Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Det han spør om er vel om egenskapene til egget blir forskjellige, og det er jo et fornuftig spørsmål.

Både ris og poteter har jo andre egenskaper når de er kalde enn når de er varme f.eks.

Aner ikke om det finnes noen sånne trekk ved egg. :)

Annonse

Siden vi er så heldige at kroppene våre faktisk er rimelig gode til å "ta opp" denaturerte proteiner, så spiller det vel strengt tatt ingen rolle hvor kokt/stekt egget er.

I utlandet så er det greit å varmebehandle det for å forhindre sykdommer, men i Norge så er vel eggene salmonellasjekket så man skal kunne spise dem "rå". (mener jeg å huske, lett usikker)

Siden vi er så heldige at kroppene våre faktisk er rimelig gode til å "ta opp" denaturerte proteiner, så spiller det vel strengt tatt ingen rolle hvor kokt/stekt egget er.

I utlandet så er det greit å varmebehandle det for å forhindre sykdommer, men i Norge så er vel eggene salmonellasjekket så man skal kunne spise dem "rå". (mener jeg å huske, lett usikker)

Stemmer at Salmonellafaren ved norske egg er særdeles liten, så det er ikke noe stress å spise rått egg. Men om man spiser mye rått egg så får man i seg mye av et glykoprotein som heter avidin, som kan hemme opptaket av biotin. Dessuten smaker jo rått egg hoppetau :)

Stemmer at Salmonellafaren ved norske egg er særdeles liten, så det er ikke noe stress å spise rått egg. Men om man spiser mye rått egg så får man i seg mye av et glykoprotein som heter avidin, som kan hemme opptaket av biotin. Dessuten smaker jo rått egg hoppetau :)

Jeg synes faktisk rått egg er ganske godt, og langt bedre enn behandlet egg :)

Mener å ha lest at kroppen kun absorberer halvparten så mye proteiner fra rått egg som med behandlet egg. Dette fordi molekylene er mye lengre i ubehandlet egg, noe som kroppen bruker mye mer tid på å kutte. Når du behandler eggene vil disse molekylkjedene derimot kuttes i behandlingsprosessen, noe som gjør at kroppen får mindre jobb.

Annonse

Både ris og poteter har jo andre egenskaper når de er kalde enn når de er varme f.eks.

Hm.. kanskje litt dumt spm; men hva egenskaper forandres ang ris/potet?

Er det det at det blir mindre stivelse i kald potet? Evt gjelder dette også ris? Og hvis det varmes opp igjen? :)

Det han spør om er vel om egenskapene til egget blir forskjellige, og det er jo et fornuftig spørsmål.

Har temperaturen noe å si for poteter og ris? Jeg trodde det hadde noe med koking i vann å gjøre, at noe av stivelsen forsvinner ut i kokevannet?

Når en kokt potet kjølner så gjøres en del av stivelsen om til resistent stivelse, noe som gjør at det i mindre grad tas opp i tarmen.

Vil det si at det faktisk er bedre å spise kalde, kokte poteter enn varme, kokte poteter? Sprøtt, dette visste jeg ikke.

Når en kokt potet kjølner så gjøres en del av stivelsen om til resistent stivelse, noe som gjør at det i mindre grad tas opp i tarmen.

Er den prosessen reversibel? altså, vil en kunne koke potet, kjøle ned denne og så få x antall % resistent stivelse i den, for så å varme den opp igjen og så er den resistente stivelsen borte igjen?

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...