Gå til innhold

Ida Markussens bein- og rumpeprogram


Synna

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Kanskje litt dumt spørsmål, men hvorfor er dette så store mengder på en treningsøkt på bein og rumpe?

Det trenger ikke være det, det spørs hva du er ute etter rett og slett. Om det er økt styrke går volumet gjerne ned, men frekvensen opp. Om det er mer muskler man ønsker finnes det litt forskjellige filosofier på hvordan man skal gå frem, men mitt inntrykk er at tradisjonelt sett vil volumet på økta gå opp og noen ganger i så stor grad at økten bør splittes over to dager. Andre velger å bare øke frekvensen og variere mer mellom øvelsene de bruker. I tillegg vil ofte kroppsbyggere bruke muskelspesifike øvelser for å treffe "problemområder" i større grad enn mannen på gata, og da vil antall øvelser naturligvis øke noe på programmene deres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det trenger ikke være det, det spørs hva du er ute etter rett og slett. Om det er økt styrke går volumet gjerne ned, men frekvensen opp. Om det er mer muskler man ønsker finnes det litt forskjellige filosofier på hvordan man skal gå frem, men mitt inntrykk er at tradisjonelt sett vil volumet på økta gå opp og noen ganger i så stor grad at økten bør splittes over to dager. Andre velger å bare øke frekvensen og variere mer mellom øvelsene de bruker. I tillegg vil ofte kroppsbyggere bruke muskelspesifike øvelser for å treffe "problemområder" i større grad enn mannen på gata, og da vil antall øvelser naturligvis øke noe på programmene deres.

Frekvensen vil da være hvor mange ganger du trener økta i uken, og volumet vil være antall øvelser, rep og sett? Føler meg veldig blond nå :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Biiiiteliten pirkerettelse: Volum er vel som regel den totale vekta flyttet, altså vekt*reps*sett, eller totalt antall repetisjoner på en muskelgruppe på en trening (da det er underforstått at høyere antall reps må bety lavere vekt). Frekvens er, som dere allerede er inne på, hvor ofte man trener en gitt muskelgruppe. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Først og fremst, jeg føler meg litt beæret over at dere synes bentreningen min er så interessant at dere gidder bruke tid på å diskutere den her inne, virkelig :cool:

Når det er sagt, så er noen av konklusjonene dere kommer med på helt på jordet, og jeg gidder ikke en gang bruke tid på å 'forsvare' noe der, men jeg kan jo fortelle dere litt MER om bentreningen min, da dette tydeligvis er interessant :rolleyes:

Dette er jo helt tatt ut av sammenheng, og hvis dere tror at jeg som har trent i så mange år, trener akkurat det som står der, uke inn, og uke ut, så tror dere feil. MIN nøkkel til resultater og progresjon har alltid vært tre ting, -Variasjon, muscle-mind connection og teknikk. Jeg har aldri brydd meg om å bli spesielt sterk, fordi jeg trener for å forme kroppen min, for å bedre fysikken min, hvor en så X lignende form som mulig er det jeg streber etter.

Jeg periodiserer treningen min. Jeg endrer både på frekvens, på hvor jeg legger hovedvekt i forhold til muskulatur, i forhold til volum på øktene osv. Jeg har blant annet hatt perioder hvor jeg kun har trent bakside ben to ganger i uken, perioder hvor jeg har trent et 'all round' benprogram to ganger i uken, perioder hvor jeg løfter tyngre, perioder hvor jeg kjører mye supersett osv osv. Hvorfor? Fordi jeg liker å variere treningen min, både fordi JEG og kroppen min blir lei av det samme, (kroppen er smart, og den venner seg fort til det samme, enten det er høy reps eller lav reps) og fordi jeg tror på, og SER at dette fungerer for meg.

Det viktigste for meg når jeg trener er at jeg får GOD kontakt med muskulaturen, -Og ja, jeg er nok en ekte kroppsbygger i hodet der! Jeg kan både 'tenke' og 'snakke' med musklene mine under et sett, og jeg er 100% sikker på at muscle-mind connection har stor innvirkning på utvikling av muskulaturen, samt det at jeg jobber mye med den eksentriske fasen, som 90% av de som trener på treningssentere ser ut til å glemme helt..

"It's not always about the weights, -It's about the contraction of the muscle" ...

Når alt dette er sagt, så kunne nok jeg vært flinkere til å legge inn tyngre perioder i treningen min, på lik linje som veldig mange av dere andre kunne vært flinkere til å legge inn perioder med høyere reps, -Vi har alle forbedringspotensiale har vi ikke?

Karoline ba meg skrive om hvordan jeg trente RUMPA mi, og jeg gav derfor et eksempel på hvordan en benøkt med fokus på bakside, både lår og rumpe kunne se ut, og ja, jeg kan godt finne på å trene dette to ganger i uken. Til en som ikke har trent så lenge vil jeg gå litt ned på mengde, både på øvelser og/eller sett, men for meg er det viktigst at de lærer å kjenne muskulaturen sin før vi jobber med styrken, -Og tro det eller ei, kundene mine, i likhet med meg selv har gode resultater og fremgang på bein treningene.

Det som er mest ironisk med det hele er at bena mine, de har jeg stort sett fått fra naturens side, mens skuldrene mine derimot, som er noe av det jeg får mest skryt for, DE har jeg måttet jobbe for. Og de har jeg bygget akkurat på den måten, både høyt volum, og høy frekvens, så ikke kom her å si at man ikke må finne på å trene på den måten.

Til sist, -De som måtte være i tvil, prøv å kjør den økten som er postet i starten av tråden, og se hvor du kjenner det mest dagen etter... I forsiden av lårene, eller i bootyen........... :cautious::cool:

I'm out :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_

Stusser over at svaret er i god "haters gonna hate"-stil. Er man ikke utelukkende positiv, da hater man! Det høres jo ut som programmet har blitt slaktet, noe som ikke er tilfelle i det hele tatt.

Hvor man kjenner og blir støl av øvelser som knebøy og utfall kommer ann på mange faktorer. Jeg som har lange lårbein og er veldig hoftedominant sliter med kontakt med forside lår. De med kortere lårbein kunne kanskje trengt litt mer på baksiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Layne Norton, baserer seg på vitenskap, og sier at i den grad begrepet "overtrening" faktisk eksisterer er det noe treningsentusiaster flest kan se langt etter. Kanskje må man bygge opp høyere treningstoleranse, men ingen trenger å bekymre seg nevneverdig for overtrening.

BioLayne Video Log 3: Overtraining | Biolayne

CT Fletcher, baserer seg på erfaring og beastly awesomeness, sier "Aint no mother fucking such thing as over training":

Edit: I løs respons til den stadige tullepraten her inne om frekvels, volum, og 3-4-splitter for hobbymosjonister som trener 2-3 ganger i uka. :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Stusser over at svaret er i god "haters gonna hate"-stil. Er man ikke utelukkende positiv, da hater man! Det høres jo ut som programmet har blitt slaktet, noe som ikke er tilfelle i det hele tatt.

Hvor man kjenner og blir støl av øvelser som knebøy og utfall kommer ann på mange faktorer. Jeg som har lange lårbein og er veldig hoftedominant sliter med kontakt med forside lår. De med kortere lårbein kunne kanskje trengt litt mer på baksiden.

Jeg kan faktisk ikke fordra 'haters gonna hate' utrykket og har aldri brukt det selv, -Men jo, det er et par konklusjoner på min trening i denne tråden som jeg ser som 'slakt', og en rimelig useriøs en av slagsen også, -Derfor svarer jeg i det hele tatt.

Jeg har da aldri forventet at noen skal være utelukkende positiv til noe som helst, men å si at alle burde holde seg langt unna et slikt program er vel å dra det litt vel langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan faktisk ikke fordra 'haters gonna hate' utrykket og har aldri brukt det selv, -Men jo, det er et par konklusjoner på min trening i denne tråden som jeg ser som 'slakt', og en rimelig useriøs en av slagsen også, -Derfor svarer jeg i det hele tatt.

Jeg har da aldri forventet at noen skal være utelukkende positiv til noe som helst, men å si at alle burde holde seg langt unna et slikt program er vel å dra det litt vel langt.

tester gjerne ut dette opplegget! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne_

Men det er jo ingen som har sagt at alle burde holde seg langt unna et slikt program :S

Er det slakt å si at et program som har et stort volum, har stort volum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke slik at høyt volum = steroidebruk. Innenfor det mange er enige om er rene idretter er høyt volum ikke bare en viktig faktor, men også noe som i aller høyeste grad er trenbart. Det er også slik at mange varierer mellom høyt og lavt volum i blokker av 4-8 uker. Hvis man kjører lavt volum og høy frekvens i en periode, kan man fint kjøre med skikkelig høyt volum i neste.

Å insinuere bruk av steroider eller andre ting med bakgrunn i volumet i et treningsprogram er opplagt for tynt. Det er selvsagt slik at de som bruker steroider tåler mer trening, men det betyr ikke at de som tåler mer trening bruker steroider. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måten innlegget ble tolket og slettet av mod dømmer vel jenta hardere enn det som opprinnelig ble skrevet :p

Det er vel vanskelig å tolke innlegget på noen annen måte enn at vedkommende hevder å vite at Ida Markussen bruker steroider. Det var for øvrig langt fra bare moderatorer som reagerte på den kraftige insinueringen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Robert André

Om jeg har sikre bevis på at jenta har brukt noe, ville dere fremdeles sett på det som et personangrep å slettet innlegget?

Dere, her på FB, virker som at dere vil skyve under teppet om noen insinuerer at noen er på noen "hjelpemidler", selvom det er bevist, riktig, og allemannskunnskap.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk til ida og dere andre for svar. Da forstår jeg det slik at høyt volum og høy frekvens er ok så lenge jeg får fremgang, at risikoen for overtrening er liten, men at det kan være smart å periodisere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...