Gå til innhold

Jenters frykt for muskelvekst og elefanten i rommet


Pinglo

Anbefalte innlegg

Og i værste fall om en først plutselig har blitt så stor: ikke tren i 2 uker! :D

Jeg vet at jenter kan fint legge på seg en god del muskler, og trenger ikke lang tid å gjøre det heller - i alle fall noen. Det jeg tror som ligger bak mye av oppfattelsen av at de er/har blitt store er fettet. Og nei, ikke nødvendigvis bare det under huden men også det intramuskulære fettet.

Et eksempel: dama kan fint legge på seg 15-20kg over konkurransevekt, og likevel ha antydninger til mageruter. Da ser hun mye større ut enn når hun er i kjempeform :)

Så en liten oversettelse: "Jeg er svær" = Du er feit/innfeit. :D Satt på spissen...

Men: om du liker den fettprosenten du er på, og likevel syns du har vokst mye, så kan du fint legge om treningen. Tren som en styrkeløfter eller vektløfter i stedet for hypertrofi-spesifikt. Har du for store armer? Ikke ta supersett bicep curls og hammer curls :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

min erfaring er at det ikke skal mye til for at jenter flest syns det blir for mye muskler på ei dame.

dama mi er ikke spesielt stor, men er veldig markert, spesielt skuldre, armer og rygg. og når hun går i singlet får hun ofte kommentarer. "trener du hele tida" og "du kan vel ikke spise mye sjokolade" o.l var også en dame som spurte typen sin "syns du det der er fint??" :D

men mulig det er bare hating? hun er 165 elns og veier 60kg. ikke noen okse akkurat.

Jeg vil tro det er hating.. ;) Mange jenter som blir sure og misunnelige med en gang det er noen "bedre" enn de i nærheten :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Brukernavn007

Har selv vært en av dem som var livredd vekter, men så ble jeg et par år eldre å fant ut at det ikke ligger i jenters natur å bli svær. Muskuløs/fit - ja, men ikke SVÆR. Ikke naturlig hvertfall :) Nå løfter jeg til den store gullmedalje å koser meg med det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ikke redd for muskler, jeg vil bare ikke se ut sånn her; :p

breeanrobinson3.jpg

Jeg vil heller ligne noe sånn her, with booty! Må bare redusere fettprosenten en god del, gro 20-30 lengre bein og litt sånn annet først :p

Hun du poster bilde av har en lav fettprosent og mye muskelmasse. Sånn blir man ikke over natta, og det kreves mye trening og ritkig kosthold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om det i verste fall blir litt synlege magemusklar er det berre å legga på seg litt fett. Det blir feil å sjå på bilete av profesjonelle kroppsbyggere. Ingen blir sånn utan riktig trening og kosthald over fleire år, det skjer som sagt ikkje over natta eller året for den saks skuld. Sjå heller på bilete av jentene som trener på forumet her. Ikkje akkurat noko muskelberg, men slanke og flotte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man ser det lett på trening. Mange damer der som har prøvd å gå ned i vekt siden jeg begynte å trene der, som fortsatt prøver å gå ned i vekt ved å utelukkende trene zumba og diverse andre gruppetimer. Men de ser jo at de jentene som har kroppene de streber etter befinner seg i styrkesalen :huh:

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ser det lett på trening. Mange damer der som har prøvd å gå ned i vekt siden jeg begynte å trene der, som fortsatt prøver å gå ned i vekt ved å utelukkende trene zumba og diverse andre gruppetimer. Men de ser jo at de jentene som har kroppene de streber etter befinner seg i styrkesalen :huh:

Dette er noe av det mest fornuftige jeg har lest på lenge :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Muskler på jenter er vakkert :) jeg hadde mange veninner som rynka på nesa da jeg begynte å trene styrke. å jeg har fortsatt noen som rynker litt på nesa men det overser jeg. Har mange andre som synes det er spennende. Å artig er det når folk kommer å spør hvordan har du fått til det osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Sier meg enig med denne! Skinnyfat er hverken mer feminint eller penere spør du meg:p og har ikke helt forståelse for at man blir sett på som mindre feminin bare fordi man ser at man har muskler i armene, for eksempel? Man har vel ikke mistet puppene og rumpa allikevel...:huh:

Når jeg var på hardtrening i sommer hadde jeg hverken pupper eller rompe;)

men fikk mange kommentarer på vektnedgangen, da veldig mange "utenfor" treningsmiljøet var fast bestemt på at dette var usunt.

Syntes denne artikkelen her var veldig bra, desverre mange som har dete kroppsidealet blant jenter http://fitnessbloggen.no/victoria-secrets-magemuskler/

For min del så ser jeg veldig klart nytten av å ha muskler, med tanke på idretten jeg holder på med og hvor mye bedre man fungerer i hverdagen med en sterk og sunn kropp.

Selv er jeg bortskjemt med mange treningskamerater som verdsetter flott fysikk, og som ser på muskler som et tegn på at man har jobbet hardt! Kunne ikke vært mer enig:D

Strong is the new Skinny er det mange som sier, og det er flott å se at trenden med jenter som "trener" er på vei til å snu til jenter som trener.

Og det er viktig å huske på at man får ikke "store" muskler og lav fettprosent av å ikke jobbe hardt og målbevisst for det over lengre perioder, bare ren og skjær uvitenhet og bullshit av en unnskyldning av usikre jenter som nekter å trene med vekter fordi da blir de så store.

De tør ikke, det er det som er greia. Intet mer og intet mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo mer jeg trener tungt (og kontrollerer diett) jo smalere blir jeg. Men om det er så pent kan vel diskuteres, synlige ribbein mellom brystene og krageben som står ut er vel ikke det nydeligste... Det vanskelige er å holde en bra balanse - muskler, men med et passe dekke med mykt utenpå. Far skal jo ha noe å ta på! Si forresten fra hvis noen knekker koden på punktforbrenning :)

Lite motsigende og klage på at du er tynn, også har du startet på psmf i tillegg.. hallo..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At jenter er redde for muskler/blir store, tror jeg er en myte/unntaksvis...Jeg har kun hørt av EN!! og hun hadde både sixpack, og armmuskler litt i underkant av Bjørgen, som 17-åring..Hun drev mest med løping,- og MINIMALT med styrketrening...ALikvel, VELDIG muskluløs, og "maskulin" kropp. Ingen midje, små pupper og markerte muskler...Utenom henne, så har jeg pr. dags date ikke hørt noen skippe styrke og vekttrening fordi de er "redde" for muskler....Det er fordi det er dønn kjedelig!!! VI synes det er dønn kjedelig....Selv om man opplever raks fremgang og får formet kroppen, så er det så kjedelig at det ikke er verdt det..Rett og slett....

Og jeg tror at mange er fornøyd med og trene "gammeldags" styrke, og ikke nødvenidgvis ønsker og få mer styrke enn det som er normalt/nødvendig. Jeg mener, det er ikke NØDVENDIG og ta 100 kilo i benkpress for og ha sterke nok armer/brystmuskler? Men det er nødvendig, tror jeg, og greier x-antall push-ups for å ha en "grunnstyrke" som er sunn og BRA for og bære kroppen,- og litt til...Fokuset på vekter og styrketrenign og FORMING av kropp må ikke komme foran det faktum at mange ikke føler behov for og forme kroppen sin ( selv om DU kanskje mener de kunne gjort det) og mange som heller ikke finner det nødvendig med større styrke enn at de greier og fungere så bra som mulig i hverdagen. ALtså,- og greie så og så mange kilo i benkpress, knebøy, markløft, det er ikke noe viktig for de.

Ikke alle som "svetter på ubrukelige gruppetimer" er der for og få større muskler, eller for og forme kroppen. Noen av oss er der for og svette, for at vi synes det er moro og for at vi FØLER og MERKER at det gjør oss godt. Både fysisk og psykisk.

At noen føler seg "Mobbet" (av jentene) for at de trener styrke, er vel mer et problem "Inni hodet" enn noe annet. Da jeg føler det er litt motsatt (Noe som sikkert også er inni hodet mitt)...Vi som trener ensformig og holder oss mest til det vi LIKER, bli mobbet for å være "Ineffektive" og mindre smarte....Jeg mener, jeg trener 7-9 timer i uka,- men SER ikke sånn ut. Men jeg har ikke behov for det heller. Alikevel såkommer det noen "besserwissere" og skal komme med at jeg må gjøre sånn og sånn for å få mer muskler, bli sterkere, løpe fortere, løpe lenger osv osv...Nei, jer er FORNØYD pr. dags dato med den form jeg ER i og den form jeg HAR. Og jeg kommer jo heller ikke med kommentarere til de som trener "rett" om at de å passe seg for å bli for store, eller for tynne eller for et eller annet...Bare folk gidder investere i og trene er jo det bra!

Og bør vi ikke la det være sånn? Jeg tror at de av oss som nærmer seg 40, og som har hatt trening som en del av livet i mange, mange år,- vi trener for helsa sin del, og ikke kun for utseende. Eller for stadig bli sterkere og/eller mer utholdende. EN dag nemmelig,- før eller siden,- så vil man oppleve at alderen slår til,- og det beste man kan oppnå er og trene mer og mer, harderer og hardere mer og mer bevisst for og ende opp med og bare VEDLIKEHOLDE det man har....Enda litt lengre frem, må man trene mer bevisst enn aldri før bare for at det man har opparbeidet seg skal brytes ned LITT senere enn hva det ville gjort om man "bare" fortsatte og trene som før....Hvordan skal man da motivere seg for og trene om man kun har gjort det for stadig bli litt sterkere eller forme kroppen? Den dagen det faktisk ikke blir mulig lenger,- uten unormalt stor trening og "Hjelp" fra farmasien...Hva skal man da ha som motivasjon for og trene livet ut????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...