Gå til innhold

Formsjekk markløft


Indigo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Du brekker helt opp på vei ned.

Kanskje du burde senke den kontrollert ned og ev ta mindre vekter på for å klare det?

Dersom du skal droppe må du slippe med hendene også, ikke holde igjen til vekten treffer bakken.

Løftet opp ser ikke så verst ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er selvfølgelig ikke så lett for meg å se, men kan se ut til at du ekstenderer ryggen mer enn du burde, og det er ikke helt heldig.

Cholewicki, J., McGill, S., & Norman, R. (1991). Lumbar spine loads during the lifting of extremely heavy weights. Medicine and science in sports and exercise, 23(10), 1179.

GRANHED, H., JONSON, R., & HANSSON, T. (1987). The loads on the lumbar spine during extreme weight lifting. Spine, 12(2), 146-149.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Speedbird: Er på tur opp det gjør vondt, kjenner det river skikkelig i korsryggen.

Steffen og Alexander: At jeg lener meg for mye tilbake på toppen, er det det dere mener?

Ser også at jeg ruller stanga fremover før jeg begynner hver rep, det er neppe helt heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også at jeg ruller stanga fremover før jeg begynner hver rep, det er neppe helt heldig.

Stemmer at du gjør det, stanga skal du ha helt inntil leggen i startposisjon. fokuser på å bygge opp mere trøkk i bånn før du drar opp, slik det er nå ruller du jo stangen fremover og rykker igang løftet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med Steffen og Alex: Hyperekstensjons(lener det alt for langt bak)

Samtidig så virket det som du skyver stangen litt foran deg like før hver rep, slik at tyngdepunktet blir forskyvet og du belaster ryggen din mer. Ikke gjør det, helt inntil leggen, løft og ikke len det for langt tilbake ---> Alt er fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser også at jeg ruller stanga fremover før jeg begynner hver rep, det er neppe helt heldig.

Det har du så absolutt rett i :p

Ser ut som det er en del vekt på stanga, men med litt justering vil du kunne utvikle mer kraft og få opp enda mer. Tipper du har et litt feil bilde på hvordan utgangsposisjonen i løftet skal være, så bare sammenlign bilde nr. 1 (utgangsposisjonen) med bilde nr. 2 (posisjonen når vekta forlater bakken, den riktige utgangsposisjonen):

post-2511-14440940881568_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grunnen til at stangen ruller fremover er fordi du senker hoften lavere enn nødvendig. Det fører til at leggene dytter stangen frem og avløftet skjer med stangen litt for langt frem. Det er ikke det mest effektive.

Jeg vil si hoften er i riktig posisjon på det andre bildet over, men det er vanskelig å si.

En fremgangsmåte jeg bruker er:

1. Plasser føttene slik at stangen er over midten av foten.

2. Bøy ned og ta tak i stangen uten å bøye knærne

3. Bøy knærne og senk hoften til leggen kommer borti stangen. IKKE FLYTT PÅ STANGEN

4. Spenn opp ved å trekke pusten og løfte brystet. IKKE FLYTT PÅ STANGEN.

5. Løft

Jeg mener at du feiler på punkt 3 ved å senke hoften slik at stangen flytter seg.

Fremgangsmåten er hentet fra Starting Strength boken.

I tillegg hjelper det gjerne å tenke på å dra stangen inntil beina.

Jeg tror at hyperextensjonen også er en konsekvens av for lav hofteposisjon fordi ryggen kan være mer vertikal med lav hofteposisjon og det er da lettere å bøye ryggen mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes selve teknikken er ganske bra, men ryggposisjonen er fæl. Overekstendert korsrygg og nakke.

Anbefaler å se disse for å få mer forståelse om hyperekstensjon:

Speedbird: Er på tur opp det gjør vondt, kjenner det river skikkelig i korsryggen.

Steffen og Alexander: At jeg lener meg for mye tilbake på toppen, er det det dere mener?

Nei, tenker hovedsaklig på setupen i det du spenner opp rett før løftet. At du får vondt i ryggen på veien opp (og ikke på toppen eller på vei ned) er også et tegn på at det er setupen som er skyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Quick fix for overekstendert nakke: Stå med ryggen til speilet og se ned et par meter foran deg. Nakken bør fortsette i samme retning som resten av ryggen.

Hva er feil med å se opp ? Der jeg trener får vi beskjed om å gjøre nettopp det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke argumentasjonen for se opp.

Argumentet for å se skrått ned er at da vil nakken fortsette i samme retning som resten av ryggraden. Jeg tror ikke at det er spesielt lurt å ha nakken i hyperekstensjon som på videoen nr det er så mye vekt som bæres på ryggraden rett under. I tillegg får man et godt referansepunkt for balansen sin del ved å se på et fast punkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er feil med å se opp ? Der jeg trener får vi beskjed om å gjøre nettopp det.

Argumentasjonen for er at det som skjer i nakken vil også skje i korsryggen mer eller mindre. Mindre stabilt. Jeg vet at bl.a. Kelly Starrett er veldig på dette. Samtidig ser man aldri vektløftere følge dette noe særlig. Så jeg vet ikke hvor jeg står på dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Argumentasjonen for er at det som skjer i nakken vil også skje i korsryggen mer eller mindre. Mindre stabilt. Jeg vet at bl.a. Kelly Starrett er veldig på dette. Samtidig ser man aldri vektløftere følge dette noe særlig. Så jeg vet ikke hvor jeg står på dette.

Har lest litt om det selv rundt på bloggen her at det ikke skal gjøres og trodde det var slik selv, helt til jeg starta i styrkeløftklubb. Der er det praksis å se opp når man skal ta i ett ekstra tak(hvertfall i klubben jeg er)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...