Gå til innhold

Knebøy - overkroppen vipper litt fremover - hva er galt?


Alf Morten Tveiten

Anbefalte innlegg

Når jeg kjører knebøy nær maksløft så har overkroppen av og til en tendens til å bikke fremover, blir litt som start på en good morning. Får ganske kjapt rettet det opp igjen, men synes det er litt skummelt.

Hva kan grunnen være? Er jeg for svak i korsryggen/magen?

Er det noe spesielle måter jeg kan trene det "vekk"? Til standard kjører jeg 95kg * 10, skal nå til på 100kg * 10, og pers er 145kg * 1.

Setter stor pris på tilbakemeldinger og tips. :) Har trent styrketrening nesten 5 mnd nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan prøve å ha stangen litt lengre ned på ryggen. Dette er et klassisk problem, når man begynner trene knebøy føles det mest naturlig å ha den i litt for høyt oppe på ryggen. For å klare tyngre vekter er det anbefalt å ikke ha stangen så høyt på ryggen (nakken).

Det vil nok kreves en tilvenningsperiode når man skal iverksette ny teknikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Fanthomas.

Når det gjelder at ryggen tipper frem, så finnes det en del enkle triks:

- Plasser stangen lengre ned

- Ha et smalere grep rundt stangen. Klem albuene godt under (dette gjør det mer naturlig å ha ryggen opp)

- Still deg bredere med beina og la tær/knær peke litt utover (dette gjør det enklere å bruke hoftene

- Jobb godt med teknikken. Viktig å få med hofta ned.

Det som ofte skjer er at hofta blir værende høyt oppe, mens man tipper frem med ryggen.

Gjør man hoftene mer bevegelig (økt mobilitet), kanskje trener litt goblet squat, wall squat og overhead squat, så skal det meste være løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for tipsene! :)

Prøvde å ha stangen lengre ned på ryggen og tærne pekende utover og smalere grep, følte det hjalp litt.. Ute i tredje sett så vippet jeg fremover, da var jeg dog veldig sliten og teknikken begynte å bli dårligere.. Klarte to sett a 10rep, og siste to sett klarte jeg kun 7. Og var da jeg vippet, så tror jeg vipper mer fremover når jeg sliter ut visse muskler. :)

Skal lese meg litt opp på mobilitet i hoftene, er det noe artikler å anbefale på dette?

Goblet squat, er det for å øve inn bedre bøyeteknikk eller er det for å øke mobiliteten da man kommer dypere ned?

Igjen, tusen takk for tipsene. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva slags vekt kan man regne med at er greit å prøve seg på i goblet ift knebøy? Er jo begrenset hva man klarer å holde, men snakker vi 10 eller 30 kg liksom?:rofl:

Jeg aner ikke.. Jeg bare testa med en 10 kg i dag. På slutten av beintreninga. Kan bruke mer ja... Men vi er alle forskjellige. Kommer til å begynne litt pent for så å øke :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg merker at jeg tipper framover med overkroppen når jeg begynner å bli sliten/løfter litt for tungt. Lettere å presse opp med beina først, for deretter å ta ryggen opp. Prøver å ikke tippe framover, men det er en liten betryggelse at ved å tippe fremover kommer jeg meg alltid opp igjen i hvert fall:D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig det har blitt nevnt allerede, men jeg pleier alltid å fortelle folk at de skal tenke at de skal sette seg ned på ræva når de tar knebøy. Det føles nok litt sketchy i starten, men racken tar jo imot vekta hvis du tryner, så det er ingen fare.

Det er ikke alle steder de har rack :p Vi har ett men av den gamle typen. Racket er før stativet på en måte, så når man har tatt av stanga så er racket rett bak. Veldig kort er det også er det for høyt. :rofl:

Men de forbedrer og bytter stadig ut ting. Håper på ordentlig rack snart så tør jeg å legge på mer på knebøy når jeg er aleine også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...