Gå til innhold

Anbefalte innlegg

ekstremt satt på kanten;

Studentjente mangler 200kr for å fly hjem i helga. Ekstremslanking på suppekur for å spare inn penger OG få ned flybillettprisen lur superide?

Idiotisk av flyselskap. De klarer seg FINT på billettprisene de har nå, så at overvektige skal betale mer for at de skal kunne få inn mer penger i egne lommer (alt overskudd)

Og til dere som mener de overvektige, usunne burde bli ''straffet'' for å være overvektig, hva med de sunne bodybuilderne som veier like mye bare i muskler? Dette er jo helt på jordet.

Fortsetter under...

En flybillett består ikke bare av drivstoffkostnader, men verksted, reparasjon og arbeidskraft tilknyttet check-in, rengjøring, flyvning, oppvartning, klagebehandling osv. - alt helt uavhengig av vekten til passasjerene.

Tilbake til 2001... mener at admin kost for et flyselskap utgjorde 5% av totalen og vedlikehold rundt 15.

Ser vi på støtte apparatet så er kostnaden forholdsvis stabil og de er stabile på et etterhvert lavt nivå. Sas har gjennomgått en slitsom omstrukturering hvor de ansatte var nødt til ikke bare godta negativ lønnsvekst men en faktisk reduksjon av lønna. Altså, de faste kostnadene rundt det å drive er vanskelige å presse lengre ned.

Vedlikeholdsstrukturen i et slik system er i stor grad basert på periodisk vedlikehold. Dvs at en bytte ut forskjellige deler etter antall timer de har vært i bruk. Sånn sett så gir ikke vedlikeholdet heller de store variable kostnadene. Det vil for et flyselskap være uaktuelt å bruke delene til de ryker.

Det en står igjen med er drivstoff. Drivstoff er dyrt. End of discussion. Punktum finale.

Ikke bare er drivstoff dyrt, men en kan ha store variasjoner i innkjøpsprisen i løpet av kort tid. Har amerikanerene blingset på lagrene sine og plutselig finner mer olje lagret så synker prisen noen dager, helt til det oppstår en ny krise i Libya.. da vil prisen kanskje stige.

Selvfølgelig leter flyselskapene med lykter og luper etter nye måter å dra inn mer penger på... For sas og mange andre sin del så handler det rett og slett om å overleve.

Når det kommer til denne hekkans veiingen, så skjønner jeg ikke hva som skal være så forbannet vanskelig med å få det til? Det kan implementeres enkelt, billig og kjapt og du trenger ikke noe større apparat for å administrere dette.

Spørsmålet er hvem som vil ta sjangsen på å stikke hodet frem og ta bråket som (selvfølgelig) vil komme. Har først et selskap tatt det første steget så vil garantert de andre følge på.

Til sist, om det ikke hadde vært en brukbar økonomisk gevinst på å vekt diffrensiere, så hadde temaet aldri dukket opp.

ekstremt satt på kanten;

Studentjente mangler 200kr for å fly hjem i helga. Ekstremslanking på suppekur for å spare inn penger OG få ned flybillettprisen lur superide?

Idiotisk av flyselskap. De klarer seg FINT på billettprisene de har nå, så at overvektige skal betale mer for at de skal kunne få inn mer penger i egne lommer (alt overskudd)

Og til dere som mener de overvektige, usunne burde bli ''straffet'' for å være overvektig, hva med de sunne bodybuilderne som veier like mye bare i muskler? Dette er jo helt på jordet.

Og du går på jobb av ren veledighet? Eller for å få penger til finansiere livsopphold... gjerne med et overskudd slik at det blir sydentur i år og?

Man betaler per sete, slik man gjør overalt ellers.. Buss, tog, trikk, metro, osv... De får heller lage større seter/plasser til større mennesker og kreve mer for disse setene.. Og da betaler de menneskene mer... Veie folk er helt latterlig i alle fall. Folk må da kunne betale og beregne pris på forhånd.. Nei dette tror ikke jeg kommer til å skje mange steder. De får heller sette opp gjennomsnittsprisene på avgiftene om det er så utrolig dyrt med drivstoff da... :)

.. kom til å tenke på en ting..

Det er virkelig ironisk at det diskuteres hvorhvidt det er moralsk å veie passasjerene, når en samtidig vet at Ryan air sine ansatte går på noe som må være tett opp under slave kontrakter, Air Dubai sine flyverter må bo i kollektiv og Sas sine kabin ansatte må godta å gå ned i lønn..

Alt dette er til syvende og sist resultatet av at vi på død og liv skal flys hit og dit men ikke vil betale for det.

Annonse

.. kom til å tenke på en ting..

Det er virkelig ironisk at det diskuteres hvorhvidt det er moralsk å veie passasjerene, når en samtidig vet at Ryan air sine ansatte går på noe som må være tett opp under slave kontrakter, Air Dubai sine flyverter må bo i kollektiv og Sas sine kabin ansatte må godta å gå ned i lønn..

Alt dette er til syvende og sist resultatet av at vi på død og liv skal flys hit og dit men ikke vil betale for det.

Ironisk at vi diskuterer dette mens barn sulter i Afrika også. Det er mulig å ha flere tanker i hodet samtidig vet du :)

Og du går på jobb av ren veledighet? Eller for å få penger til finansiere livsopphold... gjerne med et overskudd slik at det blir sydentur i år og?

Selvfølgelig ikke, men mener da flyselskaper tjener ok fra før av, uten å ha måtte ty til fornedring av passasjerer ved at de må veie seg. Man blir jo bare lei seg av å måtte tenke at det ekstra flesket i tillegg skal gjøre det dyrere å fly.

Dette har da ikke vært noe problem før, så hvorfor nå? Er folk blitt så tunge at det er blitt skikkelig oppsving i flykostnadene?

Ser ikke den linken. Sorry.

Poenget mitt var at én ting blir ikke mindre moralsk viktig bare fordi det finnes andre løst relaterte ting som oppfattes som "mer" moralsk viktig. Det bør ikke være nødvendig å rangere moralske og etiske problemer fra "mest viktig" til "minst viktig". Selvfølgelig kan man diskutere om det er riktig av flyselskapene å utsette sine arbeidere for umenneskelige forhold. Men akurat nå diskuterer vi hvorvidt det er riktig av flyselskapene å bestemme billettpriser utifra kroppsvekt.

Hvis du har tenkt til å si nå at billettpriser bestemt utifra kroppsvekt vil automatisk føre til høyere inntekt for flyselskapene hvilket vil automatisk føre til bedre forhold for arbeiderne... Det kan vi diskutere, og det har jeg allerede sagt hva jeg mener om; billettpriser bestemt utifra kroppsvekt vil føre til økonomisk tap for flyselskapene (ref. tidligere innlegg fra meg selv, Brokkoli, Vegard L, og flere andre).

Edit: Forresten så er det ikke et lineært forhold mellom arbeidsforhold "på gølvet" og en bedrifts inntekt. Bare så det er nevnt.

Selvfølgelig ikke, men mener da flyselskaper tjener ok fra før av, uten å ha måtte ty til fornedring av passasjerer ved at de må veie seg. Man blir jo bare lei seg av å måtte tenke at det ekstra flesket i tillegg skal gjøre det dyrere å fly.

Dette har da ikke vært noe problem før, så hvorfor nå? Er folk blitt så tunge at det er blitt skikkelig oppsving i flykostnadene?

Lønnsomheten til flyselskapene har sunket kraftig de siste årene. Kombinasjonen høye olje priser og fremadstormende lavkost selskaper som feks Ryanair har vært med på å presse lønnsomheten kraftig nedover. Vet ikke om du har fått det med deg, men det har gått en diskusjon i Eu systemet de siste par årene som går på at hviletidsbestemmelsene for pilotene må endres slik at det kan fly mer i løpet av døgnet. Det er et resultat av sviktende inntekter. Pilotene og ulike forsker miljø er selvfølgelig imot da de mener det øker risikoen for ulykker.

At Sas solgte Widerøe var et krampetrekk for å få litt peng i kassen.

Edit: Forresten så er det ikke et lineært forhold mellom arbeidsforhold "på gølvet" og en bedrifts inntekt. Bare så det er nevnt.

Kanskje ikke lineært, men det henger faen tett i hop.

Og ja, det vil være en mulighet for at flyselskapene kan øke inntjeningen sin ved å fakturere pax pr kilo.

Man betaler teknisk sett ikke bare for vekten sin, men vekten av flyet delt på antall passasjerplasser + vekten sin. F.eks det angivelig mest drivstoffgjerrige passasjerflyet til dags dato Boeing 787-8 Dreamliner veier i tom vekt 115 tonn på opp til 290 seter. Noe som tilsvarer ca 400 kg per passasjer + 20 kg bagasje. Den totale vektforskjellen på en passasjer på 120 kg i forhold til en på 60 kg vil kun være rundt 12,5% på tross av at den ene veier dobbelt så mye.

De aller fleste fly er mindre optimaliserte i forhold flyvekt. Vekt har noe å si, men å betale per kg er lureri.

Annonse

Den totale vektforskjellen på en passasjer på 120 kg i forhold til en på 60 kg vil kun være rundt 12,5% på tross av at den ene veier dobbelt så mye.

Det her er jo latterlig. "Bare 12.5%"? Isolert på den ene passasjeren ja, men vi snakker her om mange hundre millioner passasjerer årlig. Så lite som 1% vil utgjøre en merkbar forskjell!

Det her er jo latterlig. "Bare 12.5%"? Isolert på den ene passasjeren ja, men vi snakker her om mange hundre millioner passasjerer årlig. Så lite som 1% vil utgjøre en merkbar forskjell!

Det er tydelig at du har fullstendig misset poenget mitt. Dette er en kommentar til å betale per kilo. Det 12,5% betyr er at man må man betale 8 ganger mer enn hva vektøkningen tilsvarer.

Det her er jo latterlig. "Bare 12.5%"? Isolert på den ene passasjeren ja, men vi snakker her om mange hundre millioner passasjerer årlig. Så lite som 1% vil utgjøre en merkbar forskjell!

Men du... Hvis det å øke billettprisene er svaret, hvorfor ikke bare sette opp prisene jevnt over?

Kanskje ikke lineært, men det henger faen tett i hop.

Og ja, det vil være en mulighet for at flyselskapene kan øke inntjeningen sin ved å fakturere pax pr kilo.

Jeg tror heller sammenhengen er mellom et selskaps størrelse og den resulterende stratifiseringen av rang. Altså vil jeg faktisk være tilbøyelig til å anta at sammenhengen heller går motsatt vei. Høye inntekter --> Vekst i selskapet --> Flere ansatte --> "Klasseforskjeller" innad i selskapet --> dårlige vilkår for de nederst på rangstigen. Se for eksempel Apple eller H&M.

Man betaler teknisk sett ikke bare for vekten sin, men vekten av flyet delt på antall passasjerplasser + vekten sin. F.eks det angivelig mest drivstoffgjerrige passasjerflyet til dags dato Boeing 787-8 Dreamliner veier i tom vekt 115 tonn på opp til 290 seter. Noe som tilsvarer ca 400 kg per passasjer + 20 kg bagasje. Den totale vektforskjellen på en passasjer på 120 kg i forhold til en på 60 kg vil kun være rundt 12,5% på tross av at den ene veier dobbelt så mye.

De aller fleste fly er mindre optimaliserte i forhold flyvekt. Vekt har noe å si, men å betale per kg er lureri.

115 tonn, 290 seter. La oss si det er litt over halvfullt, 200 seter. Personene veier i snitt 75 kg og har 15 kg bagasje, 90 kg totalt.

90 kg/passasjer x 200 passasjerer = 18 tonn

18/(18+115)= 13 %

Passasjerene bidrar med 13 % av totalvekten.

Og så vet vi at drivstoff utgjør noe sånn som 25 % av flybillettprisen.

25 % x 13 % = 3 %

Da er det sikkert rettferdig at en mann på 100 kg betaler 3 % mer enn ei jente på 50 kg.

Det er en fin ordning :):)

115 tonn, 290 seter. La oss si det er litt over halvfullt, 200 seter. Personene veier i snitt 75 kg og har 15 kg bagasje, 90 kg totalt.

90 kg/passasjer x 200 passasjerer = 18 tonn

18/(18+115)= 13 %

Passasjerene bidrar med 13 % av totalvekten.

Og så vet vi at drivstoff utgjør noe sånn som 25 % av flybillettprisen.

25 % x 13 % = 3 %

Da er det sikkert rettferdig at en mann på 100 kg betaler 3 % mer enn ei jente på 50 kg.

Det er en fin ordning :):)

Pent regnestykke ... Anbefalt snittvekt var i 1990 på 81,2 kg for en mann (For fly med kapasitet på 500pers). Hva den er i dag har jeg ikke klart å finne ut av, men det er vell rimelig å anta at det er høyere.

Forøvrig så vil jo et påslag på 3% på billetten din være en piss i havet... For flyselskapet vil det derimot vil det være en god ekstra inntekt. Totalt sett for industrien så blir det mye penger.

Jeg er litt overrasket over mot argumentene jeg blir møtt med, som at det ikke er mulig at dette vil være lønnsomt og at det tilsynelatende er teknisk vanskelig å få til... Er det ingen økonomer eller ingeniører blant oss?

Men du... Hvis det å øke billettprisene er svaret, hvorfor ikke bare sette opp prisene jevnt over?

Fordi konkuransen er kraftig. Jeg tror faktisk at enkelte flyselskapene heller vil ta støyten med å skvise enkelte passasjer grupper i stedenfor å skvise alle.

Sånnsett så blir endel passasjer grupper allerede skviset, ta feks en barnefamilie som har behov for å sitte samlet (upraktisk med en 3 åring alene på fremste rad.) Det vil du av enkelte selskap måtte betale ekstra for.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...