Gå til innhold

Pulsklokke


Gjest

Anbefalte innlegg

Nå vet jeg ikke svarene på alle spørsmålene dine, men så vidt jeg har skjønt det med oppkobling mot Endomondo, så må du ha Bluetooth-belte (som det jo ser ut som du har), samt Premium på Endomondo. Om FT80 er som de andre nyere Polar-klokker, så lagres økten med pulskurve og tidspunkt inne på Polar personal trainer-kontoen.

I forhold til pulsbeltet ellers, så er det som jeg har skjønt to typer; Ordinær som kobler seg opp til klokke, og bluetooth som man kan koble sammen med telefon i tillegg. Jeg har bare det ordinære. Det har aldri svikta meg i forhold til oppkobling mot klokka, men synes batteritiden er noe snever. Mulig det er bare jeg som har for høye ambisjoner om dets levetid.

Supert :) Tusen takk.

Det er ikke noen nedlastningsfunksjon inne på polarpersonaltrainer, da? Jeg vet Garmin sine klokker har mulighet til å lage en fil i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Supert :) Tusen takk.

Det er ikke noen nedlastningsfunksjon inne på polarpersonaltrainer, da? Jeg vet Garmin sine klokker har mulighet til å lage en fil i alle fall.

Nå har jeg ikke trykka så alt for mye rundt på PPT, da jeg synes det holder med grunnfunksjonene inntil videre, men jeg synes ikke jeg kan se noe funksjon på det desverre. Nå skal det også sies at jeg har RCX5, så det kan jo være andre klokker har andre funksjoner inne på PPT.

Hvor nøyaktige er slike pulsklokker? får man det man betaler for?

Hva tenker du angående nøyaktighet som sådan? Jeg synes jo den jeg har er nøyaktig nok for meg. Den viser samme puls som jeg måler manuelt på meg selv om jeg sjekker. Om den gir meg korrekt kaloriforbrenningsnivå tørr jeg ikke svare på, for der har jeg nada peiling. Men den gir meg infoen jeg trenger omkring tid, gjør at jeg kan måle km/t (dog via at Endomondo hvisker meg km-punktene i øret), gir en veldig enkel og grei oversikt over tid og prosentvis del av tiden brukt i hver pulssone samt en fin kurve over hvordan pulsen har vært gjennom treningsetappen.. For meg er det bare det jeg trenger. Jeg vurderer å koste på meg GPS for mer nøyaktighet eller Bluetooth-belte så jeg kan koble opp til Endomondo, men så langt har ikke lønna strukket til enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva tenker du angående nøyaktighet som sådan? Jeg synes jo den jeg har er nøyaktig nok for meg. Den viser samme puls som jeg måler manuelt på meg selv om jeg sjekker. Om den gir meg korrekt kaloriforbrenningsnivå tørr jeg ikke svare på, for der har jeg nada peiling. Men den gir meg infoen jeg trenger omkring tid, gjør at jeg kan måle km/t (dog via at Endomondo hvisker meg km-punktene i øret), gir en veldig enkel og grei oversikt over tid og prosentvis del av tiden brukt i hver pulssone samt en fin kurve over hvordan pulsen har vært gjennom treningsetappen.. For meg er det bare det jeg trenger. Jeg vurderer å koste på meg GPS for mer nøyaktighet eller Bluetooth-belte så jeg kan koble opp til Endomondo, men så langt har ikke lønna strukket til enda.

Tenker på kaloriene ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si egentlig. Men den tar høyde for din alder, høyde, vekt og kjønn, samt mulighet for å legge inn egne verdier for makspuls og VO2max. Det gjør jo at man får et noe mer realistisk resultat enn om man følger standardverdier for typ "Mann, 25 år".

Men det er nok andre her inne som er en hel del bedre enn meg når det kommer til å anta kaloriforbruk under trening. Jeg er mer av typen som tenker; "670 kalorier. Jolly good.".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenker på kaloriene ja.

Om du vet din VO2maks, gjennom direkte testing så er det ikke så alt for ille. Samsvarer ganske greit med kcal/kg/km for min del i alle fall når det gjelder løping.

Men om du ikke har testet, så overestimerer den en HEL del. Er kun løping for min del at jeg får ut noen tall som ligner noe som er riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Supert :) Tusen takk.

Det er ikke noen nedlastningsfunksjon inne på polarpersonaltrainer, da? Jeg vet Garmin sine klokker har mulighet til å lage en fil i alle fall.

Man kan eksportere filer fra PPT til Endomondo ja :) Fungerer fint det. Men om man ikke har pulsbelte med bluetooth så får man jo ikke sett resultatene i real time på Endomondo, de må legges inn i etterkant via eksport og import av fil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan eksportere filer fra PPT til Endomondo ja :) Fungerer fint det. Men om man ikke har pulsbelte med bluetooth så får man jo ikke sett resultatene i real time på Endomondo, de må legges inn i etterkant via eksport og import av fil.

Bruker Endomondo og bluetoothbelte nå, men det er som sagt veldig ustabilt :) Dessuten er det jo kjappere å ta en titt på klokka enn appen når det gjelder puls når man er i farta. Var nær ved å kjøpe en smartwatch i stedet, men så var det dette dumme pulsbeltet, da... ;) Men så bra, takk for input! Da ble jeg veldig mye klokere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjøpte Garmin Forerunner 610 i høst, og selv om den er dyr (koster vel rundt 2500, men jeg kjøpte den for 1800 på joggeshop.no), så er jeg superfornøyd og har ikke angra ett sekund. Du kan lage treningsøkter på PCen og sende de til klokka, den har innebygget GPS, og du kan velge hva slags informasjon du vil vise på displayet (puls, varighet, hastighet (min/km og km/t), gjennomsnittspuls,- og fart, ++). Den har touchscreen, og det fungerer helt strålende. I tillegg har du en Virtual Partner som du kan "konkurrere" mot, og klokka tåler ganske røff bruk med tanke på vær og vind. Ikke vanntett (kan ikke svømme med den), men tåler å bli tatt med på tur i regnvær.

Før denne hadde jeg ei polarklokka jeg lånte av paps, som kun viste puls og varighet (og kaloriforbruk). Den fungerte helt utmerket, men jeg ville skjemme meg bort med ei GPS-klokke før Normarkstravern.

Jeg overfører alt til Endomondo, og det går knirkefritt. Er som sagt veldig fornøyd, men det finnes sikkert billigere alternativer dersom du ikke krever så mye av klokka. Men så fort du vil ha GPS, kommer klokkene selvsagt i ei ny prisklasse i forhold til de uten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Polar RS800 er Polars mest avanserte og nøyaktige. Men den har litt utdatert software ift hvor mye info du får sett på skjermen ift RCX5.

Men RS800 er, selv om den er eldre, en mer avansert og nøyaktig modell med mye mer detaljert logging enn RCX5. Dog så tipper jeg at RCX5 er overkill for en normal mosjonist.

Personlig synes jeg RCX5/RCX3 ser penere ut på hånden, men har selv en RS800 pga det avanserte loggingen og programmet som medfølger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gav meg selv en Garmin Forerunner 220 til jul :) Hadde en enkel pulsklokke før, men er rett og slett en helt annen verden med denne klokka. Både det å kunne legge inn treningsøkter (intervaller etc) på forhånd og det å ha GPS-måling som gir det fart og distanse underveis er helt fantastisk! Litt dyr, 2200 kr, men vel verdt pengene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg har nettopp begynt å trene, og jeg ønsket å sjekke pulsen jeg også. Var tilbud på Polar FT4 hos G-sport til 599,- så da slo jeg til. Den er helt enkel, ikke noe oppkobling mot data eller slikt, men den duger veldig greit til min bruk. Jeg ønsker egentlig bare å se gjeldende puls, og i ettertid varigheten og gjennomsnitlig puls og maks puls. Det får jeg fra klokka :-) Det er jo selvfølgelig litt morsomt å se hvor mange kcal og sånn også, men det tar jeg med en klype salt siden jeg ikke vet hvor korrekt det er :p Tror denne holder lenge, og jeg er veldig fornøyd til mitt enkle bruk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
  • 3 måneder senere...

Annonse

Håper noen av dere som har svart tidligere i tråden tar dere tid til å hjelpe enda en som er ute etter tips når det gjelder pulsklokkeinnkjøp :)

Jeg har nå en polar FT40 som jeg liker veldig godt. Trenger ikke all verdens funksjoner, men kunne tenke meg å en pulsklokke med gps da jeg bruker den fortrinnsvis på løpeøkter. Hadde også vært artig med mulighet til å legge inn intervalløkten på klokka, enten tid eller distanse, og at den piper når gitt intervall er ferdig. Jeg har ikke smartphone - har det noe å si for valget?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Polar RC3 GPS, å er veldig fornøyd. Hadde tidligere Garmin med GPS, men syntes analyseprogrammet til Polar er bedre enn Garmin sitt.

Viktig for meg er at man ikke trenger andre duppeditter enn kun klokke og pulsmåler, så da falt valget på RC3 GPS som har innebygd GPS. Flertallet av Polarklokkene må man ha en ekstra liten GPS sender til, noe som var uaktuelt for meg. Fler ting som kan gå tom for strøm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har Polar RC3 GPS, å er veldig fornøyd. Hadde tidligere Garmin med GPS, men syntes analyseprogrammet til Polar er bedre enn Garmin sitt.

Viktig for meg er at man ikke trenger andre duppeditter enn kun klokke og pulsmåler, så da falt valget på RC3 GPS som har innebygd GPS. Flertallet av Polarklokkene må man ha en ekstra liten GPS sender til, noe som var uaktuelt for meg. Fler ting som kan gå tom for strøm...

Tusen takk for kjapt svar! Leser om den nå, og virker veldig grei. Man lader den via pcen? Hvordan er batteritiden? Ser også at det i noen tester har blitt kommentert at man savnet muligheten til å tilpasse visningen på displayet - hva menes med det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okai, takk for utfyllende svar :) Er en jungel av pulsklokker, så veldig greit å kunne få litt veiledning av noen som har egne erfaringer!

No problemo! Er aldeles ikke lett å velge noe nei, føler med deg i valget.

Jeg gikk for den der man har alt i ett. Ikke flere duppeditter for å få de målingene jeg vil ha. Sikkert ikke no problem med ekstern GPS, men jeg vet jeg hadde blitt forbanna om jeg skulle ut å løpe å GPS enheten var tom for strøm for jeg hadde glømt å lade den også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...