Gå til innhold

Markløft - med eller uten stropper/reimer?


inamarl3n

Anbefalte innlegg

Hei!

Noen som kan litt mer om dette, eller har erfaring?

Jeg kjøpte meg et par stropper for noen uker siden, og endelig føler jeg at markløftinga tar seg opp! Jeg får fokusert på teknikk og løfting i stedet for å knipe sammen hendene mine (som er veldii små)..

Har lest at man ikke utvikler "grepet", men blir det da helt utelukket? Det er jo ikke sånn at fingrene henger i løse luften liksom..

Jeg vil høre tilbakemeldinger og erfaringer, om dere har :) Jeg synes hvertfall stroppene har vært det beste kjøpet jeg har gjort når det gjelder trening.

Ps: jeg sikter ikke mot noe konkurrerende vektløfting, hvis det har noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest johnmf94

"I use lifting straps, definitely, on all the back exercises because I don't want my grip to be a limiting factor in transferring stress to my back. Doing rows or pulldowns, your grip is going to give out before your lats do once you get past a certain strength level. I don't use gloves. I like to feel the bar in my hands and they just get in my way." -Dorian Yates

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Noen som kan litt mer om dette, eller har erfaring?

Jeg kjøpte meg et par stropper for noen uker siden, og endelig føler jeg at markløftinga tar seg opp! Jeg får fokusert på teknikk og løfting i stedet for å knipe sammen hendene mine (som er veldii små)..

Har lest at man ikke utvikler "grepet", men blir det da helt utelukket? Det er jo ikke sånn at fingrene henger i løse luften liksom..

Jeg vil høre tilbakemeldinger og erfaringer, om dere har :) Jeg synes hvertfall stroppene har vært det beste kjøpet jeg har gjort når det gjelder trening.

Ps: jeg sikter ikke mot noe konkurrerende vektløfting, hvis det har noe å si.

Bruk pronert/overhåndsgrep så lenge som mulig, gå til innkjøp av flytende kalsium/kalk så blir det mye lettere. Om du klarer å bruke grepet ditt i markløft, kan du fint bruke reimer om du har f.eks. roing, chins eller lignende senere i økten og grepet hindrer deg.

Tommellås kan også fungere fint. Er litt vondt og uvant i starten, men har ennå til gode å se en tommel ryke på selv internasjonalt nivå i styrkeløft :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke prøvd kalk, men hjelper det da hendene mine er like små? Det er ikke det at jeg svetter som er problemet liksom.

Bruker selvsagt bare stroppene på de siste, tyngste settene. Og det er det som føles så bra! Har prøvd med mixet grep, men det synes jeg ikke var noe behagelig. Heh, vet at ikke styrkeløfting skal være behagelig altså, men da foretrekker jeg heller overhåndsgrep.

Tommellås, what is that? :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Thanks! Bra video!

Da må jeg bare få prøvd litt diverse.. Hadde håpet alle bare skulle være enig i at det er greit å bruke stropper, haha.

Sett på en annen måte: sett at du ikke skal bli verken bodybuilder eller styrkeløfter, hvor funksjonelt er egentlig stropper? Litt grepsstyrke kan være kjekt av og til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sett på en annen måte: sett at du ikke skal bli verken bodybuilder eller styrkeløfter, hvor funksjonelt er egentlig stropper? Litt grepsstyrke kan være kjekt av og til!

Jeg er helt enig! Men markløft er jo den eneste øvelsen jeg bruker stropper i da, man får vel utviklet grepsstyrken i chins, benk og andre øvelser også? Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så lenge du ikkje skal drive med styrkeløft, så kjør på med reimer :)

Men skjønner ikkje så og si alle som er imot reimer pga at grepet ikkje får noe framgang...

La oss si at du klarer 50kg * 5 60kg * 5 og 70kg * 5, på siste settet må du på med reimer.

Neste økt prøver du deg kanskje på 72,5kg * 5 med reimer, da er det ikkje værre enn å prøve på 62,5kg uten reimer også.

Sånn at progresjonen med og uten reimer hele tiden går oppover. Du tar jo ikke på deg reimene etter ei viss vekt hver eneste gang, som aldri forandrer seg ;) .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge du ikkje skal drive med styrkeløft, så kjør på med reimer :)

Men skjønner ikkje så og si alle som er imot reimer pga at grepet ikkje får noe framgang...

La oss si at du klarer 50kg * 5 60kg * 5 og 70kg * 5, på siste settet må du på med reimer.

Neste økt prøver du deg kanskje på 72,5kg * 5 med reimer, da er det ikkje værre enn å prøve på 62,5kg uten reimer også.

Sånn at progresjonen med og uten reimer hele tiden går oppover. Du tar jo ikke på deg reimene etter ei viss vekt hver eneste gang, som aldri forandrer seg ;) .

Det høres jo ganske logisk ut, spør du meg!! 72,5kg, bra eksempel! ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på en ting;

Når jeg utfører markløft begynner stanga å glippe ut av hendene mine. Jeg får også blemmer iblant etter å ha utført noen repetisjoner med markløft. På gymmet tillater de ikke kalk siden de syns det blir så mye søl. Hva kunne jeg gjort for å forbygge dette? Blemmene sprekker rett etter på og på det verste begynner jeg å blø, og det blir ubehagelig, noe som fører til at jeg ikke greier å løfte tyngre... Noe tips? Jeg er litt desperat siden jeg blir liggende på 45kg, og greier virkelig ikke å komme meg oppover pga. blemmene, og frykten for å miste stanga og ødelegge gulvet :oops: (Jeg har små hender også.. )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...