Gå til innhold

Legaliseringsdebatten


Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

uote="Danny S, post: 855168, member: 1712"]hvor mange kjører bil etter å være forbanna? snakker i mobil? etc etc.. Like stor sjans for å kræsje under disse tilstandene her.

Hvor mange kræsjer mens "rusa" på cannabis? særdeles få. Man blir som regel mer forsiktig når man er høy, og tenker mer på konsekvenser.

alkohol derimot er noe helt annet..

Ingen har vel forsvart å kjøre i trøtt, frustrert, sint eller samtidig som man snakker i tlf. Like dust alt sammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hahhaa..

Det å si at de som har brukt "cannabis" har oftest brukt noe annet, er det dummeste jg hører..

tja skal vi se.. hvor mange av de som har prøvd cannabis har prøvd alkohol?? Oj oj!! Er alkohol en gate-way drug da? Alle de som har brukt cannabis, og noe annet har også brukt alkohol, så den påstanden der blir ugyldig.

Og den eneste grunnen til at cannabis kan bli linket til at de bruker sterkere stoffer, er ikke noe annet enn at det har ulovlig, og det er folk som søker spenning pga ulovlighetsfaktoren som også vil prøve sterkere stoffer.

Hadde cannabis vært lovlig, hadde ikke det vært en sammenheng what so ever. Se på nederland, hvis du ser på de som har røyket cannabis og de som bare har drukket alkohol og sterkere saker er forskjellen 0. Da cannabis og alkohol blir sett på som stort sett det samme, noe det burde..

Og hvis dere har noen som helst utdanning, der dere lærer skadeffektene av alkohol så ser dere at alkohol har EKSTREMT mye mer bivirkninger, sterkere og farligere bivirkinger, både fysisk OG psykisk. Cannabis blir ofte brakt opp som at folk har fått psykiske lidelser, noe alkohol blir i mindre grad. Det er fordi alkohol har så mye mye flere bivirkinger den blir linket med, som er mye farligere enn de psykiske. Alkohol er i like stor grad psykisk skadelig som cannabis KAN være, men er veldig skjeldent. Og her er det KUN snakk om MISSBRUK.

Men det er vell umulig å snakke til mennesker med blind for øynene. Som visse her tydeligvis har. *riste på hodet*

Jeg skal heller være enig med deg i at d er forskjell på missbruk og ett trekk en helg i mnd osv. Samme gjelder alkohol. Men fy som jeg har sett den røykingen ødelegge for mange andre enn den som røyker når d blir hyppig. På kvelder flere ganger i uken. Barn som føler seg oversett. Far el mor havner i sin egen lille boble. Ting som burde vært gjort blir utsatt . Foreldre er trøtt på dag grunnet dårlig søv i perioder uten. Og d er en rekke flere ting. Du vil si at dette ikke gjelder alle. Og igjen er jeg enig. Men d finnes så mange triste tilfeller. Og visst d er drikking hver dag er jo dette også forferdelig. Men hyppig røykingn (tror jeg utifra d jeg har sett) lettere og oftere skjer på denne måten. Nettopp fordi de som driver med d anser d som mildere enn alkohol og kan som oftedt stå opp og gå på jobb neste dag uten noe hodeverk and so on

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det er ABSOLUT ett agrument for at cannabis skal bli legalisert.

Bare fordi at DU personlig ikke har lyst å røyke cannabis lovlig, betyr ikke at flere andre har lyst til det på lik linje med at du får lov til å drikke/røyke tobakk hvis du vil, noe jeg selv ikke er noe spesielt fan av.

Det er ingen logisk grunn til at du skal få lov til det, mens jeg ikke får lov til å røyke/spise cannabis å kose meg som jeg vil.

Skjønner du ikke det, viser det bare at du er veldig egoistisk.

Er du derimot avholds og imot ALT av "rus". Så skjønner jeg deg mer, men er ekstremt selvmotsigende å være for alkohol / tobakk og imot cannabis. Da drar logikken til skogen.

Hahaha utrolig hvilke kvaliteter du tillegger meg. Jeg klarer faktisk å skille mellom meg selv og andre. Dette handler ikke om hva jeg har lyst eller ikke lyst til å drive med på fritiden. Det handler om hvorvidt vi ønsker å belaste samfunnet ytterligere ved å legalisere flere rusmidler som åpner for potensielt misbruk.

Egentlig handler det ikke om det heller. Tidligere har debatten i denne tråden dreid seg rundt en enighet om at det å begrense bruk og misbruk av rusmidler er ønskelig. Vi har diskutert hvorvidt dette kan gjøres gjennom legalisering. Jeg er uenig i forslaget, men synes det kan være fruktbart å diskutere det på en løsningsorientert måte. Argumentet om at "det finnes verre ting og derfor bør alt som ikke er like ille legaliseres" faller derimot på sin egen urimelighet og er et ganske uinteressant utgangspunkt for diskusjon. Mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva i all verden har det med saken å gjøre??? en som røyker cannabis er ingen større påkjenning for deg enn en som drikker alkohol eller røyker tobakk.. er du blåst?

Jeg har ikke snakket om en eneste substans, verken alkohol, tobakk, cannabis eller noe annet. Jeg har bare snakket om påstanden "skader bare seg selv", og påpekt at dette ikke er riktig i de fleste tilfeller. Jeg skriver til og med i klartekst at eksemplene jeg nevnte ikke var tiltenkt en spesifikk substans, bare eksempler på hvordan man ikke "bare skader seg selv". Dette burde ikke være mulig å misforstå...

All stråmannsargumentasjonen din gidder jeg ikke å kommentere da det ikke er en diskusjon jeg er interessert i å være med på. Du må gjerne fortsette å diskutere mot ting jeg ikke har sagt, men ikke forvent mer respons ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal heller være enig med deg i at d er forskjell på missbruk og ett trekk en helg i mnd osv. Samme gjelder alkohol. Men fy som jeg har sett den røykingen ødelegge for mange andre enn den som røyker når d blir hyppig. På kvelder flere ganger i uken. Barn som føler seg oversett. Far el mor havner i sin egen lille boble. Ting som burde vært gjort blir utsatt . Foreldre er trøtt på dag grunnet dårlig søv i perioder uten. Og d er en rekke flere ting. Du vil si at dette ikke gjelder alle. Og igjen er jeg enig. Men d finnes så mange triste tilfeller. Og visst d er drikking hver dag er jo dette også forferdelig. Men hyppig røykingn (tror jeg utifra d jeg har sett) lettere og oftere skjer på denne måten. Nettopp fordi de som driver med d anser d som mildere enn alkohol og kan som oftedt stå opp og gå på jobb neste dag uten noe hodeverk and so on

ja huff, verden er forferdelig. unger føler seg "oversett"

gjett hva, det skjer uten noen form for "rusmiddel" også. Det betyr ikke at det skal holdes ulovlig for alle.

Her er det kunnskap som må formidles, ikke forbys.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hahaha utrolig hvilke kvaliteter du tillegger meg. Jeg klarer faktisk å skille mellom meg selv og andre. Dette handler ikke om hva jeg har lyst eller ikke lyst til å drive med på fritiden. Det handler om hvorvidt vi ønsker å belaste samfunnet ytterligere ved å legalisere flere rusmidler som åpner for potensielt misbruk.

Egentlig handler det ikke om det heller. Tidligere har debatten i denne tråden dreid seg rundt en enighet om at det å begrense bruk og misbruk av rusmidler er ønskelig. Vi har diskutert hvorvidt dette kan gjøres gjennom legalisering. Jeg er uenig i forslaget, men synes det kan være fruktbart å diskutere det på en løsningsorientert måte. Argumentet om at "det finnes verre ting og derfor bør alt som ikke er like ille legaliseres" faller derimot på sin egen urimelighet og er et ganske uinteressant utgangspunkt for diskusjon. Mener jeg.

Du bare repeterer deg selv, og gir ingen mening. For du trekker kun ut EN ting jeg har nevnt, og holder fast på det. Det var en sammenheng til det jeg sa, og jo det er ett godt tilleggs argument for at det kan legaliseres på lik linje med andre substanser som er til og med MER skadelig for samfunnet. Skjønner du virkelig ikke dette?

Er det mulig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke snakket om en eneste substans, verken alkohol, tobakk, cannabis eller noe annet. Jeg har bare snakket om påstanden "skader bare seg selv", og påpekt at dette ikke er riktig i de fleste tilfeller. Jeg skriver til og med i klartekst at eksemplene jeg nevnte ikke var tiltenkt en spesifikk substans, bare eksempler på hvordan man ikke "bare skader seg selv". Dette burde ikke være mulig å misforstå...

All stråmannsargumentasjonen din gidder jeg ikke å kommentere da det ikke er en diskusjon jeg er interessert i å være med på. Du må gjerne fortsette å diskutere mot ting jeg ikke har sagt, men ikke forvent mer respons ;)

Du antydet meget sterkt til at det var cannabis, spesielt da DETTE var samtale emnet. skjønner du ikke det, er det ikke håp for deg.

"venter spent på om du svarer"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ja huff, verden er forferdelig. unger føler seg "oversett"

gjett hva, det skjer uten noen form for "rusmiddel" også. Det betyr ikke at det skal holdes ulovlig for alle.

Her er det kunnskap som må formidles, ikke forbys.

Les d du selv skriver. Fordi barn blir oversett av andre grunner også er denne grunnen greit. Og kunnskap. ? Du mener de som røyker mer ennen gang i uken ikke aner at hver dag er litt vel my og ikke bra for de? Visst de trenger slik kunnskap kan man jo lure på hvor dum de egentlig er. Min erfaring fra venner som røyker mye er at de vet og har mer kunnskap enn de aller fleste men velger å ikke ta stilling til det. De skal ale slutte den dagen de blir far, er ferdig med xen eller hundre andre unnskyldninger.. de som mangler kunnskap på dette kan jo bare fortsette. Blir vel ikke noe til folk av sååå dumme mennesker uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke unlate å legge merke til at det er kun de uten ekte argumenter, som ikke har noe seriøst å si angående cannabis som plante, og hva de faktisk gjør med kroppen, eller har noen logisk grunn til at det burde være ulovlig. Utenom egne personlige meninger, som er basert på svada, propaganda, og bare rett og slett trass/forsøk på å "vinne" en diskusjon,, istedenfor å faktisk se på positive / negative sider ved det.

Det går ikke ann å "vinne" en cannabis diskusjon når man er imot det, eller påstår at det er værre enn alkohol og tobakk. I 2013 er det alt for mye forskning og bevis som tyder på det motsatte.. Sett dere inn i det før dere diskuterer. Det blir rett og slett for dumt.

Cannabis kommer til å bli lovlig i Norge også.. Ikke med det første, men si 20 år. I USA så har mer og mer stater lovliggjort det, ikke kun for medisinsk grunn, men også for egentbrukt.. Samme med portugal og andre land i europa. Nederland har hatt det lenge, og har ikke opplevd noe negativt iforhold til å lovligjøre det. De har faktisk mindre hard-rusmisbrukere enn de fleste andre land i europa. Du ser ikke mange heorin misbrukere der for å si det sånn.

Gå en tur i Oslo å se.. vill du heller ha døende heroin misbrukere på gata, enn et par glade, avslappa folk gå fra en coffe shop og hjem for å spise digg mat å høre på musikk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les d du selv skriver. Fordi barn blir oversett av andre grunner også er denne grunnen greit. Og kunnskap. ? Du mener de som røyker mer ennen gang i uken ikke aner at hver dag er litt vel my og ikke bra for de? Visst de trenger slik kunnskap kan man jo lure på hvor dum de egentlig er. Min erfaring fra venner som røyker mye er at de vet og har mer kunnskap enn de aller fleste men velger å ikke ta stilling til det. De skal ale slutte den dagen de blir far, er ferdig med xen eller hundre andre unnskyldninger.. de som mangler kunnskap på dette kan jo bare fortsette. Blir vel ikke noe til folk av sååå dumme mennesker uansett

herregud, vil du at folk skal leve under en silkepute? Da må du ulovligjøre ALT som potensielt kan skade deg, så dumme argumenter kommer du med nå.

Ulovliggjøre hamburgere, det KAN gjøre deg feit!

Ulovliggjør alkohol, det KAN drepe deg, få deg til å drepe andre, etc etc x1000

Ulovligjør tobakk, det KAN gi deg kreft, å de rundt deg.

Ulovliggjør Snus, Selv om ingen spesiell forskning har vist at de gir noen spesielt helserisiko, men det gir en rus, så ulovligjør det også!

Hvor dum de egentlig er? Ja det finnes dumme mennesker her i verden, de er vell like dumme som de som drikker seg drita flere ganger hver helg å ender opp med skrumplever å hjertestand, eller like dum som de som spiser godteri og fettholdige matvarer uten næring hele livet..

finnes de?

JA det gjør de! Hva var poenget ditt? ingenting, som vanlig.

Og selv om det blir lovlig betyr det ikke at bruken vil stige enormt heller. det er EKSTREMT lett å få tak i cannabis, og de som vil ha det får tak i det. ikke kom her å påstå at du plutselig hadde begynnt å røyke cannabis om det ble lovlig, hvis du allerede ikke hadde hatt lyst til det?

Og du blir hvertfall ikke en fast bruker av det, hvis du bare har lyst å prøve det, eller å ta det en gang på fest. Cannabis har 0% fysisk avhengighet.

Og hvis cannabis ble lovlig, ville alkohol misbruket gått ned. Da de har ett mye bedre alternativ å kunne gå til.

Dine poeng er veldig svake iforhold til om at det skal være lovlig eller ikke.. Blir rett og slett LAVMÅL. Det finnes dumme mennesker som gjør dumme ting hele tia, de vil eksistere selv om cannabis er lovlig eller ikke, de vil få tak i det selv om det er lovlig eller ikke.

hør på hva du sier!

Ulovliggjøring av cannabis gjør bare det lettere for de kriminelle til å selge til HVEM SOM HELST, til og med barn. Noen av disse selger også kokain, extacy, mdma og flere FARLIGE stoffer, og vil prøve å få disse som kun vil ha cannabis til å kjøpe det i tillegg. Når man kommer i kontakt med den kriminelle verden kan man bli påvirket.

De kriminelle har heller ingen kvalitetsikring, de kan selge dårlige saker, de spørr ikke om ID så de kan selge til barn og hvem som helst. De har skjeldent mye informasjon om stoffet.

Er det lovlig, vil kun det beste og minst skadelige plantene selges, barn kommer ikke like let til å få tak i det, da det vil bli en aldersgrense. De kan få informasjon og tips av mannen bak kassa, få vite hva det inneholder, hva det hjelper mot, osv osv.. Det finnes utrolig mange forskjellige typer cannabis som har forskjellig virkning (CBN, og THC forhold etc) .

Flere ville istedenfor å dra ut på byen å drikke seg drita, heller ta en tur på en coffe shop for å møte mennesker å slappe av. (mindre vold i byen). Folk som vil ha ett alternativ til alkohol får det.

I starten vil nok bruken gå opp, for å så og dabbe av, fordi det ikke er "nytt og spennende" lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du antydet meget sterkt til at det var cannabis, spesielt da DETTE var samtale emnet. skjønner du ikke det, er det ikke håp for deg.

"venter spent på om du svarer"

Siterer meg selv:

Og dette er ikke tiltenkt en spesifikk substans, bare påstanden om at man bare skader seg selv.

Det du mener jeg antyder skjer bare i ditt eget hode. Hvorvidt du mener det er håp for meg eller ikke bryr meg fint lite. Det er du som ikke evner å lese hva jeg faktisk skrev, noe som er forbausende all den tid det jeg skrev ikke på noen som helst måte var tvetydig.

Men jeg regner egentlig med at du nå, selv om jeg har gjentatt nøyaktig det jeg skrev den første gangen, fremdeles kommer til å holde på ditt om jeg snakket om cannabis. Jeg ser ikke for meg at du er i stand til å godta at jeg ikke diskuterte noen stoffer i det hele tatt, da alle motargumentene dine i min retning da blir fryktelig uinteressante...

Og jeg kommer fremdeles ikke til å diskutere cannabis eller noen andre substanser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siterer meg selv:

Det du mener jeg antyder skjer bare i ditt eget hode. Hvorvidt du mener det er håp for meg eller ikke bryr meg fint lite. Det er du som ikke evner å lese hva jeg faktisk skrev, noe som er forbausende all den tid det jeg skrev ikke på noen som helst måte var tvetydig.

Men jeg regner egentlig med at du nå, selv om jeg har gjentatt nøyaktig det jeg skrev den første gangen, fremdeles kommer til å holde på ditt om jeg snakket om cannabis. Jeg ser ikke for meg at du er i stand til å godta at jeg ikke diskuterte noen stoffer i det hele tatt, da alle motargumentene dine i min retning da blir fryktelig uinteressante...

Og jeg kommer fremdeles ikke til å diskutere cannabis eller noen andre substanser.

hvis du ikke skal diskutere hva som blir diskutert, hvorfor diskuter i hele tatt?? Du skriver mye, uten å komme noe mening. morsomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

At du ikke er i stand til å fatte et poeng betyr ikke at det ikke er relevant.

jeg har forstått alt du har sagt, og det er av ingen betydning. Du har ikke evne til å forstå hva som blir oppfattet av hva du skriver/skrev tidligere.

Hvorfor skriver du videre hvis du ikke vil delta i samtalen? du er bare et virus som fortsetter uten mening, haha.

Sannheten er vell også at jeg har driti i det du har skrevet, da du har ingenting å bidra med. men du er irriterende, dermed svarer ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har da virkelig ingenting å si at alkohol og tobakk er lovlig. Selvfølgelig vet jeg at alkohol og tobakk fører til enorme tap både for samfunnet, for familier og for enkeltmennesker hvert eneste år. Det er tragisk. Det er derimot ikke noe argument for legalisering av cannabis.

det er ABSOLUT ett agrument for at cannabis skal bli legalisert.

Bare fordi at DU personlig ikke har lyst å røyke cannabis lovlig, betyr ikke at flere andre har lyst til det på lik linje med at du får lov til å drikke/røyke tobakk hvis du vil, noe jeg selv ikke er noe spesielt fan av.

Det er ingen logisk grunn til at du skal få lov til det, mens jeg ikke får lov til å røyke/spise cannabis å kose meg som jeg vil.

Skjønner du ikke det, viser det bare at du er veldig egoistisk.

Er du derimot avholds og imot ALT av "rus". Så skjønner jeg deg mer, men er ekstremt selvmotsigende å være for alkohol / tobakk og imot cannabis. Da drar logikken til skogen.

Uten at jeg vil tillegge Andrea noen meninger, så må jeg si at når man vet at rusmisbruk skader andre mennesker rundt misbrukeren og ønsker at cannabis fortsatt bør være ulovlig av den grunn, så er det alt annet enn egoistisk. Å si fra seg sin egen mulighet til å benytte substanser kontrollert på egne vegne, enten man skulle ønske det eller ikke, er tvert imot et veldig uselvisk og solidarisk standpunkt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uten at jeg vil tillegge Andrea noen meninger, så må jeg si at når man vet at rusmisbruk skader andre mennesker rundt misbrukeren og ønsker at cannabis fortsatt bør være ulovlig av den grunn, så er det alt annet enn egoistisk. Å si fra seg sin egen mulighet til å benytte substanser kontrollert på egne vegne, enten man skulle ønske det eller ikke, er tvert imot et veldig uselvisk og solidarisk standpunkt.

Intensjonen er naturligvis god, men resultatene snakker for seg selv.

Hva om rusmisbruket blir verre under forbud? Hva om behandling og tidlig intervensjon (som vi vet er essensielt) blir vanskeliggjort under forbud? Hva om tilleggsproblemer som vinngskriminalitet, prostitusjon og smittsomme dødelige sykdommer er endel av pakken? Hva om brukere av cannabis, som i stor grad holder seg til det, blir tilbudt alt fra A-Å av samme selger? Hva om respekten for lovverket fordufter totalt ved å innføre lover som blir brutt i så stor grad som det blir?

Om rusmisbruk skader andre direkte, så har vi lover som tar seg av dette, om det skulle være tyveri, vold etc. Vi trenger ikke lover mot rusmisbruk i seg selv. Dette er t.o.m i norge definert som en sykdom, og bør da vitterlig ikke "behandles" (les: forverres) av lovens tilfeldige arm.

"The drug war screws with everything it touches, and it touches everything." - Nick Gillespie

"T

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...