Gå til innhold

Akupunktur (dry needling) - tull?


focuseme

Anbefalte innlegg

Konklusjon: Begrepet "akupunktur" er et særdeles misbrukt ord og reell vitenskapelig forskning BØR/SKAL egentlig i utgangspunkt avklare dette begrepet på forhånd. Jeg føler at artikkelen av Gunnar Tjomlid ikke avklarer begrepet godt nok før behandlingen av spørsmålet omkring hvorvidt akupunktur er tull eller ikke. Jeg har forøvrig sendt mail til denne personen, og venter i spenning på svar :)

Så bra, han driver også og skriver en bok om alternativ behandling for tiden, og det er et bra innspill å ha med til det også tenker jeg! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Litt off topic, men jeg brukte akupunktur som fødselsforberedende før to av tre fødsler, også som smertelindrende under fødsel. Jeg trodde på det. Og merket enorm respons i punktene som ble satt. Det er gjort positive studier på effekt på dette området vet jeg. Ellers er jeg negativ til alternativ medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er kverulanten jntdrm diskuterte dette med og som henviste til bloggen til Gunnar Tjomlid. Dry needling har jeg aldri hørt om før og undersøkelsene jeg har sett gjør ingen klar forskjell på dette og tradisjonell akupunktur, så hvorvidt det fungerer holder jeg meg for god til å si noe om.

Når det kommer til den tradisjonelle akupunkturen kan alle oppegående mennesker som gidder å tenke og undersøke litt være enige om at det ikke fungerer. Det har blitt testet opp og ned, inn og ut, og det gir samme resultat (på selvrapportert smertelindring og sykdomstilstand) som placebo.

For å presisere: Å få behandling i form av tradisjonell akupunktur fungerer akkurat like godt som å ikke få noen behandling. Det betyr ikke at akupunktur ikke kan hjelpe med å redusere smerte, kvalme eller andre ubehag som i aller høyeste grad er subjektive saker. Akupunktur vil derimot aldri kurere kreft, eller noe annet med en målbare, fysiske egenskaper.

Det er forøvrig spekulasjoner rundt effekten av akupunktur mot stressrelaterte sykdommer (som psoreasis ol.), men denne effekten tenkes å komme av nettopp det å bli mottatt av en "behandler", føle at man blir hørt, og føle at man gjør noe for å mestre situasjonen man er i.

Kort fortalt: Akupunktur (og homeopati, healing, reiki, bønn, osv.) kan gjøre at du opplever symptomene dine som mindre hemmende og pågående. De kan derimot ikke kurere grunnen til symptomene, noe mer enn at jeg skriker "ABRAKADABRA NÅ ER DU FRISK!" i ansiktet ditt. Det er ingen plausibel forklaringsmekanisme for hvordan det skulle fungert.

Alle forsøkene som viser null effekt utover placebo til side.. Hva er mekanismen som skulle tillat f.eks. akupunktur å fungere? Innenfor rammene av våre fysiske lover og forståelse av universet (som er ganske omfattende, hvor enn lite vi forstår hva Steven Hawking og Michio Kaku driver med) er det rett og slett ikke plass til det. Å teste det videre blir som å slå mynt-og-krone med hypotesen at mynten har en tredje side (kall den.. "Hjort"). Du kan flippe mynten hundre milliarder ganger, og du vil aldri oppleve noe annet enn mynt, krone, og "statistisk støy" der mynten lander på kanten. En mynt har bare to sider, en tredje side har ingen mulig plass i vårt univers. Det samme gjelder akupunktur, healing og bønn. De fungerer ikke, fordi mekanismer som kunne forklart hvorfor og hvordan de fungerer ikke er forenelige med de fysiske lover vi er underlagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det kommer til den tradisjonelle akupunkturen kan alle oppegående mennesker som gidder å tenke og undersøke litt være enige om at det ikke fungerer. Det har blitt testet opp og ned, inn og ut, og det gir samme resultat (på selvrapportert smertelindring og sykdomstilstand) som placebo.

For å presisere: Å få behandling i form av tradisjonell akupunktur fungerer akkurat like godt som å ikke få noen behandling. Det betyr ikke at akupunktur ikke kan hjelpe med å redusere smerte, kvalme eller andre ubehag som i aller høyeste grad er subjektive saker. Akupunktur vil derimot aldri kurere kreft, eller noe annet med en målbare, fysiske egenskaper.

Jeg skal ikke ende opp på den kinesiske akupunkturens side, men du bør lese deg opp på hva placebo er. Det er ikke snakk om en psykisk greie at man føler seg litt bedre, men man faktisk bedring av et eller flere sykdomsparametre. Dermed ligger det i placeboeffektens natur at akupunktur vil ha bedre effekt enn ingen behandling, spørsmålet er om det vil gi større effekt enn placebobehandling (= nåler stukket utenfor disse akupunkturpunktene) Man ser placeboeffekt på høyst konkrete sykdomstilstander, ja man kan til og med se en positiv effekt ved å gi pasienten en placebopille og fortelle dem at det er akkurat det de får.

Angående at akupunktur aldri kan kurere noe med målbare fysiske egenskaper. Akupunktur senker blodtrykker (målt frem til 30 dager etter behandling) Jeg har ikke lest studien, så sal ikke utdype eventuelle metodiske svakheter, vil bare påpeke at ting ofte er vanskeligere enn vi liker å tro.

Og bare for å ha alt klinkende klart: jeg slår et slag for placeboeffekten her, ikke for akupunkturen! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skal ikke ende opp på den kinesiske akupunkturens side, men du bør lese deg opp på hva placebo er. Det er ikke snakk om en psykisk greie at man føler seg litt bedre, men man faktisk bedring av et eller flere sykdomsparametre. Dermed ligger det i placeboeffektens natur at akupunktur vil ha bedre effekt enn ingen behandling, spørsmålet er om det vil gi større effekt enn placebobehandling (= nåler stukket utenfor disse akupunkturpunktene) Man ser placeboeffekt på høyst konkrete sykdomstilstander, ja man kan til og med se en positiv effekt ved å gi pasienten en placebopille og fortelle dem at det er akkurat det de får.

Angående at akupunktur aldri kan kurere noe med målbare fysiske egenskaper. Akupunktur senker blodtrykker (målt frem til 30 dager etter behandling) Jeg har ikke lest studien, så sal ikke utdype eventuelle metodiske svakheter, vil bare påpeke at ting ofte er vanskeligere enn vi liker å tro.

Og bare for å ha alt klinkende klart: jeg slår et slag for placeboeffekten her, ikke for akupunkturen! ;)

Halloen Ole-Mats, og gratulerer på etterskudd med onkel-barnet! Lenge siden sist.. :p

Selve definisjonen av placebo er effekten man får når man tror man mottar en behandling. Jeg sa at akupunktur fungerer like godt som å ikke få behandling, fordi uansett hvilken type falsk akupunktur den "ekte" saken settes opp mot blir resultatet det samme: Behandling i form av akupunktur er akkurat like effektivt som behandling med hva som helst annet som kan ligne på akupunktur, som pasienten tror er akupunktur, men som ikke er det.

Jeg nevnte også kort akupunkturs teoretiske effekt på stressrelaterte symptomer. Høyt blodtrykk er da i aller høyeste grad stressrelatert, og det er veldig godt tenkelig at effekten av å bli mottatt av en imøtekommende behandler var det som gjorde utslaget.

Poenget er at dersom man deler 1000 personer med hodepine inn i 2 grupper hvor den ene får paracet og den andre får placebo (altså ingen smertestillende behandling), vil antagelig begge gruppene rapportere samme bedring i symptomene sine.

Deler man 1000 pasienter med en form for kreft med god overlevelsesrate i 2 grupper der den ene får cellegift og den andre får placebo.. vel, da ender man opp med opp mot 500 overlevende i den ene gruppa, og 500 stein døde forsøkspersoner i placebogruppa.

Akupunktur kan gjøre at min fars prolapssmerter oppleves som mer håndterbare, men kan det fjerne eller reparere den ødelagte ryggskiva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Halloen Ole-Mats, og gratulerer på etterskudd med onkel-barnet! Lenge siden sist.. :p

Haha, hvem faen er du? :D Så vidt jeg vet kjenner jeg ingen plastbokser...

Selve definisjonen av placebo er effekten man får når man tror man mottar en behandling. Jeg sa at akupunktur fungerer like godt som å ikke få behandling, fordi uansett hvilken type falsk akupunktur den "ekte" saken settes opp mot blir resultatet det samme: Behandling i form av akupunktur er akkurat like effektivt som behandling med hva som helst annet som kan ligne på akupunktur, som pasienten tror er akupunktur, men som ikke er det.

Det er enormt stor forskjell på å få sham-akupuntur og ikke behandling. Jeg tror sham-akupunktur vil gi samme effekt som lassisk aupuntur i de aller fleste tilfeller. Akupunktur gir bedre resultat enn ingen behandling, men kanskje ikke bedre effekt enn tullenåling.

Jeg nevnte også kort akupunkturs teoretiske effekt på stressrelaterte symptomer. Høyt blodtrykk er da i aller høyeste grad stressrelatert, og det er veldig godt tenkelig at effekten av å bli mottatt av en imøtekommende behandler var det som gjorde utslaget.

Greit. Placeboeffekt har også kunne gi bedring i symptomer og økt urin flow rate hos pasienter med prostatavekst.

Poenget er at dersom man deler 1000 personer med hodepine inn i 2 grupper hvor den ene får paracet og den andre får placebo (altså ingen smertestillende behandling), vil antagelig begge gruppene rapportere samme bedring i symptomene sine.

Er du full? Paracetamol er sikkert et av de mest utprøvde og dokumenterte legemidlene vi har, og du mener det har null effekt utover placebo? Begge gruppe vil rapportere bedring i symptomer, men paracetgruppa vil garantert ha bedre effekt. Når det er sagt fikk jeg alltid en druesukkertabelett når jeg hadde vondt i hodet sm liten. Funka hver gang! Gotta love the placebo :D

Deler man 1000 pasienter med en form for kreft med god overlevelsesrate i 2 grupper der den ene får cellegift og den andre får placebo.. vel, da ender man opp med opp mot 500 overlevende i den ene gruppa, og 500 stein døde forsøkspersoner i placebogruppa.

Mye mulig, men det kan godt hende man ser redusert veksthastighet av svulsten i placebogruppa. That I do not know.

Akupunktur kan gjøre at min fars prolapssmerter oppleves som mer håndterbare, men kan det fjerne eller reparere den ødelagte ryggskiva?

Sikkert sannsynlig ikke.

Poenget mitt er at placebo er mer enn bare litt god omsorg så man slapper av og ting går bedre. Det skjer helt konkrete ting med kroppen. Ofte vil den psykologiske faktoren som du snakker om vet å bli tatt vare på av en imøtekommende terapeut osv overstige placeboeffekten med god margin, men det skjer ting også nedenfor topplokket når vi snakker placeboeffekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Haha, hvem faen er du? :D Så vidt jeg vet kjenner jeg ingen plastbokser...

Er ikke sikker, men mener du er storebroren til bestevenninna til gamle bestevenninna mi. I så fall har vi vært på et par fester hos broren hennes (som er min navnebror), der både ølkonsumet og volumet har vært høyt. ^^

Det er enormt stor forskjell på å få sham-akupuntur og ikke behandling. Jeg tror sham-akupunktur vil gi samme effekt som lassisk aupuntur i de aller fleste tilfeller. Akupunktur gir bedre resultat enn ingen behandling, men kanskje ikke bedre effekt enn tullenåling.

Tror nesten du bommer på poenget mitt med vilje. Akupunktur har ingen effekt utover falsk akupunktur, men begge har effekt på opplevelse av symptomer. Dette vil si at det ikke er stikkingen av nåler inn i "energimeridinaer" som gjør forskjellen, men at man går til en behandler. At akupunktur har samme effekt som å ikke få behandling betyr (om du tilsidesetter kverulanten et øyeblikk) at falsk akupunktur ikke er behandling per say, siden falsk akupunktur ikke forventes å gi noe resultat utover placebo, som er det akupunkturen testes opp mot.

Greit. Placeboeffekt har også kunne gi bedring i symptomer og økt urin flow rate hos pasienter med prostatavekst.

...

Mye mulig, men det kan godt hende man ser redusert veksthastighet av svulsten i placebogruppa. That I do not know.

Jeg kan ikke uttale meg om denne udokumenterte påstanden i noen annen grad enn at jeg anser det som usannsynelig, da nåler --uansett hvor du stikker dem-- ikke kan gjøre at en forvokst prostata spontant krymper. Hva er forklaringsmekanismen..? Var resultatet av forsøket statistisk signifikant? Ble det kontrollert for spontan remisjon? Hadde noen av pasientene nylig avsluttet andre behandlingsformer? Sistnevnte er gjerne en stor feilkilde i disse undersøkelsene, da kroppen bruker lang tid på å fjerne vevet den ordentlige behandlingen har tatt livet av. Dermed kan det fort se ut som om det man foretar seg etterpå er det som sto for effekten. Post hoc ergo propter hoc.

Er du full? Paracetamol er sikkert et av de mest utprøvde og dokumenterte legemidlene vi har, og du mener det har null effekt utover placebo? Begge gruppe vil rapportere bedring i symptomer, men paracetgruppa vil garantert ha bedre effekt. Når det er sagt fikk jeg alltid en druesukkertabelett når jeg hadde vondt i hodet sm liten. Funka hver gang! Gotta love the placebo :D

At det vil være noen forskjell i rapportert bedring er jeg faktisk ikke sikker på. Grunnen til at jeg valgte hodepine som eksempel er at smerte er en høyst subjektiv og abstrakt sak. I forsøk (ref. linken til tjomlid.net) der falsk akupunktur, akupunktur og tradisjonell medisinsk behandling settes mot hverandre for smertelindring kommer de to placebo-baserte "behandlings"-metodene bedre ut enn medikamentell behandling. Placebo og selvbedrag er heftige saker.

Sikkert sannsynlig ikke.

Poenget mitt er at placebo er mer enn bare litt god omsorg så man slapper av og ting går bedre. Det skjer helt konkrete ting med kroppen. Ofte vil den psykologiske faktoren som du snakker om vet å bli tatt vare på av en imøtekommende terapeut osv overstige placeboeffekten med god margin, men det skjer ting også nedenfor topplokket når vi snakker placeboeffekt.

Hvordan vil effekten av å bli tatt vare på av en terapaut overstige placeboeffekten, når det er samme effekt? Det motsatte av placebo er inngripen med påvist effekt, f.eks. medikamentell behandling eller kirurgisk inngripen. At man reduserer stressnivåer og får mestringsfølelse og -verktøy av en terapaut sier jeg ingenting mot, og det er helt sikkert ikke negativt for kroppen. Hjernen er dog ikke på noen måte "magisk", og ingen terapaut i verden kan prate deg frisk av kreft noe mer enn jeg kan kurere kreft ved å daske deg på baken med to makreller. Dette gjelder uansett hvor urokkelig din tro på makrelldasking måtte være. Det er ingen forklaringsmekanisme der.

Vet du hva man kaller alternativ medisin som er bevist å fungere..?

Medisin.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke sikker, men mener du er storebroren til bestevenninna til gamle bestevenninna mi. I så fall har vi vært på et par fester hos broren hennes (som er min navnebror), der både ølkonsumet og volumet har vært høyt. ^^

Så vi har vært på fester hos broren til ei venninne av søstera mi, og denne broren heter det samme som deg?

Tror uansett jeg leggerplacebodiskusjonsballen død. Tipper vi argumenterer litt på siden av hverandre og egentlig er ganske enige. Topic på denne tråden er uansett besvart ved at dry needling er noe helt annet en klassisk akupunktur.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke svindel bare fordi det ikke er skolemedisin!!! Jeg har fått akupunktur mange ganger og det hjelper.

Vel, du må gjerne tro det, men forsøk gjort på flere ti-talls tusen mennesker der akupunktur sammenlignes med "tulleakupunktur" (enten falske nåler, eller nåler på feil steder) viser gang på gang at akupunktur ikke har noen effekt utover placebo.

Det er klart, om du har vondt eller sliter med kvalme eller andre ting som placebo hjelper på er det jo flott at akupunktur kan gjøre opplevelsen din av plagene bedre. Det er dog stor forskjell på at det bedrer opplevelsen av symptomene, og at det faktisk gjør noe for å bedre årsaken til symptomene. Du kan tro himmelen er grønn så mye du vil om det gjør hverdagen din bedre, men den er altså ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, du må gjerne tro det, men forsøk gjort på flere ti-talls tusen mennesker der akupunktur sammenlignes med "tulleakupunktur" (enten falske nåler, eller nåler på feil steder) viser gang på gang at akupunktur ikke har noen effekt utover placebo.

Det er klart, om du har vondt eller sliter med kvalme eller andre ting som placebo hjelper på er det jo flott at akupunktur kan gjøre opplevelsen din av plagene bedre. Det er dog stor forskjell på at det bedrer opplevelsen av symptomene, og at det faktisk gjør noe for å bedre årsaken til symptomene. Du kan tro himmelen er grønn så mye du vil om det gjør hverdagen din bedre, men den er altså ikke det.

Syntes du er frekt! Men om jeg føler meg bedre av det og det virker for meg, hva er problemet da?!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så vi har vært på fester hos broren til ei venninne av søstera mi, og denne broren heter det samme som deg?

Stemmer, stemmer! Med mindre du bare deler nøyaktig samme navn med han selvsagt. Kanskje navnet Kim Arne ringer noen bjeller? Du husker meg antagelig ikke. Eneste grunnen til at jeg husker deg er at ei av de du nevnte hadde en crush på deg for leeeeenge siden, og det var ikke søstra di. :p

Tror uansett jeg leggerplacebodiskusjonsballen død. Tipper vi argumenterer litt på siden av hverandre og egentlig er ganske enige. Topic på denne tråden er uansett besvart ved at dry needling er noe helt annet en klassisk akupunktur.

Enig. Om noen har denne dokumentasjonen som støtter Dry Needling som ble nevnt lengre oppe tar jeg gladelig en titt på den. Forbeholder meg skeptisk til det, men avfeier det selvsagt ikke uten videre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes du er frekt! Men om jeg føler meg bedre av det og det virker for meg, hva er problemet da?!

Problemet mitt er at folk ikke klarer å skille mellom subjektive meninger og opplevelser, og objektive fakta. Om noe testes på 20.000 mennesker i godt kontrollerte studier og absolutt ingen evidens for at det fungerer er å finne... da blir grunnlaget for å påstå at det fungerer ganske tynt, synes du ikke? Eller mener du at du er unntatt fra fysikken som styrer resten av universet?

Jeg sa jo også at dersom alternativ behandling gjør ting bedre for deg, kjør på! Placebo er en kraftig effekt som kan hjelpe på opplevelsen av både smerter, kvalme og mange andre plager. Får du derimot en dag kreft håper jeg virkelig ikke du går til en alternativ behandler for å bli frisk! Da ligger selvsagt din eneste sjanse hos skolemedisin, selv om f.eks. akupunktur kan gjøre at bivirkningene av cellegift oppleves som langt mindre alvorlige (kvalme, smerte, osv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er kverulanten jntdrm diskuterte dette med og som henviste til bloggen til Gunnar Tjomlid. Dry needling har jeg aldri hørt om før og undersøkelsene jeg har sett gjør ingen klar forskjell på dette og tradisjonell akupunktur, så hvorvidt det fungerer holder jeg meg for god til å si noe om.

Når det kommer til den tradisjonelle akupunkturen kan alle oppegående mennesker som gidder å tenke og undersøke litt være enige om at det ikke fungerer. Det har blitt testet opp og ned, inn og ut, og det gir samme resultat (på selvrapportert smertelindring og sykdomstilstand) som placebo.

For å presisere: Å få behandling i form av tradisjonell akupunktur fungerer akkurat like godt som å ikke få noen behandling. Det betyr ikke at akupunktur ikke kan hjelpe med å redusere smerte, kvalme eller andre ubehag som i aller høyeste grad er subjektive saker. Akupunktur vil derimot aldri kurere kreft, eller noe annet med en målbare, fysiske egenskaper.

Det er forøvrig spekulasjoner rundt effekten av akupunktur mot stressrelaterte sykdommer (som psoreasis ol.), men denne effekten tenkes å komme av nettopp det å bli mottatt av en "behandler", føle at man blir hørt, og føle at man gjør noe for å mestre situasjonen man er i.

Kort fortalt: Akupunktur (og homeopati, healing, reiki, bønn, osv.) kan gjøre at du opplever symptomene dine som mindre hemmende og pågående. De kan derimot ikke kurere grunnen til symptomene, noe mer enn at jeg skriker "ABRAKADABRA NÅ ER DU FRISK!" i ansiktet ditt. Det er ingen plausibel forklaringsmekanisme for hvordan det skulle fungert.

Alle forsøkene som viser null effekt utover placebo til side.. Hva er mekanismen som skulle tillat f.eks. akupunktur å fungere? Innenfor rammene av våre fysiske lover og forståelse av universet (som er ganske omfattende, hvor enn lite vi forstår hva Steven Hawking og Michio Kaku driver med) er det rett og slett ikke plass til det. Å teste det videre blir som å slå mynt-og-krone med hypotesen at mynten har en tredje side (kall den.. "Hjort"). Du kan flippe mynten hundre milliarder ganger, og du vil aldri oppleve noe annet enn mynt, krone, og "statistisk støy" der mynten lander på kanten. En mynt har bare to sider, en tredje side har ingen mulig plass i vårt univers. Det samme gjelder akupunktur, healing og bønn. De fungerer ikke, fordi mekanismer som kunne forklart hvorfor og hvordan de fungerer ikke er forenelige med de fysiske lover vi er underlagt.

Punkt 1 - Gunnar T. sier at han ikke anser Dry Needling som akupunktur - derfor er ikke denne formen vurdert eller diskutert i hans tåpelige artikkel uten begrepsavklaring.

Punkt 2 - Ingen vits å diskutere tradisjonell akupunktur, da det allerede er avklart at det er forskjeller. Da kan man heller opprette en ny tråd for diskusjon om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stemmer, stemmer! Med mindre du bare deler nøyaktig samme navn med han selvsagt. Kanskje navnet Kim Arne ringer noen bjeller? Du husker meg antagelig ikke. Eneste grunnen til at jeg husker deg er at ei av de du nevnte hadde en crush på deg for leeeeenge siden, og det var ikke søstra di. :p

Aha, det stemmer godt! Du må hilse C fra meg om du snakker med henne fortsatt, en evighet siden jeg har hørt noe fra den kanten. Har klart å lete deg frem på facebook og hadde aldri i verden dratt kjensel på deg på gata ihvertfall. Tror det er et eller annet langt der bake jeg kjenner igjen, men vi har nok ikke møttes sykt mange ganger ;) Og jeg får vel følge opp onkelgratulasjonen med å gratulere deg med forlovelsen, den er jo mer nylig!

Mistet kompendiet mitt fra nålekurset i en flytteprosess (hvor blir ting egentlig av når de forsvinner i flytting?).Ser ut som stapedius har noe, ellers kunne jeg alltids klart å grave frem noe. Dette er altså noe som kun brukes for å løse opp stram muskulatur/triggerpunter, noen bruker det også for å skape en lokal vevsirritasjon ved langvarige senelidelser og lignende. Har hørt en anektode at forskningen på dette begynte når man skulle undersøke effekten av kortisoninjeksjon i triggerpunkter. Resultatene viste at både injeksjonsgruppa og kontrollgruppa hadde svært gode effekter utover hva man kunne forvent av placeboeffekt, så man hypotetiserte at det var den mekaniske skaden til nåla som utgjorde effekten og nye forsøk ble satt igang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dry needling eller tørrnålsteknikk brukes primært på triggerpunkter i muskulatur, som alternativ til triggerpunktmassasje og iskæmisk kompresjon (dvs. konstant trykk på triggerpunktet). Nålen forårsaker en liten lesjon i vevet slik at kroppens egne helingmekanismer reparer skaden, men lesjonen er så liten at kroppen fikser det med å danne nytt friskt vev og ikke arrvev.

Nåling stimulerer også re-opptak av acetylcholin, som medfører en normalisering av metabolismen i muskelen i hovedsak ved å stimulere re-opptak av kalsium til sarkoplasmatisk retikulum. Dette skjer i "neuromuscular junction, og normalisrer den elektriske aktivitet/de elektriske impulsene til muskelfibrene. Kan sende deg (PlastBox) en artikkel om dette på e-post hvis du er interessert. I den er det en referanseliste (218 stk.) du kan gå nøyere etter i sømmene hvis du gidder.

Du kan gjerne sende den referanselisten til

[email protected]. Jeg tror han trener litt input.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interessant svar fra Gunnar Tjomlid:

"Jeg kan ikke si med sikkerhet at ikke dry needling kan ha en effekt, men

det mangler hvertfall god dokumentasjon på at det faktisk _er_

effektivt, og det som finnes av studier synes å peke i retning at det

ikke har veldig mye effekt. Og nei, du kunne ikke nødvendigvis gått til

en psykolog like gjerne som å få dry needling. Vi mennesker er mer

komplekse enn det. Akkurat hva som trigger placeboeffekt hos den enkelte

kan variere veldig, til og med fra dag til dag hos hver og en.

Husk at en sprøyte gir større placeboeffekt enn en pille, fordi

placeboeffekt er knyttet opp mot forventning og tro. Man føler at en

sprøyte virker bedre enn en pille, og dermed trigges placeboeffekten

kraftigere. Dry needling vil derfor kunne ha stor fordel fremfor det å

prate med en psykolog, fordi det å bli stukket med nål medfører en

kraftig forventning (kanskje til dels ubevisst) om at noe skal skje i

kroppen etterpå."

Tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En interessant artikkel i denne sammenheng.

"Behandlingsmetoden er et resultat av legers erfaringer med injeksjoner av lokalbedøvelse og/eller kortison i muskulære triggerpunkter. I utførelsen av slik behandling viste det seg at effekten av stikkene i seg selv var bortimot like stor som injeksjon av medikamenter. Ren «tørrnåling» (derav begrepet dry needling) utsetter dessuten vevet for betydelig mindre traume (skade) og gir færre bivirkninger. I stedet for å benytte seg av injeksjonsnåler gikk man etter hvert over til å bruke akupunkturnåler da disse var mindre traumatiserende på vevet, sterile og billige."

En kritiker er og blir en kritiker.

Jeg er uansett overbevist om at metoden funker fordi det funker, ikke pga. placebo. Jeg fikk behandling på mandag, klarte helt greit å løpe på tredemølla dagen etterpå. I dag gikk det som det susa, som om jeg aldri har hatt problemer med beina.:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har prøvd akupunktur, og for meg funket det i hvert fall. Det er jo det viktigste.

På nimi.no står det følgende: Et triggerpunkt (myofascialt triggerpunkt) er en muskelknute eller en muskelstreng med økt spenning som kan gi smerter lokalt eller stråle til et annet sted i kroppen. Behandlingen stimulerer triggerpunkter ved hjelp av akupunkturnåler. Dette reduserer muskelspenninger og minsker denne typen smerteutstråling. Du skal merke bedring allerede etter tre til fire behandlinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...