Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Mange som trener syns det er vanskelig å gå bort til noen fremmede og "rette" på dem -selv om de utfører en øvelse feil. Og jeg skjønner det. Men jeg "forventer" at de som er ansatt har nok innsikt i riktig og gal utførelse av øvelsene, OG nok yrkesstolthet, til å si i fra dersom man gjør noe galt. Greit nok at man i utganspunktet skal betale for PT/veiledning, men burde det ikke si seg selv at dersom man ser at noen gjør feil (som kan føre til skader), så gir man beskjed?? Trenger jo ikke ha en lang avhandling/opplæring, men bare kort og presist fortelle at "dette er feil, slik må du gjøre, lykke til :) ".

Så; syns/forventer dere at de ansatte bør/skal si i fra dersom de ser at folk gjør feil?

Fortsetter under...

Så; syns/forventer dere at de ansatte bør/skal si i fra dersom de ser at folk gjør feil?

Synes absolutt man skal si ifra når øvelsen blir utført så feil at det kan føre til skader. Men jeg har også sett en resepsjonist avbryte to gutter som holdt på med sumo mark og ga de en rask og i tillegg elendig innføring i konvensjonell mark uten at guttene avbrøt henne. Det var pinlig.

Jeg må si at jeg forventer ingenting, for jeg har vært på endel sentre og har erfart at kompetansen på de som jobber der ikke er helt det jeg forventer, og jeg har sett mye rare teknikker som blir lært bort, så jeg syns faktisk det er bedre å perfeksjonere ting selv. Ser jeg at det er en PT jeg har sett lære bort mye bra, skal jeg selvfølgelig ta til meg det som blir sagt hvis jeg gjør noe feil, men som regel har jeg ikke hatt den gleden. Dessverre har jeg sett mye dårlig.

Men ja, in general, syns jeg man skal si fra, ansatt eller ikke, dersom man ser at en person kommer til å få alvorlige skader hvis h*n fortsetter i samme spor.

ikke at jeg er noe spesialist, men ser jo klart forskjell på heeeeelt feil kontra riktig.

Annonse

Det blir lett å generalisere når de fleste PTer på kommersielle sentere er helt forferdelige.

Jeg har alltid lyst til å korrigere/hjelpe folk som trener feil, men har brent meg en gang for mye på å bare få kjeft i retur. Så nå lar jeg dem bare ødelegge seg selv istedenfor.

Det blir lett å generalisere når de fleste PTer på kommersielle sentere er helt forferdelige.

Jeg har alltid lyst til å korrigere/hjelpe folk som trener feil, men har brent meg en gang for mye på å bare få kjeft i retur. Så nå lar jeg dem bare ødelegge seg selv istedenfor.

Joa, ser den. Men det blir fortsatt litt feil. Det finnes mange gode PTer der ute også.

Det er en sjanse man må ta :p Du går ikke bort til bole-Per på 110 kg med tatoveringer i hele ansiktet for å rette på teknikken. Man må kunne se på situasjonen. Noen mennesker blir kjempe glad hvis du retter på de, andre klikker i vinkel

hehe, og bare for å si det; hvis jeg kommer meg på Magnat, så vil jeg GJERNE at folk retter på meg hvis/når jeg gjør feil!! Bedre å få beskjed (selv om det kanskje er litt flaut der og da) enn å gjøre feil :blush::)

Generalisering?

Ja, men det er da også en generalisering å si at ALLE senteransatte skal kunne rette på det de opplever som feil teknikk. Jeg tror det vil være mer til skade enn til hjelp hvis alle skal gjøre det, da de fleste tror de har god teknikk, men et mindretall dessverre har det. Se bare på artikkelen på side2 for noen uker siden - der to PTer er relativt tøffe i trynet på å beskrive hvor mye dårlig teknikk de ser, og skrekkeksemplene deres er nærmere riktig teknikk enn prakteksempelet.

Ja, men det er da også en generalisering å si at ALLE senteransatte skal kunne rette på det de opplever som feil teknikk. Jeg tror det vil være mer til skade enn til hjelp hvis alle skal gjøre det, da de fleste tror de har god teknikk, men et mindretall dessverre har det. Se bare på artikkelen på side2 for noen uker siden - der to PTer er relativt tøffe i trynet på å beskrive hvor mye dårlig teknikk de ser, og skrekkeksemplene deres er nærmere riktig teknikk enn prakteksempelet.
Men da burde de jo ikke ha fått jobb som PTer...tenker jeg. De som driver treningssentre BØR jo kunne en del om trening/teknikker, og da bør de ikke ansette folk som utfører og lærer bort øvelsene feil :-|
Men da burde de jo ikke ha fått jobb som PTer...tenker jeg. De som driver treningssentre BØR jo kunne en del om trening/teknikker, og da bør de ikke ansette folk som utfører og lærer bort øvelsene feil :-|

I en ideell verden, nei. PT er derimot ikke en beskyttet tittel. Jeg tenker at det er den enkelte persons eget ansvar å trene med god teknikk. Vil man ha hjelp så kan man selv kontakte en PT/senteransatt.

Annonse

Mange som trener syns det er vanskelig å gå bort til noen fremmede og "rette" på dem -selv om de utfører en øvelse feil. Og jeg skjønner det. Men jeg "forventer" at de som er ansatt har nok innsikt i riktig og gal utførelse av øvelsene, OG nok yrkesstolthet, til å si i fra dersom man gjør noe galt. Greit nok at man i utganspunktet skal betale for PT/veiledning, men burde det ikke si seg selv at dersom man ser at noen gjør feil (som kan føre til skader), så gir man beskjed?? Trenger jo ikke ha en lang avhandling/opplæring, men bare kort og presist fortelle at "dette er feil, slik må du gjøre, lykke til :) ".

Ja, jeg syns det er på sin plass at treningsveiledere og PT'r retter på personer som gjør øvelsene såpass feil at det kan medføre skader. Dette handler slik jeg ser det ikke bare om yrkesstolthet, men om å ha såpass medmenneskelighet at man vil medmennesker godt. Hvis man ser noen gjør noe potensielt skadelig, bør man jo derfor korrigere dette. Det er ikke alt som bør regnes i kroner og øre.

Jeg sier i fra om jeg ser noe som er direkte skadelig, som oftest blir det da markløft eller knebøy som er synderen. Det er ikke særlig kult for bøsene når en pitteliten jente kommer for å vise dem hvordan det bør gjøres, noen blir ganske så kleine, men jeg har aldri opplevd at de ikke har tatt rådene til følge, og flere av dem har kommet og spurt om andre øvelser ved senere anledninger, så jeg er ikke redd for å si ifra. Nå er ikke jeg noen senteransatt, men jeg mener likevel at det bør være lav terskel for å gi hverandre tilbakemeldinger. Der jeg trener er det også en del styrkeløftere, og jeg har satt umåtelig pris på alle tilbakemeldingene de har gitt meg.

I en ideell verden, nei. PT er derimot ikke en beskyttet tittel. Jeg tenker at det er den enkelte persons eget ansvar å trene med god teknikk. Vil man ha hjelp så kan man selv kontakte en PT/senteransatt.
Men de som trener TROR jo at de trener med bra teknikk. Og hvis de IKKE gjør det, så syns jeg at noen burde si i fra, i det minste for å forhindre skader.

Det hjelper jo ikke å ta kontakt med en PT/senteransatt dersom DE heller ikke har riktig teknikk :-|

Ja det synes jeg. Forventer at de som jobber på treningssentre kan noe om teknikk og bryr seg såpass at de sier fra både om ineffektiv trening og skadelig trening. Har selv opplevd at senteransatt og at andre som trener har korrigert teknikken min og anbefalt mer effektive øvelser. Det setter jeg stor pris på:)

• 1 måned senere...

Selv har jeg sansen for å ta en "Unnskyld at jeg forstyrrer,kan jeg få komme med et tips?"

Om senteransatte vet hvordan man burde utføre en øvelse burde de såklart få komme med sine innspill:)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...