Gå til innhold

Hva er det egentlig vi driver med?


Spyro

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hvorfor får det deg til å føle deg selvopptatt og dum? Fordi du ønsker å ta vare på deg selv, på kroppen din, å sette deg mål, nå dem og oppnå en form for mestringsfølelse som gjør at du føler deg bedre? Er dette galt?

Jeg har ikke sett foredraget, så helheten er trolig noe avvikende fra artikkelen, men noe av det som er skrevet blir bare rart. "Hva faen er det de som trener til birken løper fra? Hva slags tomhet og mistrivsel er det som driver dem?".

Tomhet og mistrivsel?

"Like viktig som vitaminer og jern er de fem faktorene verdighet, handlingsrom, tilhørighet, mening og likevekt."

Dette er jeg elt enig i, men det blir to forskjellige ting. Fysisk og psykisk helse. Får de absolutt aller fleste må man først føle seg vel, ofte gjennom å ha en relativt "sunn" livsstil, god fysisk helse, for å kunne oppnå de fem faktorene

"Fedon, Kari Jaquesson og helseministeren er alle med på å lede oss inn på farlige veier: Bare du steller godt med fett- og muskelcellene dine, så blir du frisk."

Hvordan steller man da godt med fett- og muskelcellene sine? Hvis det er alt som skal til for å bli "frisk"?

Grunntanken er god, men i mine øyne blir dette noe overforenkling og svart/hvitt. Mange påstander som ikke utdypes. Men igjen, foredraget kan ha vært noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor får det deg til å føle deg selvopptatt og dum? Fordi du ønsker å ta vare på deg selv, på kroppen din, å sette deg mål, nå dem og oppnå en form for mestringsfølelse som gjør at du føler deg bedre? Er dette galt?

Jeg har ikke sett foredraget, så helheten er trolig noe avvikende fra artikkelen, men noe av det som er skrevet blir bare rart. "Hva faen er det de som trener til birken løper fra? Hva slags tomhet og mistrivsel er det som driver dem?".

Tomhet og mistrivsel?

"Like viktig som vitaminer og jern er de fem faktorene verdighet, handlingsrom, tilhørighet, mening og likevekt."

Dette er jeg elt enig i, men det blir to forskjellige ting. Fysisk og psykisk helse. Får de absolutt aller fleste må man først føle seg vel, ofte gjennom å ha en relativt "sunn" livsstil, god fysisk helse, for å kunne oppnå de fem faktorene

"Fedon, Kari Jaquesson og helseministeren er alle med på å lede oss inn på farlige veier: Bare du steller godt med fett- og muskelcellene dine, så blir du frisk."

Hvordan steller man da godt med fett- og muskelcellene sine? Hvis det er alt som skal til for å bli "frisk"?

Grunntanken er god, men i mine øyne blir dette noe overforenkling og svart/hvitt. Mange påstander som ikke utdypes. Men igjen, foredraget kan ha vært noe helt annet.

Nei, det er ikke galt å ville ta vare på seg selv. Jeg føler meg absolutt bedre fysisk og psykisk av å trene og spise sunt. Men slik han vinkler det, fikk det meg til å føle meg veldig selvopptatt. Mange av oss tar det jo ganske langt med tanke på hva man spiser og hvor mye man trener. Han mener jo også at det er bra å trene og spise sunt, men alt med måte.

Sitatet, Bare man steller godt med fett- og muskelcellene, så blir du frisk, var jo myntet på moralen til Fedon, Jaquesson m.m.

Kroppen er som han påpeker, bare en beholder. Har vi egentlig blitt hjernevasket?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mykje i det han seier, helse er også å ha gode forhold til venner/familie, det er mykje god helse i å trives på arbeid. Helse er både psykisk, fysisk og psykososialt. Men det blir heilt feil å rakke ned på dei som er i eliten fysisk i sine grener for at "vanlege tapere" (fysisk) skal kunne føle det overkommelig å starte med fysisk aktivitet.

Dette er nok ein "feil" som mange kommuner gjer i folkehelsearbeidet som blir gjort no etter ned nye samhandlingsreformen har tredd i kraft.

Problemet med samfunnsmedisin og generell folkehelse er at kvart enkeltindivid ikkje har ein egenverdi utover vektinga i statistikken. Her er det viktige at _snitet_ opplever bedring. Derfor GENERELLE helseråd og råd som 30 min fysisk aktivitet per dag.

Kort sagt, det han seier er hensiktsmessig for nokon som verkeleg har dårleg helse, ikkje konstruktivt for folk som alderede har god helse (med mindre det har tippa over og "det sunne" går utover helsa).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Dette klarte jeg ikke ta seriøst engang. Du er hverken selvopptatt eller dum, og det sier jeg uten å kjenne deg. Hahaha. Uff, for et bakstreversk helvete ytringsfriheten har blitt.

Internett er speakers corner bare anonymt. Her problemet her er at det ikke er så lett ved første øyekast å se om folk er fullstendig rape gal, men det lyser igjennom med tider og stunder :)

Its-A-Conspiracy.jpg

#aspartam #chemtrails #911 #aliens #jegharføltdetpåminkropp osv osv osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her er problemet at det ikke er så lett ved første øyekast å se om folk er fullstendig rape gal, men det lyser igjennom med tider og stunder :)

Derfor tar man utgangspunkt i at alle er batshit crazy, også får man heller bli positivt overrasket om man kommer over noe givende. Av og til kan jeg surfe litt på vg og sånn, men da er det bare fordi en god latter forlenger livet og fordi det får meg til å føle meg så sjukt oppegående. Det er så vondt inni hjertet av og til at det bør igangsettes dobbeltblindede studier for å finne ut om jeg kan ta livsvarig skade av det. Kan garantere et lavere ADI på internett enn aspartam. #kreft

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Derfor tar man utgangspunkt i at alle er batshit crazy, også får man heller bli positivt overrasket om man kommer over noe givende. Av og til kan jeg surfe litt på vg og sånn, men da er det bare fordi en god latter forlenger livet og fordi det får meg til å føle meg så sjukt oppegående. Det er så vondt inni hjertet av og til at det bør igangsettes dobbeltblindede studier for å finne ut om jeg kan ta livsvarig skade av det. Kan garantere et lavere ADI på internett enn aspartam. #kreft

Uff ja, overskrider nok ADI på internett for ofte, men på den andre siden har man nesten en plikt å si imot komplett idiotiske ting som strider mot alt av etablerte sannheter :)

"En må ikke tåle så inderlig vell, den dumskap som ikke rammer en selv" -A.Øverland (er for enkelt når en ikke trenger å vise til fnugg av kilder, FOR JEG MENER HAN SA DET! :))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var alt bare komplett idioti det han sa? Høres nesten ut som han har tråkket noen på tærne;) Forstod heller ikke heilt hva Indiska meinte med innleggene, men har en følelse av at hun ikke er enig i noe av det som blei sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Internett er speakers corner bare anonymt. Her problemet her er at det ikke er så lett ved første øyekast å se om folk er fullstendig rape gal, men det lyser igjennom med tider og stunder :)

Its-A-Conspiracy.jpg

#aspartam #chemtrails #911 #aliens #jegharføltdetpåminkropp osv osv osv....

Er det meg du meiner som er rape gal??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Var alt bare komplett idioti det han sa? Høres nesten ut som han har tråkket noen på tærne;) Forstod heller ikke heilt hva Indiska meinte med innleggene, men har en følelse av at hun ikke er enig i noe av det som blei sagt.

For min del synes jeg trinn en er å skille mellom å "fokusere på helsa" og en "hobby" eller "livsstil". Det blir for enten eller mener jeg. Man er ikke enten fitnessfucked i skallen ELLER gir seg fullstendig faen.

Så han har poenger ja, føler jeg meg truffet? nei.... Akkurat som jeg også innser at det finnes en mellomting mellom å "like turer i skog og mark" og på "gå canada på tvers i løpet av 3 år"

Ei heller skilles det på trening, er det egosentrisk å være fotballtrener for din sønns juniorlag? Er evt sønnen din en egosentrisk liten drittunge som ønsker å utøve en hobby sammen med venner som også gir han utløp for konkurranseinstinkt, læring, sosialt samhold og helsebringende positive effekter?

Når ble det et helsehysteri?

Jeg føler at "helsehysteriet" er like reelt som "flotthysteriet", "svineinfluensa" og andre skikkelig skumle ting som dreper oss på flekken i følge vg.no

Ps. Jeg synes Fugelli ofte har interessante og bra innlegg om mangt, men akkurat her seg jeg ikke egentlig hva problemet er. Jeg føler han skaper et hysteri jeg ikke kjenner igjen i vertfall. Ord som hjernevasket m.m føler jeg egentlig ødelegger hans poeng. Så ved en litt mer moderat ordlegging så kan jeg være med på ideen, men anser det ikke som et problem. Noen ekstreme vil du alltid finne, innenfor alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Er det meg du meiner som er rape gal??

Nei :) Det var ikke til deg, men videre på Indiska sitt poeng :)

Altså, for å presisere, det var ikke rettet mot deg, men mot en trend på internett. Så beklager om det kom litt dårlig fram. Indiska sier støtter deg jo også på det faktum at du ikke trenger å føle deg dum da i allefall hun (med flere) synes innlegget hans var vell krast og ikke noe å ta på vei for som vanlige gjennomsnittlige mennesker opptatt av trening og helse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om du har fulgt med på kommentarene på fitnessbloggen sine poster om aspartam, så ville du fortstått. hehe.

Du skal være heldig om du finner noen aspartamhatere som ikke kommer med konspirasjonsteorier.

Jeg har ikke fulgt med på det nei. Siden Eirich snakket om anonyme galninger, kunne det vel bare være meg siden Fugelli fremstod med fullt navn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei :) Det var ikke til deg, men videre på Indiska sitt poeng :)

Altså, for å presisere, det var ikke rettet mot deg, men mot en trend på internett. Så beklager om det kom litt dårlig fram. Indiska sier støtter deg jo også på det faktum at du ikke trenger å føle deg dum da i allefall hun (med flere) synes innlegget hans var vell krast og ikke noe å ta på vei for som vanlige gjennomsnittlige mennesker opptatt av trening og helse :)

Jo jeg følte at hun støttet meg, men da du svarte det du gjorde, tenkte jeg at den kryptiske meldingen hennes om ytringsfrihet egentlig var myntet på meg den og. Jeg er nok for gammel for dette, forstår jo ikke disse meldingene;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Jeg har ikke fulgt med på det nei. Siden Eirich snakket om anonyme galninger, kunne det vel bare være meg siden Fugelli fremstod med fullt navn.

Jeg gjentar, det var et svar på Indiska sitt poeng om at på internett kan alle slippe til ordet, beklager om du tolket det på annet vis. Det var bare et støttende sukk hva "for et bakstreversk helvete ytringsfriheten har blitt." Jeg tar selvkritikk for at det var noe off topic, men har vært en lang dag med aspartamhysteri og spisevegring. Sorry :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Jo jeg følte at hun støttet meg, men da du svarte det du gjorde, tenkte jeg at den kryptiske meldingen hennes om ytringsfrihet egentlig var myntet på meg den og. Jeg er nok for gammel for dette, forstår jo ikke disse meldingene;)

Jeg støtter deg også, du trenger ikke føle deg hverken selvopptatt eller dum bare fordi du har en interesse :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt æren av å jobbe med professor Fugelli og han er jo en utrolig mann, lege og person, han tenker nok litt større bilder. Skjønner jo hva han mener med mye av det han sier. Føler meg ikke truffet i det hele tatt, han tenker på hele mennesket. at både kropp og sjel skal pleies og ha det godt. det er mye helse i å ha jobb er helt riktig. Det er jo mye fokus på ytre ting i dagens samfunn. Tror nok han som lege digger at man tar vare på helsa si men at man må ikke la alt gå over styr. At man det er god helse i gode venner, en jobb man trives osv. Han er jo en samfunnskritiker og med masse humor ser jeg at han Overdriver for få frem poeng.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er veldig lite imponert over enten/eller-argumentasjon. Jeg har hørt foredrag av Per Fuggeli, og syns han forenkler veldig. Jeg kjenner meg ikke igjen i det han sier (om trening/helse/kosthold). De fleste av oss evner å ha mer enn én tanke i hodet om gangen, og selv om jeg er personlig trener og opptatt av både min egen og andres helse er jeg også opptatt av helt andre (og i mange øynes motsatte) ting. Dette er vel normaltilstanden for de aller, aller fleste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...