Gå til innhold

Irritabel tarm - informasjon, erfaringer og diskusjon!


Vegard L

Anbefalte innlegg

Hm, mener det jeg leste var skrevet av Isabella en gang i tiden. Kanskje hun vil oppklare/utdype litt? :)

Jeg skrev litt om mage- tarmhelse for en tid tilbake: Isabella Hanne Marthinsen | Mage- og tarmhelse men kan ikke si jeg personlig har opplevd noen forbedring på min fordøyelse ved å ta glutamin (dessverre). Jeg er usikker på om det har noen effekt på IBS. Har lest noe om at det kan hjelpe på lekk tarm, men det kan jeg dessverre ikke uttale meg om, da det ikke er en lidelse jeg har selv.

Men med det sagt har jeg slitt (og sliter fremdeles) mye med magesmerter og oppblåsthet i hverdagen. Jeg har en fryktelig sensitiv mage, så både melkeprodukter, gluten og for mye frukt er som å be om å få vondt. Det er slitsomt, og jeg skulle gjerne ha visst årsaken til hvorfor det er slik. Jeg frykter dessverre at min fortid som spiseforstyrret er det som ligger bak mine plager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skrev litt om mage- tarmhelse for en tid tilbake: Isabella Hanne Marthinsen | Mage- og tarmhelse men kan ikke si jeg personlig har opplevd noen forbedring på min fordøyelse ved å ta glutamin (dessverre). Jeg er usikker på om det har noen effekt på IBS. Har lest noe om at det kan hjelpe på lekk tarm, men det kan jeg dessverre ikke uttale meg om, da det ikke er en lidelse jeg har selv.

Men med det sagt har jeg slitt (og sliter fremdeles) mye med magesmerter og oppblåsthet i hverdagen. Jeg har en fryktelig sensitiv mage, så både melkeprodukter, gluten og for mye frukt er som å be om å få vondt. Det er slitsomt, og jeg skulle gjerne ha visst årsaken til hvorfor det er slik. Jeg frykter dessverre at min fortid som spiseforstyrret er det som ligger bak mine plager.

Glutamin har sin plass ved medisinske tilstander, spesielt de som gir hypermetabolisme eller økt proteinnedbrytning. Ved IBS er ikke dette tilfelle (for all del, prøv dersom ingenting annet hjelper). Spiseforstyrrelser kan nok gi problemer på lengre sikt også, avhengig av hvor lite man har spist og over hvor lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slitt med spiseforstyrrelser, men mageproblemene kom før dette. Da jeg var yngre kan jeg huske at jeg brukte mageproblemene mine som grunn til å spise annerledes enn andre, det ble på en måte en unnskyldning, slik at andre ikke kunne klandre meg for å spise for lite. Og jeg følte meg faktisk bedre i magen da jeg spiste så lite - nettopp fordi magen min ikke hadde så mye den kunne reagere på, bortsett fra det å være sulten. Det ble en ond sirkel. Jeg sier ikke at mageproblemene var årsaken til at jeg fikk en spiseforstyrrelse, men det var nok i en eller annen grad med på å utløse det. Det kan jo hende det gjelder flere også. Men det kan jeg ikke si at jeg vet noe særlig om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For folk som holder til i nærheten av Bergen så er det nylig startet opp en IBS-skole i regi av Haukeland. Her får man undervisning både fra lege, psykolog og klinisk ernæringsfysiolog om hva som finnes av muligheter, hvordan det gjennomføres osv. Man får også tilbud om individuell oppfølging i form av en studentklinikk, der masterstudenter i klinisk ernæring har oppfølging en stund etter dette kurset.

Hvordan kan jeg finne ut mer om dette? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk mye oppfølging av helsevesen i jakten på roten til problemene mine, etter flere colon+gastroskopi undersøkelser, allergi tester, blodprøver m.m landet de tilslutt på diagnosen irritabel tarm.. Etter jeg fikk den diagnosen fikk jeg ikke noe annen beskjed om at det måtte jeg leve med resten av livet.. Var både på sjekk hos det offentlige, pluss privat (volvat)

Samme historie som de fleste her. Har også både svelget kamera og hatt det opp andre veien. Uten resultat.

Har brukt lang tid på eliminering og nå lever jeg rimelig bra så lenge jeg unngår gluten og sukker.

Like viktig er søvn og så lite stress som mulig. Regelmessige måltider er også helt nødvendig for meg.

Magekramper og uforutsigbar fordøyelse er mine største plager om jeg bryter noen av "reglene" mine.

+1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

I oktober 2012 var jeg i Spania på ferie og ble voldsomt magesyk i ca. en uke, kraftige magekramper som var så ille at jeg vred meg i smerte, totalt utmattet hele tiden, kraftig diare og gassutvikling. Aldri vært så syk i hele mitt liv.

Etter det har jeg fått tilbakefall ca. hver 3 uke, i mildere form men akkurat samme symptomer. Det kommer tilbake med høyere frekvens og det ser ikke ut til at det går over.. Nå har det vart i nesten 2 uker..

Er dette irritabel tarm? Ellers har jeg fått tips om at jeg kan ha fått parasitt?..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk mye oppfølging av helsevesen i jakten på roten til problemene mine, etter flere colon+gastroskopi undersøkelser, allergi tester, blodprøver m.m landet de tilslutt på diagnosen irritabel tarm.. Etter jeg fikk den diagnosen fikk jeg ikke noe annen beskjed om at det måtte jeg leve med resten av livet.. Var både på sjekk hos det offentlige, pluss privat (volvat)

samme her!

Jeg har også tatt en utvidet allergitest hvor de fant ut at jeg er allergisk mot gjær. Det har hjulpet litt ifh. til oppblåstheten å kutte ut gjær men er fremdeles mye dårlig. Følger nå FODMAPS-dietten etter å ha fått den anbefalt av legen min...Vet ikke helt om jeg synes det hjelper da men. Har også vært på balderklinikken. Der tok jeg en pustetest som viste at jeg hadde bakteriell overvekst i tynntarmen, så nå har jeg fått resept på en antibiotikakur som skal hjelpe...

Har litt mistet troen på å finne noe som hjelper for å være ærlig (n) Slitt med magen siden jeg var rundt 10 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv fått diagnosen irritabel tarm syndrom.

Har hatt problemer med magen i flere år. Tidligere kunne ikke jeg løpe, da jeg satset langrenn var jo dette et stort problem. etter 15-20minutt løping måtte jeg rett hjem med diare. Det endte med at jeg kuttet ut løping som treningsform noe som forsåvidt ikke var krise. Problemet kom stort sett bare frem ved løping men jeg hadde også store problemer med gjærbakst. Husket speiselt godt 3000meter på vgs, jeg perset var storfornøyd, magen var ikke så fornøyd, ble sengeliggende i 2 dager pga store magesmerter. Jeg dro da på legen og testet meg både for cøliaki og laktoseintolleranse. Ingen av testene var positive.

Etter hvert sluttet jeg å spise brødmat, og hver gang jeg spiste lørdagspizza, taco (krydderet som lager problemet her) tok meg ei skive kom problemene. Jeg la om kostholdet, havregryn gikk greit, lagde også pizzabunn av speltmel og havregryn noe som går bra. Da jeg skulle inn i militæret høsten som var kom probleme tilbake. Befalet kaller jo dette bare hjemlengsel og tilpassning, men ja, tror ikke det er hjemlengsel når jeg sitter på do med diare etter hvert måltid (brød 2-3ganger daglig). Siden dette ikke var et problem i deres øyner måtte jeg komme meg hjem på andre måter. Dro til legen når jeg kom hjem, tok flere tester og fikk da diagnosen irritabel tarm syndrom, noe som gjorde at jeg er fritatt fra militærtjeneste.

Nå merker jeg ikke store problemer til irritabel tarm. Kostholdet er tilpasset, nå høres dette kanskej dramatisk ut, men jeg har aldri vært glad i brødmat uansett. Jeg reagerer også på store mengder melk, mange typer krydder og sterk mat, sistnevnet er synd da jeg elsker sterk mat. Senest på fredag spiste jeg en stor pizza med ferdigbunn fra butikken, blir jo oppblåst og dårlig i magen, men det er ikke krise. Så dersom jeg har lyst på noe slikt og jeg er alene eller med kompiser som fortjener å lukte de sure prumpene så spiser jeg gjerne pizzabakeren eller hiver innpå med taco. Merker heller ikke til problemene når jeg inntar små mengder.

Jeg vil ikke lenger kalle det en lidelse da jeg ikke merker noe til det. Jeg er heller ikke så hardt rammet i mine øyner, så for min del ser ikke jeg på det som noe problem. Så med andre ord, jeg fungerer 100%, har en god "unnskyldning" til å spise mat jeg foretrekker bedre enn tørre brødskiver.

Flott at du laget denne tråden Vegard Lysne, var etterlengtet og spennende å lese om andre som har samme problem:)

Er det genetisk forresten? Mange i familien som opplever samme problem som meg, blant annet min bror og far.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Signerer denne. Har slitt med magen i ca. 10 år. Har vært på all verdens undersøkelser, tatt blodprøver osv. og ingenting slår ut.

Det går i periodevis, og har blitt verre siden høsten 2012. Dette har jeg imidlertid funnet "årsaken" til, nemlig psykisk stress. Flyttet til en ny by i høst, der jeg ikke har funnet meg helt til rette, noe som også har slått ut på nattesøvnen. I perioder der jeg sover lite, blir det verre. Drar jeg hjem på "ferie" forsvinner ofte plagene i løpet av et par dager, men kan også være plaget når jeg er hjemme.

Finner ikke noe mønster i forhold til matvarer, men merker kvelden før det går "galt" at noe er på gang: Ikke matlyst, knip nederst i magen og trykk over brystet. Våkner ofte på natta, og hører da noen "rare" lyder fra magen, uten at det gjør så veldig vondt. Heller ingen matlyst om morgenen, men spiser frokost og så bryter helvetet ut: Da er det bare å sette seg på toalettet. Uten å være veldig detaljert, så er det som havner i toalettet vandig med biter av ufordøyd mat - kan fint se hva jeg har spist tidligere. Flyr på toalettet en 6 - 7 ganger i løpet av ett par timer, ingen matlyst resten av dagen og blir helt ødelagt i formen.

Forferdelig slitsomt! Går definitivt utover livskvalitet, mitt sosiale liv, studier, trening osv. E

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått påvist IBS av legen min. Har så lenge jeg kan huske hatt problemer med magen, ofte mageknip med påfølgende diare.

Dette har vært veldig belastende da jeg har opplevd litt for ofte i voksen alder å ikke rekke frem til et toalett...

Ble undersøkt av legen min for et par år siden og han konstaterte at det var IBS etter å ha tatt diverse allergitester. Jeg fikk med meg en utskrift fra nettet om hva IBS er og hva man kan gjøre med det. Jeg var ikke helt fornøyd med svaret jeg fikk hos legen så jeg begynte å gå til en homøopat. Men etter å ha betalt i dyre dommer for behandling der og noen piller som ikke funka ga jeg opp det. Kjøpte meg en bok på apoteket om diagnosen og der leste jeg at man kunne ta imodium hvis man slet med mye diaré. Siden da har jeg i perioder levd på imodium. Det hjelper meg veldig i hverdagen men jeg aner jo ikke hvilke senvirkninger dette kan ha.

Har brukt mye tid på å finne ut hvilke matvarer som trigger mageknip og diaré og det er som regel stivelse i forskjellige former. Så enkelte dager hjelper det å holde seg unna, men noen dager tåler jeg ikke å drikke vann en gang. Da får jeg følelsen av at alt er håpløst og blir litt små-deprimert. Trening hjelper IKKE, det setter tydeligvis i gang systemet så da må jeg løpe på do om jeg ikke har vært flink i forkant.

Noe som også hjelper hos meg er å ha god tid om morgenen, drikke mye vann før frokost, spise en lett frokost uten stivelse o.l. og rett og slett få "renset" systemet ved å gå gjentatte ganger på do. Om jeg klarer det så kan jeg kunne gå en hel dag med "normal" fordøyelse og mage :) Men med små barn og stress om morgenen er det ikke alltid jeg får dette til og da løper jeg ofte inn på do.

Mine aller nærmeste har fått grundig "opplæring" i hvordan magen min fungerer så føler jeg får forståelse der jeg trenger det mest, men i jobb/skole-sammenheng har det ikke alltid vært like lett å forståelse for å komme for sent fordi jeg hadde vondt i magen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt problemer med magen så lenge jeg kan huske. Har flashback fra barndommen der jeg sitter i trappa utenfor soverommen til foreldrene mine og griner fordi jeg har så vondt i magen og er kvalm...

Har vært inn og ut av legekontor,psykolog og sykehus og kommet ut med diagnoser som ; PTSD, klinisk deprimert, sår i spiserøret, refluks, astma/allergi, lavt stoffskifte, fruktosemalabsobsjon, mellomgulvsbrokk, b12 mangel, endometriose, utbrent, gikk til en psykolog som var bombesikker på at jeg hadde ME.. Ingen vil utrede meg for det.

Etter siste sykehusinnleggelse der jeg hadde så sterke magesmerter at jeg lå å brølte i sofaen har jeg lest meg opp på ibs og jeg har så og si alle symptomer på det.

Jeg fikk fjernet galleblæren i 2007 og etter det har plagene eskalert noe voldsomt. Jeg har noen smerteanfall som sentrerer seg i mellomgulvet som minner om det jeg kan tenker meg rier kjennes litt ut som. Det er vanskelig å forklare. Smertene bygger seg opp til det uutholdelige og trapper seg sakte ned. Det er vanskelig å puste og prate normalt når det står på. Er det noen som har opplevd noe lignende?

Alt jeg skal gjøre må planlegges nøye, og det må beregnes godt med tid fra et måltid til en aktivitet i tilfelle jeg får diare etter maten. Jeg må helst ikke slippe gass andre plasse enn hjemme itilfelle det er mer enn luft som kommer... Noen som ofte resulterer i sinnsyke magesmerter etter besøk eller på jobb fordi det bygger seg opp så mye luft i tarmen.

Jeg driver for tiden å planlegger å prøve glutenfritt og med mindre karbo. Jeg har prøvd det en periode før med godt resultat og mye energi! Men det ble vanskelig og jeg ramla av og ble kjempedårlig igjen. Det er dyrt, krever mye planlegging men jeg tror det kan være verdt det!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må seie det er utrulig kor raskt kroppen kan reagere på ting den ikkje liker. Har gått vekk ifrå å drikke kaffi og lignande på jobb. Bruker å drikke masse vatn gjennom dagen. Idag tenkte eg at eg skulle prøve meg på ein kopp sjokoladekaffi (husker ikkje heilt kva den heiter). 5 minutt etter eg drakk den så sitt eg med hender som er sveitte (inne i handflatene), og magen min rumler som fy! Kjenner også mageknipen komme sigande. Blæ!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har alltid hatt store problemer med magen, og har vel stort sett reagert på alt (føltes det som). Kort tid etter måltider ble jeg oppblåst, knip, kvalme og trøtthet. Har alltid vært liten og slank, så gravidmagen som følger med en irritert mage er ikke særlig flatterende. Har også hatt knip så vonde at jeg har vurdert legevakten og mistenkt blindtarmbetennelse.

I tillegg har jeg revmatisme og tar i perioder endel smertestillende som irriterer magen ytterligere. De kan jeg ikke kutte ut uten å miste funksjonsevnen i hverdagen.

Jeg har kuttet ut korn, sukker og belgfrukter, og etter dette har jeg blitt 90% bedre. Det er helt utrolig. Tydelig at i mitt tilfelle var det utløst av matvarer/matvaregruppe jeg ikke tålte, eller at de matvarene jeg kuttet ut irriterte fordøyelsen min (sammen med medisinene, men de er av nyere art og plagene mine har vart siden tenårene).

Jeg spiser nå såpass ren mat at jeg kan identifisere hva som gir meg plager. Bl.a har jeg sett at jeg reagerer på solsikke, oliven og for mye egg. Mye stivelse/karbo og frukt gør meg oppblåst og irritert. Whey er ikke ok, heller ikke melk som drikke.

Det er plundrete å måtte leve sånn, men livskvaliteten min nå er så mye bedre enn før. Det å ikke tilbringe timer på toalettet, ha konstant luft i magen, smerter etter måltider, slapphet.

Ting som har virket mot sin hensikt for meg har vært å øke fiberinntaket- det gjorde vondt værre. Jeg vet at andre har god effekt, så det er absolutt noe å prøve ut. For mye fiber helt generelt er ikke ok for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Har du vært i kontakt med helsevesenet?

Ja, fikk diagnosen irritabel tarm da de ikke fant ut av det.

  • Hvordan var dette møtet?

Greit nok. Fikk beskjed om å ikke stresse og det var det.

  • Har du oppsøkt hjelp andre steder?

Nei.

  • Har du funnet ut hva som trigger symptomene i ditt tilfelle?

Xylitol!!!!! melk, gluten, løk, kål, kaffe. Kom over de artiklene som står øverst her og følger nå Low Fodmap. Ikke 100 % symtomfri, men mye bedre. pastiller, tyggegummi.

  • Har du funnet ting som fungerer som gjør det lettere å leve med lidelsen

Leve regelmessig. Nok søvn.

Noen som får verking ellers i kroppen og? Og som har vært utbrent?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Har du vært i kontakt med helsevesenet?

Ja, fikk diagnosen irritabel tarm da de ikke fant ut av det.

  • Hvordan var dette møtet?

Greit nok. Fikk beskjed om å ikke stresse og det var det.

  • Har du oppsøkt hjelp andre steder?

Nei.

  • Har du funnet ut hva som trigger symptomene i ditt tilfelle?

Xylitol!!!!! melk, gluten, løk, kål, kaffe. Kom over de artiklene som står øverst her og følger nå Low Fodmap. Ikke 100 % symtomfri, men mye bedre. pastiller, tyggegummi.

  • Har du funnet ting som fungerer som gjør det lettere å leve med lidelsen

Leve regelmessig. Nok søvn.

Noen som får verking ellers i kroppen og? Og som har vært utbrent?

+1 til alt.

Har opplevd å bli utbrent, men har aldri kobla generell verking ellers i kroppen til IBS.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som opplever å bli dårlige av glutenfrie havregryn? Trodde det skulle hjelpe å bytte til dem, men synes nesten jeg blir verre av de enn av lettkokte gryn ... :(

Glutenfrie havregryn funker ikke for meg heller, jeg får fin ballongmage av det.. Men jeg har funnet ut at jeg er rimelig sensitiv for fiber, så det kan vel være derfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som opplever å bli dårlige av glutenfrie havregryn? Trodde det skulle hjelpe å bytte til dem, men synes nesten jeg blir verre av de enn av lettkokte gryn ... :(

Jeg holder meg unna alt av kornprodukter. Funker ikke med glutenfritt. Korn er korn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...