/overskudd, så ville definitivt lagt meg på langt flere kalorier enn dags dato. Er heller ingen fan av å bytte ut shakes med hvert eneste måltid, da overgangen til "vanlig" mat/fast føde som oftest blir veldig vaskelig, og de fleste som har går ned med shakes dessverre ender med å legge på seg all vekten igjen, om ikke litt ekstra.

2. Å trene kondisjon er vel og greit det.. Men løper eller går du? Tenker da spesielt på ankler og knær som har veldig lett for å bli overbelastet om du øker treningsmengden for mye, spesielt med litt ekstra på kroppen. Har selv slitt med ankelproblemer i over 5 år nå, og det er virelig ikke lett å bli kvitt når du føst har fått slitasjeskader. Så ville kanskje for øyebliket holdt løping til det minimume, og heller konsentret meg om styrketrening 3-4 ganger i uken. Og om du vil legge inn litt kondisjon til jeg satset på sykling eller svømming ettersom belastningen på ledd og diverse er adskillig lavere.

Er overhode ingen ekspert, og har heller liten peilig på hvor mange alorier du burde få i deg, men det finnes maaange gode artikler her på fitnessbloggen som burde gi deg en mer enn god pekepinn på hva du burde spise. Vil også anbefale deg å lese artikkelen om Styrke for Nybegynnere og om Starting Strength. Det var her jeg begynte. Vil også anbefale å ta deg råd til noen timer med en personlig trener på treningssenteret ditt, som kan hjelpe deg i gang, samt vise deg riktig teknikk på de forskjellige øvelsene.

Kan kanskje også være lurt å holde en matdagbok og treningsdagbok. Ved å skrive ned alt du spiser og drikker hver dag i en uke kan du lettere identifisere "fallgruver" - altså grunner til at du er der hvor du er i dag. Tror mange erfarer det at de får i seg mange flere kalorier enn først antatt, selv om man tror at man i utgangspunktet spiser veldig sunt ;)

Og sist men ikke minst - ingen er like! Så prøv deg frem med kostholdet til hva som funker for deg, samme gjelder trening. Håper dette hjelper litt ihvertfall. Lyke til! :)

Hei, og tusen takk! :)

Nei, det kan jeg igrunn tenke meg. Jeg er som sagt helt ny og sitter litt på bar bakke helt alene. Må bare få løst det problemet her...

1. Ja, det kan jeg si meg enig i. Blir også litt for tidlig å si men jeg føler at jeg har mye energi nå. Viljestyrken er der, jeg må bare få gjort dette riktig. Jeg spiser bananer og riskaker ved siden av shakes. Skal finne ut hvordan jeg mekker litt gode supper osv men tar det med tiden. Er en jævel på å spise kyllingsuppe og det er vel sunt (?)

2. Jeg går på max hastighet. Jeg går til det punktet hvor jeg akkurat klarer å holde følge med tredemølla og ikke falle bakover. Om en uke eller 2 tenkte jeg å prøve meg på intervaller med max hastighet. Ja, jeg vil jo selvfølgelig ikke slite ut kroppen min og ødelegge den enda mer enn det den er nå. Tenkte også på å sykle litt men akkurat nå er jeg for det meste på tredemølla. Pluss at jeg bor i et utrolig fint miljø og har en elv med en gåsti som strekker seg over 7km og det er en utrolig deilig gåtur.

Matdagbok har jeg ikke tenkt på i det hele tatt.. men det skal jeg absolutt begynne med!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For det første så er 600-700 kalorier om dagen på langt nært en bærekraftig mengde energi. Du kommer til å gå på en smell etter hvert.

Den 1. september i fjor veide jeg faktisk 133kg (183cm) og den 1. juni i år viste vekten 95kg. Har blitt operert for en prolaps i ryggen og hadde aldri kommet meg skikkelig på rett kjøl mtp. kjernemuskulaturen så jeg starta ikke med noe særlig trening i starten bortsett fra en del mage/rygg-øvelser på matte hjemme i tillegg til litt gåturer i kupert terreng med moderat intensitet.

Det som virkelig satte fart på vektnedgangen var selvfølgelig en omstrukturering av matinntaket. Droppet mye av den unsunne maten og begynte å telle kalorier. Kan anbefale deg å laste ned en app som ShapeUp eller Livestrong MyPlate og legge inn vekt, høyde og alder. Der legger du også inn ønsket vektnedgang pr. uke (jeg opererte med 1kg/uke) samt aktivitetsnivå. Jeg tok utgangspunkt i en stillesittende hverdag og spiste heller litt ekstra de dagene jeg mosjonerte litt. Synes å huske at målet lå i overkant av 2000kcal pr. dag noe som er rikelig mtp. at du ikke trenger å sulte deg noe særlig hvis du spiser "riktig". Jeg har ikke brukt noe kosttilskudd som nutrilett, proteinshakes eller annet overpriset dilldall, kun naturlige kilder som fisk, kjøtt, frukt og grønt.

I vår startet jeg med styrketrening og en liten dose kardio nå og da, fokuserer i større grad på framgang i styrke og fettprosent enn badevekta. Ligger på 94kg nå, men betydelig bedre form enn i Mai (42 netter på luksushoteller i sommer hadde en tendens til å sette en stopper for noen form for diett :p).

Hvis du klarer å holde ut i 2-3 måneder så vil ting gå mer naturlig etter hvert og når du har rundet halvåret så vil det være nesten utenkelig å gå tilbake til dine gamle rutiner. Jeg har på ingen måte vært noe engel og har titt og ofte hadd dager hvor jeg har sklidd ut og har vel vært ute på byen ca. 2 ganger i måneden i snitt. Cluet for meg har vært å se ting i det langsiktige perspektiv og det har absolutt gitt gode resultater. Ligger på en 1750kcal på hviledager for tiden, og rundt 2300 på treningsdager (3-4 ganger i uken).

Tror nok du må justere inntaket ditt og være litt tålmodig. En krasjdiett fungerer svært sjeldent ;)

Hei!

Jaaa, det begynner jeg jo egentlig å skjønne... hehe.

Oiii, det er jo litt likt mitt tilfelle med tanke på vekt å høyde. Jeg drikker ikke brus eller spiser potetgull. Hadde selvfølgelig et lass i skapet men kastet det faktisk i søppla når jeg sto opp i dag.. Litt heartbroken men viljen til å gå ned i vekt er MYE større og sterkere enn suget på chips.

Men når du bruker ShapeUp og de funksjonene du nevner så må du vel betale for det, må du ikke?

Uansett, blir inspirert av det du sier her!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. Kom deg inn i en treningsrutine, feks 3 dager i uka 1 time hver gang. Dette er en god start å utgjør kun 2,5% av tiden din.
  2. Ikke spis mindre, spis sunnere. Siden du er overvektig den dag idag tipper jeg på at en stor del av energien din kommer ifra raske karbohydrater (correct me if im wrong) og da vil denne endringen alene gjøre vidunder
  3. Eksperimenter med å lage mat fra bunnen av, uten masse smør i panna. Det er lett å gjøre kyllingen usunn med overdrevent bruk av smør/olje. Smør er rent fett og det vil da si at 100g smør = 820kcal? mener fett er 8,2kcal per gram om det ikke er mer.
  4. Prøv å hold deg til blodsukker stabil mat, et jevnt blodsukker/insulin nivå vil gjøre hele prosessen mye lettere for deg å føre til mye mindre søtsug samt vektap.
  5. Drikk kun vann. Mange er vant til å drikke mye saft/brus/juice men det går veldig fort for smaksløkene og endre mening, gå en måned uten cola å jeg kan låve deg det smaker hest etterpå.

Som tidligere nevnt over hær er 700kcal for dagen alt for lavt å kan fort sammenlignes med hurtigdietter hentet ifra VG, dette vil ikke hjelpe deg ned i vekt permanent og du kommer mest sannsynlig til å få tilbake alle kiloene, bare nå sitter du med høyere fett% og mindre muskelmasse. Det er muskelmassen din som utgjør hvor stor hvileforbrenning du har, legg fokuset mot å øke muskelmassen din og bli sterkere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jaaa, det begynner jeg jo egentlig å skjønne... hehe.

Oiii, det er jo litt likt mitt tilfelle med tanke på vekt å høyde. Jeg drikker ikke brus eller spiser potetgull. Hadde selvfølgelig et lass i skapet men kastet det faktisk i søppla når jeg sto opp i dag.. Litt heartbroken men viljen til å gå ned i vekt er MYE større og sterkere enn suget på chips.

Men når du bruker ShapeUp og de funksjonene du nevner så må du vel betale for det, må du ikke?

Uansett, blir inspirert av det du sier her!!

Nei, ShapeUp og MyPlate er begge gratis, dog tibys du en gullutgave med litt flere funksjoner men gratisutgaven har fungert utmerket for meg.

Aldersmessig er vi ikke så ulik heller. Var 23 når jeg starta prosjektet mitt i fjor ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er kjempefint du har begynt å ta grep om dietten din. Jeg kan forstå det er vanskelig å være tålmodig og at man gjerne søker råd overalt.

I min mening er det beste du kan gjøre å ta kontakt med en fagkyndig person som kan veilede deg noe i starten. Det kan, muligens, føles noe ubehagelig. Likevel er jeg sikker på at du vil få en mye tryggere fremgang om du tar kontakt med noen som har god erfaring med å hjelpe overvektige - vær kritisk uansett hvem du prater med. Ernæringsprofesjonelle er ikke nødvendigvis super kyndig, selv om de kan mer enn mannen i gaten.

De første du bør ta grep om er:

1. Sett deg et mål, bryt målet ned i realistiske delmål. Obs på at målet er:

Spesifikt, målbart, attraktivt, realistisk og tidsbestemt. Det er banalt og "selvklart", men det er faktisk svært viktig og veldig hjelpsomt!

2. Lag en treningsvane som du trives med. Det kan være fristende å gjøre ALT i starten, men det er ikke realistisk over tid. 2 til 3 faste økter de første ukene, mer dager du ønsker, kan være et enkelt mål å sette deg. Skap en rutine først, som starting strength eller Release Your Potential, 5x5 eller hva som helst.

3. Lag en kostholdsrutine du kan fungere på. Retningslinjer er mange og meningene er flere. Du kan basere ditt kosthold på et større underskudd da du er i en helt annen tilstand enn en person på lavere fettprosent. Din fettmasse kan støtte et større underskudd. Likevel vil jeg anbefale at du fokuserer på å danne en ny vane og luke ut potensielle uvaner / problemer. Det er mye større sjanse for langsiktig suksess på denne måten, selv om det kortsiktig ikke er like fristende. Om dette er periodisk faste, lav-karbo, normalt justert kosthold etc er noe du må finne ut selv og man må ta diverse hensyn basert på individet. Det viktigste er at du skaper en rutine med å velge riktige matvarer.

4. Tvil på alt du leser, spesielt på blogger/diverse nettsider. Dobbelsjekk alltid. Et enkelt google-søk kan avklare veldig mye!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  1. Kom deg inn i en treningsrutine, feks 3 dager i uka 1 time hver gang. Dette er en god start å utgjør kun 2,5% av tiden din.
  2. Ikke spis mindre, spis sunnere. Siden du er overvektig den dag idag tipper jeg på at en stor del av energien din kommer ifra raske karbohydrater (correct me if im wrong) og da vil denne endringen alene gjøre vidunder
  3. Eksperimenter med å lage mat fra bunnen av, uten masse smør i panna. Det er lett å gjøre kyllingen usunn med overdrevent bruk av smør/olje. Smør er rent fett og det vil da si at 100g smør = 820kcal? mener fett er 8,2kcal per gram om det ikke er mer.
  4. Prøv å hold deg til blodsukker stabil mat, et jevnt blodsukker/insulin nivå vil gjøre hele prosessen mye lettere for deg å føre til mye mindre søtsug samt vektap.
  5. Drikk kun vann. Mange er vant til å drikke mye saft/brus/juice men det går veldig fort for smaksløkene og endre mening, gå en måned uten cola å jeg kan låve deg det smaker hest etterpå.

Som tidligere nevnt over hær er 700kcal for dagen alt for lavt å kan fort sammenlignes med hurtigdietter hentet ifra VG, dette vil ikke hjelpe deg ned i vekt permanent og du kommer mest sannsynlig til å få tilbake alle kiloene, bare nå sitter du med høyere fett% og mindre muskelmasse. Det er muskelmassen din som utgjør hvor stor hvileforbrenning du har, legg fokuset mot å øke muskelmassen din og bli sterkere.

Hehe, gikk 6 uker uten cola og annen brus, aldri smakt noe så himmelsk som den cola'n når perioden var over ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å kutte ut de nutrilett shakerne og heller spise vanlig mat men i mindre doser(og kanskje sunnere alternativer). Spis knekkebrød, frukt, kjøtt, fisk og grønnsaker. Til middag så kan du spise helt vanlige middager, men hold deg til en porsjon og la samvittigheten bestemme mengde saus :D Så er det bare å gå turer noen dager i uka. Etterhvert som du har kommet i gang og føler at det er litt mer tilvendt i rutinene dine så kan du legge til flere treninger. Styrketrening er også prima, men det er ikke det viktigste i starten, det viktigste er å komme i gang med noe du vet du kan fortsette med.

Starter du for hardt så går du lei, både på kosthold og -treningsfronten. Så kom deg rolig i gang og unn deg noe godt på lørdagen, en sjokolade eller litt potetgull en kveld i uka hvor du vil kose deg er sunt, da holder du deg på jorda. Men hold det til en dag i uka :)

Funka for meg ihvertfall!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange gode innspill, men jeg tenkte å supplere med noen småtips. Roing er et godt kardioalternativ, crazy allout intervaller på sykkelen kan hjelpe deg til å bedre insulinsensiviteten. 20-30 sekunder med full innsats på tunge gir tre ganger per dag 2-3 ganger i uken. Dette er en veldokumentert effekt. Jeg kjenner ikke ditt hjertet ditt, så du bør trolig konsultere legen din før du setter igang med et såpass vilt opplegg. Kombinasjonen tung styrketrening og rolige gåturer er også en hyggelig måte å bedre helsen på. Men altså, hvis du får go fra legen din ville jeg prøvd det sykkelopplegget. Det er iallfall det som gir best value for investert tid. Du kan både høyere oksygenopptak og få bedret insulinsensitivitet med fem minutters innsats per. uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ShapeUp og MyPlate er begge gratis, dog tibys du en gullutgave med litt flere funksjoner men gratisutgaven har fungert utmerket for meg.

Aldersmessig er vi ikke så ulik heller. Var 23 når jeg starta prosjektet mitt i fjor ;)

Jeg lastet den ned! Må si jeg digger den... haha:)

På den positive siden så er vi vertfall hjelpsomme med geniale inspill!

Absolutt! Må si jeg blir veldig inspirert av deg fordi du minner meg veldig mye om meg selv. Iallefall på før bildene, etter bildene kan jeg ikke måle meg! Søker igrunn all den hjelpen jeg kan få...

Mange gode innspill, men jeg tenkte å supplere med noen småtips. Roing er et godt kardioalternativ, crazy allout intervaller på sykkelen kan hjelpe deg til å bedre insulinsensiviteten. 20-30 sekunder med full innsats på tunge gir tre ganger per dag 2-3 ganger i uken. Dette er en veldokumentert effekt. Jeg kjenner ikke ditt hjertet ditt, så du bør trolig konsultere legen din før du setter igang med et såpass vilt opplegg. Kombinasjonen tung styrketrening og rolige gåturer er også en hyggelig måte å bedre helsen på. Men altså, hvis du får go fra legen din ville jeg prøvd det sykkelopplegget. Det er iallfall det som gir best value for investert tid. Du kan både høyere oksygenopptak og få bedret insulinsensitivitet med fem minutters innsats per. uke.

Så du anbefaler intervaller?

- Jeg skal på en ny legetime første november så får vi se hva som skjer da! Men jeg skal be om å få tatt en legesjekk. Sist jeg gjorde det så hadde jeg bare mangel på D-Vitamin!

Tusen takk for gode inspill :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg ikke ni-lest alt her; og du har sikkert fått mange gode tips! Men jeg må bare si at:

1) Dette klarer du. Du er tydeligvis motivert. Motivasjon er alfa og omega.

2) Gjør de små tingene. Skaff deg en skritt-teller (Fitbit eller Nike Fuelband f.eks.) og sett deg mål for hvor mye du skal gå og rett og slett bevege deg hver dag og få et forhold til det. Ta trappene og ikke heisen. Kvitt deg med alt som er 'jeg orker ikke' tankegang og alle snarveier. Det får du mye igjen for. Trening er en ting, hverdagen er vel så viktig.

3) Du er obviously ikke i mega-god form; ikke ta deg vann over hodet, det kan faktisk være skadelig. Både med tanke på hjerte og ankler, ledd osv. Ikke jogg eller spring! Det er mye teknikk i dette, og med din vekt så kan det gå gæli. Fokuser på teknikk og kontroll, det vil du ha mye igjen for.

4) Turer er gull for deg, med et friskt tempo; ikke spaser-tur. Pluss at det er godt for deg på alle mulige andre måter da.

Og ikke minst:

5) Sett deg realistiske mål, og delmål; men ikke la det tære på motivasjonen hvis du ikke klarer dem. Det er en reise, og ting skjer ofte i rykk og napp.

6) Se punkt 1.

Jeg skal ikke gi deg for mye tips om hva du skal trene, men jeg tror ikke du skal hoppe på vekter med en gang. La kroppen tilpasse seg et høyere aktivitetsnivå først. Det er mine første tanker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette går veien!

Det er allerede kommet gode tips og vink, og jeg tenkte jeg kunne støtte litt opp om dem.

sett deg mål, delmål på veien og hold fast ved dem. husk hvorfor du gjør dette.

Ta formbilder. der vil du etter hvert se massive endringer.

Logg trening, logg mat, finn ut hva ulike matvarer inneholder. ja, det kan være mye å lese seg opp på, men det får du raskt igjen.

sist, relatert til det over, og jeg mener ikke å fornærme deg her, men i tillegg til matkunnskap, lær deg å lage mat fra bunnen av, med ferske og friske råvarer. ikke bare er det billigere og smaker bedre, men da kontrollerer du hva du får i deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt det du sier Kari er inspirerende. For meg så er dette bare utrolig vanskelig. Var hos legen i dag og han visste ikke hva han kunne si. Han var enig i at endring må skje og det må skje FORT. Fortalte om dietten min og han sa at det var utrolig bra, iallefall til å starte med. Jeg vil gjøre en STOR endring på KORT tid og det vet jeg er vanskelig og også kanskje litt helsefarlig. Men jeg følger nøye med på kroppen min nå og kommer til å gjøre det. Jeg er fast bestemt på å klare det her! Jeg tror at litt jojoslanking kan være sunt for meg i starten slik at jeg går raskt ned i vekt og heller bygger på jojoslankingen å går gradvis over til et sunnerekosthold osv.

Bildet er bare et eksempel men jeg vil kvitte med med de 33 kiloene FORTEST MULIG!

Link til slankekalkulatoren: http://www.bmikalkulator.info/slankekalkulator/

t

Skjønner deg innmari godt. Men du har faktisk tatt det viktigste grepet; du har begynt! Det er noen ganger det aller tøffeste. Så når du går turer og kjenner hvor tungt det, legg deg det på minnet. Jeg husker tilbake på min første økt på trimsykkelen min...144kg kjentes overalt og jeg var deprimert. Og trodde ikke jeg kunne klare noe som helst. men sakte med sikkert så kjenner du at det går og at du klarer dette! Logg gjerne her inne så kan vi følge med og heie på deg(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprettet akkurat en loggbok: http://forum.fitnessbloggen.no/threads/fra-gr%C3%A5stein-til-gull.24889/

Jeg er enig med dere alle. Og håper veldig gjerne at dere følger med i takt med tiden fremover! Jeg går 120% inn for det her. Det skal sies at jeg gjør dette KUN for meg selv og bare det er god nok grunn. Jeg har lest starting strength og andre tråder her inne og jeg skal "ampe" opp treningen litt. Spise litt mer fast mat,- bare sunnere.

t

Logg gjerne her inne så kan vi følge med og heie på deg(y)

Bare trykk på linken over! :)

Igjen,- så velger jeg å takke alle som har postet her. Det betyr utrolig mye!! Tusen takk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...