Gå til innhold

Formsjekk markløft


Indigo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har lest litt om det selv rundt på bloggen her at det ikke skal gjøres og trodde det var slik selv, helt til jeg starta i styrkeløftklubb. Der er det praksis å se opp når man skal ta i ett ekstra tak(hvertfall i klubben jeg er)

Kan være at de stive og stramme styrkeløfterne vil komme i nøytral med denne ekstra ekstensjonen. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes denne marken ser ganske fin ut. Enig med Håvard V angående punkt tre. Kanskje du lener deg for mye bak på toppen, men jeg tviler på at det har no med en eventuell skade å gjøre.

Personlig ser jeg ned i markløft, men vektløftere ser opp uten å legges inn på sykehus, så jeg tviler på at det spiller noen stor rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosjonisten kan, og burde, ha en nøytral nakke, mens konkurrerende utøvere i styrkeløft og vektløfting trener med andre mål og metoder. Man skal se opp i både bøy og mark, for å få brystet frem og en ekstra psykisk dytt. "Ser man opp, går stanga opp". At det som skjer i nakken også skjer i korsryggen ser jeg ikke noe hold i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosjonisten kan, og burde, ha en nøytral nakke, mens konkurrerende utøvere i styrkeløft og vektløfting trener med andre mål og metoder. Man skal se opp i både bøy og mark, for å få brystet frem og en ekstra psykisk dytt. "Ser man opp, går stanga opp". At det som skjer i nakken også skjer i korsryggen ser jeg ikke noe hold i.

Har ikke folk flest samme mål, nemlig å løfte mest mulig? Og hvilke metoder kan forsvare én teknikk over en annen i ulike settinger?

Jeg spør ikke for å være idiot, men det hørtes ikke så logisk ut, så jeg ble nysgjerrig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke folk flest samme mål, nemlig å løfte mest mulig? Og hvilke metoder kan forsvare én teknikk over en annen i ulike settinger?

Jeg spør ikke for å være idiot, men det hørtes ikke så logisk ut, så jeg ble nysgjerrig.

Ikke nødvendigvis. Mange trener for hypertrofi og muskelmasse, mens styrkeløftere og vektløftere (nesten) helt utelukkende trener for å bli sterkere. På et stevne spiller psykiske faktorer vel så stor rolle som de fysiske, slik at enhver ekstra motivasjon for en utøver på stevne vil bidra positivt. Å se opp oppleves av mange som en slik ekstra motivasjon, men det er ikke dermed sagt at det gjøres av alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke nødvendigvis. Mange trener for hypertrofi og muskelmasse, mens styrkeløftere og vektløftere (nesten) helt utelukkende trener for å bli sterkere. På et stevne spiller psykiske faktorer vel så stor rolle som de fysiske, slik at enhver ekstra motivasjon for en utøver på stevne vil bidra positivt. Å se opp oppleves av mange som en slik ekstra motivasjon, men det er ikke dermed sagt at det gjøres av alle.

Så det du sier er at mosjonister som vil se bra ut bør ha nøytral nakke, mens folk som vil bli sterkest mulig bør se opp for å kunne dra mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosjonisten kan, og burde, ha en nøytral nakke, mens konkurrerende utøvere i styrkeløft og vektløfting trener med andre mål og metoder. Man skal se opp i både bøy og mark, for å få brystet frem og en ekstra psykisk dytt. "Ser man opp, går stanga opp". At det som skjer i nakken også skjer i korsryggen ser jeg ikke noe hold i.

Er vel enig i dette - men velger å ha en litt annen begrunnelse.

Om du er relativt uvant med å løfte grise-jævlig-tungt, så har du ikke den påkrevde muskulære kontrollen til å "jukse litt" med formen på et maksløft. Eksempelvis sier Tuba det omtrent slik når det kommer til å makse i markløft. "Stram alle musklene du har i kroppen og røsk dritten opp fra gulvet." (Fritt sitert etter hukommelsen) Har du i utgangspunktet god form, bra teknikk og -fremfor alt - bra muskulær kontroll - så er det ikke noe problem å feste blikket et stykke opp. Du klarer da å unngå å stramme nakkemuskulturen FOR mye. For det er gjerne det som skjer for den som er uvant med maksløfting. En strammer like jævlig mye i nakken som i rævva når stangen kommer over knehøyde - og dermed - pop! Stanga går op, men en trekker samtidig på seg en strekk i nakken som gir dundrende hodepine over noen timer eller dager.

Begrunnelsen for å feste blikket opp er som Nicolai Hildre poengterer. Begrunnelsen for ikke å feste blikket for høyt, handler mye om at det gir en muskelfleksjon i nakken som er lite gunstig og som - isolert sett - ikke hjelper noe som helst på selve løftet.

Bro-science dette selvfølgelig.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke folk flest samme mål, nemlig å løfte mest mulig? Og hvilke metoder kan forsvare én teknikk over en annen i ulike settinger?

Jeg spør ikke for å være idiot, men det hørtes ikke så logisk ut, så jeg ble nysgjerrig.

Folk som ikke konkurerrer kan trene for å bli sterkest mulig, men det betyr ikke nødvendigvis å trene med den teknikken som lar deg løfte mest mulig.

Jeg trener f.eks klassisk markløft i stedet for sumo fordi den gjør ryggen min sterkere enn sumo ville gjort. Det kan godt hende at jeg klarer mer med sumo, med det betyr ikke at det er slik jeg bør trene.

I benkpress så vil de fleste styrkeløftere (antar jeg) holde breiere enn den bredden som gir best treningseffekt for styrken og helder fokusere på å løfte mer.

Skillet mellom hvilke teknikk man bruker går etter min mening på om man vil vise at man er sterk (styrkeløft) eller trene for å bli det(styrketrening).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mosjonisten kan, og burde, ha en nøytral nakke, mens konkurrerende utøvere i styrkeløft og vektløfting trener med andre mål og metoder. Man skal se opp i både bøy og mark, for å få brystet frem og en ekstra psykisk dytt. "Ser man opp, går stanga opp". At det som skjer i nakken også skjer i korsryggen ser jeg ikke noe hold i.

Lumbal hyperekstensjon (<)=> thorakal kyfose <=> cervikal hyperekstensjon. Gir ikke dette mening?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lumbal hyperekstensjon (<)=> thorakal kyfose <=> cervikal hyperekstensjon. Gir ikke dette mening?

Både ja og nei, ikke i denne sammenheng ut i fra det du skrev:

Argumentasjonen for er at det som skjer i nakken vil også skje i korsryggen mer eller mindre.

Jeg kan hyperekstendere i korsryggen og flektere nakken samtidig, med din argumentasjon vil det være umulig da "det som skjer i nakken også vil skje i korsryggen". På samme måte kan jeg ha naturlig lordose i lumbal og hyperlordose i cervikal, uten at det ene fører til det andre.

At en lumbal hyperlordose fører til en thorakal hyperkyfose er en anatomisk selvfølgelighet, men har ingen sammenheng med det du skriver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...