Gå til innhold

Akupunktur (dry needling) - tull?


focuseme

Anbefalte innlegg

Noen forteller meg at akupunktur kun er placebo og bare tull. Jeg vil gjerne høre argumenter for/imot av folk her inne som har peiling. (For øvrig så fikk jeg akupunkturbehandling av leggene mine, hos fysioterapauten. Grunnen til at jeg trengte behandling var fordi jeg i det siste har hatt problemer med løpinga, ved at jeg stivner og får melkesyre etter fem minutter på mølla).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har lest den, men føler jeg vet hvor lite om hvordan disse undersøkelsene har blitt gjort og hvilke rammer som er satt for testingen. Det at placebo funker like bra som akupunktur, betyr ikke at akupunktur ikke fungerer (etter min logikk)? o_O

EDIT - og hvordan kan det ha seg at jeg sliter med løping og melkesyre i beina ene dagen, mens etter akupunkturbehanling, så har jeg ikke problemer med dette lenger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det at akupunktur ikke kan vise til noen funksjon ut over placeboeffekten, betyr jo nettopp at metoden akupunkturen ikke fungerer in and of itself, men at det er placeboen som gir effekten.

Vel, det er ikke sånn jeg tolker det. Placebo kan uten tvil gi en effekt, men det at akupunktur ikke virker bedre enn placebo - betyr vel ikke at det ikke fungerer? Jeg bare spør, jeg ønsker å bli opplyst og forstå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har jeg "spasmer" og problemer med å gå etter akupunktur? Og hvis jeg er kritisk til om behandlingen faktisk fungerer, ut i fra det folk sier, burde dette motvirke plaecbo-effekten, slik at de problemene jeg hadde før akupunkturen, vil være de samme neste gang jeg løper?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du testa det selv jntdrm?

Personlig så sier jeg det funker på div ting. Ikke alt det funker på for meg, da må det hardere midler til feks. Men utrolig hva man kan utrette med å treffe riktige nervepunkt, tror dog å KUN fokusere på akupunktur kan ha en dårligere effekt enn å blande med dypvevsmassasje samtidlig (erfart), fins ikke kilder, bare min erfaring. Mye kan fikses med det og mye kan ikke, mye vi ikke vet om kroppen enda. Men utrolig åssn ting henger sammen, nervesystemet altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du testa det selv jntdrm?

Personlig så sier jeg det funker på div ting. Ikke alt det funker på for meg, da må det hardere midler til feks. Men utrolig hva man kan utrette med å treffe riktige nervepunkt, tror dog å KUN fokusere på akupunktur kan ha en dårligere effekt enn å blande med dypvevsmassasje samtidlig (erfart), fins ikke kilder, bare min erfaring. Mye kan fikses med det og mye kan ikke, mye vi ikke vet om kroppen enda. Men utrolig åssn ting henger sammen, nervesystemet altså.

Jeg har fått akupunktur ved en tidligere anledning, da jeg hadde problemer med anspenthet/stivhet i muskulaturen som førte til at jeg fikk problemer med knærne når jeg løp. Merket stor forskjell, men jeg har vanskeligheter for å tro på at dette sitter i hodet mitt og at den magiske placebo-effekten på magisk måte har leget knærne mine. I følge min logikk er det veldig vanskelig å tro på. Jeg har også fått massasjebehandling, men mest akupunktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Akupunktur" er jo en fellesbetegnelse for både vestlig og østlig akupunktur. Østlig akupunktur følger meridianer og såkalte energibaner, mens vestlig akupunktur/tørrnåling er nåler satt inn i triggerpunkter/muskelknuter. Sistnevcnte fungerer på lignende måte som dyp massasje.

Om du fikk nåler satt i leggene/kneet/ankel/skinnlegg for beinhinnebetennelse hos en fysio så er det sannsynlig å tro at du har fått vestlig akupunktur/tørrnåling. Dette har jeg stor tro på. Om det var østlig akupunktur så hadde du kanskje også/bare fått nåler i hender, ører, albue, mellom tærne etc for samme problemet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Akupunktur" er jo en fellesbetegnelse for både vestlig og østlig akupunktur. Østlig akupunktur følger meridianer og såkalte energibaner, mens vestlig akupunktur/tørrnåling er nåler satt inn i triggerpunkter/muskelknuter. Sistnevcnte fungerer på lignende måte som dyp massasje.

Om du fikk nåler satt i leggene/kneet/ankel/skinnlegg for beinhinnebetennelse hos en fysio så er det sannsynlig å tro at du har fått vestlig akupunktur/tørrnåling. Dette har jeg stor tro på. Om det var østlig akupunktur så hadde du kanskje også/bare fått nåler i hender, ører, albue, mellom tærne etc for samme problemet :)

Veldig interessant. For når jeg søker på nettet om forskning omkring akupunktur (da blant annet artikkelen som det ble linket til tidligere i denne tråden), virker det som om det brukes en slags fellesbetegnelse, som ikke skiller mellom type akupunktur. Da er det lett å bli forvirret. Jeg ville vært skeptisk dersom noen satt nåler i ørene mine for at leggene mine skulle bli bedre, så det blir jo en helt annen måte å gjøre det på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil tro det også kommer an på hva man egentlig snakker om når man snakker om akupunktur. De fleste studier jeg har sett omtalt, dreier seg først og fremst om "klassisk" akupunktur. Altså den typen hvor man setter nåler litt her og der som man omtrent ikke merker at man får satt, og ikke den typen hvor man graver inn og treffer et nervepunkt (som de vel kaller triggerpunktakupunktur) men .

Jeg husker bl.a. en studie som sammenliknet behandling av ryggsmerter - der en gruppe fikk kun legeoppfølging, en fikk dette pluss tradisjonell akupunktur (nålene satt i tråd med "energibaner"), en fikk legeoppfølging kombinert med nåler satt tilfeldig på kroppen, og den siste fikk legeoppfølging pluss poking med tannpirkere. Alle de tre som fikk tilleggsbehandling meldte om bedre smertelindring, og dessuten: tannpirkergruppen vant (men husker ikke om det var signifikant forskjell mellom de tre siste). De ting man ser best effekt på av slik klassisk akupunkturbehandling er også typisk smerte- og kvalmelidelser, der ubehaget er subjektivt, og dermed meget vanskelig å måle i objektiv forstand (og andre typer placebo også viser stor effekt). Hva gjelder klassisk akupunktur mener jeg nok av undersøkelser har vist at effekten kan tilskrives placeboeffekten.

Det er jo mulig at triggerpunktakupuktur kan fungere mot konkrete muskelspasmer e.l. (her er det vel i alle fall potensiale for en plausibel forklaringsmekanisme), men jeg kan ikke huske å ha lest noen referanser til studier som behandler dette særlig..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har brukt akupunktur det siste året mot stiv hofteleddsbøyer (det er mange teorier om årsak), og veldige smerter i hofta ved all slags belastning av setemuskulaturen. Før akupunkturen prøvde jeg kiropraktikk, fysioterapi, muskelterapi, trening, og ingenting hjalp. På det verste kunne jeg ikke gå pga smerte. Akupunktur er det eneste som hjelper, hvis jeg får nåler i rumpa og låret hver 2. uke er jeg smertefri. Hadde forøvrig ikke mye tro på at det skulle virke, siden jeg hadde prøvd så mye tidligere, så vet ikke om det kan sies å være placebo.. Jeg driter egentlig litt i det da, det funker, jeg slipper smerter, og da går jeg gladelig dit resten av livet hvis jeg må. (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi inne på noe folkens!

"Dry needling er en bruken av akupunktur nåler for behandling av muskel smerter eller intramuskulær stimulering. Akupunktur og Dry needling har kun nålene til felles, filosofien i Dry needling er tuftet på vestlig medisin. Behandlingen går ut på å sette nålene direkte i et hyperaktivt bånd i den plagede muskelen, for så å la nålen reagere med muskelen slik at man får en avspenning i det berørte punktet. Dette er en meget effektiv behandlingsform som er godt dokumentert."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi inne på noe folkens!

"Dry needling er en bruken av akupunktur nåler for behandling av muskel smerter eller intramuskulær stimulering. Akupunktur og Dry needling har kun nålene til felles, filosofien i Dry needling er tuftet på vestlig medisin. Behandlingen går ut på å sette nålene direkte i et hyperaktivt bånd i den plagede muskelen, for så å la nålen reagere med muskelen slik at man får en avspenning i det berørte punktet. Dette er en meget effektiv behandlingsform som er godt dokumentert."

Der har du det :)

Jeg har veldig god tro på og erfaring med denne behandlingsformen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vi inne på noe folkens!

"Dry needling er en bruken av akupunktur nåler for behandling av muskel smerter eller intramuskulær stimulering. Akupunktur og Dry needling har kun nålene til felles, filosofien i Dry needling er tuftet på vestlig medisin. Behandlingen går ut på å sette nålene direkte i et hyperaktivt bånd i den plagede muskelen, for så å la nålen reagere med muskelen slik at man får en avspenning i det berørte punktet. Dette er en meget effektiv behandlingsform som er godt dokumentert."

This!

Jeg passer alltid på forklare pasienten VELDIG godt at dette ikke har noe med den tradisjonelle kinesiske akupunkturen å gjøre om jeg bruker nåler, det får da være måte på hva man skal finne seg bekjent med. Dry needling er basert på en helt konkret fysiologisk respons, og har ingen ting med nervemedianer og nyreenergi å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Konklusjon: Begrepet "akupunktur" er et særdeles misbrukt ord og reell vitenskapelig forskning BØR/SKAL egentlig i utgangspunkt avklare dette begrepet på forhånd. Jeg føler at artikkelen av Gunnar Tjomlid ikke avklarer begrepet godt nok før behandlingen av spørsmålet omkring hvorvidt akupunktur er tull eller ikke. Jeg har forøvrig sendt mail til denne personen, og venter i spenning på svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...