Gå til innhold

Irritabel tarm - informasjon, erfaringer og diskusjon!


Vegard L

Anbefalte innlegg

  • Har du vært i kontakt med helsevesenet?
    Yes,
  • Hvordan var dette møtet?
    I begynnelsen følte jeg at legen ikke tok meg seriøst. Jeg fikk skjenn for å ha kuttet ut gluten fordi det ville påvirke prøverensultatene fra gastroskopi en mnd frem i tid, men legen ville ikke sykmelde meg hvis jeg spiste gluten, selv om jeg ikke kunne stå oppreist eller fungere normalt. Alle blodprøver er fine, avføringa var ikke mye å skrye av, men alikevel ansett som "normal" Gastroskopi var negativ, ultralyd av tarmene viste EN ting, og det var tonner av luft. Venta i 4 måneder før jeg så en overlege og forsker med Cøliaki som spesiale. Det kom frem at jeg har ikke cøliaki, ikke melkeintoleranse, ikke allergi, men likevel kan jeg ikke spise noen av delene, ikke laktoseredusert heller. Foreslo karbohydratintoleranse, nervelidelse (fordi jeg får skarp skytende smerte i hele kroppen, muskelverk, vond hud osv). Tok dobbel blindtest hjemme med gluten/ikke gluten, men den var inkonklusiv (dårlig uansett). Legen ville alikevel ikke anbefale å gå tilbake til gluten. Legen ville ikke gjøre oppfølging av meg og la dette i hendene på fastlegen min, som ikke har mer å komme med. Så jeg er tilbake til null. Ingen kan svare på hvorfor blodsukkeret mitt suser rundt når jeg spiser vanlig mat. Og alt dette har skjedd innen 2 år, før det kunne jeg spise helt normalt og reagerte ikke på noe som helst.
    På riksen fikk jeg en time med en totalt ubrukelig ernæringsfysiolog som mente jeg spiste helt feil og måtte kutte ned på proteiner, få i meg mer karbohydrater og meierifett. Totalt unødvendig når jeg ikke tåler store mengder karbohydrater, og trener såpass mye som jeg gjør (noe hun ikke spurte om)
  • Har du oppsøkt hjelp andre steder?
    Ernæringsfysiolog i England som foreslo å kutte ut koffein, alkohol og nikotin, og så rekolonisere magen med bioyoughurt. Det gikk rett i dass bokstavelig talt. Eller ser jeg en psykolog/kognitiv tankefeltsterapaut/hypnotisør, men det er ganske nylig. Vurderer å se lege privat når jeg kommer hjem neste gang, ettersom jeg mistenker fruktosemalabsorbsjon og ikke "bare" IBS, noe som er ganske usepsifikt.
  • Har du funnet ut hva som trigger symptomene i ditt tilfelle?
    Meieriprodukter, gluten, all løk, eple, for mye banan, over 50 gram ris, for mye karb generellt, søtningsmidler. tørket frukt, for mye frukt/bær, brus, saft. Det er det jeg vet så langt, men det er mye igjen for jeg er absolutt ikke bra.
  • Har du funnet ting som fungerer som gjør det lettere å leve med lidelsen?
    Trening, spise/lage mat med andre på diett (begge finner egentlig litt trøst i hverandre). Det hjelper å snakke med noen og få ut bitterheten over hvor urettferdig alt virker. Når en får en lidelse som rammer deg fysisk, psykisk, sosialt, og ikke minst selvfølelsen når kroppen slår seg såpass vrang. For meg tok det lang tid å akseptere en ny hverdag hvor man ikke bare kan kjøpe noe i butikken eller varme noe i mikroen. Jeg unngår å spise ute, rett og slett fordi jeg ender opp med overpriset kyllingsalat/ kjøtt og ris. Det er heller ikke noe særlig å se på hva alle andre kose seg med akkurat nå. Det beste for meg var å flytte for meg selv, kun ha ting jeg kan spise i skapene, og unngå fristelser som man spiser og tror at man slipper unna. Lese andres historier og få tips, Lage kos til seg selv med det man har (kreativitet er nøkkelen). Diett med lite karbs. Kutte ut Alkohol og kaffe (koffein)

    Ellers er jeg 1 gang i uka dritt lei måten livet mitt har blitt endret på, og alt er litt trist, men så går det over igjen;) For meg var det å snu problemet til noe positivt et viktig steg i å endre holdningene jeg hadde om IBS. Nå har jeg ett formål med maten, i steden for å tenke at det kun er for "overlevelse". Det er så og si en fitnessutøvers kost (dog på litt diett) og alle forholdene er lagt til rette for å lage sunn mat, ta vare på kroppen gjennom styrketrening og ren mat uten tilsetningsstoffer. Sunt fett, jevnt energinivå, og tro det eller ei, men jeg får stadig kommentarer om at jeg ser mye sunnere og gladere ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Fortsetter under...

Hei alle dere som sliter med irritabel tarm.

Jeg var en tur på Haukland der jeg, etter tre år, fikk min endelige diagnose på IBS og funksjonell dyspepsi.

Overlegen her anbefalte meg å sjekke ut Symprove, en slags medisin jeg kjøper fra UK. Dette skal visstnok være det eneste beviste hjelpemiddelet for folk med IBS.

Jeg prøvde det, og jeg må virkelig hands down si at det fungerer. Jeg var litt skreptisk, etter å ha levd med smerter så lenge, men etter å ha gått på det en uke kan jeg si at det fungerer. Det er en løsning man oppbevarer i kjøleskapet, og hver morning drikker man 1ml per kg kroppsvekt fem minutter før første måltid. Smaken er veldig OK.

Eneste som er dumt er at man får bare kjøpe 0.5 liter for å komme under tollgrensen, så jeg kjøper 4 x 0.5 liter og heller betaler toll på det, men da tar det lang tid før det kommer hjem til meg. Jeg anbefaler alle å teste det ut med en flaske til å begynne med, da kommer DHL på døra etter bare ett par dager.

Det skader ikke å prøve, for meg hjalp det iallefall utrolig mye.

Link til der jeg kjøpte det;

The Nutri Centre

Gjerne oppdater i denne tråden om flere merker at det fungerer. Kanskje vi kan få til noe for at det kan selges i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden tråden først er tatt opp igjen, vil jeg også gjerne komme med en erfaring. For tre uker siden bestemte jeg meg for å teste ut low fodmap diet, og det har fungert knallbra for min del! Mageproblemene er så redusert at jeg knapt merker de lenger, og det er en fantastisk endring fra daglig mageknip, forstoppelse, kvalme, feberlignende hetetokter med kaldsvetting osv. Har kutta alt som står på listene over ting med høyt innhold av fodmaps, og skal snart begynne å innføre enkelte varer igjen for å prøve finne synderen. Jeg trodde jeg skulle slite med mageproblemer resten av livet, men nå ser det lysere ut. Anbefales! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei alle dere som sliter med irritabel tarm.

Jeg var en tur på Haukland der jeg, etter tre år, fikk min endelige diagnose på IBS og funksjonell dyspepsi.

Overlegen her anbefalte meg å sjekke ut Symprove, en slags medisin jeg kjøper fra UK. Dette skal visstnok være det eneste beviste hjelpemiddelet for folk med IBS.

Jeg prøvde det, og jeg må virkelig hands down si at det fungerer. Jeg var litt skreptisk, etter å ha levd med smerter så lenge, men etter å ha gått på det en uke kan jeg si at det fungerer. Det er en løsning man oppbevarer i kjøleskapet, og hver morning drikker man 1ml per kg kroppsvekt fem minutter før første måltid. Smaken er ......

Ser veldig interessant ut, prisen var litt frastøtende for en kur på 90 dager, men hey, hva gjør man ikke for å minske smerter? Jeg har også funnet noe som har hatt en kjempegod effekt for meg. Nå er mine problemer merket som IBS, mens jeg tror det er fruktosemalabsopsjon, men dette er noe av det samme som du henviser til. Jeg bruker Bio Kult som er probiotika med 14 forskjellig kulturer. Tar 2-4 tabletter hver dag avhengig av form og hva jeg spiser, og jeg må si at resultatene er fantastiske. Magesmerter er redusert med 90% til daglig, mindre luft i magen og mer regelmessig og bedre toalettbesøk. I tillegg kan jeg spise små mengder av ting som inneholder det jeg tidligere har reagert spontant på, slik som all løk og melk. Gluten må jeg holde meg unna enda, men hvis jeg skulle spise litt av det, typ en halv muffins, så blir jeg ikke i nærheten så dårlig som jeg hadde blitt uten. I tillegg tar jeg d3 vitamin, men det vet jeg ikke om har noen effekt sådan. På Amazon koster disse tablettene 21 pund for 120 tabletter. Boots er dobbelt så dyrt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden tråden først er tatt opp igjen, vil jeg også gjerne komme med en erfaring. For tre uker siden bestemte jeg meg for å teste ut low fodmap diet, og det har fungert knallbra for min del! Mageproblemene er så redusert at jeg knapt merker de lenger, og det er en fantastisk endring fra daglig mageknip, forstoppelse, kvalme, feberlignende hetetokter med kaldsvetting osv. Har kutta alt som står på listene over ting med høyt innhold av fodmaps, og skal snart begynne å innføre enkelte varer igjen for å prøve finne synderen. Jeg trodde jeg skulle slite med mageproblemer resten av livet, men nå ser det lysere ut. Anbefales! :)

FODmaps er veldig nyttig. Jeg spiser standard rent, Dvs det som ikke trigget noen ting, og så tester jeg nye matvarer når jeg føler at magen er stabil. Du bør ta en titt på fruktoseinnhold i matvarer/ sukkeralkoholer og karbohydrater (glykemisk index) i matvarene du reagerer på og se om det har noen sammenheng der. Det har det absolutt for meg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant tråd. Jeg har en mann som sliter med dette, og historien hans er lik det de fleste skriver her, ser jeg.

Det som trigger mest er stress og dårlig humør, og hvis han vet han må gå en stund uten umiddelbar tilgang på toalett får han kramper. Det har vel litt med stress å gjøre, det også, tenker jeg..

For ham hjalp det at jeg forandret kostholdet vårt, slik at vi spiser "lette" middager, ala kylling og karbonadedeig, og mindre poteter, ris og pasta. For ikke å snakke om mindre fettrik mat.

Jeg forsøker også å få ham til å kutte litt ned på brød, siden det virker som det ikke er helt heldig for ham. Det er vanskelig, siden han er typisl norsk og ikke skjønner hva han skal gjøre uten brød ;-) så jeg har tenkt å begynne å bake glutenfrie brød for å se om det hjelper. Han spiser allerede glutenfrie kaker og annet uten å være klar over det, så det går nok greit ;-)

Noe som hjelper ham mye når han har stressede perioder eller skal ut og reise er imodium, da pleier han å klare seg bra selv om det skulle være mye stress inni bildet..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Annonse

Siden tråden først er tatt opp igjen, vil jeg også gjerne komme med en erfaring. For tre uker siden bestemte jeg meg for å teste ut low fodmap diet, og det har fungert knallbra for min del! Mageproblemene er så redusert at jeg knapt merker de lenger, og det er en fantastisk endring fra daglig mageknip, forstoppelse, kvalme, feberlignende hetetokter med kaldsvetting osv. Har kutta alt som står på listene over ting med høyt innhold av fodmaps, og skal snart begynne å innføre enkelte varer igjen for å prøve finne synderen. Jeg trodde jeg skulle slite med mageproblemer resten av livet, men nå ser det lysere ut. Anbefales! :)

Når du sier at du har kuttet ut alt som står på listen over ting som har høy innhold av fodmaps, hvilken liste har du fulgt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...

Hei, jeg er en 56 år gammel mann som har slitt med IBS med forstoppelse helt siden jeg var barn. I puberteten toppet det seg og jeg ble sendt til Rikshospitalet for utredning. De fant ingenting galt og konkluderte med at jeg hadde irritert tarm. Opp gjennom årene har jeg på en måte ''lært å leve med'' problemet, men resultatet har blitt en betydelig redusert livskvalitet og jeg har enkelte ganger vært inne på tanken om å få utlagt tarm for å lette plagene. Ingen av de legene jeg har møtt opp gjennom årene har hatt særlig peiling, men gjennom mye søking på internett har jeg tilegnet meg en del kunskap om det problemet jeg sliter med. Mitt problem startet nok i barndommen, men det var først da jeg kom i puberteten at jeg forstod at jeg hadde et ''tarm-problem''. Det startet med kronisk forstoppelse og kraftig krampe i endetarmen nesten hver gang jeg gikk på do. Disse krampene ødela nok mye av de naturlige refleksene og jeg kom inn i en vond sirkel. Hvis jeg hadde lært å spise mer fiber og drukket mer vann og fått tilskudd av MAGNESIUM hadde kanskje utfallet blitt et annet. I dag tar jeg daglig HUSK (psyllumfrø) og drikker rikelig med vann for å unngå hard avføring. I tillegg gjør jeg en del tøynings-øvelser i håp om å klare å tøye de musklene i bekkenbunnen som er kronisk spente. Videre er jeg forsiktig med sukker og karbohydrater som lett ''gjærer'' i tarmen. Ved hjelp av dette får jeg en noenlunde brukbar livskvalitet, men det er fortsatt tarmen som ''styrer'' livet mitt. Dette var en litt rotete oppsummering av et langt liv med IBS :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting til som jeg glemte, når det gjelder mitt problem så er jeg ganske overbevist om at angst har vært en medvirkende faktor i utviklingen av min IBS. Jeg har lest at angst og bekymringer kan ''sette seg'' i musklaturen i bekkenbunnen, og det finnes en bok som heter ''pain in the pelvic floor'' som beskriver dette. Jeg slet med mye angst i oppveksten og er i dag ganske sikker på at jeg tok skade av å ikke få bearbeidet denne angsten i tide :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Jester
Probiotika, vitamin D (5000UI +) , glutenfri diett

Du kan kanskje forklare hva dette et et svar på/løsning til ? Tror ikke du blir å oppleve så stor effekt på IBS med d - vit og et glass biola. Gluten er jo relativt til om man tåler det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du kan kanskje forklare hva dette et et svar på/løsning til ? Tror ikke du blir å oppleve så stor effekt på IBS med d - vit og et glass biola. Gluten er jo relativt til om man tåler det

Her er én studie. Biola tror jeg ikke at vil tilstrekke.

http://www.medscape.com/viewarticle/818812

Results The proportion of patients whose IBS symptoms were substantially relieved at week 4 was significantly higher in the probiotics group than in the placebo group: 68.0% (17/25) versus 37.5% (9/24) (P < 0.05). Secondary end-points such as improvement in abdominal pain/discomfort and bloating occurred in the probiotics group but not in the placebo group. Fecal analysis revealed that B. lactis, L. rhamnosus, and S. thermophilus had increased significantly in the probiotics group after 4 weeks and that B. lactis had increased in the placebo group.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men hva er 5000UI

Haber

Disse produktene bruker jeg personlig. Anbefaler uansett at du snakker med legen din før du begynner å supplementere.

Forøvrig kan også HCL (magesyre) og enzymer hjelpe betraktelig.

Karbohydrater fordøyes under et basisk miljø, mens fett og protein surere. Dvs at jo mer man mikser carbs, spesielt sukker (eller høy GI), med fett og protein, jo surere blir magen og vanskeligere for tarmen å fordøye.

http://www.ion.ac.uk/information/onarchives/foodcombiningfacts - fin artikkel her

HCL her

http://www.bodykind.com/Supplements/Doctors-Best/product/388-Betaine-HCI-Pepsin-and-Gentian-Bitters-120-Caps.aspx

Probiotika her

http://probiotics.mercola.com/probiotics.html

Vitamin D her (5000 UI er 125 mcg om jeg husker korrekt)

http://www.bodykind.com/Supplements/Doctors-Best/product/1478-Best-Vitamin-D3-5000iu-180-Softgels.aspx

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...