Gå til innhold

Kan man virkelig ikke bli sterk uten anabole steroider?


hanola81

Anbefalte innlegg

Dere sier masse, men dere hører egentlig ikkje hva eg sier:

UANSETT om du hadde vist hvor stor EN person er uten bruk av AAS, så betyr det ingenting for deg. Du har dine forutsettninger. Trener du jevnt og trutt, og holder på i 20år+ , da ser du hvor stor du kan bli. Hvor stor andre blir er helt urelevant. Så skjønner bare ikkje hvorfor folk gidder å bruke tid og energi på å spekulere i sånt noe.

Finnes ikkje noe fasit, "SÅ stor blir du om du bruker AAS, så stor blir du om du er rein. "

Jeg synes sånne uttalelser du kommer med bare fyrer under for bruk av steroider. For det første er det få som vil høre at det tar flere tiår å få en stor kropp, for det andre er det helt feil. Ved seriøs trening og kosthold bygger du nesten all massen de første åra, etter det er det små forbedringer man kan gjøre ved optimalisering. Det er også den klassiske unnskyldningen til en aldrende doper " Jeg har trent i så mange år, derfor har jeg 50kg mer muskler enn deg".

Du bør dessuten lese innlegget mitt igjen, jeg svarte da på ditt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg synes sånne uttalelser du kommer med bare fyrer under for bruk av steroider. For det første er det få som vil høre at det tar flere tiår å få en stor kropp, for det andre er det helt feil. Ved seriøs trening og kosthold bygger du nesten all massen de første åra, etter det er det små forbedringer man kan gjøre ved optimalisering. Det er også den klassiske unnskyldningen til en aldrende doper " Jeg har trent i så mange år, derfor har jeg 50kg mer muskler enn deg".

Du bør dessuten lese innlegget mitt igjen, jeg svarte da på ditt.

Ja jo, du svarte, tenkte meir på Myrheim ;)

Men enda hvor bra verktøy AAS er for å bli stor, så er det så lett som: Du blir så stor som du blir, enkelt og greit. Med eller uten.

Skjønner ikkje hvordan innlegget mitt fyrer under FOR bruk av steroider igrunn.

Og du sier i dette innlegget at de fleste VIL bli lyvd for, og få vite at det ikke tar tiår å bli stor? Skjønte ikkje heilt det du meinte der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jo, du svarte, tenkte meir på Myrheim ;)

Men enda hvor bra verktøy AAS er for å bli stor, så er det så lett som: Du blir så stor som du blir, enkelt og greit. Med eller uten.

Skjønner ikkje hvordan innlegget mitt fyrer under FOR bruk av steroider igrunn.

Og du sier i dette innlegget at de fleste VIL bli lyvd for, og få vite at det ikke tar tiår å bli stor? Skjønte ikkje heilt det du meinte der.

Man blir så stor man blir ja, der er vi enige;) Man setter vel egentlig grensene for hvilke verktøy man er villig til å bruke, og får resultat deretter.

Jeg leste innlegget mitt igjen, men ser ikke hvor jeg har skrevet at man ønsker å bli løyet for. Derimot mener jeg at man får en temmelig god pekepinn på hva som er mulig for kroppen sin etter 3-4år med et godt opplegg. Man trenger ikke flere tiår på det, og når man har kommet til det punktet at man ikke lenger har "syke gainz" må man se om totalpakka kan forbedres eller bruke nye verktøy for å nå målet sitt. Det beste er jo seff å bli fornøyd før det ;)

Du er vel litt enig det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Absolutt ikke enig i at det kun tar 3-4 år å trene seg opp til sitt mulige potensiale men okey, min erfaring er at det tar mye lenger tid enn det.. men det er nå bare meg om det!

Og hvor lang tid mener du det tar å komme opp til 90% av potensialet da? De siste 10% er nettopp hva de er, siste 10%. Det er de første åra du legger på deg mest masse. Det er en veletablert sannhet, alle som logger vekt over tid vet det.

Selvfølgelig gjelder ikke dette om du bruker dop, da en høyere dose vil gi et potensielt høyere miljø for muskelvekst.

Så da er spørsmålet hva som er grunnlaget for din erfaring da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er så mange faktorer som spiller inn her, men jeg er enig i at det er de første åra fra man starter fra scratch at det er da man lettest legger på seg muskler. Jeg har spist masse dop, men aldri følt meg så svak i skallen at jeg har måttet ty til apotekvarer for å bedre på selvtilliten/få mer muskler :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og hvor lang tid mener du det tar å komme opp til 90% av potensialet da? De siste 10% er nettopp hva de er, siste 10%. Det er de første åra du legger på deg mest masse. Det er en veletablert sannhet, alle som logger vekt over tid vet det.

Selvfølgelig gjelder ikke dette om du bruker dop, da en høyere dose vil gi et potensielt høyere miljø for muskelvekst.

Så da er spørsmålet hva som er grunnlaget for din erfaring da ;)

Man har gjerne ikke den kunnskapen disse årene som man får etter vært så tror ikke de fleste klarer å nå 90% av maks som du snakker på de første 3-4 årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjipt da å lese dette, burde det ikke være mulig å sette opp 100% dopingfrie klasser i konkuranser ? De kaller det jo klasser så kunne hatt rene og urene klasser da for at det skulle bli rettferdig :p hehe

Det er alltid folk som ønsker dette. Om man er interessert i tankegangen blant konkurrerende utøvere og innad i NKF (Norges Kroppsbygger- og Fitnessforbund) så er denne diskusjonen verdt å få med seg.

Facebook

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har gjerne ikke den kunnskapen disse årene som man får etter vært så tror ikke de fleste klarer å nå 90% av maks som du snakker på de første 3-4 årene.

Det kan gått stemme at du oppnår bare 90% av din daværende kapasitet etter 3-4 år med trening på egenhand, uten å ha oppfølging fra topp trenere og støtteapparatet som trengs. Men om du skal konkurrere i idretter eller sporter som har et veldig høyt internasjonalt nivå, så kommer du deg ikke opp på 90% av verdenseliten på de 4 første årene uten å ha en form for treningsgrunnlag fra før av og topp trenere som følger deg opp. Men når det kommer til muskelvekst i form av volum så er det en helt annen ting kontra maks styrke.

Det tar som regel for en idrettsutøver i Norge 5-10 år++ å komme opp i eliten fra den dagen de starter med en eller annen form for trening i ung alder og enda noen år deretter før de får ut det som er mulig, da har de som regel dreve med flere idretter eller en form for trening fra 6-10 års alderen frem til de er fra 16-20år, og deretter velger en idrett de vil bli go i til slutt. Det er så klart flere eksempler på folk som har startet med styrkeidretter når de er fra 16-20 år og kommer seg opp på 90% av verdenseliten etter 4-6år, men de har som jeg skrev tidligere alt et stort treningsgrunnlag og erfaring fra andre idretter og sporter før de starter å trene styrke. Det er ikke noen som jeg har hørt om som klare å nå 90% av verdenseliten etter maks 4 år med trening uten å ha dreve med en annen idrett eller treningformer fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
hei sann.

jeg har en diskusjon med en kompis.. han mener at for å komme seg opp på det største så MÅ en bruke bol og andre medikamenter, men jeg mener at enn ikke trenger det. Det kommer ann på om du har genene, trene riktig og spiser riktig....

hva er egentlig riktig???

blir veldig irritert når folk sier at det må dop til for å kunne komme til topp som bodybuilder, eller generelt bli stor... kanskje fordi jeg ikke ønsker å tru det...

håper noen kan hjelpe meg..

Vil bare skyte inn at overskriften sier sterk, men du snakker om stor. Greit å bare presisere. En må også ha i bakhodet hva en mener er sterk og hva en mener er stor.

Jeg ville svart det at ja, en kan bli meget sterk uten bruk av dop. Men en kan alltids bli sterkere med, men igjen, her må en se på hva en anser som sterk. F.eks er det sterk som i forhold til sin vektklasse i organisert idrett, eller er det bare sterkest mulig punktum.

Når det gjelder stor blir saken noe annet, men da må en først legge til grunn hva en mener er stort. På generell basis vil jeg si at alle kan bli store, men de kan ikke bli store OG ha lav fettprosent slik som en ser profesjonelle kroppsbyggere er. Det kommer til et punkt der dette blir vanskelig, om ikke umulig. Så om du mener stor som proffene vil jeg si nei, det er ikke mulig. Men om du mener stor som i rett og slett en stor mann, så ja.

Mulig/ikke mulig? Kommer an på hva en legger i begrepene :)

Om man bruker styrkeløft som eksempel finner man meget sterke utøvere på 70 og 150 kg, relativt til deres kroppsvekt. Men bare en av de er regnet som "stor", men på 150kg så vil du ikke finne de samme "fysikkene" som man finner på en kroppsbygginscene.

Ønsker egentlig ikke å ta del i debatten, men tenker det er greit at man prate om de samme tingene når man skal diskutere :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjipt da å lese dette, burde det ikke være mulig å sette opp 100% dopingfrie klasser i konkuranser ? De kaller det jo klasser så kunne hatt rene og urene klasser da for at det skulle bli rettferdig :p hehe

De har såkalt "natural" bodybuilding i USA. Folk som har greie på det har anslått at 50 % av de som står på scenen virkelig er dopingfrie. Problemet er at jo mer prestisjefylt det blir å vinne, jo mer blir folk fristet til å bruke skitne triks, og de ærlige står igjen som tapere. Noen jukser jo til og med i Ludo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så kjipt da å lese dette, burde det ikke være mulig å sette opp 100% dopingfrie klasser i konkuranser ? De kaller det jo klasser så kunne hatt rene og urene klasser da for at det skulle bli rettferdig :p hehe

Problemet er at antidoping norge gir faen og vil ikke støtte :)

Var en del fra gymet (af-uttøvere) som ville bli testa, men antidoping norge ville ikke sponse..EN test mener jeg å huske kosta rundt 7000kr. Og for å virkelig gjøre en konkurranse dopingfri må man gjøre som idrettseliten, altså de har random tester (feks plutselig er de på døra under middagen en dag) og du må melde ifra hvor du skal etc.. MEN dette koster utrolig mye penger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De har såkalt "natural" bodybuilding i USA. Folk som har greie på det har anslått at 50 % av de som står på scenen virkelig er dopingfrie. Problemet er at jo mer prestisjefylt det blir å vinne, jo mer blir folk fristet til å bruke skitne triks, og de ærlige står igjen som tapere. Noen jukser jo til og med i Ludo.

Men må jo være en mye bedre følelse å kunne vinne noe på rent vis, jeg har ikke noe imot mennesker som velger å bole seg, det er et helt fritt inviduelt valg, tenkte bare rettferdig er det jo ikke om en ikke skiller bruk og ikke bruk liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er at antidoping norge gir faen og vil ikke støtte :)

Var en del fra gymet (af-uttøvere) som ville bli testa, men antidoping norge ville ikke sponse..EN test mener jeg å huske kosta rundt 7000kr. Og for å virkelig gjøre en konkurranse dopingfri må man gjøre som idrettseliten, altså de har random tester (feks plutselig er de på døra under middagen en dag) og du må melde ifra hvor du skal etc.. MEN dette koster utrolig mye penger.

Ja, hørte jeg og idag at det var enorme summer, men uansett vil det jo ikke være rettferdig i en konkuranse så lenge en ikke skiller bruk og ikke bruk, men jeg har ingen planer om å entre scenen. Tenker mer på dem som ønsker men ikke kan for de ikke har sjans i utgangspunktet for dem er rene, en blir straffet for å være lovlig liksom, henger ikke på greip :/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, hørte jeg og idag at det var enorme summer, men uansett vil det jo ikke være rettferdig i en konkuranse så lenge en ikke skiller bruk og ikke bruk, men jeg har ingen planer om å entre scenen. Tenker mer på dem som ønsker men ikke kan for de ikke har sjans i utgangspunktet for dem er rene, en blir straffet for å være lovlig liksom, henger ikke på greip :/

Jeah..Men i kroppsbygging så (hvis man skiller ut feks AF, BF, BikiniF spesielt) så kan man si at de største klassene er det umulig, ingen rene der, og det veit dem. Sånn er kroppsbygging og kommer til å være. Folk som tror de er reine er utrolig naive..

Men nå spora jeg av litt, beklager!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...