Gå til innhold

Formsjekk markløft


Indigo

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Ikke misforstå meg! Jeg mener aldeles ikke å komme frem på den måten! Jeg skal ikke påstå at jeg sitter på noen fasit. Det er mer eller mindre åpne spørsmål. Om noe kanskje litt ledende. Men jeg mener ikke å virke hoven på noen måte, og diskuterer kun fordi jeg tror du kan bidra med gode meninger. :)

Tankegangen min her er at jeg tror(!) nøytral nakke vil gi best stabilitet igjennom hele systemet. Og videre at en "knekk" i nakken vil gjøre det vanskelig å holde resten av ryggen særlig stabil. Det stemmer ihvertfall godt med egen erfaring. Hvordan blir det for deg om du stiller deg opp til å ta et markløft, setter ryggen, låser av, og så hyperekstenderer nakken? Må du jobbe hardere for å holde resten stabilt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke misforstå meg! Jeg mener aldeles ikke å komme frem på den måten! Jeg skal ikke påstå at jeg sitter på noen fasit. Det er mer eller mindre åpne spørsmål. Om noe kanskje litt ledende. Men jeg mener ikke å virke hoven på noen måte, og diskuterer kun fordi jeg tror du kan bidra med gode meninger. :)

Tankegangen min her er at jeg tror(!) nøytral nakke vil gi best stabilitet igjennom hele systemet. Og videre at en "knekk" i nakken vil gjøre det vanskelig å holde resten av ryggen særlig stabil. Det stemmer ihvertfall godt med egen erfaring. Hvordan blir det for deg om du stiller deg opp til å ta et markløft, setter ryggen, låser av, og så hyperekstenderer nakken? Må du jobbe hardere for å holde resten stabilt?

Hehe, kanhende jeg også har litt ekstra kort lunte nå i alt eksamenstresset :whistle:

Ja, det er fullt mulig at det for mange vil oppleves lettere å holde alt rett ved å tenke på nakken som en forlengelse av ryggraden (som den jo forsåvidt er). For meg fungerer det å se opp godt, og jeg føler ikke at jeg mister eller tjener noe fysisk på det, men tjener psykisk. Jeg har dessuten skrevet over her at jeg ikke anbefaler noen som ikke konkurrerer i styrkeløft og vektløfting å gjøre det, da det er unødvendig å utsette kroppen for unødvendig risiko. I tillegg et par poster opp der jeg illustrerer hva jeg mener.

Det finnes styrkeløftere som ser ned, opp og rett frem, så noen fasit på dette er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som ikke konkurerrer kan trene for å bli sterkest mulig, men det betyr ikke nødvendigvis å trene med den teknikken som lar deg løfte mest mulig.

Jeg trener f.eks klassisk markløft i stedet for sumo fordi den gjør ryggen min sterkere enn sumo ville gjort. Det kan godt hende at jeg klarer mer med sumo, med det betyr ikke at det er slik jeg bør trene.

I benkpress så vil de fleste styrkeløftere (antar jeg) holde breiere enn den bredden som gir best treningseffekt for styrken og helder fokusere på å løfte mer.

Skillet mellom hvilke teknikk man bruker går etter min mening på om man vil vise at man er sterk (styrkeløft) eller trene for å bli det(styrketrening).

Dette skjønte eg ikkje. Styrkeløftere løfter tyngre og dei trener ikkje for å bli sterk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Denne sier noe om blikk i forhold til knebøy(Som dette ikke handler om, men lell) og at det har med dine antall cm på sokkelesten å gjøre. Lær deg god teknikk i knebøy - Fitnessbloggen

Når jeg så videoen lenken startet med tenkte jeg litt på plasseringen av skuldrene, altså holdningen. Prøver alltid selv å holde en god holdning i skuldre og øvre rygg under denne øvelsen. Sette skuldrene litt bak med ett bra spenn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjønte eg ikkje. Styrkeløftere løfter tyngre og dei trener ikkje for å bli sterk?

Poenget mitt er at den teknikken som lar deg løfte mest mulig ikke nødvendigvis bør trenes med. F.eks så kan det være lurt å trene med smalere grep i benk enn man klarer maksimal vekt med.

Jeg bruker det grepet som gjør at underarmen er helt vertikal når stangen er på brystet. Denne grepsvidden gir mest ROM i skulderleddet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmet teknikk på nytt i dag, denne gangen med lettere vekter. Har fortsatt en del vondt i nedre del av korsryggen, og droppet vektene ganske mye.

Forbedringer:

- Vendt vekk fra speilet

- Strammer kjernen før jeg bøyer meg ned til stanga.

- Har ikke hoftene så lavt - mindre svai.

- Ruller ikke stanga (unntatt på et par reps)

Andre tilbakemeldinger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fin dame i bakgrunnen :)

Jeg synes dette ser greit ut. Mulig stanga må enda nærmere leggene på tunge vekter.

Men så er det jo med ganske lette vekter, da. Det er først når du holder ryggen akseptabelt rett på tunge vekter at du kan si deg "fornøyd".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer neste uke. Ryggen krangler fortsatt litt, men jeg syns faktisk den har blitt merkbart bedre etter at jeg tok en markløfttrening.

Når da? Kanskje jeg tar en økt på Dragvoll samtidig, så kan jeg prøve å gi noen tips og vink om du vil. Om det er nødvendig i det hele tatt, god progresjon allerede!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når da? Kanskje jeg tar en økt på Dragvoll samtidig, så kan jeg prøve å gi noen tips og vink om du vil. Om det er nødvendig i det hele tatt, god progresjon allerede!

Antakelig på tirsdag. Er ledig hele dagen, så bare sett tidspunkt du :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...