Gå til innhold

Legaliseringsdebatten


Anbefalte innlegg

Så hvordan skal vi avskaffe anabole sterider og annet doping? Få folk til å unngå å starte med det?

Først av alt må man innse at det alltid vil være millioner av mennesker i verden som ønsker å benytte seg av disse legemidlene, og at nulltoleranse ikke er løsningen. Mennesker er ikke ei homogen suppe som politikere kan pakke inn i et A4-system og forvente at alle skal oppføre seg som dem vil. Folk er forskjellige, og det er helt sykt at det er aksept for å straffe mennesker som faktisk ikke gjør noe galt. Signaler sendes med forebyggende arbeid, ikke med tvang og frihetsberøvelse.

Hva med å rett og slett fortelle sannheten? Sannsynligheten for at AAS tar livet av deg er svært liten, uten at det er noe alle bør benytte seg av av den grunn. Begynner man som tenåring før kroppen er ferdig utviklet er det større sannsynlighet for å gjøre skade. Dessuten er det i den alderen at testosteronproduksjonen er på det høyeste og det er lettest å få resultater uansett. Og så kan man argumentere for at det er tullete, latskap, unødvendig osv. hvis man er tynn og bare vil ha litt større biceps, det klarer man lett naturlig. Mange er enige om at man bør holde seg naturlig så lenge som mulig, til og med Rich Piana med svære synthol-armer har sagt det. Kanskje er du fornøyd etter noen års hardt arbeid? Jeg har hørt historier fra før i tida da det var lovlig, at veteranene gjorde narr av og mobbet folk som begynte for tidlig. Dette skulle være for folk som jobbet hardt og hadde høye mål, de hadde ingen respekt for latskap.

Hva med å hjelpe disse menneskene i stedet? Salg av kvalitetsprodukter på apotek med aldersgrense og oppfølging fra lege, for å minimere risikoen for at folk tar skade av det. Er det ikke det vi vil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først av alt må man innse at det alltid vil være millioner av mennesker i verden som ønsker å benytte seg av disse legemidlene, og at nulltoleranse ikke er løsningen. Mennesker er ikke ei homogen suppe som politikere kan pakke inn i et A4-system og forvente at alle skal oppføre seg som dem vil. Folk er forskjellige, og det er helt sykt at det er aksept for å straffe mennesker som faktisk ikke gjør noe galt. Signaler sendes med forebyggende arbeid, ikke med tvang og frihetsberøvelse.

Hva med å rett og slett fortelle sannheten? Sannsynligheten for at AAS tar livet av deg er svært liten, uten at det er noe alle bør benytte seg av av den grunn. Begynner man som tenåring før kroppen er ferdig utviklet er det større sannsynlighet for å gjøre skade. Dessuten er det i den alderen at testosteronproduksjonen er på det høyeste og det er lettest å få resultater uansett. Og så kan man argumentere for at det er tullete, latskap, unødvendig osv. hvis man er tynn og bare vil ha litt større biceps, det klarer man lett naturlig. Mange er enige om at man bør holde seg naturlig så lenge som mulig, til og med Rich Piana med svære synthol-armer har sagt det. Kanskje er du fornøyd etter noen års hardt arbeid? Jeg har hørt historier fra før i tida da det var lovlig, at veteranene gjorde narr av og mobbet folk som begynte for tidlig. Dette skulle være for folk som jobbet hardt og hadde høye mål, de hadde ingen respekt for latskap.

Hva med å hjelpe disse menneskene i stedet? Salg av kvalitetsprodukter på apotek med aldersgrense og oppfølging fra lege, for å minimere risikoen for at folk tar skade av det. Er det ikke det vi vil?

Men det er jo ikke hele sannheten, det er mange som har omkommet av det. Antagelig etter omfattende, høye doser og langt forbruk. Langt flere har senskader - om du kjøpte dagbladet i dag kunne du lese om historier der i Antidoping Norges blad.

På den annen side - så har du helt rett i at folk kommer til å kjøpe det UANSETT - desverre. Så kanskje det hadde vært en idè å få det inn på apotek - og oppfølging av lege. Ser den....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men får han tilbud om hjelp, støtte og råd til veien videre?

Om en utøver har basert hele sitt liv på en ting og ikke kan gjøre den tingen lenger - selv om det personens egen feil - så er det litt trist å tenke på at det mennesket sikkert sitter igjen helt tomt, alene og relativt hatet med navnet sitt ødelagt for all fremtid.

Om Idrett skal fremme det beste i mennesket, burde det også finnes en helhet rundt den påstanden der en også forstår at det er menneskelig å gjøre feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Rart at det fortsatt finnes folk, også her på forumet, som faktisk synes testosteron og dianabol er ok. Og drar det dit at den snille fyren som bare doper seg litt og er snill mot hele verden blir hundset, mens mannen som går i fin dress og drikker sprit, denger familien mens ingen ser det får ros av hele verden.

Nå er det sånn at mange som doper seg ikke aner at de forandrer personligheten, empatien svinner, lunta er kortere, riktig og galt forsvinner i en gråsone. Ikke alle nei, men det kommer nok an på hva man bruker, gener, personlighet og verdier forøvrig. På samme måte er det mange som drikker som IKKE denger familien. Sprit er noe faenskap, men det er også testosteron. Selv om Arnold eller Stallone mener at testosteron er ok, så er det ikke dermed sagt at det er ok. Om jeg sier det er ok å hoppe ut av et fly i 10 000 meters høyde, så er det ikke dermed sagt at det er ok. Arnold ble operert i siste liten for noen får år siden, og det var liten tvil om at dopingmisbruken i unge år var en sterkt medvirkende årsak til kollaps av indre organer. Sprit, tobakk, anabole, ikke noe av det er noe annet enn skadelig - å si noe annet er direkte tåpelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nobro
Rart at det fortsatt finnes folk, også her på forumet, som faktisk synes testosteron og dianabol er ok. Og drar det dit at den snille fyren som bare doper seg litt og er snill mot hele verden blir hundset, mens mannen som går i fin dress og drikker sprit, denger familien mens ingen ser det får ros av hele verden.

Nå er det sånn at mange som doper seg ikke aner at de forandrer personligheten, empatien svinner, lunta er kortere, riktig og galt forsvinner i en gråsone. Ikke alle nei, men det kommer nok an på hva man bruker, gener, personlighet og verdier forøvrig. På samme måte er det mange som drikker som IKKE denger familien. Sprit er noe faenskap, men det er også testosteron. Selv om Arnold eller Stallone mener at testosteron er ok, så er det ikke dermed sagt at det er ok. Om jeg sier det er ok å hoppe ut av et fly i 10 000 meters høyde, så er det ikke dermed sagt at det er ok. Arnold ble operert i siste liten for noen får år siden, og det var liten tvil om at dopingmisbruken i unge år var en sterkt medvirkende årsak til kollaps av indre organer. Sprit, tobakk, anabole, ikke noe av det er noe annet enn skadelig - å si noe annet er direkte tåpelig.

Takk for moralsk rettledning og medisinsk opplysning, Gud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Anytime :oldman:

Yours Omnipotent

Gud

Jeg personlig er ikke spesielt fan av religion, så, har du noen kilder på ca alle påstandene du kommer med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg personlig er ikke spesielt fan av religion, så, har du noen kilder på ca alle påstandene du kommer med?

Om du klarer å motbevise at røyking er skadelig, at sprit og anabole er sunt, så skal jeg finne alle kilder du ønsker. ( Var du seriøs, egentlig, lurer jeg på?) Det eneste jeg ikke kan komme med kilde på, er at operasjonen til Arnold var grunnet bruken av anabole. Det jeg leste var uttalelser fra legen som opererte ham, og uttalelser fra Arnold selv i etterkant. Jeg har ingen kilder, da jeg bare scrollet gjennom aviser og lignende fra den tiden. Resten er derimot bankers, så, om du vil motbevise, er du velkommen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du klarer å motbevise at røyking er skadelig, at sprit og anabole er sunt, så skal jeg finne alle kilder du ønsker. ( Var du seriøs, egentlig, lurer jeg på?) Det eneste jeg ikke kan komme med kilde på, er at operasjonen til Arnold var grunnet bruken av anabole. Det jeg leste var uttalelser fra legen som opererte ham, og uttalelser fra Arnold selv i etterkant. Jeg har ingen kilder, da jeg bare scrollet gjennom aviser og lignende fra den tiden. Resten er derimot bankers, så, om du vil motbevise, er du velkommen.

Nå er det noen år siden jeg leste dette så kan hende årstallene ikke helt stemmer; men mener i farten å huske at hadde hjerteoperasjon i 1985 og en nyreoperasjon i 1998. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du klarer å motbevise at røyking er skadelig, at sprit og anabole er sunt, så skal jeg finne alle kilder du ønsker.

Vel, du sa testosteron. Det har vi alle i fysiologiske mengder, og for oss menn kan det være relativt høyt. Det regnes som et faresignal når dette synker. Så nå kan du jo finne frem referansene på at testosteron alltid er farlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, du sa testosteron. Det har vi alle i fysiologiske mengder, og for oss menn kan det være relativt høyt. Det regnes som et faresignal når dette synker. Så nå kan du jo finne frem referansene på at testosteron alltid er farlig.

Jeg har ikke peiling, så derfor spør jeg:

Blir det ikke ofte tilsatt enormt store mengder i forhold til hva som blir produsert naturlig? Og jeg antar det er dette Rodolfo mener i tilfelle?

Det er jo en kjent sak at noen eldre menn får testosteron, da i moderate mengder, slik at de får opp mengden på et litt mer normalt nivå. (ref; et tv-program jeg så en gang).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blir det ikke ofte tilsatt enormt store mengder i forhold til hva som blir produsert naturlig? Og jeg antar det er dette Rodolfo mener i tilfelle?

Jeg vet ikke hvilket utgangspunkt han tok, men jeg vil anta at det vil være ganske dumt å kjøre suprafysiologiske doser i en idrett som crossfit. Det er først om man vil se ut som Ferdinand's større fetter at man trenger noen mongodoser, men selv da er det, så vidt meg bekjent, ingen stor fare for det han beskriver. Symptomene kommer vel, og igjen må jeg si "så vidt meg bekjent" da jeg ikke driver med slik selv, i etterkan når nivåene *blir lave*.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rart at det fortsatt finnes folk, også her på forumet, som faktisk synes testosteron og dianabol er ok. Og drar det dit at den snille fyren som bare doper seg litt og er snill mot hele verden blir hundset, mens mannen som går i fin dress og drikker sprit, denger familien mens ingen ser det får ros av hele verden.

Nå er det sånn at mange som doper seg ikke aner at de forandrer personligheten, empatien svinner, lunta er kortere, riktig og galt forsvinner i en gråsone. Ikke alle nei, men det kommer nok an på hva man bruker, gener, personlighet og verdier forøvrig. På samme måte er det mange som drikker som IKKE denger familien. Sprit er noe faenskap, men det er også testosteron. Selv om Arnold eller Stallone mener at testosteron er ok, så er det ikke dermed sagt at det er ok. Om jeg sier det er ok å hoppe ut av et fly i 10 000 meters høyde, så er det ikke dermed sagt at det er ok. Arnold ble operert i siste liten for noen får år siden, og det var liten tvil om at dopingmisbruken i unge år var en sterkt medvirkende årsak til kollaps av indre organer. Sprit, tobakk, anabole, ikke noe av det er noe annet enn skadelig - å si noe annet er direkte tåpelig.

herregudmann du vet jo ingenting om hva testosteron gjør med kroppen. Værsågod les, så skriver du forhåpentligvis ikke noe så dumt igjen:

Testosterone dose-response relationships in healthy young men

Hint: Alkohol og tobakk er mye mer dødelig. Skal jeg dra frem statistikk på det også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det skal du ikke, fordi vi gidder ikke enda en tråd om det samme. Dette har fint lite med trådens tema å gjøre.

-mod

På Fintessbloggen er det fint at folk drar påstander utav ræven, men når andre kommer med referanser som tilbakeviser disse så får man pekefinger fra autoriteter fordi det ikke passer så godt med forumretningslinjene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Fintessbloggen er det fint at folk drar påstander utav ræven, men når andre kommer med referanser som tilbakeviser disse så får man pekefinger fra autoriteter fordi det ikke passer så godt med forumretningslinjene.

Amen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jester
På Fintessbloggen er det fint at folk drar påstander utav ræven, men når andre kommer med referanser som tilbakeviser disse så får man pekefinger fra autoriteter fordi det ikke passer så godt med forumretningslinjene.

Sånn, nå kan du bruke så mye statistikk og diskutere temaet så mye du vil. Det handler ikke om av "autoriteter" skal peke finger, det handler om at du allerede har 10 tråder med det samme tema og samme statistikk. Men har nå flyttet postene til samletråden så slå deg løs :)

-Mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...