Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Om nokon av oss her inne var i verdenseliten i ein idrett som krevde mykje bruk av hendene våre, hadde vi sikkert vurdert å bruke hanskar viss det kunne skåne hendene og minimert trælane vi fekk. Eg bruker verken hanskar eller "pussypad", men ser ikkje problemet viss andre vil bruke det. Er det slik at vi vil utsetje oss for meir ubehag enn nødvendig for å vere barske? Artig :)

Nå tror jeg ikke langrennsløpere er blant de som har benyttet styrketrening mest i sin trening. Sikkert noen som kan arrestere meg om jeg tar feil. Men ihvertfall i forhold til de intervjuer som jeg har sett på dette så virker det som styrketrening er en svært liten del av mange langrennutøveres treningsopplegg.

Annonse

Nå tror jeg ikke langrennsløpere er blant de som har benyttet styrketrening mest i sin trening. Sikkert noen som kan arrestere meg om jeg tar feil. Men ihvertfall i forhold til de intervjuer som jeg har sett på dette så virker det som styrketrening er en svært liten del av mange langrennutøveres treningsopplegg.

Stemmer det! Og hvem er vi til å si at de ikke gjør det riktig? Disse folkene har ikke som mål å bygge muskler, men å støtte hovedmålet sitt med litt styrke på siden.

Styrke vil hjelpe deg i å bli en bedre idrettsutøver, men realiteten er at de fleste idrettsutøvere ville være på topp, uansett om de trente styrke eller ikke.

Nå snakker jeg så klart ikke om kast og styrke idretter.

Du blir nok overrasket over hvor dårlig teknikk og programmering på styrketrening mange topp idrettsutøvere har. Se usain bolts power cleans for eksempel

Du blir nok overrasket over hvor dårlig teknikk og programmering på styrketrening mange topp idrettsutøvere har. Se usain bolts power cleans for eksempel

Her er et unntak:

Men alpinistene fokuserer mye på styrke da og spesielt knebøy.

Etter det jeg har fått med meg er det veldig viktig innen langrenn å ha ekstremt mye styrke. Disse gutta (selv jentene) knekker jo staver som om de skulle vært lagd av glass.

Dog må selvsagt en utforkjører som Svindal ha enda mer styrke for å tåle påkjenningene han utsettes for.

Han fyren som er med i videoen jeg viste til øverst har som vane å henge mye mer med overkroppen enn det som er ansett som god teknikk. Dette klarer han fordi han har en sykt sterk overkropp.

De har nok ikke på langt nær ekstrem maksstyrke, men at de er sterke --- Bjørgen 170kg knebøy

http://www.vg.no/sport/artikkel.php?artid=267890

Vi må ikke glemme at kvartbøy faktisk er en øvelse, og har sitt bruksområde. Det jeg lurer på, er om noen her kan fortelle meg om kvartbøy har en hensikt ift langrenn, eller om dette bare var et dårlig forsøk på knebøy?

Vi må ikke glemme at kvartbøy faktisk er en øvelse, og har sitt bruksområde. Det jeg lurer på, er om noen har kan fortelle meg om kvartbøy har en hensikt ift langrenn, eller om dette bare var et dårlig forsøk på knebøy?

Ja, var det jeg egentlig ønsket med tråden :D Når disse personene gjør øvelsene slik de gjør, da må det jo være fordi de har peil. Kan det hende at det trener mer på korsrygg og diverse stabiliseringsmuskler?

Annonse

Sier ikke at Bjørgen ikke har tatt 170 i knebøy. Men før jeg ser en video av dybden, så vil jeg tro at knebøyen var gjort som skigutta over.

Det er en studie som viser at knebøy til full dybde gir høyere kraftutvikling målt i vertikal høydehopp enn kvartbøy

Influence of squatting depth on jumping ... [J Strength Cond Res. 2012] - PubMed - NCBI

"It is unclear if increases in 1 repetition maximum (1RM) in quarter squats result in higher gains compared with full depth squats in isometric force production and vertical jump performance. The aim of the research projects was to compare the effects of different squat variants on the development of 1RM and their transfer effects to Countermovement jump (CMJ) and squat jump (SJ) height, maximal voluntary contraction (MVC), and maximal rate of force development (MRFD). Twenty-three women and 36 men (mean age: 24.11 ± 2.88 years) were parallelized into 3 groups based on their CMJ height: deep front squats (FSQ, n = 20), deep back squats (BSQ, n = 20), and quarter back squats (BSQ¼, n = 19). In addition, a control group (C, n = 16) existed (mean age: 24.38 ± 0.50 years). Experimental groups trained 2 d·wk for 10 weeks with a strength-power block periodization, which produced significant (p ≤ 0.05) gains of the specific squat 1RM. The FSQ and BSQ attained significant (p ≤ 0.05) elevations in SJ and CMJ without any interaction effects between both groups (p ≥ 0.05). The BSQ¼ and C did not reveal any significant changes of SJ and CMJ. The FSQ and BSQ had significantly higher SJ scores over C (p ≤ 0.05). The BSQ did not feature any significant group difference to BSQ¼ (p = 0.116) in SJ, whereas FSQ showed a trend toward higher SJ heights over BSQ¼ (p = 0.052). The FSQ and BSQ presented significantly (p ≤ 0.05) higher CMJ heights over BSQ¼ and C. Posttest in MVC and MRFD demonstrated no significant changes for BSQ. Significant declines in MRFD for FSQ in the right leg (p ≤ 0.05) without any interaction effects for MVC and MRFD between both FSQ and BSQ were found. Training of BSQ¼ resulted in significantly (p ≤ 0.05) lower MRFD and MVC values in contrast to FSQ and BSQ. Quarter squat training elicited significant (p ≤ 0.05) transfer losses into the isometric maximal and explosive strength behavior. These findings therefore contest the concept of superior angle-specific transfer effects. Deep front and back squats guarantee performance-enhancing transfer effects of dynamic maximal strength to dynamic speed-strength capacity of hip and knee extensors compared with quarter squats."

Det er såklart forkjell mellom dette og langrenn. Men jeg tror at knebøy til god dybde vil gi mye bedre resultater enn kvartbøy, med tanke på at du bruker mer muskler og aktiverer adduktorene, gluteus, hamstrings. Kvartbøy trener nesten kun quadriceps. Som fører til dårlig balanse mellom musklene på forsiden og baksiden. --> Skader!

Kvartbøy er brukt av mange atleter som vil hoppe høyere, men studien over motbeviser at dette fungerer og viser at full squats er bedre.

Så igjen til det jeg sa over. De fleste utøvere ville være i toppen, uansett om de trente styrke eller ikke. Så selv om noen kjører kvartbøy og er veldig stolte av det, så vil ikke jeg tro at det er oppskriften til utøverens suksess :)

Triceps, bryst, mage og generell core muskulatur står i hovedfokus for langrennsutøvere, ser de gjør øvelser for alt det her men veldig spesiell utførelse på mye av det :p

En av kommentatorene under VM (ikke Jann Post, men han andre) brukte en av utøverne som eksempel her om dagen, og nevnte at han prøvde å gå ned i muskelmasse fordi han slet mye med syre under løp. Mye masse er ikke ideelt, spesielt med tanke på den ekstra vekten de da må drasse på

Styrketrening er nok ikke noe dominerende trening for en langrennsløper nei. På den tiden jeg satset langrenn (junioralder) var det vanlig med 1 styrketrening på treningssenter og 1-3økter i uken med stabiliserende styrke (typ medisinball på 20-30min per økt). Da trente jeg rundt 500timer i året. Da snakker jeg ikke om konkurransesesongen såklart, da er det mere nedprioritert For en sprinter trener jo de langt mer styrke igjen.

Etter det jeg har fått med meg er det veldig viktig innen langrenn å ha ekstremt mye styrke. Disse gutta (selv jentene) knekker jo staver som om de skulle vært lagd av glass.

Stavene er laget av carbon, trenger ikke være Arild Haugen for å knekke en sånn. Er ikke uten grunn at mange nedprioriterer toppstavene til gode for mere brytningssterke composittstaver på fellesstarter.

Triceps, bryst, mage og generell core muskulatur står i hovedfokus for langrennsutøvere, ser de gjør øvelser for alt det her men veldig spesiell utførelse på mye av det :p

En av kommentatorene under VM (ikke Jann Post, men han andre) brukte en av utøverne som eksempel her om dagen, og nevnte at han prøvde å gå ned i muskelmasse fordi han slet mye med syre under løp. Mye masse er ikke ideelt, spesielt med tanke på den ekstra vekten de da må drasse på

Store muskler suger mer oksygen derfor Bjørgen er one of a kind !

skal innrømme skepsis til at Mss.Bjørgen har bøy til parallell, men selv 170i kvartbøy er jo temmelig steintungt. Var selv vitne til noen av våre beste skihoppere ha knebøy-med-hopp-trening for noen år tilbake, for å jobbe med det jeg antar var ekaplosivitet. pent var det ihvertfall ikke. skrangleknær og 1/6bøy og hurramegrundt snap city.

Da ser jeg heller på CYC, Konstantinovs, Dimas og Dabaya.

Lurer veldig på hvorfor idrettsutøvere tar kvartbøy. Har dette noen hensikt i det hele tatt?

Aksel Lund Svindal trente i hvert fall med skikkelig dybde.

Marit Bjørgen 190 i kvartbøy: Bjørgen knuste konkurrentene -adressa.no

Hanne Haugland 240 i åttendelsbøy og Anja Pärsson 180 i kvartbøy, hva er det som skjer? Anja Pærsson 180 kilo i knebøy?

Maurice Greene kvartbøy:

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...