Gå til innhold

Trenger råd og tips til kosthold!


Anonym090

Anbefalte innlegg

Om du leste litt over, så ser du at jeg også går på styrketimer som trener hele kroppen også. Hva er det som er så dårlig med dette da? På den guiden står det jo at knebøy og de andre øvelsene er de beste? Er jeg dum?

Neida, men hvordan er det lagt opp på timene for at du skal øke? Gjør du samme øvelser hver gang? samme antall sets x reps? Hvordan måler du progresjonen, hvordan er teknikken? Er det lagt opp til å gjøre flest mulig på tid? Hvordan vekter bruker du ? (hvor tungt nå) etc?

Saltimer er sjelden optimal, selv om de er "styrke" så er de generelt lagt opp som kondisjonstrening med vekter i hendene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Neida, men hvordan er det lagt opp på timene for at du skal øke? Gjør du samme øvelser hver gang? samme antall sets x reps? Hvordan måler du progresjonen, hvordan er teknikken? Er det lagt opp til å gjøre flest mulig på tid? Hvordan vekter bruker du ? (hvor tungt nå) etc?

Saltimer er sjelden optimal, selv om de er "styrke" så er de generelt lagt opp som kondisjonstrening med vekter i hendene.

Når jeg merker at det ikke er tungt lenger, øker jeg. Jeg økte knebøy senest i dag. Er det ikke slik det skal gjøres? Nei, noen dager har jeg mange reps, få sett, andre dager få reps, flere sett. Dette var I DAG

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg elsker å trene kondisjon(hehe) så har lyst å fortsette litt med det uans, men kan kanskje kutte ja..feit du? langt i fra! Og takk for svar!

My point exactly. At du kommer ikke til å legge på deg syke mengder fett, som mange jenter ofte tror. Overskudd og TUNG styrketrening, og en stooooooooooooooooooooor dose tålmodighet , så kommer du dit du vil :) Promise ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg merker at det ikke er tungt lenger, øker jeg. Jeg økte knebøy senest i dag. Er det ikke slik det skal gjøres? Nei, noen dager har jeg mange reps, få sett, andre dager få reps, flere sett. Dette var I DAG

Du vil ha mye større utbytte om du følger et styrketreningsprogram som bare er det, ikke en saltime. Om du ønsker å bli sterkere og få mer muskler. Planlagt progresjon er cluet her, samt fokus. Ikke gjøre ting i andres tempo. Så slipper du å få kukerundtsyndromet

Du ønsker å gå opp omlag 10 kg skriver du, og vi prøver å fortelle deg hvordan. Har ikke kalt deg dum. Men saltimer + masse cardio på for lite mat vil gjøre det motsatte. Beklager, men slik er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du leste litt over, så ser du at jeg også går på styrketimer som trener hele kroppen også. Hva er det som er så dårlig med dette da? På den guiden står det jo at knebøy og de andre øvelsene er de beste? Er jeg dum?

På styrketrimer jobber du i repetisjonsområder som ikke er gunstig for muskelvekst, men heller det man kaller utholdende styrke. Dessuten vil kvaliteten på øvelsene der, dvs bevegelsesbanen, teknikken osv være vesentlig dårligere. Timene er heller ikke skreddersydd for deg som person, og dine mål. Så nei, de er ikke så bra alternativ om du ønsker muskler.

Knebøy er en fin fin øvelse det, men det er viktig å trene hele kroppen;) I styrketreningsprogrammet for nybegynnere er det lagt opp til dette, du vil ha god effekt av å velge deg et sånt program og holde deg til det over lenger tid. Skal du løpe mye i tillegg vil det være vanskeligere for deg å legge på deg muskler, i tillegg til at det krever at du må spise enda mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har lest alle de artiklene, så jeg vet godt at jeg skal spise mer. Problemet er at jeg ikke vet hva og hvor mye til hvert måltid som er nok.

Det er nok når du oppnår den framgangen du vil, tenker jeg da :) Tror det er viktig å ikke overtenke; øk inntaket (noe som innebærer å spise litt mer enn det du synes er "passe"), få i deg 1.5-2 x kroppsvekt i proteiner + (minst) 1xkv i fett + frukt, grønnsaker og karbo hver dag, ta bilder+mål underveis (kast vekta), og tilpass etter behov (y) Husk at ingen kropper, døgnrytmer eller likes/dislikes er like, så det finnes dessverre intet fasitsvar på hva som er den beste løsningen for nettopp deg. Husk også på å slappe av og kose deg underveis, for dette tar tid (hilsen en som også jobber vekta opppover) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke ordentlig. Det er fordi jeg ikke vet hvordan man kan sette opp et. Men deler alltid opp øktene. En dag bein/rumpe/triceps/biceps, og en dag skuldre, armer, rygg, mage "coreøvelser"

Stalltips: Du kan jo følge programmet som står i guiden f.eks? En grunn til at det ble lagt ved, slik at folk som ikke vet selv enda kan få et skikkelig og enkelt program å følge i starten? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, ikke ordentlig. Det er fordi jeg ikke vet hvordan man kan sette opp et. Men deler alltid opp øktene. En dag bein/rumpe/triceps/biceps, og en dag skuldre, armer, rygg, mage "coreøvelser"

Bruk et ferdig oppsatt program i stedenfor :) Disse er laget av dyktige fagfolk, og har blitt brukt (og "bekreftet") av mange. Sjekk feks ut dette: Bygg grunnstyrke med Rippetoes Starting Strength - Fitnessbloggen, eller det i nybegynnerguiden.

Få hjelp av PT/treningsveileder/noen du kjenner som har peiling til teknikk, spis som en helt, og gled deg til resultatene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hmm, varierer litt men som regel:

Frokost : Proteinshake(hvis morgentrening) + en frukt/ yoplait yoghurt, evt 1 skive rugbrød med egg el lignende, evt omelett med varierende "fyll"

Lunsj: Knekkebrød med leverpostei, en skyr evt middagsrester (kylling, ris f eks)

Middag: Kjøtt / fisk med fullkornspasta/ ovnstekte poteter / søtpotet / ris... Går mye i kylling og karbonadedeig her i gården:)

1 frukt og litt bær innimellom hvis jeg har lyst på noe søtt....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Driver med PF, så fasten brytes ved 1130-tiden, dvs lunsj.

Da er det som regel enten middagsrester fra dagen før, noe kjøtt, grønnsaker, fløte/creme fraiche/ost, evt en salat med MASSE grønnsaker, egg, gjerne litt avo også, noe kjøtt i form av skinke, spekemat, etc. Det hender også at jeg lager en omelett med litt grøønsaker, ost og kjøtt.

Etter trening kjører jeg i meg en proteinshake ettersom jeg har et lite stykke hjem og det er som regel jeg som lager middagen i heimen.

Middag er enten kjøtt eller fisk, igjen, masse grønnsaker og gjerne en fløte/ostebasert saus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag:

Lunsj: Tre brødskiver med salami, agurk og sjokomelk.

Middag: En kyllingfilet, ris, stekte grønnsaker og fløtesaus.

Dessert: 80 gram Sport Lunch :hungry:

Kvelds: Havregrøt kokt med melk og vann og et stort glass melk til

Er ikke alltid jeg gidder å diske opp med 4 forskjellige ting til middag. I går var det f.eks pølsebiter og pasta.

Til frokost spiser jeg ofte banan, yoghurt eller brødskiver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: 3 egg med revet ost, 4 skiver bacon og tomatbønner/to skiver toast

Lunsj: en stor skål havregrøt med protein, kakao og masse peanøttsmør. Eller rundstykker med masse pålegg. og Smoothie med feit yogurt, kokosmelk, frukt, bær.

Middag: vanlig med 200g kjøtt, masse karbs og grønnsaker. Ofte Saus, smør og brød til.

Riskaker og bcaa på treningsdager.

3-4 dager i uka blir det snacks f.eks is, tortilla chips med guakamole, potetgull, sjokolade.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...