Jump to content

kim-145

Members
  • Content Count

    46
  • Joined

  • Last visited

  1. Som Pinglo sier så er all form for nektelse på å avlegge en test som står i kontrakten du har skreve under på, brudd på kontrakten. I dette tilfelle medfører det 2år utestengelse på treningssenteret men ikke fra selve Crossfitmiljøet om de ikke har en form for avtale med NIF og antidoping Norge. Som Norgesstyrkeløfterforbund og Norgesvektløfterforbund har i form av nulltåleranse innen all form for organisert trening og konkurranser. Det som gjør denne saken så veldig utradisjonelt er at medeier i tillegg til han som nektet å avlegge testen som også er medeier av 50% i Crossfit Bergen AS. Selv valgte hvem som skulle testes og har i en periode før antidoping Norge kom og utføre testene, vært i store uenigheter i hvordan senteret skal drives videre for å utvikle seg ut i fra forklarelsen i avisen. I tillegg snakker han veldig åpent i avisen om en sak som skader ryktet til senteret/selskapet og om personen det er snakk om, og indirekte navngir personen i avisen for befolkningen i Bergen. Og om ikke det var nok så har faktisk ledelsen/admin også linket til artikkelen i avisen på facebooksiden til Crossfit Bergen AS, slik at det er fritt frem for alle medlemmer og ikke medlemmer å lese det. Dette strider i mot all fornuft i fra ledelsen i et selskap som får en media sak frem i aviser som kan medføre store skader på ryktet og profilering av bedriften fremover i tid, når det er i tillegg en av medeierene i treningssenteret som blir regelrett hengt ut i media og sosiale infoside som Facebook av treningssenteret selv. Kjenner ikke til noen av personene som er eier eller personer som trener på senteret, men måten ting har kommet frem i media og i tillegg på facebooksiden til treningssenteret, er veldig lite profesjonelt utført.
  2. Problemet med stanga ikke ligger bra på skuldrene etter vendingen og litt problemer med stabilitet og utretting av armer i rykk, kommer nok av manglende bevegelighet i skuldrene og brystkassen som er veldig normalt for folk som har trent mye armstyrke før de starter opp med rykk og støt. Eller så er det tilslaget som du sier, men samtidig utfører artanis både rykk og støt veldig bra og trenger bare å få bedre mobilitet og få til tilslaget som du sier i støt. Det at knærne går innover kan være et tegn på manglende benstyrke i form av forntbøy eller knebøy kontra støten.
  3. NT sine avtale er inngått i samarbeid av staten for å kunne ha monopol på markedet de operere innen for og må dermed ut med 2 mrd(der ca 401mil av disse gikk til idretten i 2012), en av hovedgrunnen til denne avtalen innen idrett var på grunn av staten tok i fra flere idrettslagene hovedinntekt i form av spilleautomater som sto over hele Norge og i flere frivillige organisasjoner som redningsskøyta. Deretter kom staten med den fantastiske løsningen at overskuddet til NT skal gå tilbake til idretten for å kompansere tapet som idrettslagene kom til å få. Dessverre har det blitt sånn i ettertid at redningsskøyta og flere av de idrettslagene/Idrettsforbunder som hadde mesteparten av rettighetene på å ha slike spilleautomater før staten laget lovendringer og ga rollen over til NT. Har tapt i større grad inntekter en det som blir dekket tilbake av NT. De ulike lokale avdelingene i redningsskøyta og Røde kors rundt om i Norge har aldri hatt mindre penger en etter denne ordningen ble satt til varks og det samme er det med mesteparten av små idrettslag/idrettsforbundene rundt om i Norge som satt på disse spilleautomatene. Staten presterte også for en tid tilbake å legge frem et forslag om å sette spilleautomatene tilbake i butikken, grunnen til det var at de hadde utviklet spilleautomater som ikke var like mye spilleavhengig skapende og alt skulle være statelig eid. Det er den eneste gangen Norgesidrettsforbund har gått i mot staten og tørt å sette ned foten, og laget problemer for staten å finne en ny måte å dra penger inn på og uten å bidra tilbake med penger til alle de som hadde mistet inntekter når staten innførte total forbud noen år før . De som har kommet gått ut av denne ordning med NT var alt de idrettene som var store i Norge som fotball, håndball osv, som alt satt med nok penger å rute med fra før av. Mens de små idrettslagene/forbundene som har mistet denne formen for inntekt har tapt millioner de siste årene på ordningen via NT og staten, en annen ting er hva er 401 mil fra NT/staten når du deler dette ut over hele grena innen norsk idrett. Landslaget i fotball har bare selv ca 30 mil på A-landslaget(Og klarer ikke å prestere) som går til spillere og reiser og et budsjett på 774 mil i 2012 totalt i forbundet(det vil si at proff/halv proff klubbene sine budsjetter ikke er med i forbundet sitt budsjett på 774mil), og det er nok flere mil som blir brukt innen skiidretter,håndball og friidrett. Mens idrettsforbund som ikke blir sett på som store i Norge som kan være blandt de største idrettene i varden med utøvere i toppen ofte sitter med årsbudsjett på 2,5 til 10 mil for hele forbundet. Så vil ikke si NT sitt bidrag er så fantastisk som de selv og folk skal ha det til når det kommer til toppidrett og det som er nødvendig for at utøvere skal bli best, men bidrar til å bygge haller og treningsanlegg for bredden/fritid og ikke toppidrett . NT er rett og slett en fin måte for staten å slippe unna på uten å måtte bidra selv til samfunnet og ikke minst topidrett som kost mil av kroner for å prestere, for det er dessverre slik at summen som NT bidrar med er langt mindre en det som staten selv måtte komme ut med om staten måtte bidra på samme måte som andre nasjoner gjør. For det er slik at staten i andre land utenfor skandinavia bidrar i alle idretter i form av toppidrett og bredde, og da snakker vi om større summer en 401 mil på hele nasjonen. Utøvere som representerer Norge må ofte selv ut med store egenandeler i de fleste idretter og klare seg selv frem til de blir såpass gode at de klare å skaffe seg private sponsor eller får støtte fra Olympiatoppen. Det er dessverre slik at det finnes nesten ikke penger innen toppidrett så lenge du ikke starter opp med ski,fotball eller håndball i Norge. Mens i andre nasjoner blir du satt inn i et systematisk system finansiert av penger fra staten til å drive med toppidrett og får oppfølging og støtteapparat fra de alt er starter å hevde seg i ung alder. Som utøver så får du også lønning fra staten ut i fra hva du klarer å prestere når du representerer nasjonen og har ingen egenandelere som utøver. Og klarer du å vinner OL så får du pensjon av staten resten av livet så fort du legge opp med idretten, mens i Norge er bidraget ca 50 000kr fra Olympiatoppen og 0 kr fra staten samtidig som staten skal ha full skatt på all form for sponsorinntekter under hele din karriere på lik linje med en person som får fast lønning. Dermed så ser jeg ikke hvorfor NT som ikke bidrar med noen form som helt av økonomiske midler direkte til utøveren eller forbundet som ikke støtter utøvere økonomisk skal ut og klage på avtaler som blir inngått utenfor landslaget eller utøvere som er med på landslaget uten økonomisk støtte. Og bør heller se på det som en fin måte å slippe å bruke pengene på disse utøverene og heller bruke pengene på utøvere som er på vei oppover og trenger det i større grad. Og ikke føle seg truet av private sponsorer som er konkurrerende sponsor/selskap av sponsoren til landslaget eller at forbundene selv ikke får en del av kaken som det handler for det meste om her. Det koster å holde på med toppidrett og dessverre for idrettsforbunder og sponsorer til de ulike landslagene, så er det slik at alle utøvere inngår private sponsorer over hele varden når støtten fra landslaget og landslaget sponsor ikke er bra nok. Og det kommer til å bli flere og flere som gjør det også for å skaffe seg mest mulig penger mens de er aktiv, slik at de sikrer seg en fremtid når de også er ferdig som idettsutøver. For det er slik at mange av de som blir go innen idrett ofte ikke sitter på en høy utdanning eller har kompetanse til å dirve med mange andre ting en idretten de selv har sluttet i. Så lenge utøvere ikke fronter private sponsorer på landslaget så skal det ikke være et problem å ha private sponsorer og landslagsponsorer. Det har også gått for langt når forbundssponsrer skal starte å bestemme hvem som skal være på landslaget og vilke sponsorer folk skal ha privat. Bare på grunn av de truer forbundene med å trekke sponsorpenger når utøvere som har konkurrerende sponsorer privat deltar på landslaget. Når det kommer til stykke så handler det ikke om moralske årsaker til at NT og de ulike forbundene setter foten ned og hindrer utøvere å få private sponsorer, men om store mengder med penger som forbundet kan tape på utøvere som inngår private sponsorer og at sponsoren til landslaget som er her NT i flere av tilfellene ikke vil ha konkurranse i Norge fra andre selskaper som ikke slipper til på markede i Norge. Monopol ordningen er rett og slett en måte for NT å styre markede i Norge og en flott avtale for staten å slippe å bidre med penger fra statkassen i idrett og kultur i Norge.
  4. Det kan gått stemme at du oppnår bare 90% av din daværende kapasitet etter 3-4 år med trening på egenhand, uten å ha oppfølging fra topp trenere og støtteapparatet som trengs. Men om du skal konkurrere i idretter eller sporter som har et veldig høyt internasjonalt nivå, så kommer du deg ikke opp på 90% av verdenseliten på de 4 første årene uten å ha en form for treningsgrunnlag fra før av og topp trenere som følger deg opp. Men når det kommer til muskelvekst i form av volum så er det en helt annen ting kontra maks styrke. Det tar som regel for en idrettsutøver i Norge 5-10 år++ å komme opp i eliten fra den dagen de starter med en eller annen form for trening i ung alder og enda noen år deretter før de får ut det som er mulig, da har de som regel dreve med flere idretter eller en form for trening fra 6-10 års alderen frem til de er fra 16-20år, og deretter velger en idrett de vil bli go i til slutt. Det er så klart flere eksempler på folk som har startet med styrkeidretter når de er fra 16-20 år og kommer seg opp på 90% av verdenseliten etter 4-6år, men de har som jeg skrev tidligere alt et stort treningsgrunnlag og erfaring fra andre idretter og sporter før de starter å trene styrke. Det er ikke noen som jeg har hørt om som klare å nå 90% av verdenseliten etter maks 4 år med trening uten å ha dreve med en annen idrett eller treningformer fra før av.
  5. Om du tar en titt på rekordene fra 1972 som var siste året der press var inne i bildet, så er det David Rigert som har de på 160kg i rykk og 201kg i støt og som er et stykke over Leif sine løft fra samme år. Rigert røk ut på OL i 1972 sammen med den andre russeren i press og kom aldri inn i rykk og støt siden det ikke er lov på et OL å fortsette uten resultat sammenlagt. Samtidig som OL rekorder kan kun settes på OL, en annen grunn som gjør at de ikke presterte på lik linje i 1972 på OL som i dag er at det var 3 øvelser og ikke 2 som gikk over 6-8 timer kontra 2 timer i dag. Dermed var ofte flere utøvere sliten etter press og rykk før støt, og la ikke så mye tyngde på rykk som i dag siden det var den øvelsen du ikke fikk så mange kilo utslag på i forhold til totalen. Blir som de beste styrkeløfterene som er best i bøy og mark ikke bryr seg alt for mye om benkpress siden det ikke gir det største utslaget i totalen for å vinne som mark og bøy. Leif gjore til slutt 160kg i rykk og 200kg i støt før han la opp etter OL i 1976. skal du sammenligne OL fra 1972 og i dag så bør du se over alle i forhold til utvikling og tilbakegang i rykk og støt siden press ble tatt av programmet i 1972 : 82,5kg:1972: 335kg(WR totalt var på 361kg samme året av Rigert som gikk ut på OL) 82,5kg:1976: 365kg 82,5kg:1980: 400kg 82,5kg:1984: 355kg( her var ikke USSR med i OL) men det ble gjort 405kg i egent OL for USSR. 82,5kg:1988: 377,5kg 82.5kg:1992: 370 kg 83kg:1996: 392.5kg 85kg:2000: 390kg 85kg:2004: 382,5kg 85kg:2008: 394kg 85kg:2012: 385kg Dermed så kan du se at toppen var alt i 1980 til 1984 i 82,50 kg på 400 og 405kg, deretter så har det vært veldig svingende opp og ned. Men om du tar utgangspungtet i WR fra 1972 så er det bare en økning på 24kg på 40år med resultatene fra 2012 OL og en nedgang på 20kg siden 1984 rekorden på 405kg. Leif har nå heller aldri vært redd for å si hva han drev på med i den tiden kontra andre utøvere fra Norge i samme tidsrom, i forhold til at det var fritt frem å bruke da og du ble ikke testet. Du kan komme langt innen all idrett med systematisk trening og stålvilje, men samtidig så er det ikke å stikke noe under stolen at i andre land blir det brukt midler som hjelper på prestasjoner i større grad. Problemet her er i denne tråden er ikke hva du kan oppnå ved bruk av ulike midler men holdningen stadig flere får i Norge når det kommer til treningskultur og holdningen at det ikke er muligheter for å kunne komme opp i top 10-15 innen idrett uten å måtte trykke i deg noe. Som regel kommer dette i fra folk som værken har rette gener,gidder å legge ned den treningsmengden og alt det andre du må ofre for å kunne oppnå disse resultatene over lengre tidsperioden som det tar uten å bruke noe.
  6. Du kan prøve ut et stander russisk knebøy program på 6 uker. Tanken her er å bruke de første 3-4 ukene til å bygge deg opp et grunnlag i knebøy for så å bygge videre på styrken mot en topping i uke 6, der du skal opp på din maks på starten av uka og deretter over den igjen i slutten av uke 6. Uke 1 Dag1: 70% 2x2 75%2x2 80% 2x6 Dag2: 70% 2x2 75%2x2 80% 3x6 Dag3: 70% 2x2 75%2x2 80% 2x6 Uke 2 Dag1: 70% 2x2 75% 2x2 80% 4x6 Dag2: 70% 2x2 75% 2x2 80% 2x6 Dag3: 70% 2x2 75% 2x2 80% 5x6 Uke 3 Dag1: 70% 2x2 75% 2x2 80% 2x6 Dag2: 70% 2x2 75% 2x2 80% 6x6 Dag3: 70% 2x2 75% 2x2 80% 2x6 Uke 4 Dag1: 70% 2x2 75% 2x2 85% 5x5 Dag2: 70% 2x2 75% 2x2 80% 2x6 Dag3: 70% 2x2 75% 2x2 90% 5x5 Uke 5 Dag:1 70% 2x2 75% 2x2 80% 2x6 Dag:2 70% 2x2 75% 2x2 95% 3x3 Dag:3 70% 2x2 75% 2x2 80% 2x6 Uke 6 Dag:1 70% 2x2 75% 2x2 100% 2x2 Dag:2 70% 2x2 75% 2x2 80% 2x6 Dag:3 70% 2x2 75% 2x2 105% 1x1 Om du ikke har mye erfaring innen styrketrening og ikke trener regelmessig 3-5 ganger i uken med vekter så bør du ikke prøve deg ut på dette, denne formen for knebøy program er ment som en 6 uker byggeperiode med test på slutten for en litt mer viderekommen utøvere. Det er heller ikke et program som skal brukes regelmessig som stander trening og bør ikke bli brukt mer en 2-4 ganger i året. Og om du sliter med å få fremgang i øvelser som knebøy,mark,benkpress,rykk og støt så bør du først oppsøke noen som kan se om det er tekniske årsaker til det og deretter se over hvordan din stander treningsuke ser ut. Da tenker jeg ikke på stander PT folk som står rundt på ulike gymmer eller bokser som ikke har en annen bakgrunn enn et par helgekurs her og der eller stander høyskole utdanning, men trenere som driver daglig å trener folk i dette eller utøvere som regelmessig konkurrere i de ulike grenene. Det er klubber innen styrkeløft eller vektløfting i de fleste byene i Norge. Og som ikke har noe i mot om det dukker opp nye folk på trening som vil lære og muligen starte å trene regelmessig med dette. Samtidig så koster det deg fort mer økonomisk og i forhold til bortkastet tid på PT timer hos noen som muligens sitter på kunnskapen du er ute etter, en du prøver deg hos en klubb som driver på med dette gratis til du finner ut om dette er noe for deg.
  7. Kan være med å hive meg på dette, har du noen kriterier som skal følges?
×
×
  • Create New...