Gå til innhold

Tips: Kvitte seg med overflødig vann i kroppen


Liinn

Anbefalte innlegg

Som jente opplever jeg hver måned å få unødvendig mye vann i kroppen før mensen.

Nå som jeg bruker tilskudd av kreatin opplever jeg det som å ha for mye vann i kroppen konstant, og enda verre uka rett før mensen.

Jeg gjorde undersøkelser og snakket blant annet med en naturterapeut og kom frem til dette:

- Brennenesle te (frem mot fullmåne)

- Løvetann te ( etter fullmåne)

- Camomille te (når du vil på døgnet men kvelden er bra)

Dette greiene med før og etter fullmåne er noe naturterapeuten fortalte og det gjelder bare oss jenter. Det handler visst litt om hvor vi er i syklusen.. Men når hun har sagt det så følger jeg det.

Camomille te gir i tillegg energi hvis du drikker det om morgenen og gir deg god søvn hvis du drikker den på kvelden.

Jeg har til nå prøvd brennenesle te og det fungerte faktisk på meg. Føler meg ikke så PMS,- og kreatin-feit. Føler meg slik jeg er normalt.

Jeg har fått skikkelig ufine svar da jeg har nevnt naturmedisin tidligere. Jeg håper folk kan være høflige denne gangen. Jeg ønsker å dele dette slik at de som sliter med litt overflødig vann i kroppen kan teste dette ut om de ønsker. Kanskje det virker, kanskje ikke. Men for meg var det verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Te i det hele tatt er vel vanndrivende.. Så å brygge te med sære smaker er vel en gimmikk for å gjøre ting spesiellt, eksklusivt og selge bedre.

Dessutn.. ekstra vann i 3-4 dager har vel ikke noe å si? Så lenge man vet at det skjer, så er det jo bare å drite ekstra mye i vekta de dagene..

Men for all del, prøv det, gi tilbakemelding, så prøver du vanlig te av noe slag (earl-gray f.eks) neste syklus, så ser du om det er noen forskjell. Jeg tviler sterkt på at det er noen forskjell på å drikke te lagd på ugress kontra teblader..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Te i det hele tatt er vel vanndrivende.. Så å brygge te med sære smaker er vel en gimmikk for å gjøre ting spesiellt, eksklusivt og selge bedre.

Dessutn.. ekstra vann i 3-4 dager har vel ikke noe å si? Så lenge man vet at det skjer, så er det jo bare å drite ekstra mye i vekta de dagene..

Men for all del, prøv det, gi tilbakemelding, så prøver du vanlig te av noe slag (earl-gray f.eks) neste syklus, så ser du om det er noen forskjell. Jeg tviler sterkt på at det er noen forskjell på å drikke te lagd på ugress kontra teblader..

Sære smaker? Det var vel det de drakk før earl greyen?

Om noen bruker det som gimmick, be my guest.

Jeg er hverken noe videre overtroisk eller "naturlig" av meg og likevel har jeg hørt om både "ugresste" og månesyklus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare veldig kjapt fra wikipedia, vår store ledestjerne.

Scientific research on the theory

Some studies seem to offer limited support for lunar effects, but most fail to show any relationship between the phase of the moon and abnormal behaviour,[16] and meta-analyses have revealed that apparently significant results are likely to be statistical anomalies rather than indicative of a real effect.[17] In general, apparent positive findings have tended to be inconclusive, contradicted by other studies, or shown to be the result of statistical errors. For example, one study found a statistically significant correlation between lunar phase and hospital admissions due to gastrointestinal bleeding, but researchers acknowledged that the wide variation in the number of admissions throughout the lunar cycle limited the interpretation of the results.[18] Two other studies found evidence that those with mental disorders generally exhibit periods of increased violent or aggressive episodes during the full moon,[19][20] but a more recent study found no such correlation.[21] An analysis of mental-health data found a significant effect of moon phase, but only on schizophrenic patients.[22] Nor are such effects necessarily related directly to the behaviour of the moon. A study into epilepsy found a significant negative correlation between the mean number of seizures and the fraction of the moon illuminated by the sun, but this correlation disappeared when the local clarity of the night sky was controlled for, suggesting that it was the brightness of the night that influenced the occurrence of epileptic seizures.[23]

A reported correlation between moon phase and the number of homicides in Dade County was found, through later analysis, not to be supported by the data and to have been the result of inappropriate and misleading statistical procedures.[17]

Three studies carried out between 1959 and 1973 reported a 1 percent increase in births in New York following a full moon. However, a 1957 analysis of 9,551 births in Danville, PA, found no correlation between birth rate and the phase of the moon,[24] and a 2001 analysis of 70,000,000 birth records from the National Center for Health Statistics revealed no correlation between an increased birth rate and the full moon phase.[25]

A fifteen month study in Jacksonville, Florida revealed no lunar effect on crime or hospital room admittance.[26]

A meta-analysis of thirty-seven studies that examined relationships between the moon's four phases and human behavior revealed no significant correlation. The authors found that, of twenty-three studies that had claimed to show correlation, nearly half contained at least one statistical error.[17] Similarly, in a review of twenty studies examining correlations between Moon phase and suicides, most of the twenty studies found no correlation, and the ones that did report positive results were inconsistent with each other.[17]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drit nå i månesyklusene. Det var ikke det innlegget mitt egentlig handlet om.

STORNESLE / BRENNESLE - Urtica dioica

I dagens samfunn snakker vi om superfood, proteinpulver, grønn te og guarana.

Vi vender nesen mot fjerne strøk og glemmer norsk natur også leverer. Mye er glemt. Glemt er også kunnskapen om at mye av medisinen som blir fremstilt kjemisk i dag opprinnelig ble fremstilt av planter. Vi lever i et moderne samfunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som jente opplever jeg hver måned å få unødvendig mye vann i kroppen før mensen.

Nå som jeg bruker tilskudd av kreatin opplever jeg det som å ha for mye vann i kroppen konstant, og enda verre uka rett før mensen.

Jeg gjorde undersøkelser og snakket blant annet med en naturterapeut og kom frem til dette:

- Brennenesle te (frem mot fullmåne)

- Løvetann te ( etter fullmåne)

- Camomille te (når du vil på døgnet men kvelden er bra)

Dette greiene med før og etter fullmåne er noe naturterapeuten fortalte og det gjelder bare oss jenter. Det handler visst litt om hvor vi er i syklusen.. Men når hun har sagt det så følger jeg det.

Camomille te gir i tillegg energi hvis du drikker det om morgenen og gir deg god søvn hvis du drikker den på kvelden.

Jeg har til nå prøvd brennenesle te og det fungerte faktisk på meg. Føler meg ikke så PMS,- og kreatin-feit. Føler meg slik jeg er normalt.

Jeg har fått skikkelig ufine svar da jeg har nevnt naturmedisin tidligere. Jeg håper folk kan være høflige denne gangen. Jeg ønsker å dele dette slik at de som sliter med litt overflødig vann i kroppen kan teste dette ut om de ønsker. Kanskje det virker, kanskje ikke. Men for meg var det verdt et forsøk.

Takker for tips, skal prøves ut:) Sliter med vann i kroppen og PMS når perioden er-og det blir bare verre med årene..:arghh:

Ang. naturmedisin-vi prøvde dette på minstemann(han er nå straks 16 år) når han var 4-5 mnd. Da hadde han slitt med bronkitt, fått endel pencillin(3 kurer) som hjalp en liten stund. Et par runder med naturmedisin så var bronkitten borte, og han har ikke hatt det siden. Vil ikke påstå at en baby på 4-5 mnd. har noen som helst formening om placebo, bra ble han nå ihvertfall-velger å tro det funker;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tviler sterkt på at det er noen forskjell på å drikke te lagd på ugress kontra teblader..

Kun det med utheva skrift som er mynta på Thombr86:)

I eit moderne liv er det mange som undervurderar effekten av urtar og naturlege ting generelt. Ein del plantar har virkestoff som kan hjelpe. Alt vil sjølvsagt ikkje kunne endrast ved å få i seg div. plantar, men det er heller ikkje poenget. Mykje av dagens moderne medisin er og basert på såkalla "gammal naturmedisin".

Sjølv har eg hatt god effekt av div. urtar, men det vil ikkje seie at alle andre vil ha same effekta (på same måte som at folk reagerar forskjelleg på andre ting, t.d. medisin).

Så det skadar vel ikkje å la folk fortelle om sine erfaringar, utan å måtte overdrøsse dei med påstandar om at det berre er tull og snikksnakk?

Eg kan forøvrig legge til at eg ikkje har brukt ei krone på slike produkter, men enkelt skaffa meg dei sjølv. Ikkje store hokkus pokkuset å (ev. dyrke) hauste og tørke urtar.

Og kvifor velge urtete framfor vanleg te? Vel, personleg synest eg te(både svart, grøn og kvit) smakar kattepiss (om ikkje bokstavleg tala, så biletleg), medan urtete eg godt, i allefall ein god del av sortane;)

Pepermyntete f.eks. er kjempegodt, og gir meg "indre ro" i den forstand at eg vert meir avslappa og tek ting meir med ro (ser lysare på tilverelsen). Og sitronmelisse er jo ypperleg til både god lukt og "beroligande" (då ikkje som te, men som potteplante).

Og om nokre koppar te gjer at eg er (nesten) normaltfungerande den dagen "alle jenters irriterande tante" kjem på besøk, ja då er det verkeleg verdt det(y) (utan litt naturleg hjelp er det smertestillande, fosterstilling og søvn som hjelper her i huset. Og når tanta må handterast med smertestillande, medan fødslar ikkje treng det, så seier det kanskje litt om effekten urtar kan ha på folk?).

Det tek typ 5min å lage til ein kopp urtete, og det er koselegare enn å drikke ein kopp vatn.

Så kvifor vere så kritiske og negative til dei med gode erfaringar? Du kan ikkje tenkje deg å prøve, neivel, men andre må vel få lov å prøve, uten å bli stempla som "lettlurte" e.l. Det treng ikkje koste noko serleg.

(Det skal seiast, eg har høyrt mykje rart på div. naturproduktbutikkar t.d. sunkost, men eg tek det med ei klype salt. Dei stakkars folka blir jo påverka av dei som lagar produkta som vert selde, og mykje slike produkst er jo mynta på lettlurte folk.).

Ei side eg gjerne brukar som "urteleksikon" er: Urtekilden - startside

Kanskje litt rart å interessere seg for slikt, men så er eg gjerne litt sær og då:p

Til trådstartar: det med fullmåne skal ein ta litt med ei klype salt, for jenter har jo forskjellege syklus(ellers ville vi alle hatt eggløysing og menstarsjon til same tid). Om det oppsettet du fikk funkar fint for deg, så må du berre fortsette med det. Viss det ikkje er "godt nok" kan du prøve å peile deg inn på eggløysinga og bruke den som "referansepunkt".

Om du leser litt på den sida eg tipsa om litt over her, kan det hende du vil finne andre typar urtar som kan vere verdt å prøve ut. Somme smakar likar ein betre enn andre, eg t.d. er ikkje så glad i kamille(chamomilla recutita) om eg skal drikke det utan litt honning i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Superfood, proteinpulver, grønn te og guarana har svært lite med "kjemisk fremstilt medisin" å gjøre.. Vitenskapelig belegg og empiri vil alltid trumfe anekdotiske kjerringråd og N=1-situasjoner hvor man ikke er sikker på om det var noe forbigående eller brennesleteen som faktisk hadde noen påvirkning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kun det med utheva skrift som er mynta på Thombr86:)

Og kvifor velge urtete framfor vanleg te? Vel, personleg synest eg te(både svart, grøn og kvit) smakar kattepiss (om ikkje bokstavleg tala, så biletleg), medan urtete eg godt, i allefall ein god del av sortane;)

Selv sverger jeg til Yogi-tea de gangene jeg skal drikke te, bare fordi at det er mye smak i den.

Essensen i det jeg skrev skulle ha vært: Drikk en te du liker, kontra div random anbefalte typer.

Te er vanndrivende, uansett variant (stort sett, iallefall)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...