Gå til innhold

Hva tror du skjedde 9/11?


Gjest Hanne_

Anbefalte innlegg

Gjest Hanne_
Etter andre verdenskrig så tok USA og hentet mange av forskerne fra Nazi tyskland. Spesielt de som jobbet med raketter. Operation Paperclip - Wikipedia, the free encyclopedia

Etter en del år dro USA til Månen, nå har folk sluttet å dra dit! Nazistene er på månen.

Iron Sky (2012) - IMDb er en dokumentar fra fremtiden.

A word about "conspiracy theories". This term has been used to dismiss questions about 9/11, and to suggest that they are unworthy of serious debate. Professor Charles Pidgen has written: "[T]o call someone “a conspiracy theorist” is to suggest that he is irrational, paranoid or perverse. Often the suggestion seems to be that conspiracy theories are not just suspect, but utterly unbelievable, too silly to deserve the effort of a serious refutation. It is a common ploy on the part of politicians to dismiss critical allegations by describing them as conspiracy theories." (see “Conspiracy Theories and the Conventional Wisdom,” Episteme, 4 [2007], 219–32, at 219).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror jeg er i ferd med å få hjernekreft av disse konspirasjonstullingene. Jeg er for ytringsfrihet og alt det der, men for deres egen skyld, burde noen stoppe kjeften på dem... man gir ikke talerstol til sinnsforvirrede, slik at de ikke driter seg ut offentlig, det samme burde gjelde for de andre gærningene.

262326544_conspiracy_answer_2_xlarge.jpeg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beste argumentet for at 9/11 var et terroristangrep er at Al quida sa det var dem. Selv om de er religiøse terrorister så er de såpass rasjonelle at de: 1# Lederne ønsker ikke å bli jakta ned av USA, det "fotsoldatenes" jobb å dø som martyrer 2# Når ønsket deres om å ødelegge USA er såpass stort, så ville det vært mer rasjonelt å si de ikke gjorde det, for å gi mer tyngde til "inside job" teorien. 3# Det er kun i en stat uten omfattende velferd hvor en leder vil trenge og utøve vold mot befolkningen for å ha kontroll på dem, feks Sovjet, Japan, Nazi Tyskland eller det Engelske imperiet. USA er ikke i den kategorien uansett hvor mye du misliker skjevdelingen av godene de har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_
Tror jeg er i ferd med å få hjernekreft av disse konspirasjonstullingene. Jeg er for ytringsfrihet og alt det der, men for deres egen skyld, burde noen stoppe kjeften på dem... man gir ikke talerstol til sinnsforvirrede, slik at de ikke driter seg ut offentlig, det samme burde gjelde for de andre gærningene.

262326544_conspiracy_answer_2_xlarge.jpeg

Så du mener disse folkene med PhD er sinnsforvirrede hele gjengen? En tendens jeg har sett blant de jeg har diskutert med er: dess høyere utdanning -> dess større skepsis til den offisielle teorien

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener disse folkene med PhD er sinnsforvirrede hele gjengen? En tendens jeg har sett blant de jeg har diskutert med er: dess høyere utdanning -> dess større skepsis til den offisielle teorien

Du bør også huske på at i USA er det bortimot umulig å holde på hemmeligheter og "coverups", alt kommer frem som regel. Watergate, SDI, Area 51, Amerikanske operasjoner i Sør-Amerika og støtten til mujahediin det er ekstremt vanskelig å skjule noe så omfattende i USA. Spesielt når vi tenker på at dette her er ting som skal være mye letter og skjule. Folk lager konspirasjonsteorier av alt, uavhengig av utdannelse. Jim Morrison, Jimmy Hendrix, Janis Joplin døde alle sammen 27 år gammel i 1970, tilfeldig? Neppe, alle begynte jo fornavnet sitt på J!

Leter man finner man noe som kan være en konspirasjon!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_

Du får det til å fremstå som om det bare er en bitteliten hard kjerne av idioter som ikke tror på den offisielle teorien. Det er jo så langt fra sannheten.

Bare se på alle disse organisasjonene som kjemper for at nettopp for at sannheten skal frem. Alt kommer som regel or en dag sier du, og er det ikke nettopp det som skjer?

Scientists for 9/11 Truth

Faktisk er det under halvparten av verdens befolkning nå som tror det var Al qaeda. Jeg hadde personlig stemt "don't know".

Opinion polls about 9/11 conspiracy theories - Wikipedia, the free encyclopedia

Og du kjører fremdeles hardt på at "hvis en konspirasjonsteori er fjas, så er alle det" :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så du mener disse folkene med PhD er sinnsforvirrede hele gjengen? En tendens jeg har sett blant de jeg har diskutert med er: dess høyere utdanning -> dess større skepsis til den offisielle teorien

Åpenbart. At du har PhD er ingen garanti for at du er mentalt frisk.

Den andre påstanden din er så latterlig, at den ikke er verdt å kommentere engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Du får det til å fremstå som om det bare er en bitteliten hard kjerne av idioter som ikke tror på den offisielle teorien. Det er jo så langt fra sannheten.

Bare se på alle disse organisasjonene som kjemper for at nettopp for at sannheten skal frem. Alt kommer som regel or en dag sier du, og er det ikke nettopp det som skjer?

Scientists for 9/11 Truth

Faktisk er det under halvparten av verdens befolkning nå som tror det var Al qaeda. Jeg hadde personlig stemt "don't know".

Opinion polls about 9/11 conspiracy theories - Wikipedia, the free encyclopedia

Og du kjører fremdeles hardt på at "hvis en konspirasjonsteori er fjas, så er alle det" :(

Det er også en majoritet av verdens befolkning som tror 100% at sin gud er den rette, gjør ingen av gudene eller enhjørninger mer ekte av den grunn :) Måtte bare skyte det inn når det var snakk om slike polls. - Meg

Vedrørende sannheten så er det jo litt sånn at man må spørre seg "hva tenker du på da?" Virker som det ofte er et behov for å finne spøkelser på høylys dag. Så om vi er enige om akkurat det i allefall HannePanne at Jessie Ventura episoden virket å spille på sjokk, frykt og "god tv underholdning" og kvaliteten er heller dårlig så skal jeg se om jeg får sjekket dine andre linker i løpet av kvelden. En granskning av slik størrelse vil nok aldri bli 100% korrekt, da omfanget er som det er, men om ALT tyder på en ting (selv om cherry picking kan antyde annet) så må da organet eller kommisjonen som gransker selv se på hvorvidt kriteriene til å konkludere er oppfylt mot det mandatet og ressurser de er tilegnet. Man kan f.eks se på enkelt elementer og si at "her var det kanskje mangelfullt" men det betyr ikke at det var en inside job. Det betyr bare at arbeidet er mangelfullt akkurat der.

Prøver bare å si at som oftest som holder det at summen av funn peker i samme retning, selv om enkeltfunn kan vise seg og motstride noen ting, men da må man også ta høyde for at de isolert sett ikke nødvendigvis beviser noe som helst på egne ben, og dermed ikke tillegges videre vekt/utredning.

Så må man også huske på at en Ph.D er ikke noe verdt så fremst du ikke har faglig kompetanse på feltet du utaler deg om, om ikke så er det bare "appeal to authority", som at en lege har mer rett i klimadebatten fordi han er lege er ikke rett.

Videre så oppfordrer jeg de som har et ønske om å delta i debatten om å holde det høflig, selv om man er uenig. Da er det ofte lettere å få fram sitt poeng da motparten ikke stopper å lese ved første "idiot, tulling osv" -Mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_

Linken til vitenskapsfolkene er veldig god. De har nettopp faglig kompetanse i det de uttaler seg om. Jeg må innrømme at jeg lar meg forføre av Jesse fordi jeg har et crush på ham og Arnold <3 ..men det var ikke han som overbeviste meg. Jeg mistenkte at det var noe muffins med den offisielle historien flere år før jeg så det programmet.

Videre er det anerkjennelsen for i det hele tatt sette spørsmålstegn ved saken som er det viktigste. Jeg er fullstendig klar over min egen utilstrekkelighet når det kommer til å si ting sikkert her. Jeg TROR, jeg vet ikke. Jeg kan ta feil, men jeg tror det ikke. Mengdene med informasjon og synsing er enorme, og ingen enkelt link kan bevise noe som helst. Sånn sett er jeg egentlig enig med eirich, selv om vi konkluderer i ulike retninger.

Problemet er folk blindt tar det de leser i avisa for gitt, og likestiller en sak som splitter verden ca 50/50 og har et stort antall organisasjoner som kjemper for å finne ut hva som faktisk skjedde, med håpløst tullete ordspillteorier og lignende. Bare fordi de stempler begge under fellesbetegnelsen "konspirasjonsteori". Det viser null evne til kritisk tenkning og en sterk forenkling av verden rundt seg. Det er slike folk USA dessverre er fyllt opp til randen av, type trailerparkgutta med sørstatsflagg og posepakkesøstrene på Walmart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så du mener disse folkene med PhD er sinnsforvirrede hele gjengen? En tendens jeg har sett blant de jeg har diskutert med er: dess høyere utdanning -> dess større skepsis til den offisielle teorien

En PhD beviser strengt tatt ingenting og er kun en apell til autoritet. Å ha en PhD dokumenterer at du har klart å komme deg gjennom et PhD-program (som har varierende vanskelighetsgrad, for å si det forsiktig, ut fra hvor du har tatt den). Jeg googlet for moro skyld 2-3 av personene på listen, og det var ikke mye imponerende lesning. Utstrakt cherry picking av alt som støtter sjefshypotesen, og et fullstendig fravær av anerkjennelse av alt annet, som kun kategoriseres som "en del av konspirasjonen". Ikke er det vitenskap, og det er direkte intellektuelt uærlig. Merk at dette var gjort på ca 10 mins, så med litt nøyere graving kunne man nok funnet frem mer.

En av PhDene på listen har også undervist i fysikk i 20 år for en privatskole som er det største kristne universitetet i USA, organisert rundt mormonerkirken. Personlig tro får være folks business, men om du i tillegg til å tro på rusk i systemet tilknyttet 9/11 også tror på The Book of Mormon, vel.... Jeg kommer stadig tilbake til ideen om at dersom man har to forskjellige forklaringer på samme fenomen, og disse forklaringene er i strid med hverandre, så er det ikke likevel like sannsynlig at begge har rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_

Jeg ser greia der ja, og er enig i at den linken ikke var like troverdig som jeg først antok. Mildt sagt :p Pinglo er glup(y)

Men bare fordi akkurat disse personene mangler faglig tyngde, betyr det ikke at hele antagelsen om at den offisielle teorien ikke stemmer kan kastes i søpla. Som sagt, jeg sitter ikke på noe svar, men det er mye ved den dagen som skurrer og jeg TROR ikke hele sannheten kom frem i den offisielle rapporten. Det tror tydeligvis halve jordas befolkning og. Mine personlige virkeligeliverfaringer har vist at dess enklere sinn = dess mindre tvil om at den offisielle versjonen stemmer. Rednecksa i Vest-Florida fnyser det vekk med "Those damn muslims, I saw it on TV!", mens i steder som rikmannsbyen West Palm er folk mye mer skeptiske. Igjen, det beviser jo ingenting, men det er mine faktiske erfaringer i USA.

Merk: Det var ikke jeg som laget denne tråden! Det var en avsporing fra en annen tråd. Jeg hadde egentlig lovet meg selv å ikke utsette meg for flere 9/11-diskusjoner på internet, og i alle fall ikke på fitnessbloggen :eek: Og gir meg for denne gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser greia der ja, og er enig i at den linken ikke var like troverdig som jeg først antok. Mildt sagt :p Pinglo er glup(y)

Men bare fordi akkurat disse personene mangler faglig tyngde, betyr det ikke at hele antagelsen om at den offisielle teorien ikke stemmer kan kastes i søpla. Som sagt, jeg sitter ikke på noe svar, men det er mye ved den dagen som skurrer og jeg TROR ikke hele sannheten kom frem i den offisielle rapporten. Det tror tydeligvis halve jordas befolkning og. Mine personlige virkeligeliverfaringer har vist at dess enklere sinn = dess mindre tvil om at den offisielle versjonen stemmer. Rednecksa i Vest-Florida fnyser det vekk med "Those damn muslims, I saw it on TV!", mens i steder som rikmannsbyen West Palm er folk mye mer skeptiske. Igjen, det beviser jo ingenting, men det er mine faktiske erfaringer i USA.

Merk: Det var ikke jeg som laget denne tråden! Det var en avsporing fra en annen tråd. Jeg hadde egentlig lovet meg selv å ikke utsette meg for flere 9/11-diskusjoner på internet, og i alle fall ikke på fitnessbloggen :eek: Og gir meg for denne gang.

Når du ønsker og skape konspirasjonsteorier: Tenk på hvordan andre aktører i internasjonal politikk reagerer!

Kina, Russland, England, Tyskland, Israel og Japan er kanskje de statene i verden mest størst "spion"virksomhet. Flere av disse statene ville faktisk vært TJENT med at USA gikk på en smell på den politiske fronten. Russland og Kina er naturlige fiender og Tyskland, England og Japan har god grunn til å la USA interne politiskesystem miste tillitten. Englad har jo vært forbanna på USA siden Suez Krisa i 1956, Tyskland etter USA dumpet dollar'n fra gull-standared, og Japan har vært offer for internasjonale handelslover som USA har presset igjennom. Altså alle stater som har kapasitet til å avsløre denne "konspirasjonsteorien" har all grunn til det, hvorfor gjør de det ikke?

Alle stater har hemmeligheter, men når de blir såpass alvorlige som det her, ville kommet ut til en viss grad. Slik du HannePanne fremstiller det, minner dettr utrolig om X-files.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes er synd er at det går en tjukk, rød strek mellom det som har stått i VG, og alle andre teorier som nedgraderes til "konspirasjonsteorier". Og alt handler ikke om hvirdan bygningene falt, viktigere er hvem og hvorfor. Hvis man visker ut streken har man bare en masse teorier. Det at noen skjeggete muslimer klarer å kapre noen fly og treffe med perfekt presisjon i henholdsvis to tårn (som fører til at tre tårn kollapset som korthus) og Pentagon skurrer for mye (i mitt hode).

Grunnen til at det skurrer er fordi at tanken på at "noen skjeggete muslimer" (i overført betydning: hvem som helst) er i stand til å gjøre noe slikt er mat for panikkangst. Da er det mye mer behagelig for hjernen å lulle seg inn i fantasier om at det er snakk om mektige menn i mørke dresser som sitter og vever planer i skyggene. Fienden man kjenner til er langt enklere å forholde seg til enn fienden som kan være hvor som helst (på bussen, på toget, på flyet), tross alt.

For øvrig: det mest betryggende med konspirasjonsteorier er ideen om at de som sitter med makten har en plan i det hele tatt og ikke bare sitter og spiller på slurva.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enda et element i det hele: "Det å bare stille spørsmål" blir ofte brukt som en hendig unnskyldning til å kunne se bort fra fakta, spre desinformasjon. Glenn Beck, Bill O'Reilly og en del andre har jo gjort dette nærmest til en kunstform å presentere ledende, insinuerende (og i blant injurierende) spørsmål. Spør du noen "Do you still beat your wife?" stiller du ikke bare et spørsmål. På samme måte bidrar man heller ikke til diskusjon og en åpen debatt ved å lure på om "Er folk så dumme at de aldri stiller spørsmål ved mainstream media?"

Å se bort fra gjeldende bevismateriale på grunn av sin egen magefølelse for at noe er galt, er verken kritisk eller reflektert. Det er heller ikke å problematisere enhver påstand eller enhver vedtatt sannhet.

Jeg har til gode å bli presentert med noe som helst dokumentasjon i den retningen som ikke i løpet av fem minutters googling blir fullstendig diskreditert. Og som flere i tråden allerede nevner, det er en helt enorm mengde interessegrupper som skulle ønske seg at USA gikk rett på nesen i en del saker. Hvorfor dukker ingenting opp etter internettangrep, etter WikiLeaks, etter så pass mange offentlig ansatte som har gått inn/ut av sine stillinger siden 2001? Hvorfor er det eneste som eksisterer kornete youtubefilmer og hjemmesnekrede nettsider?

TL;DR: Man stiller ikke spørsmål dersom man har bestemt seg for svaret fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mengden bevis for at det er en såkalt "inside job" er også latterlig dårlig. Det er vel ingen hackere som har funnet noe grums heller? Og jeg nekter å tro på at folk var så gode på å skjule bevis i starten på 2000-tallet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når denne og lignende debatter popper opp, som den gjør fra tid til annen, så tar jeg alltid samme standpunkt, og er et poeng jeg føler trumfer all kjeklinga frem og tilbake om detaljer:

Det er plent umulig at folk hadde holdt stilt om det. Det er så mange mennesker som måtte ha deltatt i en "inside job", og det er NULL sjans at alle som en ville holdt stilt. Det ville vært for store økonomiske incentiver ved å stå frem, og vi mennesker klarer ikke holde på hemmeligheter særlig godt, ihvertfall ikke når det er så store og viktige saker man skal holde på. Noen ville sagt noe til noen, og sannheten ville kommet frem.

Selvsagt er sannheten at det var et terrorangrep de ikke var forberedt på, og de sliter med å holde orden på alle detaljene fordi det hele var en veldig uoversiktlig situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...