Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hvis du utfører bøyen din med korrekt ifht. teknikk, dybde osv. ser jeg ikke problemet med å lære bort noe. Som nevnt over, du trenger ikke å være verdensmester i en øvelse for å gi råd. Poenget mitt her var at i tillegg til å ikke være særlig sterk i øvelsen, har Zeph en utførelse/teknikk som ikke kvalifiserer han som en benkpressviter.

Ville du tatt imot råd ang. knebøy av en person som ikke løftet mange kilo med dårlig/feil teknikk?

Jeg ville vært skeptisk ja, men ikke ignorert det vedkommende sa.

Fortsetter under...

Jeg ville vært skeptisk ja, men ikke ignorert det vedkommende sa.

Det kan hende at vedkommende hadde noe lurt å komme med, men ville du ikke heller søkt hjelp hos noen med tilstrekkelige kunnskaper? Føler responsen din ble litt meningsløs nå.

Det kan hende at vedkommende hadde noe lurt å komme med, men ville du ikke heller søkt hjelp hos noen med tilstrekkelige kunnskaper? Føler responsen din ble litt meningsløs nå.

Selvfølgelig ville jeg ha hørt på en med erfaring framfor en random en på gymmet.

Om det sto mellom Rippetoe og en random så ville jeg tatt Rippetoe. Men personer som ikke er så godt kjent kan fortsatt ha noen lure tips å komme med. :)

Meningen med kommentaren min var først å fremst et spørsmål til deg om du bare ville gjøre narr av Zeph, men det tror jeg ikke målet ditt var. :)

Synes folk bør holde seg for gode til å gå til personangrep bare fordi man har ulik oppfatning av hva som er riktig teknikk.

når stanga må helt ned i en konkuranse så ser jeg ikke hvorfor man skal gjøre det annerledes

I konkurranse er det også vanlig med benkpresskjorte, håndleddsbind og belte. Det betyr ikke at alle og enhver må tre på seg dette for å kunne trene benk riktig. Så lenge man holder seg skadefri og øker i styrke må vel det være det viktigste? Hvordan få til dette gjorde for så vidt Pinglo godt rede for.

Ser at Pinglo kom meg i forkjøpet. Hvordan jeg som hobbystyrkeløfter har overlevd og til og med forblitt skadefri i skulderen når jeg benkpresser med full ROM 4 ganger i uken med et volum mellom 150 og 300 reps i uken, og en maxvekt på 202.5kg er utenfor min fatteevne når jeg her blir informert om at virkeligheten er den at straks man løfter full ROM på oppvarmingsvekter blir man ødelagt for livet. Dette var en vekker for meg, og jeg har nå lært å sette pris på skulderen og ikke ta liv og helse for gitt. Det er som om jeg har fått livet i gave!

Annonse

Synes folk bør holde seg for gode til å gå til personangrep bare fordi man har ulik oppfatning av hva som er riktig teknikk.

I konkurranse er det også vanlig med benkpresskjorte, håndleddsbind og belte. Det betyr ikke at alle og enhver må tre på seg dette for å kunne trene benk riktig. Så lenge man holder seg skadefri og øker i styrke må vel det være det viktigste? Hvordan få til dette gjorde for så vidt Pinglo godt rede for.

At to personer har ulik oppfatning av hva som er riktig teknikk betyr på ingen måte at det er like sannsynlig at begge to har rett også. At man i en ordentlig benkpress tar stangen helt ned til brystet er ikke et spørsmål om hva man mener er riktig og galt teknikk, men hvordan benkpress henholdsvis er og ikke er.

Trener man benkpress der man snur 10 cm før man treffer brystet og 5 cm før lockout er det ikke et teknikkalternativ i benkpress på samme måte som en 60meter ikke er en 100meter med annerledes teknikk. Å skulle innføre slike merkelige teknikkdefinisjoner vil bare gjøre forvirringen totalt for normale mosjonister, og ikke gagne noen andre enn dem som tjener penger på å rettlede folk som har blitt forvirret på internett.

Det kan kanskje virke pirkete å henge seg opp i sånt, men dette er som når folk kaller vanlige knebøy for "dype knebøy", det trigger kranglefanten :D

Gjest johnmf94

Uansett hvilket utstyr som er tillat så skal stanga alltid ned, ferdig med det. Har aldri møtt eller hørt om noen som ikke kan ta stanga helt ned til bryste. Da gjør de noe feil

Å gjøre partials som beskrevet, eventuelt med planke, har egne men helt andre bruksområder enn full ROM. Og da ikke i hovedsak for hypertrofi, men som hengepunktspesifikk støtteøvelse. Dette forutsetter selvsagt at man har en force-curve som begunstiger slik trening, er inne i en mesosyklus hvor det er aktuelt, og velger eksakt riktig snupunkt. Tror dette blir langt over hodet på den jevne mosjonist å bedømme, og ikke minst evne å differensiere hva som er teknisk svikt og hva som er reell svakhet, pluss å forstå når supramaksimale vekter bør strategisk implementeres, eller engang å analysere sin egen force curve.

Å gjøre partials som beskrevet, eventuelt med planke, har egne men helt andre bruksområder enn full ROM. Og da ikke i hovedsak for hypertrofi, men som hengepunktspesifikk støtteøvelse. Dette forutsetter selvsagt at man har en force-curve som begunstiger slik trening, er inne i en mesosyklus hvor det er aktuelt, og velger eksakt riktig snupunkt. Tror dette blir langt over hodet på den jevne mosjonist å bedømme, og ikke minst evne å differensiere hva som er teknisk svikt og hva som er reell svakhet, pluss å forstå når supramaksimale vekter bør strategisk implementeres, eller engang å analysere sin egen force curve.

Hva menes med "hengepunktspesifikk" og hva er "mesosyklus"? Bortsett fra det så tror jeg jeg skjønner hva du vil fram til. :)

Med hengepunktspesifikk vil si at du betrakter hvor i løftet du er svak (og hvorfor), og øver opp den delen av løftet/egenskapen ved siden av selve benkpress. Feks kan du ha et punkt 12cm over brystet hvor du plutselig taper fart i løftet. Da vil man ha større utbytte av nær-failure/høyrep trening på 3-planke. Dersom du taper fart gradvis men tapet av moment er mest betydelig på 12cm trener man lavere reps med vekter som tillater deg å løfte eksplosivt. Dette med "hvordan" du bommer i løftet, dvs om du ebber ut sakte eller møter veggen brått er et eksempel på force curve analyse, men det finnes programmer på nett som gjør dette for deg om du filmer løftet ditt og registrerer et punkt på stangen som programmet kan analysere over tid (dvs gjennom filmen). Du kan google "mike tuchscherer fda" så tenker jeg du finner noe om det. Mesosyklus er en størrelsesorden i programmering mellom mikro og makro. Enkelt sagt er det hvordan progresjonen blir planlagt på nivået mnder-uker. Hvis du trener blokkperiodisering kan det feks være én blokk med akkumulasjon eller transmutasjon, mens det for et typisk dietmarprogram kan utgjøre 6-8 uker med mengde eller en oppkjøring antar jeg (usikker på om de deler opp oppkjøring i flere mesoer). Det med meso blir litt for stort til å gi et kort og godt svar på ser jeg :).

Uansett hvilket utstyr som er tillat så skal stanga alltid ned, ferdig med det. Har aldri møtt eller hørt om noen som ikke kan ta stanga helt ned til bryste. Da gjør de noe feil

JEG har en veldig begrenset vinkel jeg får stangen helt ned til brystet på, så nå har du internett-møtt en person :D

Jeg er sånn medium, normalt stiv + litt god muskelmasse rundt brystregionen = begrenset ROM

Om målet ditt er hypertrofi syns jeg du kan føle deg frem og eksperimentere litt med øvelsen, se hva som passer deg best.

Om du skal bli styrkeløfter eller rå på "ordentlig" benking må du selvsagt helt ned :D

Annonse

OK, så om jeg forstår dette rett så er det ikke slik at selve force-curve analysen "begunstiger" slik trening, men berettiger den, eller viser at den øvrige treningen din (benkpressen) kan bli begunstiget av slik partial-trening...?

(Advokat vøtt, lever av å kverrulere på ordvalg og definisjoner :cool: )

Men enig, litt i overkant for den gjengse mosjonist å gå den runden der...

Dere som kjører kvarte reps i benk (fordi dere tydeligvis ikke ikke er fleksible nok til å ta stangen helt ned?):

Gjelder dette alle baseøvelser, eller bare benkpress?

For min del så kan jeg somsagt ta normal benk helt ned i visse vinkler, skråbenk er helt totalt uaktuelt.

Ut over dette så er det full ROM på bøy etc.

• 2 måneder senere...
Hei.

Jeg har tidligere fått beskjed om at når man tar benkpress skal man stoppe når armene er i 90 grader. Men i dag kom en kamerat til meg og sa at det var jo juks. Så jeg lurer på, hvor langt ned bør man senke stanga?

de fleste styrkeløfterne løfter vel noe alla 90ish grader når de har spent seg opp så det kommer jo litt ann på hvordan man ser på rom :)

de fleste styrkeløfterne løfter vel noe alla 90ish grader når de har spent seg opp så det kommer jo litt ann på hvordan man ser på rom :)

Nei, dette er fortsatt ikke riktig. En del med korte nok armer og høyt nok oppspenn får det, men langt fra alle. For å illustrere dette dro jeg frem en tilfeldig benkpresspulje fra et stevne :p

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...