Gå til innhold

Når kan jeg spise sjokolade? osv


Fragleren

Anbefalte innlegg

Hei! Lenge siden jeg har skrevet her. Jeg føler jeg har kommet godt i gang med endring av livsstil, og etter mange måneder faller det ganske naturlig å velge sunne matvarer. Jeg registrerer fortsatt nesten alt jeg spiser, just in case. Holder meg innenfor de kcal jeg skal spise for dagen med underskudd, og velger fortrinnsvis proteiner og mat som metter godt.

Jeg føler jeg går veldig sakte ned i vekt, men jeg måler med målebånd i tillegg. Jeg ser at jeg har gått inn i cm, så noe må jeg gjøre riktig.

Men jeg savner sjokolade. Kan jeg aldri spise sjokolade? Hva skjer om jeg spiser en 250 grams sjokoladeplate en gang i uka, om jeg har kcalunderskudd 6 dager i uken? En sjokolade dekker jo nesten hele dagsbehovet mitt, og jeg må jo ha ordentlig mat i tillegg. Så da blir det jo et ganske heavy kcaloverskudd. Dette skremmer meg, da jeg er redd for å ødelegge alt jeg gjør resten av uka.

Jeg drikker ikke alkohol lengre, og hvis jeg kunne velge mellom en kveld på fylla, og en sjokoladeplate ville jeg valgt sistnevnte.

Spørsmålet mitt er altså; hva skjer hvis jeg spiser 250 gram sjokolade en gang i uka? Jeg savner det så mye at jeg nesten tenker at det er verdt å være overvektig for. Det holder med en dag i uka, altså.

Anyone? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

250g sjokolade er 1500-1700kcal, som vil si at du totalt sett den uka vil spise gjennomsnittlig litt over 200kcal ekstra daglig. Det eneste det vil medføre er at du går litt saktere ned i vekt/fettprosent. Jeg vil heller ikke anbefale å gå lavere ned på kaloriene i hverdagene, da du spiser ganske lite per nå. Hvorfor må du spise 250g sjokolade i ett? Hva med å holde deg til 100g, en halv stor sjokoladeplate? Men som sagt, det er ikke noe problem, annet enn at det vil hemme kaloriunderskuddet ditt, og kan dermed gjøre at du ikke går ned i vekt, eventuelt går saktere ned.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er sjølverklært sjokoholiker (anser det som ein permanent/kronisk tillstand). Har tidlegare ete 200g dagleg. No et eg 10-15g sjokolade dagleg og stortrivest med det.

Trur at Fragleren med fordel kan gå frå eta "all sjokoladen" til litt. Enklere å holde den smale sti når det er nokre godbiter fordelt utover veka :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

250g sjokolade er 1500-1700kcal, som vil si at du totalt sett den uka vil spise gjennomsnittlig litt over 200kcal ekstra daglig. Det eneste det vil medføre er at du går litt saktere ned i vekt/fettprosent. Jeg vil heller ikke anbefale å gå lavere ned på kaloriene i hverdagene, da du spiser ganske lite per nå. Hvorfor må du spise 250g sjokolade i ett? Hva med å holde deg til 100g, en halv stor sjokoladeplate? Men som sagt, det er ikke noe problem, annet enn at det vil hemme kaloriunderskuddet ditt, og kan dermed gjøre at du ikke går ned i vekt, eventuelt går saktere ned.

Okei :) Takk for svar! Angående størrelsen på sjokoladen, så har du vel rett. Jeg behøver nok ikke å spise 250 gram, når jeg kan kjøpe en 100 grams i stedet for :)

I går meldte jeg meg inn i treningstudio, fordi jeg føler jeg har kontroll på kostholdet nå. Er litt nervøs, da jeg er veldig uerfaren, og er redd for å gjøre feil. Men når jeg trener og forbrenner kcal, så kan jeg vel spise den 100 grams sjokoladen med litt bedre samvittighet, også. Kanskje jeg da kan spise den uten å overskride i kcalinntak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg er sjølverklært sjokoholiker (anser det som ein permanent/kronisk tillstand). Har tidlegare ete 200g dagleg. No et eg 10-15g sjokolade dagleg og stortrivest med det.

Trur at Fragleren med fordel kan gå frå eta "all sjokoladen" til litt. Enklere å holde den smale sti når det er nokre godbiter fordelt utover veka :p

Hurra! Ja, jeg skal nok klare å begrense meg. Jeg ser på "sjokolade-nekt" som et altfor stort tap, og vil jo gjerne kunne unne meg noe godt innimellom.. Eneste er at jeg legger på meg flere kilo bare av å se på den i butikken. Merker jeg blir lei meg når jeg har venninner som kan spise 250 gram uten at det synes på dem, når de verken trener eller spiser særlig sunt ellers.

Det er fruktnøtt sjokoladen fra Freia jeg drømmer om :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er også en sjokoladeelsker.. Teller kalorier og spiser sjokolade. Ikke går jeg spesielt sakte ned heller. Jeg spiser en sjokolade som finnes på meny. Den kommer fra merket sukkerfritt og inneholder 124 kalorier. Det har du lov til en gang i uken. Det er en kjeks-sjokolade om du liker den. :) Sjokoladene fra sjokoladeprinsen er ikke så verst de heller. Gode på smak og kalorimengde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokolade er, og forblir en "premie" for min del!

En gang i uka unner jeg meg selv en sjokolade på fredagskvelden/lørdagskvelden, etter å ha holdt meg på en god linje gjennom hele uka. Som tidligere nevnt her inne i tråden, så er det vell mengde det står på. Selv unner jeg meg ikke noe mer enn kanskje 3-4 striper freia melkesjokolade på fredag/lørdagskvelden med noe godt å drikke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fruktnøtt er jo den beste sjokoladen!

Fruktnøtt er veldig god. Men den jeg spiste klart mest var vanlig Freia Melkesjokolade. Kunne glatt gå med en slik plate for dag, vertfall i helgene. Har ikke spist en bit sjokolade på kanskje 2 mnd nå, og det rare er at jeg ikke har noe søtsug heller. Samme med Cola. Drakk det som vann i flere måneder, etter mer moderat (mis)bruk før det. Så var det cold turkey slutt for ca 2mnd siden, og har ikke smakt det siden, og heller ikke noe sug etter det.

Tror nok det er best å holde meg helt unna, så det ikke blir tilbake på sukkertoget :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mmmmmm! Sjokolade! Jeg eeeelsker mørk sjokoalde, 60-70% :joyful: Spiser sjokolade flere ganger i uka, men spiser kun en rekke om gangen, kanskje 50% av en 100 grams i helgene.

Det lure med mørk sjokolade er at du ikke orker mye av gangen, men man skal selvsagt spise det en liker. Så en 100 grams melkesjokolade på ca. 500 kcal er ikke farlig en gang i uka :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det lure med mørk sjokolade er at du ikke orker mye av gangen, men man skal selvsagt spise det en liker. Så en 100 grams melkesjokolade på ca. 500 kcal er ikke farlig en gang i uka :D

Det er flere som påstår det, men jeg kan spise akkurat like mye mørk sjokolade, som lys. Altså ubegrenset. Forstår ikke hvor det kommer fra at man ikke orker så mye fordi den er mørk?:lol:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...