Gå til innhold

104 KG - 190 CM - 15 ÅR - NED I VEKT


VKWH

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Tusen takk!

Shape-Up var jo faktisk genial, den kommer jeg nok til å bruke! :)

Tøft! Du, jeg så at du mente jeg burde få i meg 2800 kcal per dag. Er det galt/ dumt om jeg legger meg på 2000?

Du overlever nok å ligge på 2000, men hva gjør du om noen få uker når vekta stagnerer? Jo, du kutter litt, og ligger på 1800. Så stagnerer du igjen, og plutselig havner du på et kalorinivå ingen voksen mann kan holde helse, hode og kropp ved like på.

Legg deg på det høyeste mulige matinntaket som gir vektnedgang, sånn at kroppen har best mulig forutsettninger for å holde på (evt. bygge) muskelmasse, og du har litt å kutte i om nedgangen stopper opp. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk takk!

206g proteiner, 300g karbohydrater og 56g fett. Høres det bra ut?

For lite fett. Selv blant dem som ikke er tilhengere av lavkarbo er den generelle anbefalinga minst 1 gram fett per kg kroppsvekt. Fett har mange viktige funksjoner i kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

ser at du gjentatte ganger spør etter en konkret matplan, men ikke har fått noe svar på det.

Jeg er langtfra noen ekspert, men tenkte jeg ville sette opp et konkret forslag til deg:

Frokost:

3 egg kokte, stekte eller eggerøre

2 tomater

2,5 dl ekstra lett melk

1 ss tran/fiskeolje e.l.

Dette inneholder omtrent 470 kcal

Lunsj (enkelt å ta med på skolen):

3 brødskiver av grovt brød (ca 120gram)

100 gram kylling/kalkunpålegg (1 påleggspakke)

Paprika/agurk

2,5 dl lett/ekstra lettmelk

20 g hasselnøtter (ca 20 stk)

Dette inneholder ca 640 kcal

Middag

300 g karbonadedeig (eller annet magert kjøtt/fisk)

F.eks Løk, sjampignon, tomater, hvitløk, chilli (ca 300g)

60 gram ukokt ris eller 170 gram kidneybønner (selges i små pakker, klare til bruk etter skylling i kaldt vann)

Bruk sprayolje i panna. Stek hakkede grønnsaker, og finhakket hvitløk (3-4 fedd) og chilli (1-2 cm)sammen med kjøtt, ha i ris som er ferdigkokt eller bønner, så får du en digg gryterett.

Dette er ca 650 kcal

Kvelds:

420 g cottage cheese (1 stort beger)

1 eple

Sukkerfritt syltetøy, fun light eller bær/sukrin blandes i for smakens skyld

1 ss tran/fiskeolje

Inneholder ca 590 kcal

Alt sammen inneholder ca 2350kcal. 190g protein, 190g karbs og 94g fett. 32-32-36 %.

Du kan justere selv ved å spise mer/mindre av de forskjellige tingene:) Eller kan jo f.eks ta nøttene og eplet å spise i forbindelse med trening. Det er samme når og hvordan du inntar det. Du trener jo endel og du vokser ennå så du må ha mat! Du må jo ikke spise akkurat dette, det er et forslag på hvordan en dag kan se ut:)

Det er sikkert mest normalt at du spiser den middagen foreldrene dine lager. Forsyn deg grovt av grønnsaker og kjøtt/fisk, og mindre av potet/ris/pasta/saus. Du kan kanskje fortelle de at du prøver å spise sunt, slik at de kanskje kan lage ekstra med grønnsaker og ta med i beregningen at du vil ha ganske mye kjøtt/fisk. Det er vel de som også vil merke at det går mye egg, og at sønnen i huset ønsker seg ting som cottage cheese. Så det er nok enklere om de er involvert i planen din :)

Lykke til, syns det er flott at du som er så ung er opptatt av sunn mat og en sunn kropp!

Håper noen av dere andre som kanskje har mer peil enn meg retter og supplerer dersom dere syns det ser gæli ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei,

ser at du gjentatte ganger spør etter en konkret matplan, men ikke har fått noe svar på det.

Jeg er langtfra noen ekspert, men tenkte jeg ville sette opp et konkret forslag til deg:

Frokost:

3 egg kokte, stekte eller eggerøre

2 tomater

2,5 dl ekstra lett melk

1 ss tran/fiskeolje e.l.

Dette inneholder omtrent 470 kcal

Lunsj (enkelt å ta med på skolen):

3 brødskiver av grovt brød (ca 120gram)

100 gram kylling/kalkunpålegg (1 påleggspakke)

Paprika/agurk

2,5 dl lett/ekstra lettmelk

20 g hasselnøtter (ca 20 stk)

Dette inneholder ca 640 kcal

Middag

300 g karbonadedeig (eller annet magert kjøtt/fisk)

F.eks Løk, sjampignon, tomater, hvitløk, chilli (ca 300g)

60 gram ukokt ris eller 170 gram kidneybønner (selges i små pakker, klare til bruk etter skylling i kaldt vann)

Bruk sprayolje i panna. Stek hakkede grønnsaker, og finhakket hvitløk (3-4 fedd) og chilli (1-2 cm)sammen med kjøtt, ha i ris som er ferdigkokt eller bønner, så får du en digg gryterett.

Dette er ca 650 kcal

Kvelds:

420 g cottage cheese (1 stort beger)

1 eple

Sukkerfritt syltetøy, fun light eller bær/sukrin blandes i for smakens skyld

1 ss tran/fiskeolje

Inneholder ca 590 kcal

Alt sammen inneholder ca 2350kcal. 190g protein, 190g karbs og 94g fett. 32-32-36 %.

Du kan justere selv ved å spise mer/mindre av de forskjellige tingene:) Eller kan jo f.eks ta nøttene og eplet å spise i forbindelse med trening. Det er samme når og hvordan du inntar det. Du trener jo endel og du vokser ennå så du må ha mat! Du må jo ikke spise akkurat dette, det er et forslag på hvordan en dag kan se ut:)

Det er sikkert mest normalt at du spiser den middagen foreldrene dine lager. Forsyn deg grovt av grønnsaker og kjøtt/fisk, og mindre av potet/ris/pasta/saus. Du kan kanskje fortelle de at du prøver å spise sunt, slik at de kanskje kan lage ekstra med grønnsaker og ta med i beregningen at du vil ha ganske mye kjøtt/fisk. Det er vel de som også vil merke at det går mye egg, og at sønnen i huset ønsker seg ting som cottage cheese. Så det er nok enklere om de er involvert i planen din :)

Lykke til, syns det er flott at du som er så ung er opptatt av sunn mat og en sunn kropp!

Håper noen av dere andre som kanskje har mer peil enn meg retter og supplerer dersom dere syns det ser gæli ut :)

Og ikke minst, tren!

Supert matforslag!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice!

Hvor ofte burde jeg trene? Jeg vil ha raske resultater og har mye tid og motivasjon.

Hvor mange kcal burde jeg ligge på? Vil som sagt, se rask endring. Det er ikke slik at jeg kommer til å gå ned 20-30 kg, og så slutte å trene og spise sunt. Jeg kommer til å fortsette med trening etter at jeg (forhåpentligvis) er blitt slank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nice!

Hvor ofte burde jeg trene? Jeg vil ha raske resultater og har mye tid og motivasjon.

Hvor mange kcal burde jeg ligge på? Vil som sagt, se rask endring. Det er ikke slik at jeg kommer til å gå ned 20-30 kg, og så slutte å trene og spise sunt. Jeg kommer til å fortsette med trening etter at jeg (forhåpentligvis) er blitt slank.

Men kjære deg, du har fått flere pekepinner på hvor mange kcal du bør ligge på, og til og med et konkret forslag. Syns du skal prøve ut nå! Tren styrke 4 ganger i uka + kondisjon. Det finnes ikke et fasitsvar på dette, det er mange måter å komme til Rom på:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk! Ja jeg vet at jeg har fått flere pekepinner på hvor mange kcal jeg bør ligge på, det er nesten det som er problemet, siden flere mener forskjellig. Og du, igjen - tusen takk for matplanen du lagde. Den var super :)

Er det grense på hvor ofte jeg kan trene kondisjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det grense på hvor ofte jeg kan trene kondisjon?

Nå er ikke jeg noen kondisekspert, men høy intensitets kardio har etter det jeg hørte fra Eric Helms like lang restitusjonstid som styrke, så det må du tenke på.

Men du kan jo innføre at du kjører Geriljakardio etter 2-3 styrkeøkter?

Også f.eks sette det som et mål at du skal være fysisk aktiv 45-60 min hver dag, ikke nødvendigvis løpe men f.eks gå deg en tur/sykle eller gjøre noe fysisk med venner? Nå som det kommer varmere tider er det jo lettere å komme seg ut og.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tusen takk! Ja jeg vet at jeg har fått flere pekepinner på hvor mange kcal jeg bør ligge på, det er nesten det som er problemet, siden flere mener forskjellig. Og du, igjen - tusen takk for matplanen du lagde. Den var super :)

Er det grense på hvor ofte jeg kan trene kondisjon?

Jeg er heller ingen ekspert, men hadde det vært meg, hadde jeg nok tatt en tur daglig med rask gange eller jogging. Sånn en halv til en time. Trenger ikke løpe til blodsmaken tar deg. Poenget er at du skal brenne kalorier. Du sitter jo mye på ræva på skolen, så vil tro at det bare er bra:)

Bare hyggelig, fint at du syns matforslaget var nyttig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på de over, bygg muskler. Da øker forbrenningen, og du trenger ikke tenke "så" mye på kcal.

Rolig kardio kan vel omtrent trenes hver dag? , men jeg og ville annbefalt Gerilja Kardio et par ganger i uken. Den funker iallefall fjell på meg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke vil trene på seneter så anbefaller jeg deg å bruke et stryrkeprogram som bruker kroppsvekten din! Har du hørt om p90x? Har selv hatt gode erfaringer med det i perioder jeg ikke har hatt tilgang til treningsenter. Du finner programmet på diverse torrentsider (ikke at jeg promoterer priatvirksomhet, bare nevner det... ) og youtube for den saks skyld :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...