Gå til innhold

Hva er det egentlig vi driver med?


Spyro

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Litt av greia til Fugelli er vel å sette ting på spissen for å skape reaksjoner. Men leser man mer enn de første fire linjene skjønner man at Fugelli sitt poeng ikke er at sunnhetsfreaks skal skamme seg. Det er ihvertfall ikke det inntrykket jeg sitter igjen med.

Den artikkelen var jo også veldig kort. Ikke greit å vite hva poenget hans egentlig er, men jeg synes ikke det ser så galt ut. Om han mener at det å være i arbeid er viktigere for helsa enn 30 minutters mosjon daglig så synes jeg ikke det høres helt søkt ut. Om sammenlikningen er god er et annet spørsmål.

At han inkluderer det psykiske innen begrepet folkehelse liker jeg godt. At den største helsefaren er dem som havner utenfor skolen tviler jeg ikke på. Det er disse som ofte kan slite gjennom hele livet med både psykisk og fysisk sykdom. Som man sier så handler ikke god helse bare om fravær av sykdom. Jeg tror det er dette som er Fugellis poeng. Også drar han den litt langt ved å kalle folk hjernevaskede osv osv for å skape reaksjoner. Og media velger den mest sjokkerende vinklingen as usual. Shocker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt av greia til Fugelli er vel å sette ting på spissen for å skape reaksjoner. Men leser man mer enn de første fire linjene skjønner man at Fugelli sitt poeng ikke er at sunnhetsfreaks skal skamme seg. Det er ihvertfall ikke det inntrykket jeg sitter igjen med.

Den artikkelen var jo også veldig kort. Ikke greit å vite hva poenget hans egentlig er, men jeg synes ikke det ser så galt ut. Om han mener at det å være i arbeid er viktigere for helsa enn 30 minutters mosjon daglig så synes jeg ikke det høres helt søkt ut. Om sammenlikningen er god er et annet spørsmål.

At han inkluderer det psykiske innen begrepet folkehelse liker jeg godt. At den største helsefaren er dem som havner utenfor skolen tviler jeg ikke på. Det er disse som ofte kan slite gjennom hele livet med både psykisk og fysisk sykdom. Som man sier så handler ikke god helse bare om fravær av sykdom. Jeg tror det er dette som er Fugellis poeng. Også drar han den litt langt ved å kalle folk hjernevaskede osv osv for å skape reaksjoner. Og media velger den mest sjokkerende vinklingen as usual. Shocker.

This. Fravær av sykdom, hvor sterk man er og hvor lav hvilepuls man har er kun en mikroskopisk del av et menneskes totale helsebilde.

40-åringen i midlivskrise som sliter med forholdet til kona og egentlig er møkk lei jobben som truckfører på det lokale bryggeriet som bruker 30 timer i uka på å trene til Birken for å slippe å måtte forholde seg til alt det andre og fordi det er det eneste han føler han mestrer kan ikke sies å ha spesielt god helse. Det er bl.a. disse Fugelli snakker om, ikke ellers friske folk som driver med en hobby.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...