Gå til innhold

104 KG - 190 CM - 15 ÅR - NED I VEKT


VKWH

Anbefalte innlegg

Heisann!

Jeg er en gutt på 15 år som vil gå ned mange kg/ bli slank(ere)

Jeg har gått ned minst 10 kg ved hjelp av 1000-1500 kcal nesten hver dag, etter nyttår.

Jeg har funnet ut av det er feil ved badevekten vår (har kjøpt ny nå), så jeg har ikke peiling på hvor mye , men jeg vet at det er minst 10 kg - men 10 kg kan være på ett år, eller 2 mnd, jeg har ikke peiling.

Jeg vil ikke gå på treningssenter, jeg vil trene ute eller hjemme.

Jeg har veldig lyst til å se resultater raskt, og kunne tenke meg til å gå på PSMF, men da trenger jeg hjelp til å sette opp en matplan, jeg spiser det meste utenom brokkoli. Tunfisk er supert, selv om det smaker forferdelig får jeg det ned med 2 ts sterk sennep, og det er noe jeg kan spise masse av.

Jeg har ikke veldig mye motivasjon til å trene, men jeg forstår av jeg "må det".

Setter ufattelig stor pris på svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann!

Jeg er en gutt på 15 år som vil gå ned mange kg/ bli slank(ere)

Jeg har gått ned minst 10 kg ved hjelp av 1000-1500 kcal nesten hver dag, etter nyttår.

Jeg har funnet ut av det er feil ved badevekten vår (har kjøpt ny nå), så jeg har ikke peiling på hvor mye , men jeg vet at det er minst 10 kg - men 10 kg kan være på ett år, eller 2 mnd, jeg har ikke peiling.

Jeg vil ikke gå på treningssenter, jeg vil trene ute eller hjemme.

Jeg har veldig lyst til å se resultater raskt, og kunne tenke meg til å gå på PSMF, men da trenger jeg hjelp til å sette opp en matplan, jeg spiser det meste utenom brokkoli. Tunfisk er supert, selv om det smaker forferdelig får jeg det ned med 2 ts sterk sennep, og det er noe jeg kan spise masse av.

Jeg har ikke veldig mye motivasjon til å trene, men jeg forstår av jeg "må det".

Setter ufattelig stor pris på svar.

Gratulerer med 10 kg!! Utrolig bra jobbet:) Jeg er dessverre ingen ekspert, så kan ikke sette opp en matplan for deg, men jeg vil gjerne fortelle deg at du har gjort en god jobb. Du burde prøve å finne en treningsmåte som du liker, og ikke føler at du "må gjøre", men at du VIL gjøre det!! Sett deg mål som er oppnåelige, slik at du får sett resultater. Dette gir motivasjon(ihvertfall for meg). Prøv å gi deg gode grunner til hvorfor du gjør dette, og hvor du ser deg selv om ett år fra nå. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at en kickstart frister, men tror du kan få like mye ut av å legge om kostholdet til å begynne med. De første kiloene raser fort av når en først kommer i gang. PSMF har jeg lite erfaring med selv, så tørr ikke råde deg anngående det.

- Drop brus (m. sukker), spis godt kun i helgene

- tell kcal og ligg på underskudd, start på ca 1800 - 2000

- gå av bussen et stopp tidligere, gå når du skal noen steder, ta trapper

mange sånne småting som hjelper deg godt i gang.

7 viktige punkter for en velykket vektreduksjon - Fitnessbloggen

Hvor høy er du, og hvor mye veier du?

Når du sier at du ikke liker å trene så har det mye med, som nevnt ovenfor, å finne en treningsform du trives med. Til tross for dette skjer det meste gjennom kostholdet, mens styrketrening kan være greit for å stramme opp, så slipper du så mye slapp hus når du kommer til den vekta du vil.

Finn også et målebånd og mål kroppen din i stedet for vekt, vekta varierer mye, mens et målebånd måler fremgangen din mye bedre da ikke like mange faktorer spiller inn. Du mister da heller ikke motivasjonen om du ser vekta har gått opp 2-3 kilo over natta. Derfor bør du kaste baderomsvekten - Fitnessbloggen

Mange nyttige artikler på forum forresten om du ikke har lest igjennom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar!

Hvis jeg kjører PSMF - kan det være en idè å kjøre

to ganger etter hverandre tre ganger i uka?

Jeg kjørte 30 days shred i 6 dager i januar, så den har jeg litt erfaring med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

nei, ingenting er vits i hvis du kjører PSMF. PSMF er for voksne tjukke folk med mye å gå på i fett, og som har peil på hvordan kroppen deres fungerer under diett.

Det har du ikke noe forutsetning for å kunne, du er midt i puberteten og skal vokse fra gutt til mann i løpet av de nærmeste årene. du trenger mye mer næring enn PSMF gir deg i hverdagen for å bli en sunn og sterk ung mann.

Tren gjerne 30 day shred hvis du liker det programmet, men spis ordentlig, på vedlikehold eller med et bittelite kaloriunderskudd hvis du føler at du absolutt må.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei, jeg er en jente som gikk ned rundt 25 kg og er ca like gammel som deg.

Det jeg vil anbefale deg er å spise akkurat hva du vil , men i veldig liten mengde. Hvis du sier nei til noen matvarer, vil du til slutt ende opp med at du blir å ikke klare mere og du vil gå opp i vekt.

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar!

Hvordan mener dere jeg bør spise? Hvor mange kcal per dag, hvor mye proteiner etc

Jeg spiser egentlig ikke så mye mat, og jeg har egentlig ikke noe problemer på 1000 kchal per dag, men slik jeg fortstår er det vel ikke særlig sunt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv gått ned 40kg (ca) det siste året ved et sunt kosthold, med sjokolade i helgene f.eks. og anbefaler det. Du har energi og mer overskudd om du spiser godt og sunt.

Jeg ville ha startet på ca 2000 kcal, og vurdert dette etter 1 mnd, å eventuelt gå opp eller ned da. Husk at du fortsatt er ung og at kroppen din vokser og forandrer seg, så å ligge på noe ekstremdiett er bare dumt. Tenk i første omgang på hva du spiser, så kan du begynne å justere mengde og sånn senere. Ha også gjerne en spisedag hvor du spiser noe godt, enklere å holde dietten oppe da om du unner deg noe godt i blant.

Spis grønnsaker, fisk, kjøtt, egg og i den duren. Proteiner får du i deg gjennom kostholdet, og for de fleste er det nok.

Hvordan spiser du på en vanlig dag i dag?

Hvorfor avskyr du treningstudio?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal jeg begynne på treningstudio vil jeg være tynnere, samt at mange kompiser begynner til høsten, og da slenger jeg meg på.

Til daglig spiser jeg kylling, havregryn, knekkebrød, tunfisk og karbonadedeig. Det har jeg gjort ca di siste to månedene, ca 1200 kcal per dag. Hvis jeg skal spise 2000 kcal OG gå ned i vekt/ bli tynnere må jeg vel satse VELDIG hardt på trening? 2000 kcal sunn mat? Da må jeg vel spise hele dagen :wtf:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2000 kcal er ikke så mye, og ligger du for lavt ender du opp med lite energi, dårlig humør og lettere for å gå på en smell.

Du får nok mye mer ut av et treningsstudio, selv om det høres skummelt ut snakker jeg av erfaring da jeg sier at det egentlig ikke er så ille. Om du derimot venter, sjekk ut øvelser og artikler på siden her og gjør øvelser du kan gjøre uten utstyr :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I lengden kan nok kroppen gå på en smell om du spiser lite, også lettere å sprekke. Andre kroppslige problemer med å ligge på lavt kcal inntak får noen andre svare på, litt for lite kunnskap der til å tørre å uttale meg.

Prøv å lag en livsstil ut av det, ikke en diett, du får mye igjen for det siden :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser du har fått en bra start. For å forbrenne mest fett burde du kombinere styrke og utholdenhetstrening. Nå som snøen smelter er det nydelig og ut å løpe i skog og mark, bare ha med deg musikk i ørene og sett opp en "løype" på hvor du skal løpe på forhånd, så er det lettere å gjennomføre i steden for og kutte halvveis. Styrketrening kan du fint utføre hjemme med egen kroppsvekt (push-ups, sit-ups, planken osv.. du finner mange fine øvelser på nettet)

Maten du spiser har også veldig mye å si for vekta og reduksjon. Så lenge du spiser mindre kcal enn du forbrenne vil det gå nedover, men et kcal-inntak på 500-1000 kcal mindre hver dag er et godt utgangspunkt. Prøv å spis mye grønnsaker, proteiner og mindre sukker. Er litt i samme klemma som deg, og noe jeg har merka funker er å kutte ut brød, og heller bytte det ut med knekkebrød eller havregryn til frokost. Har kuttet helt ut med brus, og drikker for det meste vann og melk, men skal jeg ha noe med bobbler er litt peppsi max eller farris bris.

Lykke til videre, og husk at det med vektreduksjon tar lang tid og du må være tålmodig. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første,du er 15 år,du skal ikke drive å slanke deg i utgangspunktet! Kroppen din er under utvikling og mye kan skje deneste 3 årene feks.

Det var det første. Det andre jeg vil si er at du forbrenner nesten 3000 kcal ved lite trening (1-3 dager i uka) og 3350 kcal hvis du trener feks 3 -5 dager i uka. Skal du ende opp med en sterkere,slankere kropp kan du ikke liggge i for stort underskudd heller. Så du må begynne å spise gutt.

Du kan begynne å legge på 300 kcal denne uka feks,så øker du 300 kcal i uka samtidig som du trener 3-5 dager i uka,gå noen turer i tillegg til feks trening. Så gjlør du dette til du ender opp på omlag 2500 IVERTFALL! Gjerne 2800:) dette tar tid og du vil kanskje oppleve å gå litt opp i vekt,men dette er ikke fett,det er vann,fylte glykogenlagre osv. Etter noen uker vil det stabilisere seg...etterhvert ville jeg invistert i utstyr hjemme da hvis du ikke har mulighet til senter,evt at du begynner med tung styrkke med kompisene dine til sommeren :) Da vil du se resultater til slutt! Spiser du 2 ganger så lite som du bør vil tilslutt kroppens funksjoner ,hormoner begynne å danse villt rundt og du vil bli rett og slett syk. Mat er viktig,det er medisin:) Lykke til!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke noe fan av kalorikalkulatorer og slikt, men bare for å gi deg et perspektiv på dette med kalorier, så er ditt utregnede basale behov (det kroppen trenger for å fungere på normalt vis) 2338,80 kcal ved lavt aktivitetsnivå. Dette regnet ut fra Harris-Benedict formelen. Det er på ingen måte dermed sagt at det er presist dette du skal ha, det er mange andre faktorer som spiller inn. Og tallet jeg oppgir er kun veiledende, ment som en pekepinn, da jeg ikke har noen kompetanse på dette feltet.

MEN, poenget mitt er at det er nok først og fremst viktigere å fokusere på å få i seg nok av god og næringsrik mat, deretter kalorier :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

skal du gå ned i vekt, så spis mer enn 1000-1500 kcal, gjerne i overkant av 2000kcal også kjøper du/låner deg en crosser også kjører du minst 2 timer annahver dag og vips du har trent hele kroppen på en morsom måte, jeg skal begynne med slikt så fort det blir bare jorder rundtomkring, men jeg får bare en crosser økt i uka som max :p pgs alt annet som skal gjøres/trenes:p

men man blir gjennomsvett av og kjøre cross, så en anna vri på crossfit:D:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle sammen!

Jeg har så ufattelig lyst til å se forandring på kort tid, og jeg har konfirmasjon i Mai. Snart er det sommer, og jeg har noe på gang med en jente osv. Jeg vil bli tynn på kort tid!

Jeg trente 30 days shred i går (med musikk) og syntes det var sykt gøy! Jeg bruker store brusflasker, fylt med vann som vekter (ca 2 kg per).

Jeg tenkte å prøve meg på PSMF i en uke, men slik jeg forstår skal jeg bare avslutte det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

psmf er ikke noe man burde gjøre før man er "trent" er jo en måte og bli kvitt fettprosent, men kan fort f en jojo effekt om man prøver og får fremgang og så fort man ikke går på psmf så vips var de tilbake pga man unner seg litt mer siden man ikke er på diett lengre osvosv:p

om du har noe på gang med ei jente, så kan dere jo gå lange turer, veldig god fettforbrennende trening, rolig belastning over tid, dvs det må være litt lengde på turene:p og dra på trenings senteret og drive med generell vektløftning er jo en vei ned, men det tar tid, for fettet blir omvandlet til muskler sånn etterhvert:) hilsen en i samme vektklasse men ikke samme høyde:D 109kg (bikka faktisk 108.6kg men dog ikke på "offisiell" veie dag som er nå på fredag) og 182 cm så jeg er jo feit kontra du som er høyere;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...