Gå til innhold

Vekk med synlige årer!


Lena Ludvigsen

Anbefalte innlegg

Nå har det seg slik at jeg er alt for tynn, og skal opp i vekt. Det som da vil være best er jo så klart å spise ren sunn mat og trene musklene for mer muskelmasse. Problemet er bare det at fettprosenten min er alt for lav, og jeg vil ha den og opp. Har synlige blodårer over hele magen og armene, og synes dette tar seg lite fint ut i en bikini. Har da også markerte muskler, og er sterk og - så ser ikke for meg at å få mer muskelmasse vil gjøre annet enn å presse årene enda mer ut. De fleste ''opp i vekt'' tråder handler om å øke muskelmasse og minske fettprosenten- men når planen er å få opp fettprosenten og føle seg vel i bikini, hva er det beste rådet da? Bare spise hva som helst, når som helst eller ha kontroll?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nå har det seg slik at jeg er alt for tynn, og skal opp i vekt. Det som da vil være best er jo så klart å spise ren sunn mat og trene musklene for mer muskelmasse. Problemet er bare det at fettprosenten min er alt for lav, og jeg vil ha den og opp. Har synlige blodårer over hele magen og armene, og synes dette tar seg lite fint ut i en bikini. Har da også markerte muskler, og er sterk og - så ser ikke for meg at å få mer muskelmasse vil gjøre annet enn å presse årene enda mer ut. De fleste ''opp i vekt'' tråder handler om å øke muskelmasse og minske fettprosenten- men når planen er å få opp fettprosenten og føle seg vel i bikini, hva er det beste rådet da? Bare spise hva som helst, når som helst eller ha kontroll?

Spis deg mett og så litt til. Sørg for å velge kcal tette varer så ofte som mulig :)

ISKREM!!!! Passer som dessert hver dag. Så lenge du spiser slike ting (som is. Sjokolade ol) i tillegg til og ikke istedenfor skikkelig mat så er det en grei måte å øke kcal inntak.

For å legge på deg fett må du ha kalorioverskudd over tid og det krever innsats. Drikk kalorier i form av hmelk, sjokomelk, biola. Spis nøtter, nøttesmør, oljer, smør ost osv....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis nok kalorier til at du går opp i vekt. Begynn med å spise deg skikkelig mett 4-6 ganger om dagen, så følger du med i speilet og på vekta hva som skjer. Om du ikke går opp i vekt må du velge mer kaloritett mat og/eller spise større mengder :) Med andre ord - du må ikke telle noen ting, så lenge du ser at det skjer noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avhengig av hvem og hva man er, er det ikke mulig å spise "rent" og å få i seg nok mat til å ha fortsatt økninger.jeg ser ikke helt poenget med å utelukkende tvinge seg selv til et spesifikt snevert kosthold, med mindre det er skjerpede omstendigheter.

I ditt tilfelle vil du jo kreve mer energi enn du forbrenner for å øke i vekt og fettprosent. Jeg vil ikke anbefale en "lev-på-freia" livsstil, men du har må en gylden mulighet til å virkelig kjøre hard styrke og skikkelig overskudd. Det er det få jenter slm har muligheten/lyst til å gjøre.

Men prosedyren for deg blir jo ganske lik som mange andre undervektige/svake unggutter her på forumet og nettet ellers; finn din BMR, legg på.. tusen - femten hundre kcal/kilokalorier(med ca 1.8-2 gram protein per kilo kroppsvekt, ett gram fett per kilo kroppsvekt), og kjør på med tunge baseløft tre til fire ganger i uka, gjerne med progresjon fra økt til økt/uke til uke.

Blir det for mye fleskeøkning så spiser du litt mindre, blir du enda magrere, ja da spiser du mer (:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk:- D Hvordan er det med trening og sånt da? Skal jeg trene kun vedlikehold av musklene, noe form for kardio etc? Vil jo ikke tette igjen blodårene heller:P Også er det snakk om få opp fettprosenten såppass at årene ikke vises mer, men vil jo samtidig være i god form!

TTT... ting tar tid. Du våkner ikke plutselig med høy fett% så bare holde øye med utvkklinge over tid så fikser du det. :) dropp kardio nå og fokuser på styrketrening og nok hvile. Kardio kan du heller trene når fett% er litt bedre.

Vi jenter skal jo faktisk ha litt fett på oss ogaå for at bla hormoner skal fungere som de skal. Selv har jeg gått tre år uten menstruasjon pga for lite mat, for mye cardio og for lite mat. Det fucker opp både kropp og hodet.

Hvordan havnet du opp i denne situasjonen? Har du alltid vært liten og tynn eller har du vært sjuk?:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TTT... ting tar tid. Du våkner ikke plutselig med høy fett% så bare holde øye med utvkklinge over tid så fikser du det. :) dropp kardio nå og fokuser på styrketrening og nok hvile. Kardio kan du heller trene når fett% er litt bedre.

Vi jenter skal jo faktisk ha litt fett på oss ogaå for at bla hormoner skal fungere som de skal. Selv har jeg gått tre år uten menstruasjon pga for lite mat, for mye cardio og for lite mat. Det fucker opp både kropp og hodet.

Hvordan havnet du opp i denne situasjonen? Har du alltid vært liten og tynn eller har du vært sjuk?:)

hodet er iallefall på rett sti nå!

Avhengig av hvem og hva man er, er det ikke mulig å spise "rent" og å få i seg nok mat til å ha fortsatt økninger.jeg ser ikke helt poenget med å utelukkende tvinge seg selv til et spesifikt snevert kosthold, med mindre det er skjerpede omstendigheter.

I ditt tilfelle vil du jo kreve mer energi enn du forbrenner for å øke i vekt og fettprosent. Jeg vil ikke anbefale en "lev-på-freia" livsstil, men du har må en gylden mulighet til å virkelig kjøre hard styrke og skikkelig overskudd. Det er det få jenter slm har muligheten/lyst til å gjøre.

Men prosedyren for deg blir jo ganske lik som mange andre undervektige/svake unggutter her på forumet og nettet ellers; finn din BMR, legg på.. tusen - femten hundre kcal/kilokalorier(med ca 1.8-2 gram protein per kilo kroppsvekt, ett gram fett per kilo kroppsvekt), og kjør på med tunge baseløft tre til fire ganger i uka, gjerne med progresjon fra økt til økt/uke til uke.

Blir det for mye fleskeøkning så spiser du litt mindre, blir du enda magrere, ja da spiser du mer :)

Ja, er bare redd for at fettprosenten skal holde seg lav dersom muskelmassen økes, om du forstår.. haha. Vil jo ikke ha noe større muskler enn jeg har nå, Selv om jeg selvfølgelig ikke har noe imot å bli sterkere:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spist energitett, men sunn mat. Om du venner deg til å spise mye sjokolade, is osv, så kan det bli vanskelig å endre på disse spisevanene når du har oppnådd ønskelig fettprosent. Det er fort at kroppen blir sukkeravhengig, og er heller ikke mye posetivt med blodsukkersvigninger. Ville heller valgt mye nøtter, avocado og ekstra smør i maten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Må huske at det vil være begrensa hvor mye muskelmasse du vil greie å gå opp på kort tid.

Både generelt, men også fordi du er jente.. noe som gjør det vanskeligere å gå opp mye i muskler.

Så nah. Legg deg på et kraftig overskudd, få skikkelig trøkk på styrketreningene og oppnå de resultatene du ønsker :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det e

Sjuk, jepp. Så pupper og menstruasjon på kjøpet hadde vel ikke vært å forakte.. Men hodet er iallefall på rett sti nå!

Ja, er bare redd for at fettprosenten skal holde seg lav dersom muskelmassen økes, om du forstår.. haha. Vil jo ikke ha noe større muskler enn jeg har nå, Selv om jeg selvfølgelig ikke har noe imot å bli sterkere:)

Husk at det er en forskjell på fettprosent og fettmengde;) fint mulig å øke begge deler samtidig, kjører du nok styrke og nok inntak kan det vanskelig å øke det ene uten å øke det andre)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spis cheeseburger fra McDonalds. Veldig billig, så kan du kjøpe mange :D

Neida, hehe. Jeg hadde ikke blodårer overalt siden jeg var utrent og tynn når jeg var syk, men det hjalp veldig å først doble, så triple matinntaket. Spiste og en del kake en periode :p

Jeg spiste large double quarter pounder with cheese meal på lørdag. Så det går an det også. Og bicepåra vises fortsatt den... :)

TIl trådstarter så slenger jeg meg med de som sier spis mye og tren hardt. Ikke fokuser på hvordan du ser ut i sommer. Tenk heller på hvordan du kommer til å se ut neste sommer og sommeren etter det osv. Det tar tid å bygge muskler for rene jenter! Vil du kun ha bort årene så spiser du mye og legger på deg fett.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jau...du om det. Men undervekt er virkelig ikke noe en bør ha over tid.

Trenger ikke være undervektig for å ha synlige årer da. Har man mer muskler som trenger mer blodtilførsel og lav nok fett prosent eller tynn nok hus osv. Mange faktorer som spiller inn der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...