Gå til innhold

Lei av smerter ved markløft! Hvorfor?


Eivind Eliasson

Anbefalte innlegg

Jeg har de siste par årene slitt med at ryggen blir vond når jeg trener mark. Både sumo og vanlig er smertefull. Om jeg har hatt et avbrekk så kan jeg trene mark noen uker uten problemer, men så kommer smertene krypende og sitting gjør vondt, av og til vondt å ligge og alltid vondt etter løft. I knebøy har ryggen aldri vært vond, nær sagt alle andre ryggøvelser gjør er smertefrie. Ift teknikk så er ryggen strak og de "ekspertene" som har prøvd å hjelpe meg sier de har liten tro på at det er teknikken som fører til plagene. Jeg bruker hellers mye støtteøvelser som slyngetrening, sittende roing, armhevinger med vekt på ryggen osv. Tidligere brukte jeg mye oppvarming som katte-kamel, beinpendel osv, men fikk de samme smertene da og. Om noen har ligende erfaringer, ting jeg kan gjøre som f.eks oppvarmingsøvelser etc så tar jeg imot det med takk. Jeg jobber jo som fysio selv og skal egentlig kunne skjønne dette, men ikke så lett å undersøke seg selv alltid. Teknikken er omtrent sånn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du utelukket mer alvorlige ting (høres jo ikke helt slik ut, men det er jo greit å gjøre uansett)? Hofte/bekkenproblematikk? Skjevbelastning? Hvor gjør det vondt?

For meg, som ikke har noen utdanning, kan det jo høres ut som om det er noe funksjonelt som gir deg muskulære plager. Høres jo ut som om du gjør mye riktig også. Har du prøvd egenmassasje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo prøve sumo for variasjonens skyld. Om det går fint noen uker, og du deretter får vondt kan det hende at du trener mer enn du tåler også. Personlig synes jeg ikke teknikken var helt patent. Du kunne med fordel bruke litt mer ben. Du ligger litt frempå, og får dermed stor belastning på korsryggen. Vil tenke meg at det er L4-L5 du har problemer med? Jeg ville gått ennå litt ned på vektene, og oppsøkt en styrkeløfter som har stålkontroll på teknikk, og fått hjelp der. Deretter ville jeg bygget toleranse på sikt ved å kjøre nøye planlagt volum, uten å utfordre skjebnen for hardt, da ville du se at kroppen herdes etterhvert, og du tåler mer etterhvert.

Det som også er interessant å vite er hvor lenge du har trent, om du trener med eller uten belte osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte å si at jeg har slitasje l4-l5. sumo gjør og vondt. løfter teknisk bedre med sumo pga lange lårbein. knærne kommer veldig i veien i vanlig mark. det jeg ssynes er rart er at bøy er uproblematisk. har vondt mellom ryggvirvlene, ikke muskulært. ikke sikkert det er håp for marken min. har vært med i styrkeløft og de jeg trente med mente teknikken var grei. ikke så lett. takk for innspill så langt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

. det jeg ssynes er rart er at bøy er uproblematisk.

Jeg har ganske stor forskjell i lengde på lårene ( 2,5 cm ca ), noe som gjør at jeg får skjevt bekken. Før jeg fant utav det kunne jeg ta markløft helt fint, det føltes som det "fikset" ryggen, men knebøy gidde alltid problemer. Kroppen er rar :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men, gitt at 'alle' muligheter er prøvd, MÅ du kjøre mark? Kan du kjøre bøy og en rekke andre øvelser, så klarer du deg uten mark her i livet. Er jo ikke verdt det om det gir nedsatt livskvalitet iform av konstante smerter. Du kan jo også prøve trap bar deadlift. Hvor du står inne i selve stangen og løfter, stangen er som en O rundt deg, med håndtak til å holde i. Det vil ligne mer på knebøy. Kanskje du får brukt bena mer da, og får mindre vondt. Senteret for gravitasjon blir jo da også riktigere, istedetfor fremfor kroppen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trapbar vil jeg gjerne prøve, men finnes ikke på noen senter der jeg bor. klarer meg jo uten mark, men kunne tenkt meg å konkurrere litt i styrkeløft igjen. ang rask ngativ så var det et veldig godt poeng, negativen gjør ofte vondest. deaddrop blir nok upopulært, men kan senke den kjapt. det vil nok hjelpe. er hypermobil i mange ledd, men stiv under fotsålene, kan prøve det med manual :) har ikke beinlengde eller bekkenforskjell, ble særdeles godt testet ift dette på både utdanninga og av kolleger senere :)

oppsummering av ting jeg bør gjøre som trolig vil bedre smertene:

raskere negativ

kun sumo da den gjør litt mindre vond

teste øvelser for fotblad

takk for hjelpa alle, har som sagt prøvd mye som dere ser, men fikk flere gode tips her :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har de siste par årene slitt med at ryggen blir vond når jeg trener mark. Både sumo og vanlig er smertefull. Om jeg har hatt et avbrekk så kan jeg trene mark noen uker uten problemer, men så kommer smertene krypende og sitting gjør vondt, av og til vondt å ligge og alltid vondt etter løft. I knebøy har ryggen aldri vært vond, nær sagt alle andre ryggøvelser gjør er smertefrie. Ift teknikk så er ryggen strak og de "ekspertene" som har prøvd å hjelpe meg sier de har liten tro på at det er teknikken som fører til plagene. Jeg bruker hellers mye støtteøvelser som slyngetrening, sittende roing, armhevinger med vekt på ryggen osv. Tidligere brukte jeg mye oppvarming som katte-kamel, beinpendel osv, men fikk de samme smertene da og. Om noen har ligende erfaringer, ting jeg kan gjøre som f.eks oppvarmingsøvelser etc så tar jeg imot det med takk. Jeg jobber jo som fysio selv og skal egentlig kunne skjønne dette, men ikke så lett å undersøke seg selv alltid. Teknikken er omtrent sånn:

Kjøre singler istedet for reps og sørge for perfekt teknikk? Blir noget dårligere utover i klippet og selv om det langt ifra er ille så kan det være en medvirkende faktor. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hei eirik, lenge siden sist! ja, har bare kjørt single de siste månedene. noe repping på oppvarming type 60 kg da. var vell litt inspirert av noen av oppssettene dine at jeg begynte med single, det fungerer helt klart bedre enn repoing ja :)

Ja, long time! Godt det da hvertfall. Du får prøve det fremover da. Ser jo ut som mer enn 60 kg i klippet. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du akselererer ganske bra gjennom løftet virker det på meg som du napper til med en liten hyperekstensjon avslutningsvis i lumbo-sacral overgangen. Tenker kanskje en noe tight psoas som river litt i dette området ved eksplosiv hofteekstensjon? For å være "objektiv" har jeg bevisst unnlatt å lese det som står ovenfor og kun sett på videoen, så mulig dette har allerede blitt nevnt ovenfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ettersom du akselererer ganske bra gjennom løftet virker det på meg som du napper til med en liten hyperekstensjon avslutningsvis i lumbo-sacral overgangen. Tenker kanskje en noe tight psoas som river litt i dette området ved eksplosiv hofteekstensjon? For å være "objektiv" har jeg bevisst unnlatt å lese det som står ovenfor og kun sett på videoen, så mulig dette har allerede blitt nevnt ovenfor?

Jeg hadde veldig lyst til å nevne det, men jeg var litt usikker.

Når du sier at du har en slitasje på L4-L5 så kan det være utlsagsgivende med den hyperekstensjonen da det vil legge litt ekstra trykk på de virvlene. Mine 50 øre rundt Jon sitt svar, ihvertfall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å trene knebøy og markløft i bar overkropp og analysert om det er noen synlige forskjeller?

- Det kan om ikke annet åpne for noen nytt som eventuelt kan korrigeres.

Det ser ut for meg som at ryggen din er veldig rett (bokstavelig alt) fra starten av løftet. Ryggen har kanskje bedre av å ha mer naturlig lordose og kyfose fra start til slutt? (Kontrollert selvfølgelig)

- Er det feks noen forskjell på relativt lave og tunge vekter?

Bare noen tanker i farta :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

glemte å si at jeg har slitasje l4-l5

Har du fått noen til å sjekke den segmentelle mobiliteten i ryggen din, typ MT eller kiro? Det er ganske voldsomme krefter som skal overføres i merkløft og et låst eller hypermobilt segment kan lage mye faen. Er det skivedegenerasjon eller fasettleddslitasje du har?

Teknikken ser jo bra ut, sikkert andre som er bedre rustet enn meg til å pirke på den her inne. Synes at det ser ut som du mister spennet litt når stanga passerer knærne, særlig på siste to repsa. At du sier at sumo er mindre smertefullt støtter også denne teorien da det er lettere å gå klar av knærne ved en bred benstilling. Sumo gir vel også vanligvis mindre glidekrefter, noe slitasjeryggene ofte setter pris på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Droplr • Screenshot 2012-11-19 at 18.37.14.png som du ser, så er ryggen langt mer horisontal i en markløft enn i knebøy, og det er følgelig ikke rart at smerter som oppstår i forbindelse med markløft ikke er tilstede under knebøy.

1. Når kommer smerten? Første rep, siste rep? Like fremtredende på 20 % lettere belastning med flere reps, eller det når du kjører tungt?

2. Hvor oppstår den (nøyaktig – C, T, L, S)

Teknikken din er absolutt ikke hårreisende, men så er det heller ikke slik at det bare er de med dårlig teknikk som opplever smerter og skader.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...