Gå til innhold

Den store nerdetråden


malenesofie

Anbefalte innlegg

Hva med tips til meg da? Digger Wheel of Time og The Stormlight Archive for deres store skala og gode magisystemer. For å presisere: Med god mener jeg at det ikke er "mages" med tilgang til en eller annen mystisk ressurs (e.g. "mana") som kan trylle frem ildkuler uten noen forklaring hverken på hva ressursen er eller hvordan den forholder seg til verden generelt, eller på hvordan ildkula faktisk ble laget.

Brandon Sanderson er utrolig kreativ når det kommer til å finne opp opplegg der det overnaturlige er satt i system, med begrensninger som avler kreativitet i bruken av evnene* fremfor det mer typiske scenarioet der det er størrelsen på kanonen som teller, og helten har alltid størst kanon. :p

*fremfor deus ex machina (som at man plutselig utavdetblå kan teleportere eller slenge opp et skjold, evner som hadde løst 90% av historiens tidligere problemstillinger) som alltid dukker opp i mer amatørmessig fantasy.

Er forøvrig også stor fan av antihelt-rollen som f.eks. Necromancer-klassen i Diablo 2 som lever liv dedikert til kunsten (vekke de døde, skjeletter, curses, osv.) de higer etter å mestre og livsfilosofien (Balanse med stor B) de følger tross at vanlige folk in-universe ikke akkurat er nevneverdig vennligsinnede ovenfor dem.

Så, noen gode boktips? Gjerne epic fantasy, gjerne gode og lange serier, med magi som er mer enn et gratis "Get out of jail free"-kort når forfatteren har skrevet seg inn i et hjørne, og gjerne med karakterer som i alle fall kan være sånn halvveis interessante å lese.

Hmm, siden du allerede har vært innom Stormlight Archives og funnet frem til den hellige st.Sanderson av Awesome, har du lest the rithmatist/mistborn?

Ellers er.. Hva heter nå den serien igjen.. Lightbringer-serien av Brent Weeks ganske fin, selv om den ikke kan måle seg med Sanderson(but then who can?)

Holdt og på å anbefale Night angel-serien, også av Weeks, men den taper seg utover i serien, selv om starten er fin.

Har du sjekket ut The Kingkiller Chronicles av Patrick Rothfuss? Muy Bueno.

Ellers kan R. Scott Bakker med That Which Comes Before(første bok i en serie jeg ikke husker navnet på) være ok, mtp antiheltisme. Den er litt mer kompleks og litt mørkere skrivestil enn Sanderson og de overnevnte, plænty av detaljer å holde oversikten over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hmm, siden du allerede har vært innom Stormlight Archives og funnet frem til den hellige st.Sanderson av Awesome, har du lest the rithmatist/mistborn?

Merker jeg litt lett tilslørt irritasjon mot Sanderson-fanbois? En kan jo ikke nekte for at magisystemet i f.eks. Warbreaker er mer kreativt laget og mindre irriterende å lese enn hovedpersonens-birthright-er-infinite-power-like-a-nuke-in-a-popgun-fight-bare-han-tror-på-seg-selv-opplegg? :p Har forøvrig lest all fantasyen han har skrevet, og venter på neste Stormlight-book (og fortsettelsen på et par andre ikke-Sanderson-serier *gasp!*, deriblandt Kingkiller Chronicles, som drøyer i det vide og det brede).

Ellers er.. Hva heter nå den serien igjen.. Lightbringer-serien av Brent Weeks ganske fin, selv om den ikke kan måle seg med Sanderson(but then who can?)

Holdt og på å anbefale Night angel-serien, også av Weeks, men den taper seg utover i serien, selv om starten er fin.

Har du sjekket ut The Kingkiller Chronicles av Patrick Rothfuss? Muy Bueno.

Ellers kan R. Scott Bakker med That Which Comes Before(første bok i en serie jeg ikke husker navnet på) være ok, mtp antiheltisme. Den er litt mer kompleks og litt mørkere skrivestil enn Sanderson og de overnevnte, plænty av detaljer å holde oversikten over.

Will check them out, thanks! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Merker jeg litt lett tilslørt irritasjon mot Sanderson-fanbois? En kan jo ikke nekte for at magisystemet i f.eks. Warbreaker er mer kreativt laget og mindre irriterende å lese enn hovedpersonens-birthright-er-infinite-power-like-a-nuke-in-a-popgun-fight-bare-han-tror-på-seg-selv-opplegg? :p Har forøvrig lest all fantasyen han har skrevet, og venter på neste Stormlight-book (og fortsettelsen på et par andre ikke-Sanderson-serier *gasp!*, deriblandt Kingkiller Chronicles, som drøyer i det vide og det brede).

Will check them out, thanks! (y)

Slettes ikke, jeg er megafanboy selv :D

Tok meg fri fra jobben for å lese andreboka i Stormlight og går vel igrunn bare rundt og venter på neste tilskudd jeg og, vurderer om jeg skal gi meg løs på andreboka i Reconers, bare for å ha noe å lese^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slettes ikke, jeg er megafanboy selv :D

Tok meg fri fra jobben for å lese andreboka i Stormlight og går vel igrunn bare rundt og venter på neste tilskudd jeg og, vurderer om jeg skal gi meg løs på andreboka i Reconers, bare for å ha noe å lese^^

Mitosis? Den er jo knapt nok lengre enn et Donalt-blad, men for all del underholdende. Har du forresten lest The Slow Regard of Silent Things? Har ikke tatt meg bryderiet med å betale bokpris for en novelle, men begynner å bli lei av å vente på Doors of Stone.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tja, det lever kanskje ikke opp til kravene om dybde og slikt, men for god underholdning og god fantasy:

  • The Riyria Chronicles (Michael J. Sullivan)
  • The Riyria Revelations (Michael J. Sullivan)
  • Kingkiller Chronicle (Patrick Rothfuss)
  • Absolutt alt av Brandon Sanderson, særlig "Stormlight Archive"-serien.
  • Diablo: The Sin Wars og resten av bøkene satt i Sanctuary-universet (særlig de gamle, fra før Diablo 3 kom ut)

A Way of Kings bestilt og på tur i posten! :D(y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Kjøpte Dune på Kindle. Har ikke lest den på over 20 år. Fy faen for en herlig bok. Skal lese resten av serien nå.

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I must not fear. Fear is the mind-killer. Fear is the little-death that brings total obliteration. I will face my fear. I will permit it to pass over me and through me. And when it has gone past I will turn the inner eye to see its path. Where the fear has gone there will be nothing. Only I will remain.

Det er jo faktisk en god tanke/teknikk å bære med seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom biblioteket på UiO her om dagen, og de har (i følge seg selv) Norges største scifi-og-fantasy-bibliotek. Vi snakker kanskje åtti-100 hyllemeter med alskens godsaker. Første boka jeg dro ut var attpåtil "Dune and Philosophy", som gikk igjennom hele serien og konseptene utifra psykologi og moralisme og tenkemåter og sånn. Mind totally blown off the hinges.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var innom biblioteket på UiO her om dagen, og de har (i følge seg selv) Norges største scifi-og-fantasy-bibliotek. Vi snakker kanskje åtti-100 hyllemeter med alskens godsaker. Første boka jeg dro ut var attpåtil "Dune and Philosophy", som gikk igjennom hele serien og konseptene utifra psykologi og moralisme og tenkemåter og sånn. Mind totally blown off the hinges.

Realfagsbiblioteket er en utmerket plass for nerder og andre som liker sci-fi (y), og ekstra fornøyelig for de som liker A hitchhiker's guide to the galaxy... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...