Gå til innhold

Hvor mye egg kan man spise?


hannanw

Anbefalte innlegg

Den siste tiden har jeg spist mye egg, og lurer på hvor mye som er sunt å spise og hva som er for store mengder med egg. Jeg spiser ofte en omelett laget på 2 egg til lunsj, og en gang i blant en omelett på 3 egg til middag og som oftest et egg til frokost i helgene. Hva mener dere? hvor mye egg kan enn spise før det blir usunt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

takk for svarene :) Jeg har fått litt kritikk av foreldrene mine for forbruket av egg, pga av de redd for kolesterol etc (går på VGS, så jeg bor forsatt hjemme). Men jeg er ikke egentlig veldig bekymret, og mye egg i kostholdet gjør at det er enklere å spise sunt pga av at det er så mettende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betydningen av kolesterol via et eksogent inntak er av svært liten grad i og med at kroppen regulerer dette ved behov; Dvs både ved for lite og for mye har vi regulatorer for dette.

Egget i kolesterolet har for den friske delen av befolkningen ingen negative effekter. På et personlig preferansenivå så spiser jeg vel ish 3 egg daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville passet mer på at du ikke blir skikkelig lei av egg. Jeg spiste 3-4 egg til hver frokost i ca år, så ble jeg plutselig en dag bare skikkelig lei, ble kvalm av å tenke på smaken/lukten. Det tok ca 5 måneder etter det før jeg såvidt klarte å spise dem igjen. Så hva har jeg lært: Ikke spise egg hver dag, ca hver andre eller 3dje dag ser ut til å fungere bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spiser 6 egg for dagen. 3 til frokost mellom 2 fullkorn polarbrød med litt ketchup.. Bra frokost som holder meg mett lenge. Ellers blir det samme til kveldsmat. Har enda ikke gått lei egg til tross for at jeg har spist 6 egg for dagen i over 1 mnd. Spiser riktignok ikke så masse egg i helgen da det er lettere å lage noe annet siden jeg er hjemme og ikke på jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener dere? hvor mye egg kan enn spise før det blir usunt?

Og for å legge til enda et aspekt ved problemstillingen. Usunt i forhold til HVA? Brødskive med majones og spekepølse? Pølse med brød? Toro suppe med pølsebiter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[Hvis de freakerote=hannanw, post: 802263, member: 11172]takk for svarene :) Jeg har fått litt kritikk av foreldrene mine for forbruket av egg, pga av de redd for kolesterol etc (går på VGS, så jeg bor forsatt hjemme). Men jeg er ikke egentlig veldig bekymret, og mye egg i kostholdet gjør at det er enklere å spise sunt pga av at det er så mettende.

Hvis de freaker ut, så bare kutt ned på eggforbruket frem til du flytter ut . Ingen foreldre har noensinne vært åpne for forandring i indoktrinerte holdninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

det er bare å kjøre på med så mange egg du ønsker. egg er som påpekt over noe av det sunneste som finnes. elsker egg i alle former. lager ofte omelett på fire-fem egg til frokost, og koker 24 egg av gangen som ligger på jobb som mellommåltid. devilled eggs, yum yum.

min store fitnesshelt, Vince "Iron Guru" Gironda, kunne spise så mye som 36 egg om dagen i oppkjøring til konkurranse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...