Gå til innhold

Hvor mange push ups klarer dere? Push ups konkurranse på gang...


Powerpuff

Anbefalte innlegg

Dette blir kanskje et noe underlig spørsmål, men jeg er ny her inne så satser på at dere tilgir meg det.

Jeg konkurrerer mot en kompis av meg i push ups (om å rett og slett flest mulig før man ikke klarer flere). Han vet at vi konkurrerer i en øvelse, men han vet ikke at det er akkurat push ups det er snakk om, og det er også opp til meg når konkurransen skal gjennomføres.

Denne mannen er veldig godt trent, og trener crossfit regelmessig. Han ble vurdert for landslaget (eller noe sånt) i svømming for en tid tilbake, og tar 110 kg i benkpress. Min opprinnelige plan var jo å vente til han var godt svekket av alderdom og ta innersvingen på den måten etter uttallige år med trening, men så fant jeg ut at han var jo bare to år eldre enn meg, og at det derfor neppe var en god strategi. Jeg på min side ser litt ut som en muskuløs potet (også kalt sirkelformet), er jente som nettopp har gått ned 20 kg med 21 kg igjen, og kommer ikke på landslaget i noe som helst med mindre touchskrivning blir en sport.

Det hadde derfor vært greit å vite sånn ca hvor mange jeg bør strekke meg etter før jeg kjører i gang med selve konkurransen. Så: Hvor mange pushups er det sannsynlig at jeg minimum bør kunne ta for at jeg skal kunne ha sjanse til å måle meg mot en svært godt trent mann som dette? Hvor mange tar dere mannfolk her inne uten pause eller knær i bakken?

...til nå har jeg 46 som top score (uten knær eller andre kroppsdeler i bakken). Antar det vil si at jeg har en laaaaang vei foran meg. Hvertfall så lenge magen svikter og subber ned i bakken mens jeg fortsatt har mer å gi i armene :p Hvilke tilleggsøvelser vil egne seg best for å best bygge opp styrke til å klare flest mulig?

Ps. Lurer du på hvorfor han ikke vet hva vi konkurrerer i så er det naturlig nok for at han ikke skal smugtrene og bli enda sterkere :p Jeg har jo ambisjoner om å vinne må vite. Latterlige ambisjoner nå som jeg har vært syk så lenge og knapt kan trene slik situasjonen er nå, men jeg liker å ha målene mine likevel! Er det en teoretisk mulighet for at jeg kan vinne dette hvis jeg trener systematisk på push ups og han ikke trener på akkurat det i stor grad?

Redigering: Jeg hadde forresten et håp om at det at jeg er formet som en Gud skulle være en fordel - forutsetter at Buddha teller som en gud vel og merke- men jeg fikk nettopp vite av han som skal dømme konkurransen at han ikke vil godkjenne push ups der jeg hviler meg på lille bolla (også kalt magen) mellom hver gang. Det må altså være *ordentlige* push ups, ingen worm-dance-lignende pushups. Gobban gnukke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man kan være godt trent og ta mye i benken uten å nødvendigvis ta en haug av push ups.. noen kompiser av meg som er ganske "bola" klarer veldig få push ups, rett og slett fordi de ikke har trent spesifikt noe særlig på øvelsen...

46 push ups er meget bra, i hvert fall mtp at du er jente i tillegg og jenter generelt klarer få push-ups..

Men jeg synes det er vanskelig å ansla et tall du må klare for å slå han, da det som sagt kan være store forskjeller fra person til person osv..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tipper også jeg tar rundt 50.. sjelden jeg tar push-ups nå for tiden. Men i fjor - like før jul - satt jeg meg et mål om å klare 100 push-ups og dette brukte jeg i underkant av 3 uker på.

Jeg lastet ned en app til iPhonen min, kalt "100Push-Ups" og fulgte det opplegget som appen ga meg.. 3 uker senere klarte jeg målet mitt.

Første dag: Ta så mange jeg klarer, tror det var 45.

Dag 2: Fikk et program: 15 - 20 - 25 - 20 eller noe i den duren, det kommer også opp en klokke som teller ned hvor lenge det skal gå mellom hver. I starten er dette unnagjort ganske kjapt, men når en kommer opp mot 80 push-ups så tar faktisk treningen en del tid.

Dag 3: Litt mer avansert program:

Dag 4: Samme

Dag 5: Fri

Dag: 6: Ny makstest

Osv.

Du finner sikkert et bra oppsett på nettet også, men jeg benyttet meg altså av en app på telefonen og den fungerte veldig bra. Skal sies at jeg tok militærpush-ups, altså en skulderbredde mellom håndflatene.

Om han er godt trent og trener crossfit regelmessig, så tror jeg du skal få hard konkurranse.. for crossfit er beinhardt.. men 46 push-ups er veldig bra og om man ikke trener noe spesielt på push-ups så skal det litt til for å ta over 80, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har tatt 2 reps med 100kg på nakken (5 blå skiver) ganske nylig. Vil tro jeg kan ta ganske mange hvis jeg lurer meg til 1-2 sek stopp på bunn for hver rep, ellers vil melkesyren hope seg opp ganske raskt. 60-70 er ikke noe problem og unnagjort på omtrent ett minutt. Vil tro jeg klarer rundt 100 helt greit. Obs: Trener ikke på pushups overhodet - det med skivene på nakken var bare en test.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du skal klare max antall pushups er det mengde som gjelder, ofte, mange og være innstilt på at det gjør vondt.

Han her karen vet litt om det å ta pushups

- The Pushup Push WOrkout - Double Pushups in Two Weeks! Programs at StewSmith.com - Military or Law Enforcement Fitness - Navy, Army, Coast Guard, Marines, RECON, SEAL, Ranger, Police, FBI

Akkurat NÅ klarer jeg bare 50 pushups, noe jeg selv finner elendig. Skal klare over 100 før jul, militære altså.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar alle sammen! Vinner jeg dette er det mye takket være dere! :) Da har jeg lastet ned appen til Expekt og hatt første treningsøkt. Virker veldig greit og gjennomførbart. Siden jeg fortsatt er redusert fysisk pga sykdom gir jeg meg selv lov til å bruke 8 uker på å nå målet, så får vi se om jeg klarer å nå 100 pushups før nyttår (forutsetter at jeg ikke opereres). Tror jeg skal safe med å klare enda en del flere før jeg faktisk kjører i gang konkurransen, men satser på at det vil hjelpe å ha en tidsramme på det.

Jeg har benkpress i treningsopplegget mitt til vanlig. Hvor mye/lite bør jeg gjøre av det når hovedtreningen ligger på pushups fremover?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det er pushups du skal konkurrere i så trener du pushups, ikke benkpress. Du kan også ta variasjoner av pushups alt ettersom hvor du er svak osv. Litt smalere grep feks, om du sliter mest med triceps eller i toppen av løftet. Kanskje til og med føttene på en step-kasse for å fokusere mer på skuldre, eller hendene på hver sin skive for å komme dypere i bunn og få trent brystet mer. Eller med vekt på nakken for å trene mer maksimal styrke. Massevis av muligheter. En regel i styrkeløft, og i annen sport for den saks skyld, er at dersom du skal bli virkelig god i noe så skal treningen likne mest mulig på det du konkurrerer i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarte 45 pushups med skulderbreddes avstand når jeg dimma fra Forsvaret, det tilsvarer beste karakter for gutter. Hvis du er jente og klarer 46 så er det veldig bra. Hadde selv bra økning i antall pushups uten å trene øvelsen direkte, men det finnes sikkert programmer laget for å klare flere pushups.

Buddha er forresten ikke en gud, det finnes ikke guder i buddhismen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Handler ikke push ups veldig om dagsform? Jeg har også en følelse på at push ups er noe man må ta først i programmet ditt for å få "top score". Jeg pleier å gjøre push ups etter hovedøvelsen (benkpress/skråbenk), og da tar jeg i øyeblikket kun rundt 30-41. Føles enormt lite, egentlig. Tar jeg det her og nå skulle jeg klart 50, mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler ikke så mye om hvor mange flere pushup du kan klare frem til konkurransen, men hvor mange mindre konkurrenten din kan ta.

Vær kreativ.

Hahaha! God idè. Planen min er jo såklart å utfordre til konkurranse dagen etter han har satt ny pers i benkpress eller når han har glidd på isen og forstuet hånda eller noe sånt.... :p

...bare så synd at dommeren vår nok vil protestere på det. Det skal ikke være noen fordeler i noen retninger angivelig :p

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...