Gå til innhold

Trenger råd og tips til kosthold!


Anonym090

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg er helt fersk her på fitnessbloggen, så derfor trenger jeg råd og tips om kosthold og trening. Mitt ønske er å bygge muskler, altså gå opp i vekt. Til opplysning er jeg 167 cm høy, jente, snart 20, og veier usle 46-47 kg. Målet mitt er å legge på meg til jeg hvertfall veier 57 kg. Men jeg ANER virkelig ikke hva jeg skal spise eller hvor mye. Jeg trener både styrke og kondisjon 6-7 dager i uken.

Kan noe hjelpe meg med et forslag til en matplan som kan hjelpe meg å bygge? Til opplysning er jeg veldig glad i fisk, cottage cheese/yoghurt/kesam, egg. Klarer IKKE spise store måltider, så en fordeling av hyppige, mindre måltider hadde vært supert.

Takk på forhånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du lest deg noe opp på kosthold og trening allerede? Som regel vil du få mer ut av tipsene du får hvis du har litt basic kunnskap i bunn :) Begynn feks med disse:

Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

FAQ - Kosthold | Fitnessbloggen Forum

Mat og kalorier - hvor mye trenger du?

Ps: Det kan ofte ta mer enn 40 minutter før folk svarer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Frokost: 3 knekkebrød med pålegg, 1 egg, 1 eple, 1gl melk

Lunsj: 1 grovt rundstykke med pålegg, litt frukt/rosiner

MM: Skyr

Middag: 1 porsjon sunn mat(f.eks kyllingfilet, fisk, karbonadedeig + grønnsaker)

Kvelds: naturell yoghurt med grovt gryn, 1 appelsin + en neve nøtter

Treningsukene varierer. Trener løping(i form av langkjøring + intervaller 45-50 min) Går på styrketimer som trener hele kroppen, høy puls, spinning osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lest deg noe opp på kosthold og trening allerede? Som regel vil du få mer ut av tipsene du får hvis du har litt basic kunnskap i bunn :) Begynn feks med disse:

Styrketrening for nybegynnere - Fitnessbloggen

FAQ - Kosthold | Fitnessbloggen Forum

Mat og kalorier - hvor mye trenger du?

Ps: Det kan ofte ta mer enn 40 minutter før folk svarer :)

Ja, men ønsker tips fra folk med erfaring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Frokost: 3 knekkebrød med pålegg, 1 egg, 1 eple, 1gl melk

Lunsj: 1 grovt rundstykke med pålegg, litt frukt/rosiner

MM: Skyr

Middag: 1 porsjon sunn mat(f.eks kyllingfilet, fisk, karbonadedeig + grønnsaker)

Kvelds: naturell yoghurt med grovt gryn, 1 appelsin + en neve nøtter

Treningsukene varierer. Trener løping(i form av langkjøring + intervaller 45-50 min) Går på styrketimer som trener hele kroppen, høy puls, spinning osv.

Du ser selv at dette er veldig lite mat i forhold til ditt aktivitetsnivå? Er det noen grunn til at du spiser så lite? Og hvorfor takler du ikke større måltider? Hvor lenge har du spist på denne måten?

Bra at du er motivert for å spise litt mer (y)

Hva er målet med treningen din?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du ser selv at dette er veldig lite mat i forhold til ditt aktivitetsnivå? Er det noen grunn til at du spiser så lite? Og hvorfor takler du ikke større måltider? Hvor lenge har du spist på denne måten?

Bra at du er motivert for å spise litt mer (y)

Hva er målet med treningen din?

Ikke vet jeg, er det jeg spiser, og blir mett, men merker liten fremgang mtp trening. Målet med treningen min er å bli sterkere, og strammere. Legge på meg muskelmasse, og da øke vekten.Jeg liker ikke store måltid fordi jeg alltid blir så tung i magen om jeg spiser mye på en gang, dessuten er jeg så glad i mat, at jeg heller ønsker å spise mange måltider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinrike og mettende pannekaker som gir deg en god start på dagen ;)

Oppskrift:2 egg

25g kokosmel

15g vaniljeprotein

10g cinnamonroll protein (jeg droppet)

1ss fiberhusk (jeg dropper)

Stevia dråper

Kanel og kardemomme

+ vann til en tykk røre.

Jeg blandet proteinpulvera ettersom jeg har kun kasein i vanilje. Du kan fint velge et annet proteinpulver selv. Men husk at kokosmelet trekker til seg mye væske, så kan være at du må fylle på litt.

Jeg lot også røra svelle noen minutter.

Jeg bruker gjerne mager kesam med lett syltetøy på dem :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet ditt er standard "Ung jente som ønsker seg muskler"

Du trener alt for mye cardio, på alt for lite mat uten noen form for strukturert styrketrening.

Oppsummering?

Jeg har lest alle de artiklene, så jeg vet godt at jeg skal spise mer. Problemet er at jeg ikke vet hva og hvor mye til hvert måltid som er nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som regel når man ikke merker fremgang når man vil ha progresjon på trening eller ha muskler, må man ha mer mat. Ta det fra en som det tok lang tid før skjønte. Det du skriver om at du ikke liker store måltider, er fordi magesekken din ikke er vant til det. Spiser du mange små måltider om dagen, vil magesekken din bli vant til det, men spiser du større måltider vil magen også tilpasse seg det. Den er veldig tilpasningsdyktig, men det går nok mer på psyken din at du føler deg tung og stor.

Andre ting å ta hensyn til er jo at vekten din er veldig lav i forhold til høyden, og du trenger i utgangspunktet ikke fokusere på kondisjonstreningen. Jo mer kondis du trener, jo mer må du spise for å klare å gå opp i vekt. Det gjør det nok vanskeligere for deg siden du sier at du ikke har så mye peil.

Så som du har fått svar om tidligere her ser jeg, start på et fullkroppsprogram som du gjennomfører 3 ganger i uken, litt i et overskudd på kalorier, altså at du spiser mer enn du forbrenner. Mål og vei deg EN gang i mnd, da får du en viss peil på om du er på riktig vei. En vektoppgang på 0,5-1 kg i mnd er bra.

Abs are made in the kitchen, not the gym, vettu :) Spis mer mat :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Proteinrike og mettende pannekaker som gir deg en god start på dagen ;)

Oppskrift:2 egg

25g kokosmel

15g vaniljeprotein

10g cinnamonroll protein (jeg droppet)

1ss fiberhusk (jeg dropper)

Stevia dråper

Kanel og kardemomme

+ vann til en tykk røre.

Jeg blandet proteinpulvera ettersom jeg har kun kasein i vanilje. Du kan fint velge et annet proteinpulver selv. Men husk at kokosmelet trekker til seg mye væske, så kan være at du må fylle på litt.

Jeg lot også røra svelle noen minutter.

Jeg bruker gjerne mager kesam med lett syltetøy på dem :D

Nam! Takk for oppskrift :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og forresten, så har jeg ikke trent noe form for utholdenhetstrening siden ..... i sommer? Syns igrunn ikke jeg har blitt så feit xD :p haha

Men jeg elsker å trene kondisjon(hehe) så har lyst å fortsette litt med det uans, men kan kanskje kutte ja..feit du? langt i fra! Og takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

OG jeg har liten erfaring med styrketrening. I dag trente jeg denne økten:

Knebøy 10x3

Hip thrust 10x3

Gluten bridge 10x3

Leg ex. 6x3

+ triceps(dips) og mage

Er det bra liksom?

Du sa du hadde lest styrketreningsguiden, der er svaret på om det er bra. Svaret er nei, så fremst du ikke trener noe annet de andre dagene.

Videre er det ikke vits å sette opp en detaljert kostplan, husk at du har et liv som varierer og vanlige folk skal ikke måtte spise det samme hver eneste dag (du er ikke en konkurranseutøver på diett)

Så det du kan gjøre er å spise de tingene du liker, og bare dele det opp slik du ønsker, og spise deg god og mett. Om du sliter med å vite hva som er ok mat og hva som er usunt så les FAQ på nyttt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sa du hadde lest styrketreningsguiden, der er svaret på om det er bra. Svaret er nei, så fremst du ikke trener noe annet de andre dagene.

Videre er det ikke vits å sette opp en detaljert kostplan, husk at du har et liv som varierer og vanlige folk skal ikke måtte spise det samme hver eneste dag (du er ikke en konkurranseutøver på diett)

Så det du kan gjøre er å spise de tingene du liker, og bare dele det opp slik du ønsker, og spise deg god og mett. Om du sliter med å vite hva som er ok mat og hva som er usunt så les FAQ på nyttt :)

Om du leste litt over, så ser du at jeg også går på styrketimer som trener hele kroppen også. Hva er det som er så dårlig med dette da? På den guiden står det jo at knebøy og de andre øvelsene er de beste? Er jeg dum?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...