Gå til innhold

Utgangspunkt tynn og pinglete...


Pippen

Anbefalte innlegg

Har hørt den "unnskyldninga" før, men som Zigma skriver: 100g valnøtter gir deg 700kcal, og tar vel omtrent like mye plass i magen som en golfball.

Nå vet jeg veldig godt at metthet aldeles ikke styres kun av volumet maten opptar i magesekken altså, men du skal vel ikke komme her og påstå at 140g nøtter oppå den gamle 1000kcal-dietten din er noe du brukte et halvt år på å få til? I så fall.. hvorfor? Av ærlig nysgjerrighet altså, hvor stopper det opp? Om jeg tillater megselv å spise så næringstett mat havner jeg antagelig glatt et par tusen kalorier i overskudd for en allerede ganske energikrevende mannekropp. :huh:

Du sier noe!

For folk som sliter med å spise. Drikk maten og bruk olje oppi. blir fort 1000+ kcal om man vil bare der! Havregryn, proteinpulver og olje med vann oppi mikser :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er fortsatt tynn men før var jeg en flis :p

Som mange nevner over her så må man rett og slett bare spise mye energitett mat. Jeg lå lenge på 3500 kcal for gå opp i vekt. Med trening så gikk jeg opp tilsammen 8 kg. fra 52 til 60 kg som jeg veier i dag. Vil gjerne veie mer men den vekta går ike så fort opp når man han er aktiv hverdag.

Men jeg dytter innpå med nøtter, olivenolje og andre feite matvarer. Is er også veldig godt om sommern. Da snakker jeg fløteis IKKE saftis.

Jeg lagde gainere av:

Havregryn

Rapsolje

Proteinpulver

Frukt eller bær

H - melk før

Lett å komme opp i 1000 - 1500 kcal bare der.

Jeg tror mange er "redde" for å bruke fett når de steiker mat. Det er mange som sliter med å gå opp i vekt men det er ikke noe rart om man kun spiser salat og kyllnigfilet for å sette det på spissen.

Spis mye og energitett mat. Ikke vegre deg for å ha fett i maten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hørt den "unnskyldninga" før, men som Zigma skriver: 100g valnøtter gir deg 700kcal, og tar vel omtrent like mye plass i magen som en golfball.

Nå vet jeg veldig godt at metthet aldeles ikke styres kun av volumet maten opptar i magesekken altså, men du skal vel ikke komme her og påstå at 140g nøtter oppå den gamle 1000kcal-dietten din er noe du brukte et halvt år på å få til? I så fall.. hvorfor? Av ærlig nysgjerrighet altså, hvor stopper det opp? Om jeg tillater megselv å spise så næringstett mat havner jeg antagelig glatt et par tusen kalorier i overskudd for en allerede ganske energikrevende mannekropp. :huh:

Jeg er allergisk mot nøtter......... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bruk tiden til hjelp, så klarer du det :) Få deg noen gode treningsrutiner og spis sunt og mye. De som har lett for å legge på seg fett har ofte lett for å legge på seg muskler også. Det er genetisk betinget. Allikevel er det fullt mulig for de som "aldri legger på seg uansett hvor mye og hva de spiser" å bli stor og sterk også. You go girl! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bruk tiden til hjelp, så klarer du det :) Få deg noen gode treningsrutiner og spis sunt og mye. De som har lett for å legge på seg fett har ofte lett for å legge på seg muskler også. Det er genetisk betinget. Allikevel er det fullt mulig for de som "aldri legger på seg uansett hvor mye og hva de spiser" å bli stor og sterk også. You go girl! :)

Satser på at PTen min har kontroll. Har fått plan over hva jeg skal spise, men det er veldig sunn mat og ikke masse kcal. Blir jo litt i tvil når folk her anbefaler å drikke en liter h-melk om dagen, spise sjokolade og is...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare at når folk snakker om å få i seg mye kalorier for å gå opp i vekt ( og da helst en del muskler samtidig ) er det visst bare å hive i seg mcdonaldsmat, is, sjokolade osv...easy as that liksom! Er det ikke bedre å basere det på sunnere matvarer?

Det er ikke like lett å nå et visst antall kalorier bare på "sunnere" matvarer.

Du vil ikke gaine mindre muskelmasse om du får 600 av kaloriene fra sjokolade enn om du fikk de fra kylling.

Jeg tror nok ikke de fleste baserer kostholdet sitt på junk. De har vel en oversikt over hva de får i seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på at PTen min har kontroll. Har fått plan over hva jeg skal spise, men det er veldig sunn mat og ikke masse kcal. Blir jo litt i tvil når folk her anbefaler å drikke en liter h-melk om dagen, spise sjokolade og is...

PTen din har nok kontroll. Følg hans/hennes råd. Jeg tror det er den riktige veien å gå fremfor å høre på alt det folk sier her inne. Det er så mange forskjellige råd som blir gitt på en gang, både gode og dårlige. Du og PTen din finner nok fort ut hva som fungerer for deg.

Slik jeg har forstått det er det lettere å legge på seg muskler dersom man ligger i et stort kalorioverskudd. Med det sagt legger man gjerne på seg fett i samme slengen. Is og helmelk er kaloririke næringskilder. Helmelk er for øvrig veldig sunt. Det inneholder mange viktige næringsstoffer. Helmelk er blant annet rik på proteiner, kalsium og b12.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare at når folk snakker om å få i seg mye kalorier for å gå opp i vekt ( og da helst en del muskler samtidig ) er det visst bare å hive i seg mcdonaldsmat, is, sjokolade osv...easy as that liksom! Er det ikke bedre å basere det på sunnere matvarer?

Du kan forsovet bygge muskler ved å bare spise "junk food", det er ikke sånn at når du spiser en sjokolade så tenker kroppen "omg nå spiste jeg sjokolade, påtide å legge på meg fett" eller motsatt "nå har jeg spist sunt så jeg burde gå ned i vekt", alt i alt handler det om kalorier inn vs kalorier ut.

Ja det er faktisk så enkelt, men jeg ville heller spist 300g kylling isteden for 300g hamburger fra Mc donalds, vet du hvorfor?

Fordi næringsinnholdet som kommer i fra Mc donalds hamburgeren og kvaliteten på kjøttet kan ikke sammenlignes med kyllingen, både kalori, fett, karb, og protein messig.

Søk på Flexible dieting, nå er det bedre kjent som IIFYM (if it fits your macros).

Introduction to IIFYM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan forsovet bygge muskler ved å bare spise "junk food", det er ikke sånn at når du spiser en sjokolade så tenker kroppen "omg nå spiste jeg sjokolade, påtide å legge på meg fett" eller motsatt "nå har jeg spist sunt så jeg burde gå ned i vekt", alt i alt handler det om kalorier inn vs kalorier ut.

Ja det er faktisk så enkelt, men jeg ville heller spist 300g kylling isteden for 300g hamburger fra Mc donalds, vet du hvorfor?

Fordi næringsinnholdet som kommer i fra Mc donalds hamburgeren og kvaliteten på kjøttet kan ikke sammenlignes med kyllingen, både kalori, fett, karb, og protein messig.

Søk på Flexible dieting, nå er det bedre kjent som IIFYM (if it fits your macros).

Introduction to IIFYM

McDonalds i Norge bruker Norsk storfekjøtt fra Gilde, så sååå voldsomt ille er det ikke. Burgerbrødet og chipsen kan man vel kanskje styre unna for helsa og vektnedgangens skyld, men anbefaler Fat Head - Blog site for the comedy-documentary Fat Head som er et sterkt svar på diverse (tildels løgnaktig) anti-kjøtt-og-fett-propaganda. Fyren i dokumentaren lever på McDonalds-mat i en måned, med oppfølging fra lege. Forskjellen mellom dette og Supersize Me er at Fathead-fyren styrer klar av chips, cookies og burgerbrød, og ikke dytter i seg voldsomt mye mer mat enn metthetsfølelsen tilsier at han trenger.

Ansiktet til legen når de sjekker blodlipidprofilen, vekta, og fettprosenten og Fathead-fyren langer over matloggen sin siden sist måling er priceless. Absolutely priceless. :D

Ellers holder jeg med deg i IIFYM, til en viss grad. Man bør selvsagt basere kostholdet sitt på nogenlunde fornuftig mat, men når man har fått i seg det man trenger kan man godt legge inn en BigMac eller en grandis for å bumpe kaloriinntaket om man sliter med å gå opp i vekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Junkfood inneholder ofte mye salt, det trenger man ikke for mye av.

Problemet med tynninger er nok ofte at de tror de spiser mye, men når man begynner å telle kcal er det ikke så mye alikevell.

For å gå opp i muskelmasse baserer jeg meg hovedsakelig på et sundt og næringsrikt kosthold, som jeg supplerer med kaloritette matvarer. Da er det bare å velge og vrake i Helmelk, is, nøtter, sjokkis osv :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Satser på at PTen min har kontroll. Har fått plan over hva jeg skal spise, men det er veldig sunn mat og ikke masse kcal. Blir jo litt i tvil når folk her anbefaler å drikke en liter h-melk om dagen, spise sjokolade og is...

Enkelte tenker så jævla svarthvitt. Enten er det kyllingfilet ihjeltrimmet for fett med tørr salat til, eller så er det sjokolade og is hver dag. Spis vanlig, sunn mat i større mengder - og spe på med saus, nøtter, mørk sjokolade, tjukkmjølk osv for å fylle opp kalorikvota di.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...