Gå til innhold

Chin/Pull-up guiden


big-p

Anbefalte innlegg

Vel litt har du ikke lest da, både chins og pull ups er for ryggen, det er bare at har du et Pronert grep ( Overhåndsgrep) Trener du hele ryggen siden armene skal i hovedsak fungere som kroker til å løfte seg med, mens med et supinert grep (Underarmsgrep) Kobbles biceps inn påvei oppover. Men du jobber primært med ryggen alikevel. Enkelte hevder at dem føler et Supinert grep gjør at dem trener mere senter av ryggen, enn om dem har et pronert grep.

Negative chins / pull ups er den korrekte terminologien på det du beskriver med å henge også senke seg sakte ned ja.

You have to work hard, You have to play hard! :cool:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har jeg missforstått etter å ha lest guiden for å bli bedre i Chins/pull om Chins er for rygg, mens pull er mer Biceps? Begge tar som jeg har forstått på ryggen, men den ene mer enn den andre. Uansett klarer jeg ingen på Chin og 1-2 på pull =P så skal legge inn begge for å gradvis bli bedre. Kjenner det ganske heftig i dag at jeg gjorde chins øvelser i går. Skal avslutte treningene mine med å bruke de to øvelsene. Senke sakte ned, negativer? er det det som er den korrekte termen på det?

Etter hva andre har sagt og hva jeg har erfart selv så tar pull mer biceps, men begge to skal vist nok aktivere rygg og skuldrer like mye (correct me if I'm wrong...:wub: )

Jeg bygget meg opp med nedtrekk (chins og smalt grep) for å så gå over til hjelpemaskin (hvis du har det tilgjengelig) før jeg tok min første uten hjelp :)

Brukte vel ca 3 mnd på å gå fra ingen til 7 x 3 (chins).

Negative chins / pull skal vist fungere veldig bra i følge andre, men har aldri brukt det selv :)

Er bare å kjøre på, til slutt løsner det! :thumbsup:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I slutten av januar startet jeg på en litt modifisert variant av treningsprogrammet "Fra 0 til 9 pullups på 12 uker", hvor jeg gjorde "dag 1" med noen tilleggsøvelser. Startet med to ganger i uken, men gikk over til tre ganger. 20. april fikk jeg til en chin, 30. april klarte jeg to, 16.mai var jeg på 6 rep på to sett med smalt, nøytralt grep og får til 3 pullups.

Det programmet kan absolutt anbefales hvis du vil få det til! :thumbsup:

(Jeg startet med målrettet styrketrening i midten av januar, har tidligere bare drevet med idrett)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

kjører forøvrig selv pullups med vekter ( type 5 sett med 5 reps ish) på ryggdagen, og så kjører jeg chinups, uten vekter med veldig smalt grep på armdagen.

Forøvrig forr noen år siden når jeg trente en del pullups og stagnerte på 20-25 reps, så begynte jeg å trene en del nedtrekk med lette vekter , (type 50 kg ish) og 80 repetisjoner.. (samme med dips i dipsmaskin) Da løsnet det litt igjen..

forøvrig så trener jeg bare pullups og dips i perioder, for har tendens å gå lei etter 6 mnd+ med mye pullups og dipstrening, men er fint å trene på diett for da øker en fort fra uke til uke når vekten går litt ned :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

kjører forøvrig selv pullups med vekter ( type 5 sett med 5 reps ish) på ryggdagen, og så kjører jeg chinups, uten vekter med veldig smalt grep på armdagen.

Forøvrig forr noen år siden når jeg trente en del pullups og stagnerte på 20-25 reps, så begynte jeg å trene en del nedtrekk med lette vekter , (type 50 kg ish) og 80 repetisjoner.. (samme med dips i dipsmaskin) Da løsnet det litt igjen..

forøvrig så trener jeg bare pullups og dips i perioder, for har tendens å gå lei etter 6 mnd+ med mye pullups og dipstrening, men er fint å trene på diett for da øker en fort fra uke til uke når vekten går litt ned :D

Ja jøss, 50kg er jo småtteri det på nedtrekk :whistling: Nå har jeg ikke all verdensoverkroppsstyrke så jeg klarer meg fint på 14kg tallet i nedtrekk.

Spørsmål: på to av sentrene til 3T opererer de med ulike typer tall på vektene. På det ene senterer er 1kg - 1kg mens på det andre senteret har de masse andre rare tall 13.5, 20.1 etc og der må jeg opp på 40-50 tallet før det kjennes som 14kg. Hvilken vekttype er det de opererer med? Litt vanskelig forklart kanskje, men mistenker at de på senteret selv ikke vet det da en instruktør mente at det var hele kg, når jeg da klarer kun 14kg med mine sett hvordan skal det da være mulig å ta samme sett med, hva instruktøren mente var 40kg? Hvorfor er det da så knotette tall? hvorfor ikke bare ha 1,2,3,4kg evt. 2,4,6,8 etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jøss, 50kg er jo småtteri det på nedtrekk :whistling: Nå har jeg ikke all verdensoverkroppsstyrke så jeg klarer meg fint på 14kg tallet i nedtrekk.

Spørsmål: på to av sentrene til 3T opererer de med ulike typer tall på vektene. På det ene senterer er 1kg - 1kg mens på det andre senteret har de masse andre rare tall 13.5, 20.1 etc og der må jeg opp på 40-50 tallet før det kjennes som 14kg. Hvilken vekttype er det de opererer med? Litt vanskelig forklart kanskje, men mistenker at de på senteret selv ikke vet det da en instruktør mente at det var hele kg, når jeg da klarer kun 14kg med mine sett hvordan skal det da være mulig å ta samme sett med, hva instruktøren mente var 40kg? Hvorfor er det da så knotette tall? hvorfor ikke bare ha 1,2,3,4kg evt. 2,4,6,8 etc.

Virker som dem bruker kg og lbs. 40 lbs er forøvrig 18,14 kg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

I midten av januar leste jeg om chin/pull up. Hadde lyst til å prøve å bli litt sterkere i overkroppen.Leste om programmet på fitnessbloggen, tenkte jeg skulle prøve å følge dette. I starten var det skikkelig vondt, klarte ingen pullup(Håndflatene vendt fra deg) .Og til nød en chinup(Håndflatene vendt mot deg.)Tålmodighetsprøve,vilje og stahet må til for å komme noen vei her. Startet med å henge så lenge jeg klarte i 5 sett,hver dag .Fikk rask frem gang og klarte til slutt 1 repitisjon etter ca en og en halv uke.Startet nå å ta 1 rep med 7 sett fordelt over hele dagen. Testet meg etter 3 uker klarte da og henge i 45 sekunder. I 6 uker kjørte jeg programmet hver dag.max test hver 3 uke.Etter 9 uker gikk jeg ned til 5 dager i uka og kun 5 sett .Etter 12 uker startet jeg med chin og pull up annen hver dag. Dette har jeg kjørt frem til 25.Mai.Kjørte da max test på pullup,klarte da 16 stkJ Uka før kjørte jeg max test på chinup,klarte da 22 stk J Selv om jeg kanskje ikke fulgte programmet til punkt og prikke,så har det fungert perfekt! For å komme videre har jeg startet med vekt(8kilo) Kjører 5 rep. Over 5 sett. Bygger videre fra her. Veier 80 kg,1,78 høy.

Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg holder på med 5x5, og lurer på om jeg skal inkludere chins eller pullups på B-dager. Anbefales det med chins som tar mest på biceps, eller bør man få med lats også med pullups? Regner med lats får kjørt litt på fremoverbøyd roing, kanskje best å kjøre chins? Noen som har erfaringer på området?

Blir sikkert for hardt med 5x5 chins regner jeg med. Skal man kjøre til 5 på de det går, og til fail på resten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

...

Kjører selv 5x5 programmet :)

Startet med Pull-ups 5x5 og har økt sakte og sikkert med ekstra vekter.

Etter 6 uker kjører jeg nå Pull-ups (overhåndsgrep) 5x5+ekstra vekter

og Chins (underhåndsgrep smalt) 5x2+ekstra vekter alle dagene.

For meg fungerer dette fint :) Har hatt fin fremgang på styrke og reps :)

Kjører også Spider curls / Biceps curls i tillegg for å få trent biceps ekstra ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjører selv 5x5 programmet :)

Startet med Pull-ups 5x5 og har økt sakte og sikkert med ekstra vekter.

Etter 6 uker kjører jeg nå Pull-ups (overhåndsgrep) 5x5+ekstra vekter

og Chins (underhåndsgrep smalt) 5x2+ekstra vekter alle dagene.

For meg fungerer dette fint :) Har hatt fin fremgang på styrke og reps :)

Kjører også Spider curls / Biceps curls i tillegg for å få trent biceps ekstra ;)

biceps tåler vel ganske mye trening, blir så jeg prøver noe samme oppsett som deg;) Spørs om jeg må kjøre til fail på siste to sett, men det går vel bedre etter noen økter. Holder meg til pullups og chins, tror curls i tillegg blir for mye for min del:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

biceps tåler vel ganske mye trening, blir så jeg prøver noe samme oppsett som deg;) Spørs om jeg må kjøre til fail på siste to sett, men det går vel bedre etter noen økter. Holder meg til pullups og chins, tror curls i tillegg blir for mye for min del:)

Er bare å kjøre på :D stagnerte en stund men etter det løste seg så har jeg hatt bra progresjon :)

Blir kanskje litt mye biceps men føler jeg ikke får komplett ROM på bicepsen ved Pull-ups/chins.

Tar de selvsagt fra utstrakte armer til godt over haken/halsen.

Kanskje jeg gjør feil? :huh:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du grei progresjon er det vel lite feil på opplegget ditt:cool:

hehe gjenstår å se :)

første delmålet er +10kg (er nå på +8,75kg), men hovudmålet er +20kg 5x5 (i første omgang) :p

Kan legge til at jeg har dips på alle dagene også :)

Liker å banke livet av armene mine tydeligvis :wub:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Hei,

jeg har øvd og øvd (og øvd) på chins, men jeg føler at jeg aldri klarer det.

For tiden klarer jeg 0, jeg kommer nesten opp, men kun det.

Jeg har prøvd negative chins og pull-ups, rack chins/pull-ups, ryggaktivering, babypull-ups, pull-ups i sånn maskin hvor man legger vekter som hjelper deg med å trekke deg opp.

Jeg trener på dette to ganger i uka, og kjører det alltid på starten av økta. Nå begynner jeg virkelig å miste tålmodigheten, er det noen som har noen tips eller råd? :)

: Hadde samme porblem før, men jeg holdt meg på rundt 1-3 økte ikke, gikk over til nedtrekk i en kort periode, og økte til det dobelte nesten med en gang, aner ikke hva som er grunnen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...