Gå til innhold

Fikk helt sjokk da jeg så denne! Finnes havfruer eller havfolk?!


Metal_Barbie

Anbefalte innlegg

Beklager, men når du skriver sånt fremstår du som utrolig lite intelligent enten det er medfødt eller noe du som så mange i "Paradise-Hotell-generasjonen" velger fordi det er enkelt og gøy. Det er ikke meningen å være slem, det er bare en observasjon. Som Data (fra Star Trek:TNG) ville sagt: "I am simply stating a fact."

Du skriver som ei kråke. Ikke skyll på lese- og skrivevansker eller noe slikt, det er feigt. Med mindre du er sterkt handicappet koster det deg veldig lite å lese gjennom svarene dine en gang eller to før du trykker "Send svar" slik at det du skriver kanskje blir leselig og forståelig for andre mennesker. Du evner heller ikke å se forskjell på virkelighet og fantasi, og du makter ikke å lese og faktisk svare på det dine med-debattanter sier og spør om..

Beklager utbruddet, men jeg blir regelrett forbannet og lei meg av mennesker som gjør NULL innsats for å fremvise en intellektuelt standard høyere enn barneskolenivå. Ikke bare deg som individ, men mennesker generelt som møtt med fakta tror det er greit å si "Vel, jeg tror ikke det er sånn". Uansett hvor lite du tror på gravitasjon, så kan du ikke fly. Uansett hvor mye du tror at du kan puste under vann, så vil du drukte om du prøver.

Uansett hvor mye du ønsker, håper, og tror, så finnes ikke gjenferd, og healing fungerer ikke. Hvorfor? Jo, fordi det er gjort grundige studier med god metode som viser NULL effekt av healing utover placebo, og fordi teoriene vi per i dag har som er i stand til å forklare bortimot alt om hvordan de elementære bestanddelene av universet fungerer og samspiller ikke tillater slike fenomen å eksistere. Man kan selvsagt ta feil, vis meg et spøkelse og jeg skal øyeblikkelig skifte mening, men sjansene for at man tar feil med henhold til disse tingene er så fantastisk forsvinnende små at du antagelig har større sjanse for å være eneste med 7 rette i Lottoen hver lørdag i 10 år.

Som gjentatt til kjedsomhet i tråden: Det er helt all right å være interessert i noe, være det seg biler, fotball eller fabeldyr. Kanskje man gjør dypdykk og leser om andre kulturers fabeldyr og ser etter likheter og teoriserer om hvor myter kan ha sitt opphav.

Det er dog enormt stor forskjell på dette, og på å faktisk tro, som et voksent, ansvarlig menneske, at tannféen finnes. Rent psykologisk sett.. hva mener du er forskjellen på et menneske som mener de hører sin guds stemme i hodet, og seriemorderen som hørte en annen fantasistemme i sitt hode..? Det er samme diagnose, forskjellen er bare at førstnevntes fantasivenn ikke har bedt ham gjøre noe voldsomt galt (enda).

Jeg tror eirich sa det best:

For det første...du tar alt for særiøst...og du henger deg opp i små ting.

Hvem bestemte at man ikke kan tro på egne fakta? Jeg tror på begge deler jeg. Tror litt på en ting og litt på en annen...jeg e rlitt sånn som liksom aldri kan bare ta en ting...må ta en av hver:P

Jeg er ikke uintelligent,jeg har sagt..tror det må bli 10 ganger nå snart...jeg forstår hvor dere vil,jeg skjønner at jeg ikke kan si at en ting er fakta hvis den ikke er det,jeg mener ikke at det andre sier er feil,jeg mener ikke at det som er skrevet fakta på ikke er fakta...jeg synes alt er greit...jeg synes det er helt ok at ting er som de er og jeg skjønner at det sannsynligvis ikke finnes enhjørninger! Men jeg må likevel få lov til å si og synes det jeg vil.

Hvis jeg skriver ting slik at du og andre tolker det som at jeg mener at ting er som i eventyrland..javel,synd,men det er ikke det jeg mener. Jeg er åpen for alt jeg.

Det jeg ikke kan si er : åååh..neimen ååååh...da har jo dere helt rett da og jeg må bare legge vekk alt det jeg tenker og mener selv...fordi det er gjort grundige studier og dokumentert at sånn og sånn er det osv osv...jeg godtar ikke det...jeg sier ikke det.;)

Jeg sier,good for you,ferdig med det:P

Kan vi slutte å røre i grøten nå?

Jeg synes at folk må få mene det de vil..andre må få mene at det er fucked up...sånn er livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg....bare....

Du har dine egne fakta? Jeg tror du har misforstått hele definisjonen av fakta.

Du har flere (motstridende) meninger om samme ting? Jeg vet ikke hvordan en da kan diskutere noe som helst egentlig.

Du er jo tydeligvis heller ikke åpen når du allerede har bestemt deg for at dine synsinger og meninger er rett, og du ikke er i stand til å forandre noe av det etter vitenskapelige metoder.

Forandrer ingenting,åpen for å høre om alt det som er blitt skrevet i denne tråden,kanskje syns og mener jeg litt nye ting jeg også...

Nei,jeg har ikke motstridende meninger om samme ting,men jeg kan mene litt av hvert selv om det ikke kommer til å passe sammen ,som for eksempel kanjeg godt være enig i en ting som er vitenskap men likevel tro på spøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg ikke kan si er : åååh..neimen ååååh...da har jo dere helt rett da og jeg må bare legge vekk alt det jeg tenker og mener selv...fordi det er gjort grundige studier og dokumentert at sånn og sånn er det osv osv...jeg godtar ikke det...jeg sier ikke det.;)

Jeg sier,good for you,ferdig med det:p

Så det du egentlig sier er at du nekter å innse når du tar feil, og at du er helt fullstendig uvillig til å akseptere fakta når de ikke samsvarer med dine ubegrunnede synspunkt?

Dét er definisjonen på å være så liten åpen som det går an, det. Det går rett og slett over i fanatisme, mer eller mindre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen dét blir et argument for å forfekte det verdensbildet Metal_Barbie gjør så melder jeg meg ut av nevnte menneskehet...
Du blåser deg opp for mye:P Du må ikke tenke så enveiskjørt. Jeg er en helt vanlig perosn med barn,mann og jobb. Jeg liker bare å tenke litt utenfor det mange mener er gjennomsnittet.:p
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oddis er ihvertfall den fødte diplomat.

:)

Ellers er det meningsløst å debattere med mennesker som tviholder på retten til å gjøre bruk av sine egne fakta. En kan fortsatt gjøre mye annet med slike mennesker, men debatt er ikke mulig. En kan snakke sammen om hvilken mat en liker og misliker, osv - men hvem ville diskutere jenter og utdanningspolitikk med Taliban, liksom?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så det du egentlig sier er at du nekter å innse når du tar feil, og at du er helt fullstendig uvillig til å akseptere fakta når de ikke samsvarer med dine ubegrunnede synspunkt?

Dét er definisjonen på å være så liten åpen som det går an, det.

Har sagt mange ganger at jg godt kan ha feil jeg. Det er bare at dere er så oppfyret nå i denne diskusjonen at dere overser at jeg har innrømmet det mange ganger,faktisk fra 5 posten eller noe i denne tråden:p

Jeg godtar fakta.

Jeg godtar at jeg ikke kan ha egne fakta og si til andre at dette er fakta.Men jeg kan fremdeles tenke at det kan bli fakta:P

Jeg selv trenger ikke grunner og dokumentasjon og kliniske tester og studier for å tro på noe:) Og jeg kan også tro halveis på noe og tenke at det kan hende men det kan også ikke hende.

Når du sier at det er en definisjon på at jeg ikke er åpen...din måte å være lukket på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[ATTACH=full]113232[/ATTACH]
Ja da har du misforstått;)For jeg er like enig i fakta som jeg er i mine egne spekulasjoner...det e rlov å tenke at fakta er fakta men det kan hende...mens enkelte ting som for eksempel alt det vi faktisk kan se og som er såppas sikkert som at vann er drikke...der skjønner jo jeg også at det ikke går an å diskutere om noe annet.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første...du tar alt for særiøst...og du henger deg opp i små ting.

Hvem bestemte at man ikke kan tro på egne fakta? Jeg tror på begge deler jeg. Tror litt på en ting og litt på en annen...jeg e rlitt sånn som liksom aldri kan bare ta en ting...må ta en av hver:p

Jeg er ikke uintelligent,jeg har sagt..tror det må bli 10 ganger nå snart...jeg forstår hvor dere vil,jeg skjønner at jeg ikke kan si at en ting er fakta hvis den ikke er det,jeg mener ikke at det andre sier er feil,jeg mener ikke at det som er skrevet fakta på ikke er fakta...jeg synes alt er greit...jeg synes det er helt ok at ting er som de er og jeg skjønner at det sannsynligvis ikke finnes enhjørninger! Men jeg må likevel få lov til å si og synes det jeg vil.

Hvis jeg skriver ting slik at du og andre tolker det som at jeg mener at ting er som i eventyrland..javel,synd,men det er ikke det jeg mener. Jeg er åpen for alt jeg.

Det jeg ikke kan si er : åååh..neimen ååååh...da har jo dere helt rett da og jeg må bare legge vekk alt det jeg tenker og mener selv...fordi det er gjort grundige studier og dokumentert at sånn og sånn er det osv osv...jeg godtar ikke det...jeg sier ikke det.;)

Jeg sier,good for you,ferdig med det:p

Kan vi slutte å røre i grøten nå?

Jeg synes at folk må få mene det de vil..andre må få mene at det er fucked up...sånn er livet.

Igjen svarer du med en fjerdeklassings beherskelse av språket. Et kjapt tips: Les det du nettopp har skrevet høyt for deg selv. Ville du sagt det sånn? Ville en foredragsholder sagt det sånn? Tegnsetting, mellomrom, og store bokstaver på rett plass gjør underverker for å bli tatt seriøst. Om man kommuniserer som et barn er sjansen stor for å bli behandlet som et barn. :)

Vi er fortsatt ved problemets kjerne, nemlig at du enten troller hele tråden, eller ikke er i stand til å fatte forskjellen på objektiv fakta og subjektiv tro og meninger. Jeg har vært i samme argumentasjon før, og det er like håpløst hver gang.

Meg: "Dette er fakta, det er virkelig ikke noe rom for å diskutere det. 1==1, det er testet til døde og er sant."

Annen person: "Vel, det velger jeg å ikke tro på fordi jeg føler at det ikke stemmer."

Meg: "Men.. men.. om du føler at gravitasjon ikke finnes, kan du fly..?"

Annen person: "Nå må du ikke være så close minded, blabla følelser, blabla konspirasjonsteorier, blabla akseptere det The Man mater meg med, blabla.."

Meg: *reise meg opp og gå, før jeg begynner å gråte, skrike, kaste ting på personen, eller noe annet lite konstruktivt*

Du må forstå at tro og fakta er to helt forskjellige ting. Din personlige tro og dine subjektive meninger har du all rett på, men om du var en sykesøster som skulle gi meg medisinene mine hadde jeg satt pris på at du var klar over distinksjonen mellom subjektiv tro og objektive fakta før du målte opp dosene.

Du kan selvsagt, som du sier, "tro på egne fakta". Vet du hva det kalles på mer alminnelig språk..? Det kalles å ta feil. Jeg kan huske feil og tro at Mount Everest 8648 meter høyt, men i møte med det enkle faktum at fjellet er 8848 meter høyt må jeg bare innrømme at jeg tok feil, lære meg det faktiske tallet, og fortsette livet litt rikere og klokere. Ingen, hverken meg selv eller andre får noen fordel av at jeg fortsetter å påstå at Mount Everest er noe annet enn 8848 meter høyt fordi jeg skal "tro på egne fakta", og fjellets høyde endrer seg i allefall ikke grunnet min påståelighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sagt mange ganger at jg godt kan ha feil jeg. Det er bare at dere er så oppfyret nå i denne diskusjonen at dere overser at jeg har innrømmet det mange ganger,faktisk fra 5 posten eller noe i denne tråden:p

Det hjelper jo lite når du påstår at du har, og vil fortsette å tviholde på, dine egne fakta - som i dette tilfellet ikke er fakta - siden de ikke er sanne.

Jeg godtar fakta.

Hvor? Siden når?

Jeg godtar at jeg ikke kan ha egne fakta og si til andre at dette er fakta.Men jeg kan fremdeles tenke at det kan bli fakta:p

Takk, da legger vi til side definisjonen på fakta.

Når du sier at det er en definisjon på at jeg ikke er åpen...din måte å være lukket på:)

Det er ikke én definisjon - det er definisjonEN.

Argumentet ditt nå var dessverre bare en utgave av 'SPEIL!'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Igjen svarer du med en fjerdeklassings beherskelse av språket. Et kjapt tips: Les det du nettopp har skrevet høyt for deg selv. Ville du sagt det sånn? Ville en foredragsholder sagt det sånn? Tegnsetting, mellomrom, og storebokstaver på rett plass gjør underverker for å bli tatt seriøst. Om man kommuniserer som et barn er sjansen stor for å bli behandlet som et barn. :)

Vi er fortsatt ved problemets kjerne, nemlig at du enten troller hele tråden, eller ikke er i stand til å fatte forskjellen på objektiv fakta og subjektiv tro og meninger. Jeg har vært i samme argumentasjon før, og det er like håpløst hver gang.

Meg: "Dette er fakta, det er virkelig ikke noe rom for å diskutere det. 1==1, det er testet til døde og er sant."

Annen person: "Vel, det velger jeg å ikke tro på fordi jeg føler at det ikke stemmer."

Meg: "Men.. men.. om du føler at gravitasjon ikke finnes, kan du fly..?"

Annen person: "Nå må du ikke være så close minded, blabla følelser, blabla konspirasjonsteorier, blabla akseptere det The Man mater meg med, blabla.."

Meg: *reise meg opp og gå, før jeg begynner å gråte, kaste ting på personen, eller begge deler*

Du må forstå at tro og fakta er to helt forskjellige ting. Din personlige tro og dine subjektive meninger har du all rett på, men om du var en sykesøster som skulle gi meg medisinene mine hadde jeg satt pris på at du var klar over distinksjonen mellom subjektiv tro og objektive fakta før du målte opp dosene.

Du kan selvsagt, som du sier, "tro på egne fakta". Vet du hva det kalles på mer alminnelig språk..? Det kalles å ta feil. Jeg kan huske feil og tro at Mount Everest 8648 meter høyt, men i møte med det enkle faktum at fjellet er 8848 meter høyt må jeg bare innrømme at jeg tok feil, lære meg det faktiske tallet, og fortsette livet litt rikere og klokere. Ingen, hverken meg selv eller andre får noen fordel av at jeg fortsetter å påstå at Mount Everest er noe annet enn 8848 meter høyt fordi jeg skal "tro på egne fakta", og fjellets høyde endrer seg i allefall ikke grunnet min påståelighet.

Når du snakker slik så ser jeg på deg som en som prøver å få meg til å føle meg som en mindre enn jeg er ,en som prøver å heve seg over meg...så joda,bra forsøk;)

Nei det blir for dumt.

Igjen holder du deg til: du tror at fakta ikke stemmer og nekter for det som blir sagt her.

mens jeg prøve rå si,jeg tror ikke det,jeg skjønner greia,men likevel må jeg få lov til å ha egne meninger og tanker og spekulasjoner om ting.

Si meg.hadde du hatt det mye bedre hvis alle bare sa seg enig med deg konstant?:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hjelper jo lite når du påstår at du har, og vil fortsette å tviholde på, dine egne fakta - som i dette tilfellet ikke er fakta - siden de ikke er sanne.

Hvor? Siden når?

Takk, da legger vi til side definisjonen på fakta.

Det er ikke én definisjon - det er definisjonEN.

Argumentet ditt nå var dessverre bare en utgave av 'SPEIL!'.

Ja det er det dere ikke greier å få MED DERE!

Jeg sier bare ting på en annen måte ,slik at dere tydeligvis ikke greier å tolke det slik jeg mener det skal bli tolket. Det er ikke så lett,jeg er ikke noe skribent eller en foredragsperson.

Igjen og igjen greier du bare ikke å lese det jeg har skrevet riktig og du tviholder på at jeg mener jeg synes andre her bør være enig i at min mening er fakta,eller noe slikt? Hva er det du ikke skjønner?

Jeg skrev,jeg har min egen fakta...okei,greit,det var for å provosere litt og fordi jeg ble irritert...dessuten takler jeg svært dårlig at andre skal si..du får ikke lov til å si det....da sier jeg det bare enda flere ganger:P ja litt sånn barnslig der men sånn er det.

jeg skjønner det at jeg ikke kan ha egne fakta...:woot:

Egne meninger,tanker om ting og egne teorier om så og si alt..til tross for at denne har en teori fra før av og til tross for at denne tingen kanskje kan finne på å være fakta:eek:! oookeeey?:p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke uenig med det du sier, men sammenhengen du sier det i. Verden kommer aldri til å bevege seg fremover av at noen fantaserer om helt urealistiske ting med null rot i virkeligheten, være det seg tusser og troll, vetter og kjemper, guder og engler, eller havfruer og enhjørninger. Enkelte ting, som religion og alternativ-"medisin" koster faktisk mange, mange liv hver dag uten å bringe noe positivt til bordet, fordi endel folk velger å tro blint på ting som ved enhver grad av gransking fremstår som ufattelig lite sannsynelig om ikke direkte umulig.

Du refererte over til sci-fi.. Hva med transistoren, utvilsomt en av de viktigste oppfinnelsene i menneskehetens historie. Dukket den opp fordi noen dagdrømte om mytiske fabeldyr, eller ble den oppfunnet av folk som fordypet seg i fysikk og kjemi, og fulgte den vitenskapelige metode?

Beklager sent svar, men bedre sent enn aldri?

Vi er nok enig i det aller meste vi har diskutert, men jeg er ikke uenig i det jeg har uthevet i svaret ditt. Grunnen til det er at jeg mener fantasi kan være en stor motivator/inspirasjon som også driver forskningen fremover. Kreative folk kan med sin fantasi skrive bøker/manus til filmer som er helt usannsynlige på gitt tidspunkt, men som forskere kan bli inspirert til å forske på dersom det på et senere tidspunkt kan virke mer plausibelt. Forskere har vel ofte en tendens til å forske på det som interesserer dem og da er det vel ikke utenkelig at det som opptar en forsker kan være av kulturell art og eksempelvis fantasifulle bøker?

I 99,9% av tilfellene forblir det selvsagt fantasifult vissvass, men en sjelden gang kan fantasien til en kreativ person treffe sannheten før vitenskapen har kommet så langt at det er blitt oppdaget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere tenkt noe på dinosaurer og drager da..:p?

Jeg venter hvertfall i spenning på å få høre dine fakta-baserte teorier rundt dette emnet hvertfall.

Dinosaurer; Selvfølgelig fantes de. Var det noe mer?

Det fantes nok også flere arter dinosaur som kunne ha fellestrekk med det vi ser på som drager i dag, men da utelater jeg først og fremst ild og vinger på et så stort, tungt dyr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...