Gå til innhold

Kostholdsplan


StineJulie

Anbefalte innlegg

På tide med total endringer av kosthold og la dette bli en ny livsstil. Har hatt medlemsskap på studio en stund nå, men det var mer for å holde meg i form. Og for å være ærlig - jeg var ikke der så ofte. Men for ca. 2 mnd siden begynte jeg å ta det litt mer seriøst.

Jeg sliter med depresjon som er tilbakevendende. Har hatt det siden jeg var 12, og nå er jeg nesten 20. Jeg vil sjekke om total endring av kosthold og mer trening hjelper for meg (siden jeg ikke skal gå på medisiner i år). Og jeg vil selvfølgelig få en kropp jeg har har lyst på.

Men jeg trenger hjelp når det kommer til kosthold. Er det noen der ute som er villige til å hjelpe meg å lage en bra kostholdsplan? :)

Stine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 5 måneder senere...

Hei, og velkommen!

Leit å høre du sliter med tilbakevendene depresjon! Jeg fikk selv diagnosen rett før jul 2011, og gikk et halvt år på medisiner. Ikke kult. Jeg hadde allerede et relativt godt treningsgrunnlag og griet kostholdt allerede da. Selv om jeg sluttet på medisiner etter 6mnd betyro ikke det, som du nok har kjent på selv, at ting blir totalt awesome av den grunn.

Det jeg ville fortelle deg er at for meg er trening og et bra kostkold blitt en redning. Kjenner at om jeg spiser mye sukker og/eller ikke trener nermere en uke i strekk blir ting fort tungt. Så, selv om det kanskje tar litt tid å komme dit, så har jeg troa på at det vil fungere for deg også! :)

Og, masse lykke til og god bedring! Stort smil til deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv har jeg aldri lidd av en depresjon, så det er litt vanskelig å sette meg inn i din situasjon. Men jeg kan si at jeg går inn i en sånn "dvale-lignende" modus hvor jeg føler alt går på autopilot og det meste er tungt, om jeg ikke trener og spiser sunt. Med en gang jeg startet å trene og spise sunt så forandret dette seg veldig, og jeg fikk et overskudd til å takle alle de tingene som gjorde dagene mine tunge tidligere. Håper du finner en god kostholdsplan. Personlig fungerer jeg dårlig på mange små måltider om dagen, og spiser heller to-tre store. Det funker for meg.

Håper du finner ut av det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slitt med depresjon og gikk på medisiner for dette. Nå er jeg blitt bedre, og det som funker for meg er trening og et sunt kosthold (y) Trening er en god terapi. Det som er viktig er å ikke ligge for lavt på kcal- inntaket. Det gjorde jeg når jeg slet med depresjon. Etter som jeg økte kcal- inntaket slet jeg mye med magesmerter, men det var fordi magen ikke var vandt med et større mat-inntak, men det kom seg etterhvert :-) Nå har jeg merket større forskjell på kroppen, føler meg sterkere, friskere og energi-nivået er på topp! Jeg ligger på 2000-2300 kcal daglig. Jeg vil anbefale deg å spise mye proteiner, som metter godt (kylling, karbonadekjøttdeig,tunfisk osv) også er det viktig å få i seg de rette langsomme karbohydrater og det rette fettet (umettet fett). Lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg slet med vinterdepresjoner. Orket aldri noe, var alltid trøtt og sliten. Merket stor forskjell da jeg startet å trene og spise sunnere :)

Nå løper jeg like mye vinter som sommer og trenger ikke mer søvn enn 6-7 timer kontra 10-12 før.

Mine dager består av mye egg, kylling, laks, karbonadedeig, nøtter, kokosolje/melk/mel, frukt, avokado, grønnsaker, søtpotet,mørk sjokolade. Ja hovedsaklig ren og næringsrik mat med mye proteiner, fett og trege karbohydrater kombinert med trening :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare si at ved tilbakevendende depresjon,som jeg har selv,så er det viktigå få hjelp først og fremst. Og via denne hjelpen er det også mulighet for å få dekt,støtte til å få hjelp av en fagkyndig. Jeg har fått innviglet støtte for å kunne ha råd til både pt og kostholdsveileder. Dette tar seff tid ,mange mndr,jeg har enda ikke fått pengene for å dekke opp dette fra nav enda dette ble godkjent i slutten av jan. Men det kommer og jeg tenker at dette er mega viktig ift å kunne bli frisk eller bedre fra depresjon-å spise og trene rett. Det kan faktisk forbygge tilbakefall:)

Så jeg vil absolutt anbefale deg å ta kontakt med noen som har god peilig på kosthold i så fall. Her inne vet vi mye men vi er ikke eksperter. ;) Utenom de her inne som er personlig trener og Coach eller er utdannet innenfor ernæring. Så du kan få gode svar her helt klart:)

Men å ha noe skikkelig å forholde seg til er viktig. Spesielt når man lider psykisk og det ofte er mange plager i tillegg til dette,uten å si noe sikkert at du har det da. Men da er det kjekt å kunne slippe å tenke for mye på hva skal man spise osv. Synes nå jeg:) Ognda vet du også at du ikke gjør noe galt ift kroppen. Hormonene styrer mye av dette med depresjon og nok og næringsrik mat er alfa omega.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare si at ved tilbakevendende depresjon,som jeg har selv,så er det viktigå få hjelp først og fremst. Og via denne hjelpen er det også mulighet for å få dekt,støtte til å få hjelp av en fagkyndig. Jeg har fått innviglet støtte for å kunne ha råd til både pt og kostholdsveileder. Dette tar seff tid ,mange mndr,jeg har enda ikke fått pengene for å dekke opp dette fra nav enda dette ble godkjent i slutten av jan. Men det kommer og jeg tenker at dette er mega viktig ift å kunne bli frisk eller bedre fra depresjon-å spise og trene rett. Det kan faktisk forbygge tilbakefall:)

Så jeg vil absolutt anbefale deg å ta kontakt med noen som har god peilig på kosthold i så fall. Her inne vet vi mye men vi er ikke eksperter. ;) Utenom de her inne som er personlig trener og Coach eller er utdannet innenfor ernæring. Så du kan få gode svar her helt klart:)

Men å ha noe skikkelig å forholde seg til er viktig. Spesielt når man lider psykisk og det ofte er mange plager i tillegg til dette,uten å si noe sikkert at du har det da. Men da er det kjekt å kunne slippe å tenke for mye på hva skal man spise osv. Synes nå jeg:) Ognda vet du også at du ikke gjør noe galt ift kroppen. Hormonene styrer mye av dette med depresjon og nok og næringsrik mat er alfa omega.

Coach = ekspert på kosthold - make sense!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke alle er det selvfølgelig men jeg skrev også ernæringseksperter. Innenfr alle disse er det mange som er eksperter på kosthold. Jeg har selv brukt coacher som ikke var eksperter p kosthold,for all del,dette er noe man må prøve velge utifra.Sånn er det jo alltid. Slik er det med leger også...noen bytter lege fordi de ikke mente denne legen gjorde det som er best for deg og din helse. Stort sett er de jo flinke på kosthold de som er pt også:) Er man Coach er man ivertfall det vil jeg si,men ikke alle er like god,det er en anne sak;) Vil si at Therese en en god coah:) Og her er jeg ganske sikker;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk laget kostholdsplan av en PT som jeg er fornøyd med så langt. Måtte desverre legge den til side da jeg fikk akutte magesmerter for 2 uker siden, så har spist dritt siden da.

Sikkert et dumt spørsmål MEN: `Du skriver altså at du spise "bra" i 2 uker, så fikk du vondt i magen og bestemte deg for å løse det med å spise "dritmat"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert et dumt spørsmål MEN: `Du skriver altså at du spise "bra" i 2 uker, så fikk du vondt i magen og bestemte deg for å løse det med å spise "dritmat"?

hei!

Fulgte planen i 1 1/2 mnd, også fikk jeg magesmerter for 2 uker siden, som ble så ille at jeg måtte på sykehus, og da var det ikke lett å stå på kjøkkenet å preppe sunn mat akkurat. Og pga det fikk jeg ikke fulgt matplanen min :) Men er back on track nå, heldigvis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan vel komme med en liten oppdatering:

På det halve året jeg har trent og endret kosthold har jeg merket stor forandring på psyken! Kan vel ikke si jeg er frisk, i og med at det er en tilbakevendende sykdom som kan komme og gå som den vil. Men det forhindrer at jeg går langt ned i kjelleren og blir værende der :) Forandringen er også veldig mye på hvordan jeg ser på meg selv, er mer positiv og holder meg langt unna destruktiv og negativ tankegang som bryter en ned. Og jeg føler at dette er pågrunn av livsstilendringen jeg valgte å ta. Hurra!

Veien er enda lang å gå, men å se slike forandringer på et halv år, når jeg har levd med dette 8 år, er veldig stort!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke støtte for ernæringsfysiolog. Og det er i grunnen ikke noe jeg har "klart" :p. Det som skal til for at jeg skal få et bedre liv fysisk og psykisk det får man som regel hjelp med. Det er ikke nav som bestemmer til syvende og sist,det er lege og sykehus:) Jeg sier ikke at dette er noe mange har krav på eller får hjelp emd men det er verdt et forsøk om man sliter veldig. Og dessuten så er det noe man kanskje MÅ ha for å kome tilbake i jobb igjen til slutt. Uansett,jeg sir bare at det går an å spørre og det går an å gå via lege om man ikke har råd til dette på neo måte ut av egen lommebok. Værste som skjer er at du får avslag.

Ikke sikkert ma får pt heller,man man kan få for eksempel fekt medlemskap på studio,kan få dekt til å kjøpe treningsutstyr til å ha hjemme,dette har jeg fått og man kan få hjelp til å evt se på kosthold via lege også,legen kan henvise til en fagkyndig og dette kan nav dekke OM det er ille nok og man ahr nok behov for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke støtte for ernæringsfysiolog. Og det er i grunnen ikke noe jeg har "klart" :p. Det som skal til for at jeg skal få et bedre liv fysisk og psykisk det får man som regel hjelp med. Det er ikke nav som bestemmer til syvende og sist,det er lege og sykehus:) Jeg sier ikke at dette er noe mange har krav på eller får hjelp emd men det er verdt et forsøk om man sliter veldig. Og dessuten så er det noe man kanskje MÅ ha for å kome tilbake i jobb igjen til slutt. Uansett,jeg sir bare at det går an å spørre og det går an å gå via lege om man ikke har råd til dette på neo måte ut av egen lommebok. Værste som skjer er at du får avslag.

Har prøvd alle mulige måter å få støtte på. Men i følge nav får jeg allerede mye mer enn de med sosialstøtte, så de klarte ikke å se det rettferdig at jeg skulle få støtte til noe som var ekstremt viktig for at jeg skulle klare å fortsette min kamp mot sf. Ikke burde jeg sammenlignes med noen som får sosialstønad heller, da jeg får AAP... Nav og jeg er ikke bestevenner:banghead:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det er nav i et nøtteskall...man må få støtte fra lege og behandler for å få det gjennom ofte..prøvd det?Hvis lege elelr psykolog sier DU MÅ få hjelp til å få kjøpt utstyr,delt noe annen type hjelp som for eksempel kost og treningsoppfølging /oppsett for å bli frisk..så får du det..de kan ikke si nei hvis du ikke tjener bra nok til å ha råd selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja,det er nav i et nøtteskall...man må få støtte fra lege og behandler for å få det gjennom ofte..prøvd det?Hvis lege elelr psykolog sier DU MÅ få hjelp til å få kjøpt utstyr,delt noe annen type hjelp som for eksempel kost og treningsoppfølging /oppsett for å bli frisk..så får du det..de kan ikke si nei hvis du ikke tjener bra nok til å ha råd selv.

Prøvd. Prøvd alt mulig. Eneste jeg har fått ekstra er en engangssum 1500,- til klær for lenge siden, fordi jeg hadde ingen klær å bruke etter vektoppgang og pengene mine ellers går til næringsrik mat og trening, reisevei til behandling og behandling. Dette måtte også diskuteres med navs "lege". Men sånn sett blir jeg ekstremt motivert til å jobbe meg ihjel når den tid kommer:shifty:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...