Gå til innhold

Hvordan få i seg nok mat?


GunnSiriMT

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 19 år som er ca 167cm høy. Jeg trener 3 ganger i uken i ca 2timer med styrke. Jeg har begynt med styrkeløft og vært med på et par stevner.

Min utfordring er å få i seg nok mat som holder meg mett og nok energi. Ikke alltid har jeg energi nok på trening. Som oftes ligger jeg på et energiunderskudd etter trening. Jeg vet ikke hvordan jeg skal få i meg nok mat slik at jeg holder energien fra morgen til kveld.

Jeg spise frokost, lunsj, middag og kveldsmat. Så har jeg som regel å ha karbohydrater og proteiner i hvert måltid. Jeg spiser for det meste bare ren mat.

Har noen tips og triks for å få orden på kostholdet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg mente fett som i næringsstoffet fett.

Ettersom du skrev "fett som i fastfood", så tror jeg vi har kommet til bunns i problemet ditt! Nøtter, oljer, ost, fet fisk/kjøtt, smør, rømme, helmelk osv :)

Å spise "rent" er forsåvidt fornuftig det, men det kommer litt an på hva man legger i rent. Dersom rent betyr bare magert så blir det veldig fort et problem med for lavt energiinntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg mente fett som i næringsstoffet fett.

Ettersom du skrev "fett som i fastfood", så tror jeg vi har kommet til bunns i problemet ditt! Nøtter, oljer, ost, fet fisk/kjøtt, smør, rømme, helmelk osv :)

Å spise "rent" er forsåvidt fornuftig det, men det kommer litt an på hva man legger i rent. Dersom rent betyr bare magert så blir det veldig fort et problem med for lavt energiinntak.

Da skal jeg prøve å få i meg mer fett i måltidene. Heller helmelk enn lettmelk :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Easy enough. Spis alt du kommer over.

Indiska : shakes er jo et bra alternativ, det er ikke dermed sagt det er negativt for lette jenter å spise mye protein. Det er en effektiv måte å få i seg mer kcal på. Man kan selvfølgelig drikke mye brus og juice også, men jeg ville jo foretrukket noe som muligens passer inn mer med næringsstoffene. Jeg syns det er et bra alternativ og har brukt det mye selv når jeg har gått opp i vekt selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Indiska : shakes er jo et bra alternativ, det er ikke dermed sagt det er negativt for lette jenter å spise mye protein. Det er en effektiv måte å få i seg mer kcal på.

Hvordan vet du at det ikke er negativt for lette jenter å spise masse protein? Og hvordan kan du si at mer protein er en effektiv måte å få i seg mer kcal på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan vet du at det ikke er negativt for lette jenter å spise masse protein? Og hvordan kan du si at mer protein er en effektiv måte å få i seg mer kcal på?

Jeg snakker bare ut fra erfaring, at jeg syns det har vært vanskelig å få i meg nok proteiner og at det har vært en hjelp for meg å ta shakes i tillegg når jeg skulle opp i vekt. Syns selv det var vanskelig å spise tilstrekkelig og ved å innta shakes gjorde det det lettere for meg å ligge i overskudd på kcal fordi det metter mindre å helle i seg maten enn det er å spise samme antall kcal.

Jeg VET ikke, jeg har ingen kilder på det, jeg sa bare at det er ikke dermed sagt at det er negativt å spise mye proteiner. Hva som er mye proteiner er vel en definisjonssak. Personlig har jeg ligget på 2-2.5 g og har ikke hatt noen negative opplevelser eller konsekvenser av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har jeg heller ikke sagt, da har du nok misforstått meg en smule. Jeg sa at shakes var et bra alternativ når man skulle få i seg mer kcal ;) Mer proteiner er jo bare et pluss, hverfall sånn jeg ser på det.

Proteiner metter mer enn karbohydrater og fett. Dersom man fra før sliter med å spise nok så vil ikke mer proteiner være et spesielt godt råd å gi, det var det som var poenget mitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet

Første tankene min når tråder som dette kommer er:

1. Seriøst?

2. haha?

Og så det vanvittig vanskelig svaret da: Spise mat=få i seg nok.. det er bare å spise mat, ikke verre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...