Gå til innhold

Brus, pizza, kebab, likevel fettprosent på 9%!?!


Broscience

Anbefalte innlegg

I dag trener jeg styrke flere gangen i uken, det gjør også mange av vennene mine. Vi har blitt en guttegjeng som med tiden har oppnådd helt akseptable resultater. Det eneste som splitter oss er deres plagsomme evne til å kunne spise HVA de vil, HVOR ofte de vil, og likevel ha synligere magemuskler enn meg, og les: enda lavere fettprosent enn meg, til tross for at jeg spiser godt over middels sunt og tenker på kalorier døgnet rundt.

Da vi begynte å trene fikk selvfølgelig den samme gjengen på "magisk vis" six pack uten å gjøre noen endringer i kostholdet, mens jeg, som løpte flere ganger i uken og spiste som en mus over lengre tid, måtte se meg fornøyd med helt grei synlig six-pack. (Ja, jeg vet at enda strengere regime ville gitt meg de resultatene jeg ønsket)

Poenget er at, hva er det som gjør at enkelte kan spise omtrent hva de vil, når de vil, uten å legge på seg mer enn oss andre, som i utgangspunket allerede spiser sunt? Har de et høyere stoffskifte, bruker de ubevisst og spontant mer energi i hverdagen, eller trenger kroppen deres rett og slett mer energi?

Takk på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Jester

Først og fremst er det viktig å poengtere at mengden noe er viktigere en hva det er. Man kan fint ha lav fettprosent og spise kebab hver dag, så lenge man spiser mindre en man bruker. Videre kan selvfølgelig ting som genetiske forskjeller, og generelt energiforbruk variere. (Noen føler at de gjør akkurat det samme som kompisen, uten å tenke på at han går kanskje 2 timer til og fra jobb, mens den andre kjører osv)

Ellers kan det jo være at de "på magisk vis" fikk sixpack ved hjelp av "magisk kostilskudd" og andre ting. Er umulig å si 100% en av grunnene på slikt generelt grunnlag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jester

Aktivitetene i løpet av dagen vil variere så mye at en eventuel forskjell i forbrenning om begge ligger helt i ro er diktert av total kroppsmasse og organer og vil nok i store trekk være totalt ubetydelig straks det begynner å bevege på seg, spise osv.

Forbrenningen påvirkers så mye av alt annet og den er ikke konstant, ergo har ikke noen "generelt høy forbrenning" uten å faktisk spise mer, bevege seg mer, og vil f.eks en andre dager ha lavere forbrenning en kompisen. Er ikke slik at man er født med en gitt forbrenning og slik er det. Jo mer du spiser og beveger deg jo mer må du bruke (eller forbrenne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forbrenningen påvirkers så mye av alt annet og den er ikke konstant, ergo har ikke noen "generelt høy forbrenning" uten å faktisk spise mer, bevege seg mer, og vil f.eks en andre dager ha lavere forbrenning en kompisen. Er ikke slik at man er født med en gitt forbrenning og slik er det. Jo mer du spiser og beveger deg jo mer må du bruke (eller forbrenne)

Så begrepet høy forbrenning eksisterer ikke i praksis, og de som inntar massemasse mat, de forbrenner det naturlig, på en eller annen måte? Synes fremdeles det er bemerkelsesverdig at den ene kompisen min (en stund siden), tynnest i gjengen, sov mest, spiste fastfood flere dager i uken, kjørte til og fra trening og skole, men det er vel en naturlig forklaring vel :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Så begrepet høy forbrenning eksisterer ikke i praksis, og de som inntar massemasse mat, de forbrenner det naturlig, på en eller annen måte? Synes fremdeles det er bemerkelsesverdig at den ene kompisen min (en stund siden), tynnest i gjengen, sov mest, spiste fastfood flere dager i uken, kjørte til og fra trening og skole, men det er vel en naturlig forklaring vel :)

Finner ikke artikkelen jeg leter etter i farta, kanskje noen andre har ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Slettet

Det er bare tull at enkelte kan si at det ikke finnes forskjellige "forbrenninger" osv. Såklart gjør det det! Og ja, ting påvirker som mengde osv..

Men er ren BULLSHIT at noen skal si at det er BARE pga mengde/aktivtetsnivå!

Når jeg var yngre, trente jeg gjerne 4-6fotballtreninger +1-2kamper+3-4styrketreninger i uken. Spist OK med mat, fråtset aldri! Selvfølgelig spist jeg en del usunt osv..

Men hadde da 2 kompiser som satt hjemme og spist pizza,pølser,drakk brus,spiste is osv.. OFTE of gjerne mer! Foran en dataskjerm. Alikevel hadde de ikke mye fett på kroppen og har alltid vært tynne uansett hva!

Så uansett hva folk sier at det er bare aktivitetsnivå/mengde mat. Det er bullshit, det skalerer noe ja! Men det finnes uansett forskjellige kroppstyper. Det er jeg 100% sikker på!

Selvom dette er min broscience og personlig mening!

Jeg er forresten en endomorph! lol!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
Det er bare tull at enkelte kan si at det ikke finnes forskjellige "forbrenninger" osv. Såklart gjør det det! Og ja, ting påvirker som mengde osv..

Men er ren BULLSHIT at noen skal si at det er BARE pga mengde/aktivtetsnivå!

Når jeg var yngre, trente jeg gjerne 4-6fotballtreninger +1-2kamper+3-4styrketreninger i uken. Spist OK med mat, fråtset aldri! Selvfølgelig spist jeg en del usunt osv..

Men hadde da 2 kompiser som satt hjemme og spist pizza,pølser,drakk brus,spiste is osv.. OFTE of gjerne mer! Foran en dataskjerm. Alikevel hadde de ikke mye fett på kroppen og har alltid vært tynne uansett hva!

Så uansett hva folk sier at det er bare aktivitetsnivå/mengde mat. Det er bullshit, det skalerer noe ja! Men det finnes uansett forskjellige kroppstyper. Det er jeg 100% sikker på!

Selvom dette er min broscience og personlig mening!

Jeg er forresten en endomorph! lol!

Bullshit...? Vel, Hvordan vet du at det at du spiste OK, men ikke fråtset men spiste endel usunt var mer eller mindre en dine kompiser? Jeg sa ikke at det ikke finnes forskjeller, men forskjellene er ikke slik at noen kan sitte hjemme å stappe i seg 4000kcal om dagen uten å røre seg og fortsatt være en tannpirker på 60kg...

At du er 100% sikker, og sier det er din personlige mening endrer ikke faktum at det ikke er slik.

Men men, for å dra det litt tilbake så for at trådstarter skal kunne sammenligne seg med kompisene må man være temmelig nøye og ikke bare "tro" at kompisene spiser ditt eller datt, og i så og så mengder :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Selvfølgelig finnes det variasjon i energiomsettning i kroppen. Det er da innlysende og man ser det hver eneste dag. Det er ikke bare matinntak som er varibalene som styrer om man er feit eller ikke?

Jeg leste en plass at en stor forskjell er lagring av glukose, de mer genetisk heldige har større evne til å lagre glukose i musklaturen, mens de mer uheldige har mindre evne til dette, ergo går overskuddsglukosen direkte til fettlagring. Jeg tror absolutt ikke at dette er hovedsaken, men det er en viktig faktor

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En anen sak er jo kroppens eget settpunkt. Dette er veldig strengt regulert i kroppen min, det har jeg kjempet mot i mange år. Jeg har en idealvekt, skal jeg over eller under den vekten må jeg rett og slett gå drastisk til verks. Jeg har i lengre perioder overspist hver dag og vekta har aldri gått mer enn 10kg over hva kroppen ønsker, dette er da med konstant spising. Desverre er ikke alle like hedige mtp kroppens reguleringsevne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har gått et program hvor man "fotfølger" overvektige mennesker,- som er hellig overbevist om at de spiser så lite at de egentlig burde vært spurver. Matdagbok har vist at de ofte ikke tar mye feil på antatt kcalinntak og det de skriver ned.

Etterhvert blir de filmet døgnet rundt i ei uke,- og man ser at måltidsmessig så har de ikke løyet,- men , så kommer det store MEN......Mye småsnacks (bokstavelig talt) dukker opp. Som f.eks at "den ene dagen i helga" de skeier ut, starter fredag ettermidag og varer ut søndag..EN person spiste hele sitt ukesbehov under denne "Lille utskeielsen".....Videre så så var det en "hamstrer" med. Altså, hun spiste små porsjoner og "for lite" selv, men hun spiste restene fra andre,- samt puttet småbiter i munnen hele tiden under matlaging osv....TIig som gav MANGE kcal ekstra, men som man ikke tenkte over.

Og selv om det er en ralitet at noen virker og ha en forbrenning som tilpasser seg økt/redusert kcal inntakt, bedre enn andre,- så er hovedpoegnet for mange av oss som må passe vekta at vi ike "Husker" alt vi putter i munnen, ergo tror vi at vi spiser mindre enn vi gjør....Det er ikke helt tullerusk det eksemplet med at en bolle ektsra om dag, fører til 5 kilo ekstra i løpet av et år(eller noe sånt),- slik er det med alle "ekstra" ting vi putter i munnen. Om man i tillegg overvurderer sitt aktivitetsnivå, så kan man få STORE feilberegninger...

Den samme undersøkelse som viste at noen nesten ikke lagret fett under "overspising"; men muskelr i stedet,- så fant man også ut at generelt sett så spiste slanke mennesker mye mindre enn de som "lett la på seg": De hadde også problem med og "Overspise" den perioden de skulle teste hvordan de reagerte på for mye mat. De ble fysisk kvalme og uvel og slet virkelig. Men en som "lett la på seg" aldri hadde probelm med og spise lenge etter han/hun var mett.

Man teste dette på barnehage barn også, og man så forskjell på de som valgte og spise snopet før de startet på favorittleken og de som valgte favorittaktivitet fremfor godsaker. Alle spiste litt, men når de var mette, så var det en gruppe som avlsuttet spisingen, mens den andre viste tegn på at de følte "Måtte" spise opp før det forsvant,- før de startet aktivitet.. Det man ikke fikk svar på var jo om den ene gruppen var "redd for" at det ble lenge til neste gang de fikk godt, at de kanskje har veldig strenge restriksjoner hjemme på slike ting, eller om metthetsfølelsen deres ikke er like sterk, og at øye vil ha mer enn magen, er noe latent hos disse.......Det hadde jo vært en interessant videreføring av eksperimentet. Men hos voksen er det iallefall en "mekanisme" som styrer sult/metthetsfølelse som ikke er like "selvregulerende" hos alle. SKyldes det derimot gener, eller er det oppvekst, DET viste jo "eksperimentene " noe svar på. :) Jeg vet jeg spiser lenge etter magen er mett,- om øynene vil ha mer. Mannen også. Heldigvis ser det ut til at barna mine stopper når de er mett. Samme hva de fristes med :) SÅ jeg heller mot at man kanskje kan ødelegge naturlig metthetsfølelse ved og styre for mye med barnas spisevaner som små???? SElvsagt, med unntak :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er fullt mulig. Jeg har en kollega som mer eller mindre utelukkende lever på pizza og øl, men med genetikk som gjør der vanskelig for ham å legge på seg og en treningsmengde som kompenserer i stor nok grad til at han fortsatt holder fettprosenten nede. Han foreslo at vi skulle bytte kosthold en måned, ganske sikker på hvem som ville kommet dårligst ut av det. :dry:

Pappa var forøvrig også skinny helt til han traff min mor begynte å spise normal husmannskost istedet for gatekjøkkenmat. ^^

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Informativt innlegg, Hefor, men det besvarer ikke hvor all den ekstra energien fra stort matinntak hos noen som har "høy forbrenning" skulle havne. Man kan ikke som menneske ha "hull i bensintanken", og tar man to omtrent like store mennesker med omtrent samme aktivitetsnivå, og gir den ene betydelig mye mer mat enn den andre..

Vel.. er bare tre ting som kan skje såvidt jeg ser:

1. Den som får mest mat løper spontant og ustanselig halve dagen for å brenne av den ekstra energien. Dette er dog ikke et veldig relevalt punkt, da trådstarter sier han og kameratene har omtrent samme aktivitetsnivå (eller trådstarter føler han er mest aktiv).

2. Den som får mest mat øker kroppstemperaturen sin flere grader for å ha noe og bruke all overskuddsenergien på, og dør av feber.

3. Den som spiser mest legger på seg langt mer enn den andre.

Det fjerde, og langt mer sannsynelige alternativet, er at kameratene til trådstarter ikke spiser på langtnær så mye som trådstarter oppfatter. Mange studier viser at overvektige svært ofte underrapporterer hvor mye de spiser, mens normal- og undervektige overrapporterer. Er en person slank enda de "spiser hva de vil, når de vil!" er de ganske enkelt i kalori-balanse/-underskudd på slutten av måneden, selv om de kanskje spiser en hel stor pissa eller en kebab og en pose potetgull når dere har guttekvelder, eller "lever på kebab og øl".

"Høy forbrenning" er ikke noe magisk som gjør at 1000kcal ekstra fordunster ut av det lukkede systemet kroppen min tross alt er. Energi i mat må bli til energi i form av varme eller mekanisk bevegelse (aktivitet), eller lagres.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...