Gå til innhold

Starting strength spørsmål


Marius Andresen

Anbefalte innlegg

Hei hie, første posten min på dette forumet :)

Jeg er en 19 år gammel mann som begynte med styrketrening i januar dvs at jeg fortsatt er ganske fersk i gamet.

Kjører starting strength tre ganger i uken, føler at det funker veldig bra for meg som trenger litt grunnstryke, har fått inn teknikken på de aller fleste øvelsene sliter litt med mark, men det kommer seg vel. De siste ukene har jeg merket at jeg ikke blir like sliten som før. Så det jeg lurer på er at kan jeg legge på noen ekstra støtteøvelser ?

Kan skrive litt om høyden min etc.

-186cm

-80kg

Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klarer du fremdeles å følge progresjonen? Dvs,klarer du å øke med 2.5/5 kg per øvelse per økt? Hvis du gjør det,så er det bare å fortsette å trene på! At du blir mindre støl etterhvert er normalt. Det er ikke hvor sliten du føler deg etter hver økt som viser hvor mye du får ut av treninga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det jeg lurer på er at kan jeg legge på noen ekstra støtteøvelser?

Kan skrive litt om høyden min etc.

-186cm

-80kg

Takk for svar

Jepp, det er helt greit å legge til øvelser. Folk får bare være så uenige de vil, men jeg kan lett argumentere for det jeg sier.

Vil du ha biceps så kan du curle et par sett til slutt, vil du ha legger så tren legger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du fremdeles å følge progresjonen? Dvs,klarer du å øke med 2.5/5 kg per øvelse per økt? Hvis du gjør det,så er det bare å fortsette å trene på! At du blir mindre støl etterhvert er normalt. Det er ikke hvor sliten du føler deg etter hver økt som viser hvor mye du får ut av treninga.

Glemte å si at jeg kjører Gunnars bastard-variant.

Ja jeg klarer å øke på basisøvelsene, men på biceps å sidehev blir det veldig tøft.

Dette ligger jeg på nå.

Benk: 60kg 5x3 ( Hadde maksløft sist uke, klarte 70kg)

Knebøy: 45 kg 5x3( Ikke så bra, men har nettopp lært meg den dype knebøy teknikken så regner med at jeg kommer til å øke en god del)

Mark: 70kg 5x3.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er ingenting i veien med å legge til en og annen øvelse med biceps eller legger, ja/neimuskulatur,rotatorcuff eller annet små"rusk", så lenge det ikke distraherer fra å få så mye progresjon ut av programmet for øvrig:) Siden de andre musklene er såpass store i forhold til sidehev/biceps, overrasker det meg slettes ikke at det blir vanskeligere å øke på småmusklene før de store=) Men bare å stå på, så blir det kanon til slutt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ingenting i veien med å legge til en og annen øvelse med biceps eller legger, ja/neimuskulatur,rotatorcuff eller annet små"rusk", så lenge det ikke distraherer fra å få så mye progresjon ut av programmet for øvrig:) Siden de andre musklene er såpass store i forhold til sidehev/biceps, overrasker det meg slettes ikke at det blir vanskeligere å øke på småmusklene før de store=) Men bare å stå på, så blir det kanon til slutt:)

Takk for svar, kommer godt med =)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kjøpt boka? Den anbefales på det sterkeste. Der er det lagt opp program for de første ukene. Gjør deg selv en tjeneste og følg programmet slik det står, det kommer tilleggsøvelser i form av chin-ups og back extensions fort nok. Chinz > bicep curl.

Ta en titt på programmet på Starting Strength Wiki om du ikke har boka. Les gjerne gjennom artikkelen til Rip om klarifiseringen til de som ikke følger programmet. Lykke til! (y)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Slenger meg på denne, siden det omhandler Starting Strength:

Jeg er igang med å trene teknikk i baseøvelser og har begynt på det første programmet i artikkelen: Bygg grunnstyrke med Rippetoes Starting Strength - Fitnessbloggen

Her legges det vekt på å øke hver eneste økt, noe jeg selvsagt ser poenget ved. På treningssenteret der jeg trener er det bare mulighet for å øke med 2,5kg av gangen, noe som kan gjøre det litt vanskelig siden jeg er en tynn og lite sterk type. Allerede nå er jeg redd jeg kommer til å møte veggen ganske tidlig, selv om jeg begynner med lette vekter for å få inn teknikken. Er det noen som har noen erfaring med å komme seg rundt dette?

Jeg har lest i en annen artikkel på fitnessbloggen at det går fint ann å kjøre samme vekta 2 ganger på rad, bare en er flink til å legge på når det trengs. Slik at når 3 arbeidssett a 5 reps går fint så skal du legge på 2,5kg neste økt.

Noen synspunkter/fasit/generelle tanker?

På forhånd takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slenger meg på denne, siden det omhandler Starting Strength:

Jeg er igang med å trene teknikk i baseøvelser og har begynt på det første programmet i artikkelen: Bygg grunnstyrke med Rippetoes Starting Strength - Fitnessbloggen

Her legges det vekt på å øke hver eneste økt, noe jeg selvsagt ser poenget ved. På treningssenteret der jeg trener er det bare mulighet for å øke med 2,5kg av gangen, noe som kan gjøre det litt vanskelig siden jeg er en tynn og lite sterk type. Allerede nå er jeg redd jeg kommer til å møte veggen ganske tidlig, selv om jeg begynner med lette vekter for å få inn teknikken. Er det noen som har noen erfaring med å komme seg rundt dette?

Jeg har lest i en annen artikkel på fitnessbloggen at det går fint ann å kjøre samme vekta 2 ganger på rad, bare en er flink til å legge på når det trengs. Slik at når 3 arbeidssett a 5 reps går fint så skal du legge på 2,5kg neste økt.

Noen synspunkter/fasit/generelle tanker?

På forhånd takk!

Hei! Jeg har trent Starting strength nå siden august, og har også kun 2.5kg jeg minimum kan øke med der jeg trener.

Begynn med lite vekter slik at du ikke stagnerer! I starten økte jeg gradvis per økt, og det gikk helt fint. Litt dumt med tanke på knebøyen da, ettersom den vil ta igjen alle de andre øvelsene! :confused: Så begynte jeg og økte etter hver 3 økt, det vil si at for hver nye uke, skulle jeg øke i alle øvelsene. Dette blir jo bedre fordelt på øvelsene i tillegg. Nå derimot, klarer jeg ikke opprettholde den samme økningen fordi det rett og slett blir for tungt, så derfor kjenner jeg litt etter på kroppen, men øker så ofte jeg klarer. (y)

Før kunne jeg også ta alt på en halvtime-førti minutter-ish, så var jeg ferdig. Men nå, bruker jeg mellom halvannen time ca på èn økt, ettersom jeg er HELT avhengig av å kjøre dynamisk oppvarming og tøying før jeg kan gå igang med treningen! Jeg begynte også og slite på teknikken på knebøy o.l. fordi jeg kanskje har økt for fort, men fant ut at belte hjelper utrolig mye, samme som med stropper i markløften!

Er superfornøyd med resultatene og programmet funker som faen, men man må holde seg til øvelsene og loggføringa for at det skal funke :)

EDIT: btw, har litt som tommelregel at om jeg har 1-2 reserverepps igjen i kroppen etter 3 arbeidssett, så øker jeg på neste økt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slenger meg på denne, siden det omhandler Starting Strength:

Jeg er igang med å trene teknikk i baseøvelser og har begynt på det første programmet i artikkelen: Bygg grunnstyrke med Rippetoes Starting Strength - Fitnessbloggen

Her legges det vekt på å øke hver eneste økt, noe jeg selvsagt ser poenget ved. På treningssenteret der jeg trener er det bare mulighet for å øke med 2,5kg av gangen, noe som kan gjøre det litt vanskelig siden jeg er en tynn og lite sterk type. Allerede nå er jeg redd jeg kommer til å møte veggen ganske tidlig, selv om jeg begynner med lette vekter for å få inn teknikken. Er det noen som har noen erfaring med å komme seg rundt dette?

Jeg har lest i en annen artikkel på fitnessbloggen at det går fint ann å kjøre samme vekta 2 ganger på rad, bare en er flink til å legge på når det trengs. Slik at når 3 arbeidssett a 5 reps går fint så skal du legge på 2,5kg neste økt.

Noen synspunkter/fasit/generelle tanker?

På forhånd takk!

Hadde samme problemet selv, så stakk på byggmax og kjøpte to kjettinger som veide ca 750g hver. Dva, jeg kunne nå øke med 1,25 kg pr økt i steded ved å surre kjettingen rundt hver ende på stangen. På de øvelsene som tillater det går det også Ann å surre én kjetting rundt midten av stangen, så kan du øke med 750g.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg har trent Starting strength nå siden august, og har også kun 2.5kg jeg minimum kan øke med der jeg trener.

Begynn med lite vekter slik at du ikke stagnerer! I starten økte jeg gradvis per økt, og det gikk helt fint. Litt dumt med tanke på knebøyen da, ettersom den vil ta igjen alle de andre øvelsene! :confused: Så begynte jeg og økte etter hver 3 økt, det vil si at for hver nye uke, skulle jeg øke i alle øvelsene. Dette blir jo bedre fordelt på øvelsene i tillegg. Nå derimot, klarer jeg ikke opprettholde den samme økningen fordi det rett og slett blir for tungt, så derfor kjenner jeg litt etter på kroppen, men øker så ofte jeg klarer. (y)

Før kunne jeg også ta alt på en halvtime-førti minutter-ish, så var jeg ferdig. Men nå, bruker jeg mellom halvannen time ca på èn økt, ettersom jeg er HELT avhengig av å kjøre dynamisk oppvarming og tøying før jeg kan gå igang med treningen! Jeg begynte også og slite på teknikken på knebøy o.l. fordi jeg kanskje har økt for fort, men fant ut at belte hjelper utrolig mye, samme som med stropper i markløften!

Er superfornøyd med resultatene og programmet funker som faen, men man må holde seg til øvelsene og loggføringa for at det skal funke :)

EDIT: btw, har litt som tommelregel at om jeg har 1-2 reserverepps igjen i kroppen etter 3 arbeidssett, så øker jeg på neste økt.

Takk for tips! Skal passe meg litt for skader osv, da jeg ikke har tid til det i forbindelse med studiene, så dine erfaringer kommer godt med. Takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde samme problemet selv, så stakk på byggmax og kjøpte to kjettinger som veide ca 750g hver. Dva, jeg kunne nå øke med 1,25 kg pr økt i steded ved å surre kjettingen rundt hver ende på stangen. På de øvelsene som tillater det går det også Ann å surre én kjetting rundt midten av stangen, så kan du øke med 750g.

Aha, det høres ut som et veldig godt alternativ til å kjøpe egne små vektskiver. Takk, det skal sjekkes ut :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 måneder senere...
Ikke noe problem å legge til et par øvelser :)

Ville dette vært ok?

Program A

Knebøy

+ Bulgarske utfall

Benkpress

Markløft

Dips

Mage

Program B

Knebøy

+ Hip-thrust

Millitærpress

Foroverbøyd roing

Pull-ups

Mage

Eller kan jeg legge til feks kickback i kabel i tillegg til det?

Kan jeg kjøre benkpress med manualer?

Hvorfor er det to øvelser for bryst i program a og ingen i program b?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er jo egentlig bare en brystøvelse på økt A; benkpress. Dips er ikke i standardoppsettet. Vil anbefale deg å trene standardoppsettet først, og deretter legge til et par øvelser hvis du vil det :) Hvis du har skader eller av andre grunner sliter med/ikke får til benkpress med stang kan du bruke manualer, men jeg anbefaler med stang om du får til det :)

Økt A:

Bøy

Benk

Mark

Økt B:

Bøy

Militærpress

Pendlay row eller power clean

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...