Gå til innhold

Chin/Pull-up guiden


big-p

Anbefalte innlegg

Ser det er noen som spør om underhåndsgrep kontra overhåndsgrep og bredde. Bredden på grepet har faktisk lite å si, mens håndplasseringen derimot kan føre til ulikheter. En studie fra Pennsylvania State University så på nettopp dette.

Om du kjører chins eller nedtrekk og ønsker høyest mulig aktivering av lats, gå for et overhåndsgrep. Det kan også se ut til at smalt grep med underhåndsgrep fører til noe høyere aktivering av biceps.

Valg av grep bør ikke bare dikteres av muskelaktivering. Skuldersmerter er ikke akkurat uvanlig og det er dermed en fordel å først mestre den grepstypen som ikke fører til problemer. :)

Hele artikkelen ligger på http://www.iform.no/pub/art.php?id=2006

Personlig kan jeg si at med en skulder som har vært ute av ledd 8 ganger og skadet flere ganger en jeg kan telle, så er et nøytralt eller overhåndsgrep med litt over skulderbredde den beste måten for meg å trene rygg på. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel desverre sånn at økt styrke og muskelvekst går hånd i hånd, så om det er så mye om å gjøre får du heller droppe det, altså. Når DET er sagt, er det ikke akkurat sånn at jenter får spesielt store muskler over natten, (eller gutter heller, for den saks skyld :p ) så du kan jo bare stoppe når det virkelig er nok? Om du slutter å trene lats, krymper de etterhvert igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Trening mot enarms er nok i teorien ganske lett: når du klarer deg selv+din kroppsvekt i kilo, begynner man å bli sterk nok til å ta på en hånd. Dvs. veier du 80 kilo, tren mot å klare 80 ekstrakilo (160 kilo tilsammen), sammens med enarms chins m. strikk/hjelp,og enarms negativer (hold igjen så godt du kan).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

en trenger absolutt ikke klare egen bw i ekstravekt før en klarer 1 hånds

I teorien bør man vel være i nærheten, med mindre den ene siden av kroppen er sterkere enn den andre :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vil ikke enarms-pull ups egentlig treffe litt annerledes muskulært enn ordinære og? Når du sier at man ikke trenger å klare egen vekt x 2, tenker du da enarms med "byks" eller steinstrict, PG?:)

Er også veldig nysgjerrig på hvorfor man ikke trenger å ta egen vekt x 2 for å ta en enarms!(er jo en god nyhet, for type 200kg i pull-ups er et stykke unna i mitt tilfelle:P)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er det veldig stor forskjell på hvor mye av ryggen du bruker på henholdsvis chins og pullups?

Nei, så godt som ingen forskjell. Bare sørg for å lene deg bakpå, presse brystet opp og trekke skulderbladene ned og sammen i topposisjon uansett hvilken du tar, så du får maksimal aktivering av musklene i øvre del av ryggen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, så godt som ingen forskjell. Bare sørg for å lene deg bakpå, presse brystet opp og trekke skulderbladene ned og sammen i topposisjon uansett hvilken du tar, så du får maksimal aktivering av musklene i øvre del av ryggen.

Hvordan kan jeg lene meg bakpå i chins? Ingen problem i nedtrekk, men bare med stang føler jeg blir litt vanskelig :-P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Best aktivering av ryggen med håndflatene vendt fra. Mer aktivering av biceps med håndflatene mot.

Mener å ha lest flere studier på at aktivering av ryggmusklene er nærmest identisk. Eneste forskjellen er at med et underhåndsgrep er aktiveringen av biceps større, men ryggen jobber like mye.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan kan jeg lene meg bakpå i chins? Ingen problem i nedtrekk, men bare med stang føler jeg blir litt vanskelig :-P

Svai i korsryggen og len deg litt bakpå når du trekker deg opp, press brystet opp ved å trekke skulderbladene ned og sammen. Du trenger ikke å kjøre haka over stanga da dette i mange tilfeller gjør at skuldrene og skulderbladene faller oppover og forover, noe som setter skuldra i en skadeutsatt posisjon. Aldri la skuldrene elevere! Det holder å kjøre til nesa/strekke ansiktet opp så haka er over!

Detter er ihvertfall den måten JEG synes jeg treffer ryggen best mulig på. Starter hver rep fra dead hang med albuene rette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Er det meningen at man skal sitte litt bøyd bakover med ryggen når man tar nedtrekk, eller skal man sitte rett og strak i 90graders vinkel med ryggen?

Når du presser skulderbladene ned og sammen slik du skal gjøre, vil du automatisk lene deg litt bakover. Så det vil være den mest naturlige måten etter min mening :)

Men for all del ikke len deg så langt bak at du kjører situps i samme slengen ;) Sitt noen av de, true story!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det meningen at man skal sitte litt bøyd bakover med ryggen når man tar nedtrekk, eller skal man sitte rett og strak i 90graders vinkel med ryggen?

Svai ryggen din litt bakover når du kjøre nedtrekk, sitter du 90grader, belaster du mye skuldre og det kan føre til ubehag og smerte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...