Gå til innhold

"Selv om det funker på han, så betyr ikke det at det funker for meg"


Anbefalte innlegg

"Selv om det funker på han, så betyr ikke det at det funker for meg"

Etter å ha snart tilbrakt to år på Fitnessbloggen, så har jeg sett at dette argumentet har kommet opp i en god del tråder angående dette med treningsprogram.

Det jeg lurer på er hvorvidt dette er sant, og om forskjellen fra person til person er så stor at et program funker for meg, og ikke for deg?

Hvis ja, og hvis nei, hvilken faktorer er det som spiller inn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke selve treningsprogrammet er det som utgjør forskjellen. Jeg tror det meste ligger i maten, og resten ligger i hvor hardt du presser kroppen din og hvor godt du restituerer. Men klart det, de fleste burde ikke gå for et standardprogram. De fleste burde få et tilpasset sin situasjon(skader, sykdom, osv.)

Men om Ola og Per starter å trene så tror jeg det er maten som utgjør hvem som blir størt i løpet av sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En faktor som vil være med på å differensiere er nå antropometri, har du miniarmer og tønnebryst, vil jo benk være temmelig genialt, samme som du har kjempekorte lårbein ref knebøy.

Hardgainere og det surret der er bare broscience. Vis meg en "hardgainer" som får i seg nok med mat over lengre tid og forblir hardgainer, så skal du få en bolle.

Vil en person med korte armer bli sterkere i benk raskere enn en med laaaange armer? Ja, men begge blir sterkere. Vil en person som ikke spiser særlig bra, få større problemer med å erverve seg gainz enn en som kjører GOMAD? Joda, men begge vil ha fremgang*.

Common sense this, yees?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror ikke selve treningsprogrammet er det som utgjør forskjellen. Jeg tror det meste ligger i maten, og resten ligger i hvor hardt du presser kroppen din og hvor godt du restituerer. Men klart det, de fleste burde ikke gå for et standardprogram. De fleste burde få et tilpasset sin situasjon(skader, sykdom, osv.)

Men om Ola og Per starter å trene så tror jeg det er maten som utgjør hvem som blir størt i løpet av sommeren.

Delvis uenig, da mennesker generellt er så like at f.eks utdanning,ernæring,trening, og medisin ser ut til å fungere temmelig universelt,ihvertfall på et grunnleggende nivå. Det forklarer ihvertfall hvorfor programmer som SS, SL, mengdetrening etc ser ut til å produsere ganske like resultater uavhengig av hvem/hva/hvor

Over dette nivået derimot, tjener man jo på å tilpasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hardgainere og det surret der er bare broscience. Vis meg en "hardgainer" som får i seg nok med mat over lengre tid og forblir hardgainer, så skal du få en bolle.

Men vil ikke for eksempel en som er "hardgainer" ha for eksempel et mindre behov for å trene kardio for å holde fettprosenten i sjakk, enn en som har lett for å legge på seg? Og da vil jo dette være et tilfelle av: Det funker for ham, men ikke for meg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men vil ikke for eksempel en som er "hardgainer" ha for eksempel et mindre behov for å trene kardio for å holde fettprosenten i sjakk, enn en som har lett for å legge på seg? Og da vil jo dette være et tilfelle av: Det funker for ham, men ikke for meg?

Ingen er hardgainere. Grunnen til at noen er tynnere enn andre kommer av mange grunner, men ikke pga metabolismen. En som er tynn og spinkel burde ikke gjøre kardio, for da trenger han mer kalorier for å gå opp i vekt. Dette gjelder også om du er en bodybuilder på 90kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Delvis uenig, da mennesker generellt er så like at f.eks utdanning,ernæring,trening, og medisin ser ut til å fungere temmelig universelt,ihvertfall på et grunnleggende nivå. Det forklarer ihvertfall hvorfor programmer som SS, SL, mengdetrening etc ser ut til å produsere ganske like resultater uavhengig av hvem/hva/hvor

Over dette nivået derimot, tjener man jo på å tilpasse.

Her er jeg ueng. Talent mener jeg har ekstremt mye å si. Noen kan ta 3x5 i benk med lineær progresjon to ganger i uka og øke rett opp til 1RM på 150 kg. Andre stagnerer før de når 1RM på 75 kg. Noe kan forklares mef antropometri, restitusjon, kosthold, vilje til å gå opp i vekt, men langt fra alt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg ueng. Talent mener jeg har ekstremt mye å si. Noen kan ta 3x5 i benk med lineær progresjon to ganger i uka og øke rett opp til 1RM på 150 kg. Andre stagnerer før de når 1RM på 75 kg. Noe kan forklares mef antropometri, restitusjon, kosthold, vilje til å gå opp i vekt, men langt fra alt.

Hva er definisjonen på medfødt talent når det kommer til styrketrening? Du kan kanskje begynne å snakke om det når man begynner å nærme seg de store tallene, men hvis du er en mann med kosthold og restitusjon på plass, noenlunde normal antropometri og vekt stagnerer du ikke på 75kg 1RM i benk. I utgangspunktet vil det alltid være noe du kan gjøre for å fortsette styrkeøkningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette begrepet har legitime bruksområder, men det misbrukes over en lav sko. Anatomiske forskjeller og øvelsesteknikk er kanskje et av de beste eksemplene på god anvendelse.

Når det gjelder muskelvekst og utvikling av styrke så tror jeg rett og slett at man ikke vet nok om hvordan individuelle forskjeller faktisk påvirker måten man responderer på trening på, og hvor stor betydning dette har. Det finnes nok av anekdoter og bro-/pseudoscience som benyttes for å forklare forskjeller i treningsresultater mellom folk, men uten å kunne foreslå en logisk, rasjonell og vitenskapelig forklaringsmekanisme og deretter undersøke denne i kontrollerte forhold så har de liten betydning annet enn for individet selv.

Når bro #1 sier til bro #2 at han prøvde StrongLifts 5x5 med lineær progresjon og failet men fikk mad gainz på 5x5 med autoregulering, og at StrongLifts derfor ikke funket for han, så kan det godt hende at StrongLifts fungerer utmerket for bro #2. Sannsynligheten er imidlertid stor for at dette rett og slett er fordi bro #1 spiser for lite mat til å følge et program med lineær progresjon og har større behov for å trene etter dagsform og ha lette dager iblant. Bro #2, som spiser pizzabuffet på Peppes hver dag, får epic gains av StrongLifts (og hadde sannsynligvis fått epic gains av autoreguleringsvarianten også). Men det har ingenting med treningsprogrammet å gjøre i dette tilfellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det begynner såvidt jeg vet å bli godt dokumentert at noen responderer veldig dårlig på utholdenhetstrening, i alle fall i form av nesten total uteblivelse av vo2 max-økninger.

Jeg vet ikke om noen lignende tendens finnes blant noen individer med tanke på styrkeøkninger og muskelvekst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...