Gå til innhold

Pulsklokke


Gjest

Anbefalte innlegg

Alle... Samtlige av de klokkene har vel de funksjoner som du ønsker, noen mer. Det virker som du vil vi skal si: "Kjøp den! Ikke tenk på noen andre!" Det er vanskelig å komme med en slik konklusjon for deg. Noe som er vanskelig :)

Jeg foreslår at du leser på de forskjellige klokkene på Polar sine sider, for derretter å sløyfe vekk det du ikke overhode ikke trenger for så ta et valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Problemet er at jeg ikke kjenner til alle funksjonene og hvor de er nyttige/hvor nyttig. Om det for eksempel er store fordeler med RSC3 sammenlignet med FT60, er det 200 kr i forskjell som jeg kan være villig til å legge ut. Så ja, på en måte ønsker jeg at dere skal si hvilken dere ville anbefalt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ei venninne av meg har polar ft7 (det er den til ca 6-700 kr, sant?), og hun er fornøyd med den. I startinnlegget skriver du at du vil kunne følge med på pulsen for å senke eller øke intensiteten underveis i treningen, og til dette bruket er den bra :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Er det andre dere vil anbefale?

Jeg har en rs800cx-klokke, med massevis av ekstragadgets (gps, fotpod, cadensmåler) - noe som er veldig morsomt. Men det beste er Polar Pro trainer, som gir meg statistikk som jeg har mye glede og nytte av. Programmet leveres også med andre klokker enn min, men jeg ville satt den som et must ved innkjøp

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da ble det til Polar FT60F. Men, makspulsen min er 184, og på rolig jogging lå jeg lett opp i både 172 og høyere. Hadde MP3 og timer. Men den skal da vel ikke reagere på noe av det? Tok vått papir under sportsbh-området på framsiden der hvor pulsbåndet skal ligge, så skal vel ha gjort det rett?

Og hva betyr det at MOIndeksen er 47?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Testet makspulsen for noen år siden, men får muligens gjøre det igjen (og denne gangen med pulsklokka). Men hvordan tester jeg makspuls? Og hva er det normalt å ligge på i puls når en jogger rolig og nesten kan prate?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Jeg "hog'er" denne tråden litt jeg...:p

Jeg ser nemlig etter pulsklokke nå, helt nybegynner på akkurat det feltet. Lurer på om noen har noen typer de har forsøkt koble opp til Endomondo, som fungerer greit? Og vil man da ha behov for GPS inkludert dersom man kjører dette via Endomondo?

Det jeg er ute etter er jo i hovedsak å kunne se hvor mye man ligger i de forskjellige sonene, og få mest mulig korrekt kaloriutregning (dog vet jeg at dette neppe blir noe akkurat tall uansett).

Har gått noen turer med ei venninne som har både samme høyde og vekt som meg, til og med samme alder, men på samme mosjonsturen kan hun få 550 kalorier opplyst fra pulsklokka (ikke gps eller noe slikt), mens jeg får 450 via Endomondo (dog uten pulsmåler, men med GPS).

Alle tips mottas med takk her altså, for her er jeg grønn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Jeg "hog'er" denne tråden litt jeg...:p

Jeg ser nemlig etter pulsklokke nå, helt nybegynner på akkurat det feltet. Lurer på om noen har noen typer de har forsøkt koble opp til Endomondo, som fungerer greit? Og vil man da ha behov for GPS inkludert dersom man kjører dette via Endomondo?

Det jeg er ute etter er jo i hovedsak å kunne se hvor mye man ligger i de forskjellige sonene, og få mest mulig korrekt kaloriutregning (dog vet jeg at dette neppe blir noe akkurat tall uansett).

Har gått noen turer med ei venninne som har både samme høyde og vekt som meg, til og med samme alder, men på samme mosjonsturen kan hun få 550 kalorier opplyst fra pulsklokka (ikke gps eller noe slikt), mens jeg får 450 via Endomondo (dog uten pulsmåler, men med GPS).

Alle tips mottas med takk her altså, for her er jeg grønn!

Jeg vet at Polar sine klokker viser tid i de ulike sonene. Vet ikke hvordan beltene er å koble opp mot Endomondo. Har bare positivt å si om de klokkene jeg har hatt fra Polar i alle fall. Bruker selv en RCX5. Nå har de jo også kommet med en som har GPS inkl. (som ikke ser ut som et drog..). Ellers så er jo RCX3 en fin klokke (uten integrert GPS).

Om du skal bruke pulsklokken til å beregne kcal forbruk, så må du vite din VO2max (som må testes direkte (i testlab. med maske) pga stor feilmargin ellers). Selv om du har disse dataene vil kcal.tallene være unøyaktige. Generelt fungerer det veldig dårlig å beregne kcal basert på puls. Men ved GPS så vil det bli mer korrekt. Enkelt så kan du si at ved løp så bruker du 1kcal pr kg kroppsvekt pr km. Mens ved gange bruker du 30% mindre. (flatt terreng).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar :) Endte opp med å kjøpe meg en RCX5 for et par uker siden, og er kjempefornøyd! Makan til motivasjonsgiver :D

Tror neppe det blir å teste VO2Max på nåværende tidspunkt, så man får vel stole litt på gjennomsnittet enn så lenge. Nå er det bare gøy å lære dette med å jobbe i de forskjellige sonene o.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 uker senere...

Annonse

  • 4 uker senere...
Jeg har Nike sin Nike+ Sportwatch GPS. Gleder meg til å prøve den. Er det noen her inne som vil lære meg litt om puls og pulsklokker? Hvorfor man måler puls osv

Hvis du skal bruke puls, så er det lurt og finne makspulsen din.

Det er en del måter å finne den på, søk gjerne på finne makspuls på google.

Selv så ville jeg varmet godt opp, 20 min med lett løping.

Så finner du en bakke som er såpass lang at du ikke når toppen på 3min.

Løp 3 drag oppover bakken, raskere og raskere hver gang.

Så går du/småjogger ned igjen, før du starter rett på igjen.

Pulsen skal ikke dette så langt ned i pausen, du skal være litt andpusten men kunne snakke.

Så på siste fjerde draget løper du alt kun, helt til du ikke kan mer så løper du bare litt til.

Det skal være så fælt at du tror du besvimer/spyr eller at du gjør en av delene.

Så la oss si makspulsen var 200bpm, da er dette din makspuls. Om den egentlig kanskje var 202 eller 204 er ikke så nøye.

På Nike sin programvare kan du legge inn makspuls, og du får da opp hvilke pulssoner du har løpt i når du logger på Nike Connect online.

For man legger treningen opp i forskjellige soner, f.eks rolig langtur skal være i sone 1, mens intervaller gjerne sone 4.

Les mer her : http://www.loplabbet.no/intensitetssone-hva-hvordan

Her er lett diagram med pulssoner til forskjellige makspulser : http://www.tcyk.no/doc/grupper/ungdom/pulssoner.pdf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Bruker selv Polar FT80 både til HIIT-tredemølle samt styrketrening for beregning av kcal. Flott klokke med mange muligheter, knall opplastningsside (Alle Polar klokker har dette) hvor du har all info tenkelig på treningene dine slik at du lett kan finne ut hva du må forbedre. Den ser også helt pervers ut, så jeg bruker den daglig som vanlig klokke. Vel verdt pengene. I tillegg kan man kjøpe GPS fotsensor om man trener utendørs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
Bruker selv Polar FT80 både til HIIT-tredemølle samt styrketrening for beregning av kcal. Flott klokke med mange muligheter, knall opplastningsside (Alle Polar klokker har dette) hvor du har all info tenkelig på treningene dine slik at du lett kan finne ut hva du må forbedre. Den ser også helt pervers ut, så jeg bruker den daglig som vanlig klokke. Vel verdt pengene. I tillegg kan man kjøpe GPS fotsensor om man trener utendørs.

Heisann!

Jeg lurer på et par ting om FT80 som jeg ikke finner ut ellers, og som jeg håper du har svar på:

  • Tracker klokka også pulsen realtime slik at du får ut en kurve over tid på hvordan pulsen har utviklet seg gjennom økten? Ser på diverse reviews at den viser dette for å si ifra når du er klar for neste sett, men jeg ser ikke om den faktisk lagrer :)
  • Er det mulig å eksportere dataene slik at de kan brukes, for eksempel på tjenester som Endomondo?
  • Fungerer pulsbeltet godt, synes du? Jeg har bluetooth pulsbelte fra Polar i dag, og det er rett og slett ustabilt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet jeg ikke svarene på alle spørsmålene dine, men så vidt jeg har skjønt det med oppkobling mot Endomondo, så må du ha Bluetooth-belte (som det jo ser ut som du har), samt Premium på Endomondo. Om FT80 er som de andre nyere Polar-klokker, så lagres økten med pulskurve og tidspunkt inne på Polar personal trainer-kontoen.

I forhold til pulsbeltet ellers, så er det som jeg har skjønt to typer; Ordinær som kobler seg opp til klokke, og bluetooth som man kan koble sammen med telefon i tillegg. Jeg har bare det ordinære. Det har aldri svikta meg i forhold til oppkobling mot klokka, men synes batteritiden er noe snever. Mulig det er bare jeg som har for høye ambisjoner om dets levetid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...