Gå til innhold

Politihøgskolen opptak 2013


Aaandreaaa

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei!

Er det noen skal skal på opptaksprøver i Kristiansand i morgen?

Det står på innkallingsbrevet vi fikk i posten at vi må ha med passbilde.. Mener de da et bilde som er tatt i sånn automat (sånn du gjør når du skal ta førerkortet) eller holder det med et bilde av ansiktet ditt som er klippet ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. okey. Da rekker jeg ikke ordne det før jeg reiser i morgen :/ Får satse på at jeg får intervju en annen dag da :) hehe. Lykke til på Tirsdag, Stine! Har ikke sett en eneste en som skal i morgen.. blir spennende å se hvor mange vi blir! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hmm.. okey. Da rekker jeg ikke ordne det før jeg reiser i morgen :/ Får satse på at jeg får intervju en annen dag da :) hehe. Lykke til på Tirsdag, Stine! Har ikke sett en eneste en som skal i morgen.. blir spennende å se hvor mange vi blir! :)
Skal krysse fingrene for at det ordner seg :) Lykke til til deg også! :)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Passbildet vil de ha med en gang du møter opp, de skal kun ha det for å ha et bilde av deg. Klipp ut et hva som helst lite bilde og ha det hvertfall, dersom du ikke får tatt passbilde i en automat.

Takk skal du ha! :) Jeg har printet og klippet et bilde som jeg skal ha med, så håper jeg det blir godkjent!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk skal du ha! :) Jeg har printet og klippet et bilde som jeg skal ha med, så håper jeg det blir godkjent!

Flere som møtte opp med passet sitt, og lurte på hvordan i huleste man skulle få bildet fra passet sitt over på papir osv. Derav ordet "passbilde". Så du har definitivt bedre løsning enn dette : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Har fått e-posten ja. Vet om mange som har fått den.

Jeg fikk langt dårligere enn forventet! Testene gikk rett og slett til helvette.

Sendte e-post til kontaktperson for disse testene. Forklarte at jeg var oppegående selv om testene ikke ga et riktig bilde av meg som person.

Fikk dette som svar:

"Det er ingen tvil om at du er oppegående, når du først har kommet så langt som å møte opptaksnemnda! Det er utrolig mange som faller ut underveis.

Når det gjelder dine testresultater er det slikt at vurderingen av din personlige egnethet blir gjort som en helhetsvurdering av gruppeøvelse, intervju og tester. Det finnes ingen spesifikk vekting. Ingen blir vurdert som personlig uegnet bare fordi de skårer lavt på testene. Ingen blir heller vurdert som personlig egnet bare på grunn av at de skårer høyt på testene. Testene sier kun noe om noen konkrete evner innenfor én av de seks kompetansene som Politihøgskolen bruker for å vurdere søkernes personlige egnethet (Samhandling, Modenhet, Åpenhet og inkludering, Integritet, Analytisk evne og Handlekraft)."

Vet ikke hvordan man skal tolke dette? For meg ser det ut som hele prosessen med disse evnetestene er under utvikling, som de også sa på intervjuet. Typisk forvaltningsskjønn å ikke vite hva som faktisk skal være avgjørende.

Aner ikke om slaget er tapt for i år.. Følte jo at alt det andre gikk høvelig greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått e-posten ja. Vet om mange som har fått den.

Jeg fikk langt dårligere enn forventet! Testene gikk rett og slett til helvette.

Sendte e-post til kontaktperson for disse testene. Forklarte at jeg var oppegående selv om testene ikke ga et riktig bilde av meg som person.

Fikk dette som svar:

"Det er ingen tvil om at du er oppegående, når du først har kommet så langt som å møte opptaksnemnda! Det er utrolig mange som faller ut underveis.

Når det gjelder dine testresultater er det slikt at vurderingen av din personlige egnethet blir gjort som en helhetsvurdering av gruppeøvelse, intervju og tester. Det finnes ingen spesifikk vekting. Ingen blir vurdert som personlig uegnet bare fordi de skårer lavt på testene. Ingen blir heller vurdert som personlig egnet bare på grunn av at de skårer høyt på testene. Testene sier kun noe om noen konkrete evner innenfor én av de seks kompetansene som Politihøgskolen bruker for å vurdere søkernes personlige egnethet (Samhandling, Modenhet, Åpenhet og inkludering, Integritet, Analytisk evne og Handlekraft)."

Vet ikke hvordan man skal tolke dette? For meg ser det ut som hele prosessen med disse evnetestene er under utvikling, som de også sa på intervjuet. Typisk forvaltningsskjønn å ikke vite hva som faktisk skal være avgjørende.

Aner ikke om slaget er tapt for i år.. Følte jo at alt det andre gikk høvelig greit.

Hm, det gikk vel ikke så dårlig? Fikk du alt som "ekstremt langsomt" og "svært unøyaktig" hadde jeg kanskje stresset litt. Men spist er spist, gjort et gjort. Tror ikke du skal tenke så mye over det enn så lenge. Intervjuet er definitivt det viktigste. Tror ikke de tenker "denne personen der gjorde det kjempebra på intervju, meeeen syns norsk språktesten gikk dårlig så da stryker vi han av lista"

Det order seg! Passer du som politi, kommer du inn! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har fått e-posten ja. Vet om mange som har fått den.

Jeg fikk langt dårligere enn forventet! Testene gikk rett og slett til helvette.

Sendte e-post til kontaktperson for disse testene. Forklarte at jeg var oppegående selv om testene ikke ga et riktig bilde av meg som person.

Fikk dette som svar:

"Det er ingen tvil om at du er oppegående, når du først har kommet så langt som å møte opptaksnemnda! Det er utrolig mange som faller ut underveis.

Når det gjelder dine testresultater er det slikt at vurderingen av din personlige egnethet blir gjort som en helhetsvurdering av gruppeøvelse, intervju og tester. Det finnes ingen spesifikk vekting. Ingen blir vurdert som personlig uegnet bare fordi de skårer lavt på testene. Ingen blir heller vurdert som personlig egnet bare på grunn av at de skårer høyt på testene. Testene sier kun noe om noen konkrete evner innenfor én av de seks kompetansene som Politihøgskolen bruker for å vurdere søkernes personlige egnethet (Samhandling, Modenhet, Åpenhet og inkludering, Integritet, Analytisk evne og Handlekraft)."

Vet ikke hvordan man skal tolke dette? For meg ser det ut som hele prosessen med disse evnetestene er under utvikling, som de også sa på intervjuet. Typisk forvaltningsskjønn å ikke vite hva som faktisk skal være avgjørende.

Aner ikke om slaget er tapt for i år.. Følte jo at alt det andre gikk høvelig greit.

Det ordner seg nok! Om det ikke skulle gå din vei, så må man bare prøve igjen. Gjennom motgang blir man sterkere. Brenner du virkelig for dette, så skal det ikke være noe problem å prøve igjen.

Ikke lenge igjen til vi får vite svaret! Har talt ned dager siden opptaket...

Får vel vente et par dager til og se om jeg får svar på emnetestene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, det gikk vel ikke så dårlig? Fikk du alt som "ekstremt langsomt" og "svært unøyaktig" hadde jeg kanskje stresset litt. Men spist er spist, gjort et gjort. Tror ikke du skal tenke så mye over det enn så lenge. Intervjuet er definitivt det viktigste. Tror ikke de tenker "denne personen der gjorde det kjempebra på intervju, meeeen syns norsk språktesten gikk dårlig så da stryker vi han av lista"

Det order seg! Passer du som politi, kommer du inn! :)

Det gikk ganske dårlig ja.

På den ene logikktesten fikk jeg langt vanskeligere enn andre, og ganske langsom/unøyaktig.

Den andre logikktesten var like enkel for meg, med ganske langsom/unøyKtig.

Verbal resonnering vanskeligere enn andre, ganske langsom men ganske nøyaktig.

Språkferdighetet vanskeligere med samme kommentarer. Men var like enkelt for meg det første underpunktet.

Synes ikke noe av dette stemmer hvordan jeg er i en arbeidssituasjon i det hele tatt. Har gode papirer fra Forsvaret og andre steder, noe som ikke samsvarer med disse resultatene.

Men det er jo ingen som vet hvordan disse skal vektlegges, så man vet jo aldri. Trøster meg med at jeg allerede har startet på en utdanning i motsetning til mange andre.

Drømmen er selvfølgelig dette yrket. Forholdene ved opptaksstedet var heller ikke det beste, noe jeg har gitt tilbakemelding på.

Spist er spist, gjort er gjort er en ting. Skal en tenke fremover på enda et opptak så vet jeg ikke. Slike evner som de tester på datatesten er jo dels medfødte. I tillegg sjekker de jo bare et kompetanseområde på disse testene, noe jeg tror er analytiske evner. Analytiske evner må de vel sjekke på intervju også :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsovet helt enig at disse testene ikke gir noe svar på din evne som politi. Og det vet nok opptaksnemda også. :)

Og jeg er sikker på om du er en normal oppegående person med ikke alfor hissige ideologiske perspektiv her i livet, vil dette ordne seg. Man kan jo alltids prøve igjen neste år, og da kan du jo ta tipsene den testen gav deg til å forbedre deg i disse testene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det gikk ganske dårlig ja.

På den ene logikktesten fikk jeg langt vanskeligere enn andre, og ganske langsom/unøyaktig.

Den andre logikktesten var like enkel for meg, med ganske langsom/unøyKtig.

Verbal resonnering vanskeligere enn andre, ganske langsom men ganske nøyaktig.

Språkferdighetet vanskeligere med samme kommentarer. Men var like enkelt for meg det første underpunktet.

Synes ikke noe av dette stemmer hvordan jeg er i en arbeidssituasjon i det hele tatt. Har gode papirer fra Forsvaret og andre steder, noe som ikke samsvarer med disse resultatene.

Men det er jo ingen som vet hvordan disse skal vektlegges, så man vet jo aldri. Trøster meg med at jeg allerede har startet på en utdanning i motsetning til mange andre.

Drømmen er selvfølgelig dette yrket. Forholdene ved opptaksstedet var heller ikke det beste, noe jeg har gitt tilbakemelding på.

Spist er spist, gjort er gjort er en ting. Skal en tenke fremover på enda et opptak så vet jeg ikke. Slike evner som de tester på datatesten er jo dels medfødte. I tillegg sjekker de jo bare et kompetanseområde på disse testene, noe jeg tror er analytiske evner. Analytiske evner må de vel sjekke på intervju også :)

Å ønske at alt er godt tilrettelagt ved opptak, er optimistisk. Ønske om at kroppen føler seg klar, ønske om optimal rekkefølge på de fysiske testene, ønske om lite venting, ønske om god intervju. Mye man kan ønske! Men det handler i bunn og grunn om hvordan du selv velger å møte situasjonen.

Jeg var forkjølet på opptaksdagen. Tenkte ikke at dette skal gå rett sør. Det eneste jeg tenkte på var at dette har jeg trent og forberedt til. Uansett hva jeg møter på, så må jeg bare prøve å håndtere det på best mulig måte. Å sitte i et rom med andre under gruppeoppgaven med rennende nese og slim i halsen var ikke akkurat det jeg ønsket, men slike ting skjer.

Om det ikke skulle gå min vei, så må jeg bare prøve igjen neste år. Et år virker lenge når det er snakk om noe man brenner for. Men i løpet av et år kan man danne nye er erfaringer, refleksjoner og utvikle seg til en bedre person. Har man muligheten til å prøve på nytt, så gjør man det. Tenk på de som også brenner for dette yrket, men kan aldri komme inn pga fysiologiske begrensinger...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er forsovet helt enig at disse testene ikke gir noe svar på din evne som politi. Og det vet nok opptaksnemda også. :)

Og jeg er sikker på om du er en normal oppegående person med ikke alfor hissige ideologiske perspektiv her i livet, vil dette ordne seg. Man kan jo alltids prøve igjen neste år, og da kan du jo ta tipsene den testen gav deg til å forbedre deg i disse testene.

Haha :) er nok normalt oppegående ja. Men det er ikke alle som får til slike tester like bra, sånn er det bare!

Helt sant. Kan uansett ikke gjøre noe annet enn å vente. Uansett kommer jeg til å klage dersom lav score skal være grunnen til at jeg eventuelt kommer inn. PHS sier jo selv at lav score ikke betyr uegnet, da må de jo ta alt i betraktning.

Vi venter, vi venter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...